Holdet 2024 re/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lena Rønsholt Jersborg, Pascale Stenberg
Hold 2024 re/2u (2u re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro til religion
Titel 2 Forløb#2 Kristendom før og nu
Titel 3 Forløb#3 Buddhisme i Øst og Vest
Titel 4 Hekse og Magi
Titel 5 fortsættelse Buddhisme med fokus på Vajrayana
Titel 6 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro til religion

Forløbet introducerer til de grundlæggende fagbegreber:
Fænomenologi:
Podeman Sørensens mytedefinition, hellig tid, ritual.
Sociologi:
Elite-mainstream, os-dem, inklusivistisk-eksklusivistisk, indefra-udefra, Bruce Lincolns mytedefinition.

Vi anvender fagbegreberne på Kaningarafolket i Indonesien, hvor begravelsesritualets udskillelsesfase strækker sig over godt et år, og inkorporationsfasen i åndeverdenen får en yderligere facet ved at åbne graven og fremvise den mumificerede afdøde for familien.
Derudover ses overgangsritualet I Papua Ny Guinea, hvor krokodillens aftegninger indridses i initiantens ryg (scarification).

Pensum:
Grundbog til religion c, Systime 2017 3. udgave, s. 19, 307-16, 320-21, 330-334  (14 ns)

Fagbegreber og teori afprøves på følgende materialer:
1. Syndefaldsmyten 1 Mosebog kap. 3. (1,5 ns)
2. DR2 Ritualer -udpluk fra afsnit 1 og 3 (6 ns)
3. Buddhalegenden (uddrag fra Little Buddha) https://www.youtube.com/watch?v=-UR1C_Z8swU (ca 90 minutter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kristendom før og nu

Forløbets fokus er indledningsvist abortholdninger i det evangelikale USA. Der lægges en religionssociologisk vinkel dels med introduktionen af kategorierne fundamentalisme (pro-life tilhængere) og modernisme (pro-choice).
Derudover inddrages sociologen Phil Zuckermans karakteristik af årsagerne til den høje grad af religiøsitet i USA.

Herefter springer forløbet kort til kristendommens formative periode + sammenhængen med jødedom (Messiasforventninger), den historiske Jesus og den mytologiske Kristus samt Paulus' teologiske fortolkning af korsfæstelsen som det stedfortrædende son-offer.

Herefter fokuserer forløbet på den  katolske kirke - med fokus på Mariologien (dogmet fra 1854 om Marias uplettede undfangelse samt dogmet fra 1950 om Jomfru Marias optagelse i himmelen med både legeme og sjæl). Maria-ikonograi inddrages med eksempler på Mater Dolorosa, Madonna med barn, Piéta og Himmeldronningen samt Mariadyrkelsens udspring i et post-pest Europa. Forskellene mellem lægkatolikkers dyrkelse af Jomfruen som noget nær en gudinde og elite-katolicismens insisteren på hendes funktion som en helgen, der kan gå i forbøn hos Gud, belyses.

Forløbet slutter med at runde næstekærlighedsbegrebet hhv. i Den Barmhjertige Samaritaner og hos Marie Krarup, herunder inddrages biblicistisk og situationsetik, samt inklusivisme og eksklusivisme.

Derudover havde holdet besøg fra KFS, hvor vi hørte om deres indefravinkel på bibeltekster. Efterfølgende bearbejdede vi interviewet med begreber fra religionssociologien.

Pensum:
Grundbog i religion c, Systime 2. udgave: s. 25, 52-57, 60-62, 76-77, 79, 246, 262, 264 og 266 (17 ns)
Religioner Lever, Praxis, 1. udgave 2017, s. 80-83 (3,5 ns)



Tekster fra GT:
Skabelsesmyten 1. Mosebog Kap 1, vers 1-31 (1,5 ns)
Syndefaldsmyten, 1. Mosebog, kap. 3, vers 11-20. (0.5 ns)
Babelstårnet 1. Mosebog kap. 11, vers 1-9 (0,5 ns)
Omskærelsen 1 Mosebog kap 17 (1 ns)
Herrens Lidende Tjener, Esajas Kap. 53, vers 1-10 (0,5 ns)



