Holdet 2024 re/3e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lena Rønsholt Jersborg
Hold 2024 re/3e (3e re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro til religion
Titel 2 Forløb#2 Kristendom
Titel 3 Forløb#3 Buddhismei  Øst og Vest

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro til religion

Forløbet introducerer til de grundlæggende fagbegreber:
Fænomenologi:
Podeman Sørensens mytedefinition, hellig tid, ritual.
Sociologi:
Elite-mainstream, os-dem, inklusivistisk-eksklusivistisk, indefra-udefra, Bruce Lincolns mytedefinition.

Vi anvender fagbegreberne på Kaningarafolket i Indonesien, hvor begravelsesritualets udskillelsesfase strækker sig over godt et år, og inkorporationsfasen i åndeverdenen får en yderligere facet ved at åbne graven og fremvise den mumificerede afdøde for familien.
Derudover ses overgangsritualet I Papua Ny Guinea, hvor krokodillens aftegninger indridses i initiantens ryg (scarification).

Pensum:
Grundbog til religion c, Systime 2017 3. udgave, s. 19, 307-16, 320-21, 330-334  (14 ns)

Fagbegreber og teori afprøves på følgende materialer:
1. Syndefaldsmyten 1 Mosebog kap. 3. (1,5 ns)
2. DR2 Ritualer -udpluk fra afsnit 1 og 3 (6 ns)
3. Buddhalegenden (uddrag fra Little Buddha) https://www.youtube.com/watch?v=-UR1C_Z8swU (ca 90 minutter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kristendom

Forløbets fokus er indledningsvist på abortholdninger i det evangelikale USA. Der lægges en religionssociologisk vinkel dels med sociologen Phil Zuckermans karakteristik af årsagerne til den høje grad af religiøsitet i USA samt introduktionen af kategorierne fundamentalisme (pro-life tilhængere) og modernisme (pro-choice).

Herefter springer forløbet kort til kristendommens formative periode + sammenhængen med jødedom (Messiasforventninger), den historiske Jesus og den mytologiske Kristus samt Paulus' teologiske fortolkning af korsfæstelsen som det stedfortrædende son-offer.

Herefter bliver forløbets fokus på den katolske kirke, med primær vægt på Mariologien (dogmet fra 1854 om Marias uplettede undfangelse samt dogmet fra 1950 om Jomfru Marias optagelse i himmelen med både legeme og sjæl). Maria-ikonograi inddrages med eksempler på Mater Dolorosa, Madonna med barn, Piéta og Himmeldronningen samt Mariadyrkelsens udspring i et post-pest Europa. Forskellene mellem lægkatolikkers dyrkelse af Jomfruen som noget nær en gudinde og elite-katolicismens insisteren på hendes funktion som en helgen, der kan gå i forbøn hos Gud, belyses.

Forløbet slutter med at runde senmoderne kristendom i Danmark som den kommer til udtryk hos hhv. den modernistiske folkekirkepræst Per Ramsdal og den mer fundamentalistisk anlagte folkekirkepræst Henrik Højlund.

Holdet havde desuden besøg af KFS, hvor vi oplevede deres indefra-syn på bibeltekser. Efterfølgende bearbejdede vi interviewet med begreber fra religionssociologien.

Pensum:

Grundbog til religion C, Systme 2017 3. udgave:  s. 71-74, 79-81, 96-99, 305-310 (17 ns)
Religioner Lever, Praxis 1. udgave 2017, s. 80-83 (3 ns)

Tekster fra GT:
Skabelsesmyten 1. Mosebog Kap 1, vers 1-31 (1,5 ns)
Syndefaldsmyten, 1. Mosebog, kap. 3, vers 11-20. (0.5 ns)
Babelstårnet 1. Mosebog kap. 11, vers 1-9 (0,5 ns)
Omskærelsen 1 Mosebog kap 17 (1 ns)
Herrens Lidende Tjener, Esajas Kap. 53, vers 1-10 (0,5 ns)



Tekster fra NT:
Paulus' brev til Galaterne Kap 5,12-21 (0,5ns)
Den Barmhjertige Samaritaner, Lukas Evangeliet Kap. 10, vers 25-37  (1 ns)
Jesu Opstandelse, Mattæus Evangeliet kap. 28, vers 1-8 (0,5 ns)
Jesus tornekrones, Matthæus Evangeliet kapitel 27, vers 27-31 (0,5 ns)
Pinseunderet, Apostlenes Gerninger Kap. 2, vers 1-14 (0,5 ns)

Tekster og billeder til katolicisme:
https://www.katolsk.dk/tro/dettrorkatolikkernep/laer-mere-om-katolsk-tro/jomfru-maria/ (3 ns)
https://www.katolsk.dk/den-katolske-kirke-i-danmark/aktuelt/single-news/paven-om-bla-abort-kommunion-demografisk-vinter-og-vacciner (3 ns)
Powerpoint om Mariaikonografi (Michelangelos Piéta (Maria med den døde Jesus) 1498-99, Peterskirken i Rom, Himmeldronningen, Mater Dolorosa samt Madonna med barn (5 ns)
Bøn til Jomfru Maria, af tidligere pave Johannes Paul II, Evangelikum Vitae 1995 (1ns)

Film, dokumentarer og podcasts:
De gode kommer i Helvede, de frelste kommer i Himlen, CFU 2015 (90 minutter)
Phil Zuckermann https://vimeo.com/25402441 (21 minutter)
Under Præstekjolen, DR2 (59 minutter)

Nutidige kildetekster:
https://www.nae.org/what-is-an-evangelical/ (1,5 ns)
https://answersingenesis.org/sanctity-of-life/abortion/my-body/ (2 ns)
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste (2ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Buddhismei Øst og Vest

Buddhismeforløbet beskæftiger sig primært med Vajrayana-buddhismen, som den kommer til udtryk i Tibet.
Buddhismens historiske udspring i Indien som Theravadebuddhisme med fokus på munkenes Udfrielse introduceres der indledningsvist til.

Pensum:

Grundbog til religion c, Systime 3. udgave: 190-193, 196-197, 200-201, 207-212 (14 ns)
Buddhas Lære - og tibetansk Buddhisme, Højholt Lene, s. 68-73 (5ns)

Tekster:
Tårestrømmen (1 ns)
Boddhisattva-idealet i Mahayanabuddhisme (0,5 ns)
Den tibetanske Dødebog, fra Buddhas lære - og tibetansk Buddhisme, Højholt Lene, s. 76-79 (7 ns)
https://www.dr.dk/mitliv/morten-blev-buddhist-som-21-aarig-foer-var-jeg-hurtig-til-skyde-skylden-paa-andre (3 ns)
Fra Anguttara Nikaya, III, 415 (0,5 ns)
Fra Sammyatta Nikaya 99 (0,75 ns)
Fra Samyutta Nikaya, V,8 (0,5 ns)

Film:
Buddhamyten (uddrag af Little Buddha) https://www.youtube.com/watch?v=-UR1C_Z8swU (90 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer