Holdet 2024 re/2w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Pascale Stenberg
Hold 2024 re/2w (2w re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 intro. til religion via Hinduismen
Titel 2 Magi og Hekse
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam inkl. repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 intro. til religion via Hinduismen

Vi begynder induktivt med at få fat i elevernes forforståelse om religion, derefter introduceres Smartsmodel og vi går i gang med et hinduismeforløb (perspektiver af en tredje verdensreligion.) Det skal udgøre den empiriske baggrund for at forstå Smarts forskellige dimensioner samt de religionsfænomenologiskebegreber, der vil bruges i samtlige kommende forløb.

De hinduismespecifikke begreber der skal kunnes er: Atman, Karma, Samsara, Brahman, Moksha, Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavadgita, de tre frelseveje, Karma-,Yana-, Bakhtiyoga, Trimurtilæren, Puja. Darshan, Yoga- som praksis, Askese, Tantra, Dharma, , Kaste, Varna, Jati

De generelle religionsfænomenologiskebegreber der skal kunnes er: Smarts 7 dimensioner, hellig skrift- kanonisk skrift, myte, dogme, frelse-mål, monoteisme, polyteisme, pilgrimsrejse, axis mundi, ritual, kultdrama, overgangsritual, offer - forskellige type offer. reinkarnation, cyklisktidsforståelse- lineær tidsforståelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Magi og Hekse

4. område et kort forløb om Hekse - kloge koner i hedensk tid og i kristen tid inkl. hekseførfølgelserne i DK/Køge, samt ny hedenskab - Wicca. Vi besøgte blandt andet en udstilling om magi i Christiansborgs slotskælder, samt Køge kirke og torv i forbindelse med at vi  hørte podcasten Onde Anna. Der er fokus på hvordan en religion/ religiøse forestillinger kan skifte form/ indehold mm. over tid og hvilken rolle det kvindelige har haft i førkristen, kristen, og senmoderne tid. I forbindelse med Wicca er der særlig fokus på senmoderne religionstræk.

Udover at have fokus på hekse, er der fokus på deres religiøse praksis - magien. Vi ser på berørings, lighed og efterligningsmagi, delen er lig med helheden samt sort og hvid magi. Vi taler om mana (som et religionsfænomenologisk begreb) og tabuer, rent og urent contra chaos og cosmos. For at få forståelse for disse begreber har vi læst en tekst om hvalfangst i Grønland af Joh. Egede
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

I dette Kristendomsforløb har der været fokus på den formative historie, reformationen, og den moderne folkekirke og kristendommens vilkår i et moderne/senmoderne samfund.

Vi har set på den unge kristendom som en jødisk sekt og hvordan sektstatusen hænger sammen med nærforventningerne i NT samt synet på loven hos Paulus.

I forbindelse med den formative historie har vi arbejdet med de kristne grunddogmer og den kristne etik som de kommer til udtryk i NT, ikke mindst i lignelserne.

I arbejdet med reformationen har vi læst Paulus og arbejdet med de paulinske/lutherske teologi og set på hvordan den fortsat gennemsyrer den moderne afmytologiserende folkekirke i DK i dag.

Ydermere har eleverne arbejdet med et valgfrit projekt som afslutning på forløbet. Her har fokus enten været på folkekirkens forsøg på fornyelse eller en kristen sekt som Jehovas vidner el. mormonerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam inkl. repetition

Vi har arbejdet med den formative historie, og Islams forhold til Jødedom og Kristendom samt dannelsen af Shia og SunniIslam,  

Vi har set på Koranens tilblivelse samt hvilken rolle haditherne spiller for muslimer i deres stræben efter at leve op til Muhammeds Sunna.

Vi har arbejdet med de seks trosartikler og fem søjler. I forbindelse hermed var der ekstra fokus på Hadj som et overgangsritual.

Vi har også set på sharia og på hvordan man kommer frem til shariaen, samt fået forståelse for at Haram og halal ikke er faste størrelser- Lige som religionen er dynamisk (forandrer sig over tid og sted) gør synet på hvad der er rigtig og forkert det også, selvom Islam anses for at være en lovreligion.

Vi har fokuseret på Islam som en minoritetsreligion i Danmark/ Europa og talt om national og universel (global) Islam - forbindelse hermed var vi på studiebesøg i den tyrkiske kulturhus/moske i Ølby. Desuden har vi set på årsagerne til at Islamistisk terrorisme og diskuteret med hjælp af Roy og Kepel hvorvidt Islam er en voldelig religion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer