Holdet 2024 sa/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Claus Frederiksen
Hold 2024 sa/d (1d sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Klima
Titel 2 Politik, demokrati og medier
Titel 3 Ungdomsliv
Titel 4 Økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Klima

Forløbets formål:

Forløbet dækker over en række politologiske, sociologiske og økonomiske aspekter, der bindes sammen til et perspektiv ift. klima.

Eleverne skal lære at anvende forløbets politologiske, sociologiske og økonomiske teorier og begreber på alle taksonomiske niveauer. Følgende vil blive berørt:

Identitetsformer (jeg, personlig, social og kollektiv identitet)
Socialisering (primær, sekundær, dobbelt og multisocialisering)
Minervamodellen (det blå, grønne, rosa og violette felt)
Dencik (teamfamilien, svingdørsfamilien, den patriarkalske familie, socialt akvarium)
Bourdieu (habitus, økonomisk kapital, social kapital, kulturel kapital, kropslig form, objektiveret form og institutionaliseret form)
Interpersonelle forklaringer (normativ social påvirkning, Lemminge-effekten, flertalsmisforståelser)
Samfundstyper (det traditionelle, moderne samfund og senmoderne samfund)
Maslow (behovspyramiden)
Forbrugskultur (transaktionsøkonomi, oplevelsesøkonomi, transformativ økonomi)
Eastons model (input, det politiske system, output og feedback)
Politisk deltagelse (gennem institutioner, konkrete situationer og den politiske forbruger)
Aktivisme (Interesseorganisation, NGO, græsrodsbevægelse, lobbyisme)
Demokratiformer (direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrat)
Aktører ift. Danmarks beslutningsprocesser (EU, staten, regioner, kommuner)
Økonomi (de frie markedskræfter, udbud og efterspørgsel, afgifter, kvoter, markedsbaseret tilgang, grøn vækst og vækstkritik)

Kernestof:
Brøndum & Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 4. UDGAVE, Columbus: side 29-34, 83-89, 122-126, 137-140
Morten Hasselbach og Michael Helt Knudsen, Klima og bæredygtighed, Forlaget Columbus, s. 65-68, 74-81
Beyer, Frederiksen og Kureer, Samfundsfag C, Systime, s. 59-68, Situationsbunden politisk organisering (Ibog)
Liv Anderson Kihl og Liv la Cour, Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Columbus s. 60-69, 76-81
Brøndum og Carlsen, Vores samfund, Columbus 2024 s.171-175, 178-184, 211-220

Supplerende stof:

Klimaloven L117.
Rockwool Fonden (2017). Den usynlige tråd. Youtube.dk.
DR (2018). Manipulator: Lemmingeeffekt. DR.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik, demokrati og medier

Faglige mål:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Særligt fokus:

Introduktion til de politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
Få styr på de politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder magtens tredeling, grundlovens rolle og hvilken rolle folketing, regering og domstole spiller.
Undersøge politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund og hvilken rolle medier og sociale medier spiller for demokratiet i Danmark.

Litteratur:

Brøndum, Peter et. al: Luk Samfundet Op, Columbus 2019, afsnit 5-5.4, kap.6, afsnit 7-7.5
Beyer, Mads et al: Samfundsfag C, Systime 2022, afsnit om Habermas og den demokratiske samtale
DR Debatten om pensionsaftale 3.10.2024 0:00-15:30
DR TV-avisen 18.11.24 00:00-14:30
DR TV-Avisen 1.12.24
DR Genstart, Dødvande12.11 2024
Rune Stubager i Hansen og Stubager (2021), Klimavalget – Folketingsvalget 2019 (uddrag)
Folketinget taber terræn til alle sider, Kristeligt Dagblad 25.9.2024
https://www.altinget.dk/artikel/faa-overblikket-over-den-groenne-trepartsaftale
https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-11-18-det-fik-partierne-ud-af-den-historiske-aftale
Verdens livtag med de sociale medier spidser til, Jyllandsposten 22.9.2024
Valg af sociale medier udfordrer den demokratiske samtale, Berlingske 08.12.2024
Diverse meningsmålinger fra DR og Epinion fra 2019 og frem til december 2023
DR og Epinion: Vælgervandringer fra de politiske partier
https://enhedslisten.dk/politikomraade/retfaerdig-
klimahandling-nu/
https://danmarksdemokraterne.dk/forside/nej-
tak-til-co2-afgift/
https://www.socialdemokratiet.dk/seneste-nyt/et-groent-
danmark/https://danskfolkeparti.dk/nyheder/graensen-for-klimasocialisme-er-ved-at-vaere-
naaet/
https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.101/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_g914c6xd?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_g914c6xd&flashvars[streamerType]=auto
Unges politiske deltagelse - Demokratianalysen 2024
https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.101/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_wfqm3ks2?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_wfqm3ks2&flashvars[streamerType]=auto
https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.101/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_pzmwe2fr?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_pzmwe2fr&flashvars[streamerType]=auto
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdomsliv

Faglige mål:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
Bearbejde materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Fokus:

Omdrejningspunktet for forløbet er at blive klogere på, hvorfor flere og flere unge mistrives, når de lever i en tid med stor frihed og et hav af
muligheder, men også at stille spørgsmålet ved fortællingen om en ungdomsgeneration i krise gennem aktør/strukturforklaringer og evt. hvilke løsninger der er på problemstillingen.