Tekster fra NT:
Paulus' brev til Galaterne Kap 5,12-21 (0,5ns)
Den Barmhjertige Samaritaner, Lukas Evangeliet Kap. 10, vers 25-37  (1 ns)
Jesu Opstandelse, Mattæus Evangeliet kap. 28, vers 1-8 (0,5 ns)
Jesus tornekrones, Matthæus Evangeliet kapitel 27, vers 27-31 (0,5 ns)
Pinseunderet, Apostlenes Gerninger Kap. 2, vers 1-14 (0,5 ns)

Tekster og billeder til katolicisme:
https://www.katolsk.dk/tro/dettrorkatolikkernep/laer-mere-om-katolsk-tro/jomfru-maria/ (3 ns)
https://www.katolsk.dk/den-katolske-kirke-i-danmark/aktuelt/single-news/paven-om-bla-abort-kommunion-demografisk-vinter-og-vacciner (3 ns)
Powerpoint om Mariaikonografi (Michelangelos Piéta (Maria med den døde Jesus) 1498-99, Peterskirken i Rom, Himmeldronningen, Mater Dolorosa samt Madonna med barn (5 ns)
Bøn til Jomfru Maria, af tidligere pave Johannes Paul II, Evangelikum Vitae 1995 (1ns)

Film, dokumentarer og podcasts:
De gode kommer i Helvede, de frelste kommer i Himlen, CFU 2015 (90 minutter)
Phil Zuckermann https://vimeo.com/25402441 (21 minutter)
Under Præstekjolen, DR2 (59 minutter)

Nutidige kildetekster:
https://www.nae.org/what-is-an-evangelical/ (1,5 ns)
https://answersingenesis.org/sanctity-of-life/abortion/my-body/ (2 ns)
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste (2ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Buddhisme i Øst og Vest

Buddhismeforløbet tager afsæt i Theravadabuddhismen og som indflyvning til buddhismen generelt læses klassiske tekster som De 4 Ædle Sandheder om Lidelsen og Tårestrømmen.

Spirós kategorier karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme anvendes.

Herefter zoomes ind på Mahayanas bodhisattvaideal samt Vajrayanas tantriske buddhisme.

Pensum:
Grundbog til religion C, Systime 1 udgave: 150-157, 160-162, 167-169 (13 ns)

Klassiske tekster:
Tårestrømmen (1 ns)
Bodhisattva-ideal (1 ns)

Film:
https://www.wearecognitive.com/bbc-work/a-history-of-ideas-buddhisms-four-noble-truths?fbclid=IwAR02Lk2fb3Ku-0JCFdP9lqIMdkbOIOhNdumVg1mlb69Ukn2WwSi0u4rcu68 (2ns)
https://www.youtube.com/watch?v=-UR1C_Z8swU Buddhalegenden (uddrag fra Little Buddha) (90 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hekse og Magi

4. område et kort forløb om Hekse - kloge koner i hedensk tid og i kristen tid inkl. hekseførfølgelserne i DK/Køge, samt ny hedenskab - Wicca. Vi besøgte blandt andet en udstilling om magi i Christiansborgs slotskælder, samt Køge kirke og torv i forbindelse med at vi  hørte podcasten Onde Anna. Der er fokus på hvordan en religion/ religiøse forestillinger kan skifte form/ indehold mm. over tid og hvilken rolle det kvindelige har haft i førkristen, kristen, og senmoderne tid. I forbindelse med Wicca er der særlig fokus på senmoderne religionstræk.

Udover at have fokus på hekse, er der fokus på deres religiøse praksis - magien. Vi ser på berørings, lighed og efterligningsmagi, delen er lig med helheden samt sort og hvid magi. Vi taler om mana (som et religionsfænomenologisk begreb) og tabuer, rent og urent contra chaos og cosmos. For at få forståelse for disse begreber har vi læst en tekst om hvalfangst i Grønland af Joh. Egede

Dette korte 4. område forløb blev lagt "midt i " Buddhisme forløbet , da jeg til at begynde med troede at jeg kun skulle have klassen i fem moduler og så var det bedre at Lena, deres lærere fik lov til at færdiggøre det hun havde påbegyndt.

