Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Johanne Annette Nordentoft
|
Hold
|
2024 re/3b (3b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro-forløb
Introforløbet skal give indblik i fagets teori og metoder. Gennemgangen vil både have fokus på fagets fagterminologi, religionshistoriske metoder, religionsfænomenologi og religionssociologi.
Der vil være fokus på at give eleverne et overblik, som kan anvendes i gennemgangen af de enkelte religioner.
Der vil så vidt muligt indgå elev-fremlæggelser af stoffet.
Forløbets tema "Sekularisering og senmodernitet" vil hovedsagelig blive behandlet teoretisk. I den forbindelser ser vi udsendelsen: Hedningen, heksen og hyldemor. Julebuk (DR1)
Efterfølgende vil temaet blive taget op i gennemgangen af henholdsvis i kristendom, islam samt en 3.religion.
Det læste pensum kan ses i studieplanen.
Estimeret antal sider:28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam og mødet med moderniteten og globalisering.
Forløbet har som mål, at give en faglig viden om islam som religion samt islams møde med Vesten og moderniteten.
Fokus punkter vil være:
Islams lære og praksis.
Retninger indenfor islam.
Islams møde med Vesten og moderniteten. Kvindens stilling i islam. Minoritet og majoritet.
Islam og senmoderniteten. Euroislam og cool islam som identitet.
Baggrundslitteratur:
Albinus, Rebecca Natasha m.fl.: Religion Lever. Lindhardt og Ringhof, 2017.
Side 94-120
Tekster:
Fatih Alev: Sådan læser jeg koranen. Politiken 2004
Koranen: Sura 112, sura 87,1-18, sura 56,1-56, sura 5,6-7, 2,183-185
Tekst 36: Feminismen blomstrer i islam.
Fatih Alev: Koranen om kvindens slør. Religion.dk
Tariq Ramadans råd til samarbejdet i Danmark. Jyllandsposten, 11.11.05
Cool islam. Artikel om islam i en senmoderne kontekst. Politiken 08.04.06
Film:
Hajj – en pilgrimsrejse til Mekka. (CFU)
Martin Krasnik og Pia Kjærsgaard om tørklædet. Deadline 12.08.14
Musikvideo med Sami Yusuf.
Estimeret antal sider: 48
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kristendom og senmodernitet.
Forløbet vil have et fokus på kristendom i det senmoderne samfund.
Som udgangspunkt vil vi beskæftige os med kristendommens grundlæggende lære og dernæst fokusere på moderne teologiske tolkninger af kristendommen - med særlig henblik på en dansk kontekst. Og hvordan møder den moderne kristendom og kirke så de udfordringer der er i mødet med senmoderniteten.
Vi ser blandt andet TV-udsendelsen "Under præstekjolen", der viser kristendom i det senmoderne sekulariserede danske samfund.
Individuel gruppefremlæggelser:
Tekster:
1) Matt.15,21-39
2) Matt.20,1-16
3) Mark.1,40-2,12
4) Luk.18,9-23
5) Mark.7,1-23
6) Luk.5,33-6,11
7) Mark.2,23-3,6
Baggrundslitteratur:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: Religion lever. Grundbog til religion.
Side 58-87
Tekster:
GT: Esajas 52,13-53,12
NT: Mark. 14,53-15,15; Matt.5,17-48; Apostlenes gerninger 15,1-6+15,28-29;
Luk.10,25-37
Johannes Nissen: Budskab og konsekvens.
"Samtale med P.G.Lindhardt"
Jens Forman: En folkekirke - to evangelier.
Film:
"Under præstekjolen" (CFU)
"Tro til salg - kristendommen" (CFU)
"5 skarpe om Luther" (CFU)
Adam og Eva: Næstekærlighed til flygtninge? (DR)
Estimeret antal sider: 56 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Buddhisme med særlig fokus på Tibetansk buddhisme.
Vi starter med at gennemgå Buddhismens grundlæggende og væsentlige tanker og forestillinger. Her inddrages vigtige klassiske tekster, der repræsenterer alle former for buddhisme; Buddhalegenden, Benares-talen, Ildprædiken, Samsara-hjulet, Nirvana-tekst samt om munkeordenen og munkeregler.
Med udgangspunkt i en gennemgang af de tre hovedretninger i buddhismen beskæftiger vi os med Tibetansk buddhisme og dens særkende med fokus på munkeordenen og Dalai Lama. Samt den buddhismen i Vesten.
Vi ser afslutningsvis udsendelsen " Det udvalgte barn" (CFU)
MATERIEALE:
Lene Højholt: Buddhas lære.
Lene Højholt: Buddhas lære.
Side 12-15(tekst 1), side 19-36(tekst 2), side 37-49, side 59-61, 62-65(tekst 8), side 79-87(tekst 12+13+14-15+16)
Sv.Aa.Bay: Fremmede religioner i nutiden.
Side 179-181( "Om genfødsel og karma" )
F.Møller Kristensen: Tekster til Buddhismen.
Side 79, side 81-83
Film:
The life of Buddha. Animation.
Dalai Lama (CFU)
Det udvalgte barn.(CFU)
5 skarpe om buddhismen (CFU)
Buddhisme på fremmarch. (CFU)
Estimeret antal læste sider: 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik
Vi arbejder med etik og vil beskæftige os generelt med etiske problematikker, teori og etiske traditioner. Det vil blive anvendt på behandlingsmetoder og muligheder indenfor moderne lægevidenskaben. Her vil der være fokus på tekster der omhandler aktiv dødshjælp, prænatal diagnostik og organtransplantation.
Vi inddrager udsendelser, hvor det er relevant.
Materiale:
Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling?
Side 9-22, side 85 (T.19), side 92-97 (T.22), side 158-159 (T.39),
side 168-170 (T.42), side177-180 (T.45)
Film:
De perfekte børn. (DR2 28.04.03)(CFU)
En værdig død? (TV2 03.06.02)(CFU)
Organer uden grænser (CFU)
Estimeret antal sider: 32
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458106020",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458106020",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458106020"
}