Litteratur:

Brøndum, Peter et al: Vores samfund, Columbus 2024, afsnit 2.1-2.3 + 2.5.2
Brøndum, Peter m.fl: Luk samfundet op, Columbus 2019, afsnit 3-3.5, 4.3
Nationale sundhedsprofil 2024 s.10  
Unges Trivselsråd 2022 s. 3-5 0g 11
DRTV - Kender Du Typen?: Med hundelagkage og højt til loftet, 2024
Stop offergørelsen af børn og unge, Politiken 10.9.2023
Debatten 22.11.2022 - Forbandede ungdom?
Debatten 25.2.2025 - Familien under pres?
https://www.zetland.dk/historie/s81EYkN6-a8dQKjjz-c179d
Debat: KRONIK: Klimasorg skal bruges til at ændre verden. Ikke behandles som et individuelt problem, Information 30.december 2023 (uddrag).
Siri Franceschi, På besøg i en klimasorggruppe: Den her snak om håb, den hænger mig langt ud af halsen, Information 15.december 2023 (uddrag)
Signe Løntoft, Endnu et fald i unges mentale sundhed får partier til at kræve handling, Altinget 10.marts 2022 (uddrag)
Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til, Politiken 26. marts 2022 (uddrag)
Han har undersøgt børns mistrivsel, Berlingske 22.2.2025
https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/forfatter-i-nytaarstale-sandheden-er-ingen-ejer-os-heller-ikke-den-danske-stat
https://www.dr.dk/nyheder/indland/minister-kritiserede-populaer-forfatter-hvis-alle-levede-som-hun-gjorde-ville-vi-gaa#!/
https://www.dr.dk/drtv/episode/de-perfekte-piger_52514 (afsnit 1)
TV2 dokumentar, Presset ungdom, afsnit 1 2023
Deadline 26.2.2025 - Telefonfri trivsel
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbyd-mobiler-i-skolen-og-styrk-fysisk-samvaer-her-er-anbefalingerne-til-boerns
https://www.dr.dk/nyheder/indland/beskytter-du-dit-barn-meget-det-kan-medvirke-til-dit-barns-mistrivsel-mener
https://www.sdu.dk/da/sif/ugens_tal/ut_33_skoleboernsundersoegelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi og velfærd

Faglige mål:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Fokus:

Hvad kendetegner en sund økonomi og hvilke målkonflikter kan der opstå?
Hvad har kendetegnet udviklingen i dansk økonomi i de seneste år?
Hvilke styrkepositioner har dansk økonomi og hvilke balanceproblemer står den over for?
Hvordan kan økonomien og arbejdsmarkedet påvirkes gennem forskellige styringsredskaber med særlig fokus på finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik (primært arbejdsmarkedspolitik)?
Hvilke ulighedsproblemer eksisterer der i Danmark?
Hvordan fungerer den offentlige sektor og hvilke funktioner tager den sig af og hvordan adskiller den danske velfærdsmodel sig fra andere velfærdsmodeller?
Hvilke udfordringer står det danske velfærdssamfund overfor og hvilke mulige løsninger er der?

Litteratur:

Beyer, Mads et al: Samfundsfag C, Systime 2022,  kap.12, 13, 18-18.3 og 18.5
Brøndum, Peter et al: Vores samfund, Forlaget Columbus 2024, kap.1
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
Økonomi for dummies - Forbrug og vækst, DR2 2012
Kan det danske mirakel fortsætte ind i 2025?, Berlingske 8.1.2025
Overvismand er fascineret: Så meget betyder fem megavirksomheder for Danmarks økonomi 5.3.2025
Topøkonomer_ Enorme summer til Forsvaret kræver hård prioritering, Børsen 30.1.2025
Nationalbanken kommer nu med en klar advarsel til regeringen: Det er »nogle meget store tal«,  Berlingske 19.3.2025
Pensionsalderen skal op: Regeringen klar med forslag, Børsen 27.2.2025
3F-formand: Ufaglærtes pensionsalder skal ikke stige, Børsen 17.11.2024
Vi tvivler på den offentlige velfærd og køber stort ind af privat pleje, omsorg og behandling, Politiken 5.1.2025
https://www.youtube.com/watch?v=WVjxk8-9Fwo
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed

https://app.meebook.com/meebooks/edit/10813885
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer