Holdet 2024 re/3a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Marlene Haufschild Gauger
Hold 2024 re/3a (3a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom gennem tiden
Titel 2 Islam
Titel 3 Hinduisme
Titel 4 Magi & Religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom gennem tiden

Klassiske og repræsentative tekster:
1. Mosebog kap. 3 (Syndefaldet)
2. Mosebog kap. 20 (De ti bud)'
Paulus: 1. Korintherbrev Kap. 13
Paulus' brev til Romerne kap. 3 vers 21-31
Nadverritual B fra folkekirken.dk
Lukasevangeliet kap.2, vers 1-21 (Jesu fødsel)
Matthæusevangeliet kapitel 1, 18-25 (Jesu fødsel)
Matthæusevangeliet kapitel 2, 1-12 (De vise mænd)
N.F.S. Grundtvig: Et barn er født i Betlehem, 1820
Markusevangeliet kap. 15
Salme 551: 'Der er en vej som vi alle går alene', 1992 (Holger Lissner)


Foruden grundbogen og klassiske tekster andre steder fra har følgende materiale også været brugt:
- 'Den gamle pagt' : Haaning, Katrine & Søren K. Laursen: Kristendom - tro og praksis, Systime iBog: https://kristendom.systime.dk/?id=180  
- 'Paulus' fra Religion.dk: https://www.religion.dk/leksikon/paulus
- DR Undervisning: '5 skarpe om Luther', 18. november 2020 (18.38):  https://www.dr.dk/studie/religion/5-
- Video om Krampuslauf

Forløbets primære fagbegreber:
- Myte
- Den privilegerede talesituation
- Exodus
- Den gamle pagt
- Den nye pagt
- Konciler
- Det dobbelte kærlighedsbud
- Næstekærlighed
- Jesu dobbelte natur
- Frelse
- Treenighed
- Retfærdighed ved tro
- Retfærdighed ved gerning
- Ortodoksi
- Ortopraksi
- Problemmyte
- Løsningsmyte
- Arvesynd
- Teodice-problemet
- Prædestinationslæren
- Reformation
- Sekularisering
- Religionsfrihed overfor religionslighed
- Universel religion

I forløbet har klassen været på feltarbejde og gruppevis besøgt følgende kristne bevægelser: Indre Mission, Køge Adventistkirke, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Jehovas Vidner, Metodisterne, Katolikkerne og den ortodokse kirke. Klassen har på baggrund af research og feltarbejde lavet en mundtlig fremlæggelse om deres besøg og resultaterne heraf. Eleverne har delt deres materiale med hinanden, og derfor er alle de kristne bevægelser pensum for ALLE elever.

Der er brugt meebook i forløbet
Estimeret omfang ca. 62 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Foruden siderne listet i lectio fra grundbogen er følgende materiale også brugt i forløbet:
Religionsnørden: 'Islam introduktion', 17.maj 2017 (13:16): https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA
- 'Er det islamisk set tilladt at ryge?': Kilde: http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=787&Itemid=1
- Mona Haydar: 'Dog', 17.juli 2017 (4.12): https://www.youtube.com/watch?v=idMJIEFH_ns
- P3 Essensen: "Krasnik til kvinde i niqab: Det er jo ekstremt distraherende", DR Nyheder, 6.maj 2016 (3:02): https://www.youtube.com/watch?v=c60pPtgCodM
- 'Reformisten - Den kvindelige danske imam', DR2 2019 (59 min)
- Koranuddrag: Sura 26, 192-200 + sura 75, 16-19 + sura 2, 185 (fra grundbogen s. 181)

Estimeret pensum for løbet: 65,5 ns.

Der er brugt meebook i undervisningen.

Forløbets fagbegreber og emner som eleverne skal kunne:
- De seks trosforestillinger
- De 5 søjler
- Tawhid
- Mekka
- Medina
- Adhan
- Kabaen
- Qibla
- Åbenbaringer
- Umma
- Sunni
- Shia
- Muhammed og kort om hans liv
- De fire retledte kaliffer
- Imam
- Koranen
- Hadith
- Sunna
- Salafisme
- Modernisme
- Islamisme
- Store og lille jihad
- Sura
- Recitation
- Bogens folk
- Teodice-problemet
- Ren og uren (herunder wudu og ghusl)
- Haram og Halal
- Sharia
- Fatwa
- Modernistisk islam (herunder islamisk feminisme og euroislam)
- Traditionalistisk islam
- Radikal islam

I forløbet har vi haft en inkursion med besøg af oplægsholder udefra.
Der er brugt meebook i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hinduisme

Foruden siderne i grundbogen er følgende materialer brugt:

Kernetekster (klassiske og repræsentative)
- Purusha, Rigveda X 90.
- Karma, Atman, Brahman, B. Chandogya-upanishad 3.14
- Fortællingen om Svetaketu:C. Chandogya-upanishad 6


Andet materiale:
- Vestergaard, Charlotte Kragh: 'Seksualitet i hinduismen', Kristeligt Dagblad, religion.dk, 8.maj 2006.

Kernebegreber:
- Kosmogoni
- Polyteisme
- Vedaerne
- Upanishaderne
- Moksha
- Samsara
- Karma
- Dharma
- Atman
- Kastesystemet
- De tre veje til frelse
- De fire livsstadier
- Puja
- Reinkarnation

Der er brugt meebook i forløbet.
Estimeret omfang: 25 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Magi & Religion

Fra lærerplanen:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Forløbs fokus: Sammenhængen mellem magi og religion. Vi har kigget på forholdet mellem magi og religion i oldnordisk religion, kristendom, islam, buddhisme og folketro.

Kernestof:
Dorte Thelander Motzfeldt: 'Religion: teori - fænomenologi - metode', Systime, 2. udgave 2012. S. 71-75.

Religionstekster/ materialer fra religioner:
- Erik den Rødes saga (uddrag) fra GADS religionshistorie, s. 374-376.
Der er brugt Meebook i forløbet.
- Danske folkesagn om hekse (3 tekster) og varulve (3 tekster) fra: Evald Tang Kristensen, Danske Sagn som de har lydt i folkemunde, Bind 1-7, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, København 1980.
- Jehovas Vidner: 'Adlyd Jehova' (2:50 min.): https://www.youtube.com/watch?v=qa3xGtYt5Xk.
- Koranen, sura 113 + 114: Bluitgen, Kåre: 'Koranen, Kommenteret', Forlaget Tøkk, 1.udgave, 1. oplag 2009, s. 50-53.
- Lallo Devi om puja: Pedersen, J. T. R.,Einarsen, S. L., & Olesen, B. W. (2015). Varanasi. Hinduismens brændpunkt. Systime. https://varanasi.systime.dk (https://varanasi.systime.dk/?id=205#c429)


Øvrigt materiale:
- "Allahs plan med mennesket" fra Motzfeldt, D.T. (2024). 4. Etik i islam. I Religion og etik. Systime. https://religionogetik.systime.dk/?id=127.
- Nielsen, Jacob Vrist: "Hvad er en varulv?", religion.dk: https://www.religion.dk/viden/varulve
- "Trolddom og Magi": Hentet fra: 'Historieportalen', Systime: https://historieportalen.systime.dk/?id=p493.
- "Mantra" fra: Olesen, Pedersen & Einarsen: Varanasi. Hinduismens brændpunkt, Systime iBog: https://varanasi.systime.dk/?id=166#c541

Estimeret omfang: 20 ns.

Der er brugt meebook i forløbet.


Forløbets kernebegreber:
- Magi (definition af begrebet)
- Mana
- Tabu
- Lighedsmagi
- Berøringsmagi
- De fire formål med at bruge magi
- Varselstagning/Diviniation
- Afværgemagi
- Sejd
- Divination
- Vølve
- Del = helheden
- Efterligningsmagi
- Sort/hvid magi
- Institutionaliseret religion
- Folketro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer