Titel
1
|
1 Hvem skal redde klimaet og hvordan?
I sociologi introduceres socialiseringsformer, identitetsdannelse, livsstil og Bourdieu som forklaring på forskelle i holdning til klima og klimabevidsthed. Kobles til statistisk materiale om baggrundsvariabel (uddannelse) i forhold til holdning til klima som afhængig variabel.
I politik introduceres Eastons model i forhold til klimapolitiske beslutninger (evt. klimaloven) som sættes ind i en ramme med forskellige demokratiopfattelser og forskellige deltagelsesmuligheder. Dansk klimapolitik illustreres i forhold til det internationale system, EU og national politik.
I økonomi introduceres økonomiske målsætninger (særlig økonomisk vækst og bæredygtig økonomi) og målkonflikter. Økonomiske styringsinstrumenter (prismekanismen) introduceres for at kunne analysere virkningen af klimapolitiske tiltag som CO2-afgift.
Kernestof fra bekendtgørelsen
Sociologi
- Identitetsdannelse og socialisering
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk
samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Fagbegreber:
- Socialiseringsformer, livsstil og kapital og habitus
- Normative sociale normer, lemmingeeffekt, flertalsmisforståelser
- Identitetsformer, Maslows behovspyramide, traditionelt/moderne/senmoderne samfund
- Eastons model, Eastons definition på politik, materielle og immaterielle værdier.
- Politisk deltagelse, institutionsbunden deltagelse, situationsbunden deltagelse, nationalt demokrati og lokaldemokrati
- Lobbyisme, Interesseorganisationer, NGO’er og græsrodsbevægelser, politisk aktivisme
- Demokrati, Demokratiformer (direkte og indirekte), demokratiopfattelser (konkurrence og deltagelse), normativ/empirisk, parlamentarisk styringskæde
- Suverænitet, internationale aktører (FN, EU, WTO, Multinationale selskaber), forordninger og direktiver, stat, regioner og kommuner
- Fri markedskræfter, udbud og efterspørgsel, grønne markedsfejl (eksternaliteter), grønne afgifter og subsidier og Homo economicus.
- BNP som økonomisk mål, vækstfaktorer, produktivitet, Grønt BNP, bæredygtig udvikling, grøn vækst
- økologisk økonomi, cirkulær økonomi, lineær økonomi,
Pensum:
• Luk Samfundet Op! 3. udgave. s. 31-36 (6s.), 93-98 (6 s.), 125-131 (6 s.), 142-145 (4 s.)
• Klima og bæredygtighed s. 65-68 (4s), 74-81 (8s.), 136-142 (5s)
• Samfundsfag C. s. 59-70 (12 s.)
• Vores samfund s. 178-184, 211-220 (17s.)
Politikens kernestof
I alt: ca. 80 sider
|