Pensum kan ses som materialer på de enkelte undervisningsgange
men hovedsagelig er det Dorthe T. Motzefeldts Religion..., Grundbog til religion B, Systime 2014, s. 72-80, og H. Mortensen mf. Flere sider af køn, Frydenlund 2023 siderne om hekse, Storgaard Mikkelsen klimaetik, forlaget Univers 2023 siderne og Wicca og senmoderne spiritualitet samt podcasten Onde Anna på DR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 fortsættelse Buddhisme med fokus på Vajrayana

Kort repetition og genindføring i det buddhistiske grundbegreber, nu inkl. de 12 ledede årsagskæde. Vi så også på Buddhismen baggrund i Upanishade-tænkningen samt forskellen på Mahayana og Theravadabuddhismen.

I forbindelse hermed gik vi et lag dybere i forskellen på synet på Nirvana i Mahayana- og Theravadaretningen. Samt fokuserede på forskellene mellem Mahayana- og Vajrayanaretningen generelt.

Vi så på Vajrayanaretningen formative periode og bønreligionens betydning for fremvæksten af denne specifikke retning af Buddhisme. Ydermere talte vi om de specifikke teknikker/ ritualer der bruges indenfor Vajrayanaretningen.

Vi brugte tid på at se på dødens særlige betydning som en mulighed for udfrielse fra Samsara og så en dokumentar om den tibetanske dødebog, der viste at denne tekst nærmest er mere kendt i vesten end i østen.

Vi fokuserede på bodhisattvabegrebet og tulku- og lamainstitutionens rolle indenfor Vajryanaretningen. Her havde vi et særfokus på Dalai Lama som Avalokistvara og som både den politiske og åndeligeleder, der nu leder sit folk fra sit eksil i Dharamsala.

Pensum se materialer her i lectio, men hovedsagelig er L. Højholdt  Buddhas lære - og den Tibetansk Buddhisme, Gyldendal Uddannelse 1990 blevet brugt, samt enkelte afsnit fra E. Andreasen Mennesket og magterne, Gyldendagl 1991 og en del youtube-videoer blevet brugt samt filmen Kundun af Scorsese. Teksterne er hentede fra L. Højholdts bog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Islam

Vi har arbejdet med den formative historie, og Islams forhold til Jødedom og Kristendom samt dannelsen af Shia og SunniIslam,  

Vi har set på Koranens tilblivelse samt hvilken rolle haditherne spiller for muslimer i deres stræben efter at leve op til Muhammeds Sunna.

Vi har arbejdet med de seks trosartikler og fem søjler. I forbindelse hermed var der ekstra fokus på Hadj som et overgangsritual. Vi har repeteret kultdrama begrebet.

Vi har også set på sharia og på hvordan man kommer frem til shariaen, samt fået forståelse for at Haram og halal ikke er faste størrelser- Lige som religionen er dynamisk (forandrer sig over tid og sted) gør synet på hvad der er rigtig og forkert det også, selvom Islam anses for at være en lovreligion.

Pensum herfra har hovedsagelig været hentet fra afsnittet om Islam i Religioner lever af R. N. Albinus mfl.  Lindhart og Ringhof, 2017, teksterne er fra  H. Følner mfl. Kuplen, Muren og graven, Gyldendal, 2010 samt A. Ahles, Horisont, Systime, 2022. Her er ydermere brugt en del youtube videoer, som kan findes som link her i lectio på de enkelte undervisningsgange hvor det øvrige supplerende materiale også ligger.
Vi har kort været inde på Islam som en minoritetsreligion i Danmark/ Europa og talt om national og universel (global) Islam, i forbindelse hermed har vi brugt integrationsformerne og Hjärpes model.

(Forløbet har været kortere end normalt grundet at jeg har overtaget holdet og at der gik moduler "til spilde" i forbindelse hermed i december og januar.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer