Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Marlene Haufschild Gauger
|
Hold
|
2024 re/3c (3c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom gennem tiden
Klassiske og repræsentative tekster:
1. Mosebog kap. 3 (Syndefaldet)
2. Mosebog kap. 20 (De ti bud)'
Paulus: 1. Korintherbrev Kap. 13
Paulus' brev til Romerne kap. 3 vers 21-31
Nadverritual B fra folkekirken.dk
Lukasevangeliet kap.2, vers 1-21 (Jesu fødsel)
Matthæusevangeliet kapitel 1, 18-25 (Jesu fødsel)
Matthæusevangeliet kapitel 2, 1-12 (De vise mænd)
N.F.S. Grundtvig: Et barn er født i Betlehem, 1820
Markusevangeliet kap. 15
Salme 551: 'Der er en vej som vi alle går alene', 1992 (Holger Lissner)
Foruden grundbogen og klassiske tekster andre steder fra har følgende materiale også været brugt:
- 'Den gamle pagt' : Haaning, Katrine & Søren K. Laursen: Kristendom - tro og praksis, Systime iBog: https://kristendom.systime.dk/?id=180
- 'Paulus' fra Religion.dk: https://www.religion.dk/leksikon/paulus
- DR Undervisning: '5 skarpe om Luther', 18. november 2020 (18.38): https://www.dr.dk/studie/religion/5-
I forløbet har eleverne været på feltarbejde hos forskellige kristne bevægelser: Jehovas vidner, Indre Mission i Køge, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Metodist kirke,
Køge Adventistkirke.
Forløbets fagbegreber:
- Myte
- Den privilegerede talesituation
- Exodus
- Den gamle pagt
- Den nye pagt
- Konciler
- Det dobbelte kærlighedsbud
- Næstekærlighed
- Jesu dobbelte natur
- Frelse
- Treenighed
- Retfærdighed ved tro
- Retfærdighed ved gerning
- Ortodoksi
- Ortopraksi
- Problemmyte
- Løsningsmyte
- Arvesynd
- Teodice-problemet
- Prædestinationslæren
- Reformation
- Sekularisering
- Religionsfrihed overfor religionslighed
- Universel religion
Der er brugt meebook i forløbet.
Estimeret omfang ca. 62 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modulplan:
-
Intro
-
Husk jeres religionsbog.
-
I skal være færdige med spørgsmålene til pdf'en, I startede på sidst (fra jødedom til kristendom)
-
red: Ahle, Niebuhr Andersen, Hvithamar & Jensen: HORISONT, Gyldendal; sider: 72-90, 92-99, 103-107
-
Læs "Første Mosebog kapitel 3" - link ligger i meebook under kapitel 2 (Syndefaldet).
-
Læs den korte tekst "Den gamle pagt" - ligger i meebook under kapitlet med 'Den gamle pagt'.
-
Læs Paulus: 1.korintherbrev, kap.13 + Paulus' brev til romerne,kap 3 vers 21-31 (begge tekster ligger i meebook under kapitlet "Paulus")
-
Læs "Lukasevangeliet kap. 2, vers 1-21" + "Matthæusevangeliet kapitel 1, 18-25"+ "Matthæusevangeliet kapitel 2, 1-12". Alle teksterne ligger i meebook under kapitlet "Jul".
-
Lav opgaven "Et barn er født i Betlehem" - ligger i meebook under kapitlet om Jul
-
Læs "Markusevangeliet kapitel 15" - link ligger i meebook under kapitlet 'Påske'.
-
Fælles slide
-
I skal inden modulet sende en lectiobesked til MHG med jeres ønsker til gruppeinddeling og bevægelse. Se listen over bevægelser nedenfor:
-
Giv hinanden lektier for, hvis I mener, det er nødvendigt
-
I skal være klar til at præsentere jeres feltarbejde
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Foruden siderne listet i lectio fra grundbogen er følgende materiale også brugt i forløbet:
Religionsnørden: 'Islam introduktion', 17.maj 2017 (13:16): https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA
- 'Er det islamisk set tilladt at ryge?': Kilde: http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=787&Itemid=1
- Mona Haydar: 'Dog', 17.juli 2017 (4.12): https://www.youtube.com/watch?v=idMJIEFH_ns
- P3 Essensen: "Krasnik til kvinde i niqab: Det er jo ekstremt distraherende", DR Nyheder, 6.maj 2016 (3:02): https://www.youtube.com/watch?v=c60pPtgCodM
- 'Reformisten - Den kvindelige danske imam', DR2 2019 (59 min)
- Koranuddrag: Sura 26, 192-200 + sura 75, 16-19 + sura 2, 185 (fra grundbogen s. 181)
Estimeret pensum for løbet: 65,5 ns.
Der er brugt meebook i undervisningen.
Forløbets fagbegreber og emner som eleverne skal kunne:
- De seks trosforestillinger
- De 5 søjler
- Tawhid
- Mekka
- Medina
- Adhan
- Kabaen
- Qibla
- Åbenbaringer
- Umma
- Sunni
- Shia
- Muhammed og kort om hans liv
- De fire retledte kaliffer
- Imam
- Koranen
- Hadith
- Sunna
- Salafisme
- Modernisme
- Islamisme
- Store og lille jihad
- Sura
- Recitation
- Bogens folk
- Teodice-problemet
- Ren og uren (herunder wudu og ghusl)
- Haram og Halal
- Sharia
- Fatwa
- Modernistisk islam (herunder islamisk feminisme og euroislam)
- Traditionalistisk islam
- Radikal islam
I forløbet har vi haft en inkursion med besøg af oplægsholder udefra.
Der er brugt meebook i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Foruden grundbogsmaterialet er følgende også brugt i forløbet:
- MHG's powerpoint om Buddhismens historie
- Religionsnørden: 'Buddhisme introduktion', 29. maj 2017 (13.05): https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
- Uddybbende tekst om livshjulet fra: Nielsen, A. (2024). 2. Buddhismens historie og forestillinger. I Buddhisme. Introduktion og tekster. Systime. https://buddhisme.systime.dk/?id=139
- Videoer fra MHG's fagdidaktik (udleveret af underviserne): "Meditation" (1:53), "Templet" (2:17).
Wat Phra Dhammakaya Danmark:"Hvorfor bliver nogle ordineret som munke": https://youtu.be/RWgzVwS2XAY
- Benarestalen
- Borup, Jørn: 'Buddha er et godt brand', Videnskab.dk: https://videnskab.dk/kultur-samfund/buddha-er-et-godt-brand/#
Forløbets kernebegreber:
- Samsara
- Karma
- Den gyldne middelvej
- Dharma
- Sangha
- Reinkarnation
- Duhka
- De fire ædle sandheder
- Bodhisattva
- De fem foreskrifter for munke
- Nirvana
- atman
- anatman
- Kosmologi
- Mahayana
- Theravada
- Vajrayana
- De tre juveler
Estimeret pensum:44,5 ns.
Der er brugt meebook i undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Magi & Religion
Fra lærerplanen:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Forløbs fokus: Sammenhængen mellem magi og religion. Vi har kigget på forholdet mellem magi og religion i oldnordisk religion, kristendom, islam, buddhisme og folketro.
Kernestof:
Dorte Thelander Motzfeldt: 'Religion: teori - fænomenologi - metode', Systime, 2. udgave 2012. S. 71-75.
Religionstekster/ materialer fra religioner:
- Erik den Rødes saga (uddrag) fra GADS religionshistorie, s. 374-376.
Der er brugt Meebook i forløbet.
I forløbet indgår der tværfagligt samarbejde med historie.
- Danske folkesagn om hekse (3 tekster) og varulve (3 tekster) fra: Evald Tang Kristensen, Danske Sagn som de har lydt i folkemunde, Bind 1-7, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, København 1980.
- Jehovas Vidner: 'Adlyd Jehova' (2:50 min.): https://www.youtube.com/watch?v=qa3xGtYt5Xk.
- Koranen, sura 113 + 114: Bluitgen, Kåre: 'Koranen, Kommenteret', Forlaget Tøkk, 1.udgave, 1. oplag 2009, s. 50-53.
- 'Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse' fra: Nielsen, A. (2024). Kildetekster. I Buddhisme. Introduktion og tekster. Systime. https://buddhisme.systime.dk/?id=132&L=10
Øvrigt materiale:
- "Apotropæisk/Magisk buddhisme" fra Nielsen, A. (2024). 3. Buddhistisk praksis. I Buddhisme. Introduktion og tekster. Systime. https://buddhisme.systime.dk/?id=140.
- "Allahs plan med mennesket" fra Motzfeldt, D.T. (2024). 4. Etik i islam. I Religion og etik. Systime. https://religionogetik.systime.dk/?id=127.
- MHG's powerpoint om hekseprocesser i Danmark.
- Nielsen, Jacob Vrist: "Hvad er en varulv?", religion.dk: https://www.religion.dk/viden/varulve
- Nygaard, Anders: "Tibet (Religion)", lex.dk: https://denstoredanske.lex.dk/Tibet_(Religion)
- "Trolddom og Magi": Hentet fra: 'Historieportalen', Systime: https://historieportalen.systime.dk/?id=p493.
Forløbets kernebegreber:
- Magi (definition af begrebet)
- Mana
- Tabu
- Lighedsmagi
- Berøringsmagi
- De fire formål med at bruge magi
- Varselstagning/Diviniation
- Afværgemagi
- Sejd
- Divination
- Vølve
- Del = helheden
- Efterligningsmagi
- Sort/hvid magi
- Institutionaliseret religion
- Folketro
Estimeret omfang: 20 ns.
Der er brugt meebook i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458111966",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458111966",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458111966"
}