Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Marlene Haufschild Gauger
|
Hold
|
2024 re/3a (3a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom gennem tiden
Klassiske og repræsentative tekster:
1. Mosebog kap. 3 (Syndefaldet)
2. Mosebog kap. 20 (De ti bud)'
Paulus: 1. Korintherbrev Kap. 13
Paulus' brev til Romerne kap. 3 vers 21-31
Nadverritual B fra folkekirken.dk
Lukasevangeliet kap.2, vers 1-21 (Jesu fødsel)
Matthæusevangeliet kapitel 1, 18-25 (Jesu fødsel)
Matthæusevangeliet kapitel 2, 1-12 (De vise mænd)
N.F.S. Grundtvig: Et barn er født i Betlehem, 1820
Markusevangeliet kap. 15
Salme 551: 'Der er en vej som vi alle går alene', 1992 (Holger Lissner)
Foruden grundbogen og klassiske tekster andre steder fra har følgende materiale også været brugt:
- 'Den gamle pagt' : Haaning, Katrine & Søren K. Laursen: Kristendom - tro og praksis, Systime iBog: https://kristendom.systime.dk/?id=180
- 'Paulus' fra Religion.dk: https://www.religion.dk/leksikon/paulus
- DR Undervisning: '5 skarpe om Luther', 18. november 2020 (18.38): https://www.dr.dk/studie/religion/5-
- Video om Krampuslauf
Forløbets primære fagbegreber:
- Myte
- Den privilegerede talesituation
- Exodus
- Den gamle pagt
- Den nye pagt
- Konciler
- Det dobbelte kærlighedsbud
- Næstekærlighed
- Jesu dobbelte natur
- Frelse
- Treenighed
- Retfærdighed ved tro
- Retfærdighed ved gerning
- Ortodoksi
- Ortopraksi
- Problemmyte
- Løsningsmyte
- Arvesynd
- Teodice-problemet
- Prædestinationslæren
- Reformation
- Sekularisering
- Religionsfrihed overfor religionslighed
- Universel religion
I forløbet har klassen været på feltarbejde og gruppevis besøgt følgende kristne bevægelser: Indre Mission, Køge Adventistkirke, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Jehovas Vidner, Metodisterne, Katolikkerne og den ortodokse kirke. Klassen har på baggrund af research og feltarbejde lavet en mundtlig fremlæggelse om deres besøg og resultaterne heraf. Eleverne har delt deres materiale med hinanden, og derfor er alle de kristne bevægelser pensum for ALLE elever.
Der er brugt meebook i forløbet
Estimeret omfang ca. 62 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modulplan:
-
Find vores nye meebookforløb (Kristendommen gennem tiden). Under 1. kapitel (Fra Jødedom til Kristendom) ligger pdf'en "Fra jødedom til kristendom", og den skal I læse som forberedelse til modulet.
-
red: Ahle, Niebuhr Andersen, Hvithamar & Jensen: HORISONT, Gyldendal; sider: 72-90, 92-99, 103-107
-
Læsefokus spørgsmål til lektien:
-
Jødedommen
-
Læs "Første Mosebog kapitel 3" - link ligger i meebook under kapitel 2 (Syndefaldet).
-
Læs den korte tekst "Den gamle pagt" - ligger i meebook under kapitlet med 'Den gamle pagt'.
-
Læs Paulus: 1.korintherbrev, kap.13 + Paulus' brev til romerne,kap 3 vers 21-31 (begge tekster ligger i meebook under kapitlet "Paulus")
-
I skal være færdige af jeres analyse af indstiftelsen af nadverritualet (som vi begyndte på sidst)
-
Læs "Lukasevangeliet kap. 2, vers 1-21" + "Matthæusevangeliet kapitel 1, 18-25"+ "Matthæusevangeliet kapitel 2, 1-12". Alle teksterne ligger i meebook under kapitlet "Jul".
-
Grupperne fra sidst:
-
Welzenegger Krampuslauf 2022
-
I skal være færdige med opgaven om "Et barn er født i Betlehem"
-
Læs "Markusevangeliet kapitel 15" - link ligger i meebook under kapitlet 'Påske'.
-
Gruppearbejde og matrix
-
Liste over bevægelser og grupper:
-
I skal sørge for at undersøge jeres bevægelse inden modulet starter.
-
Giv hinanden lektier for, hvis I mener, det er nødvendigt
-
I skal være færdige med jeres oplæg, inden modulet starter
-
I skal være klar til at præsentere jeres feltarbejde (det som I skulle have fremlagt inden jul).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Foruden siderne listet i lectio fra grundbogen er følgende materiale også brugt i forløbet:
Religionsnørden: 'Islam introduktion', 17.maj 2017 (13:16): https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA
- 'Er det islamisk set tilladt at ryge?': Kilde: http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=787&Itemid=1
- Mona Haydar: 'Dog', 17.juli 2017 (4.12): https://www.youtube.com/watch?v=idMJIEFH_ns
- P3 Essensen: "Krasnik til kvinde i niqab: Det er jo ekstremt distraherende", DR Nyheder, 6.maj 2016 (3:02): https://www.youtube.com/watch?v=c60pPtgCodM
- 'Reformisten - Den kvindelige danske imam', DR2 2019 (59 min)
- Koranuddrag: Sura 26, 192-200 + sura 75, 16-19 + sura 2, 185 (fra grundbogen s. 181)
Estimeret pensum for løbet: 65,5 ns.
Der er brugt meebook i undervisningen.
Forløbets fagbegreber og emner som eleverne skal kunne:
- De seks trosforestillinger
- De 5 søjler
- Tawhid
- Mekka
- Medina
- Adhan
- Kabaen
- Qibla
- Åbenbaringer
- Umma
- Sunni
- Shia
- Muhammed og kort om hans liv
- De fire retledte kaliffer
- Imam
- Koranen
- Hadith
- Sunna
- Salafisme
- Modernisme
- Islamisme
- Store og lille jihad
- Sura
- Recitation
- Bogens folk
- Teodice-problemet
- Ren og uren (herunder wudu og ghusl)
- Haram og Halal
- Sharia
- Fatwa
- Modernistisk islam (herunder islamisk feminisme og euroislam)
- Traditionalistisk islam
- Radikal islam
I forløbet har vi haft en inkursion med besøg af oplægsholder udefra.
Der er brugt meebook i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hinduisme
Foruden siderne i grundbogen er følgende materialer brugt:
Kernetekster (klassiske og repræsentative)
- Purusha, Rigveda X 90.
- Karma, Atman, Brahman, B. Chandogya-upanishad 3.14
- Fortællingen om Svetaketu:C. Chandogya-upanishad 6
Andet materiale:
- Vestergaard, Charlotte Kragh: 'Seksualitet i hinduismen', Kristeligt Dagblad, religion.dk, 8.maj 2006.
Kernebegreber:
- Kosmogoni
- Polyteisme
- Vedaerne
- Upanishaderne
- Moksha
- Samsara
- Karma
- Dharma
- Atman
- Kastesystemet
- De tre veje til frelse
- De fire livsstadier
- Puja
- Reinkarnation
Der er brugt meebook i forløbet.
Estimeret omfang: 25 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Magi & Religion
Fra lærerplanen:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Forløbs fokus: Sammenhængen mellem magi og religion. Vi har kigget på forholdet mellem magi og religion i oldnordisk religion, kristendom, islam, buddhisme og folketro.
Kernestof:
Dorte Thelander Motzfeldt: 'Religion: teori - fænomenologi - metode', Systime, 2. udgave 2012. S. 71-75.
Religionstekster/ materialer fra religioner:
- Erik den Rødes saga (uddrag) fra GADS religionshistorie, s. 374-376.
Der er brugt Meebook i forløbet.
- Danske folkesagn om hekse (3 tekster) og varulve (3 tekster) fra: Evald Tang Kristensen, Danske Sagn som de har lydt i folkemunde, Bind 1-7, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, København 1980.
- Jehovas Vidner: 'Adlyd Jehova' (2:50 min.): https://www.youtube.com/watch?v=qa3xGtYt5Xk.
- Koranen, sura 113 + 114: Bluitgen, Kåre: 'Koranen, Kommenteret', Forlaget Tøkk, 1.udgave, 1. oplag 2009, s. 50-53.
- Lallo Devi om puja: Pedersen, J. T. R.,Einarsen, S. L., & Olesen, B. W. (2015). Varanasi. Hinduismens brændpunkt. Systime. https://varanasi.systime.dk (https://varanasi.systime.dk/?id=205#c429)
Øvrigt materiale:
- "Allahs plan med mennesket" fra Motzfeldt, D.T. (2024). 4. Etik i islam. I Religion og etik. Systime. https://religionogetik.systime.dk/?id=127.
- Nielsen, Jacob Vrist: "Hvad er en varulv?", religion.dk: https://www.religion.dk/viden/varulve
- "Trolddom og Magi": Hentet fra: 'Historieportalen', Systime: https://historieportalen.systime.dk/?id=p493.
- "Mantra" fra: Olesen, Pedersen & Einarsen: Varanasi. Hinduismens brændpunkt, Systime iBog: https://varanasi.systime.dk/?id=166#c541
Estimeret omfang: 20 ns.
Der er brugt meebook i forløbet.
Forløbets kernebegreber:
- Magi (definition af begrebet)
- Mana
- Tabu
- Lighedsmagi
- Berøringsmagi
- De fire formål med at bruge magi
- Varselstagning/Diviniation
- Afværgemagi
- Sejd
- Divination
- Vølve
- Del = helheden
- Efterligningsmagi
- Sort/hvid magi
- Institutionaliseret religion
- Folketro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458101152",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458101152",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458101152"
}