Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Peter Andersen
|
Hold
|
2024 FY 3g (FY 3g)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mekanik i to dimensioner
Lærebogen er Basisfysik A af M.C. Andersen og M.A. Jensen, Praxis, 1.udg., 1.opl. 2022. Alle sidetalt henviser til denne, hvis andet ikke er nævnt.
Kapitel 1, side 6 - 55, dog ikke s.46-47.
Desuden:
Basisfysik B af M.C. Andersen og M.A. Jensen, Haase, 1.udg., 1.opl. 2018.
Side 169 - 174.
Eksperimentelt:
1) Hoppende basket-bold, videoanalyse
2) Skråt kast med trykluftkanon.
3) Hookes lov og fjedre, bogens eksperiment 1.4 s.30
4) Harmonisk svingning (lod i fjeder, lodret bevægelse).
5) Gnidning på skråplan
6) Fald med luftmostand, bogen eksperiment 1.5 s. 48
7) Stød i 2D (videoanalyse, airhockey)
8) Jævn cirkelbevægelse, Bogens side 22 -23 (udført i runden med em-øvelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Bevægelse i to dimensioner beskrevet vha. vektorer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Tyngdefelter
Kap. 4 Tyngdefelter. Side 126 - 146.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begrebet felt overfor begrebet kraft.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Elektriske og magnetiske felter
Kap. 5, 6 og 7
Side. 176 - 188, 202 - 238, 247 - 255.
Eksperimentelt:
1) Småforsøg (observationer) med statisk elektricitet
2) Magneter og jernfilspåner
3) Demo som bogens fig. 6.4.1 s. 233
4) Hastighedsfilter
5) Bestemmelse af e/m
6) Laplaces lov, bogens eksperiment 6.5 s. 234 - 235
7) Induktion
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 146 - 148 og lav opgaverne 15.17, 15.18, 15.19 og 15.21 på det udleverede ark færdige. I 15.21 har jeg regnet baglæns ved hjælp af oplysninger fra Galileo (satellite navigation) - Wikipedia, og jeg får den potentielle energi til at være -9,
-
Lav så vidt muligt opgaverne M20, M21 og M24 fra sidst færdige og tjek den vedlagte facitliste.
-
Afsnit
-
opgM20_24.pdf
-
Læs side 176 - 182.
-
Lav/påbegynd flg. opgaver fra Opgaver i Fysik A-niveau: M23, M33, M34, E10, E13, E23. Opgaverne udgør sæt 2 og stilles til aflevering.
-
fysa24saet1.pdf
-
Læs side 202 - 210.
-
sciencetalenter.dk
-
Magnetic Declination on Map
-
s361.pdf
-
Læs side 213 og 216 - 219.
-
Læs side 220 - 222.
-
Læs side 230 - 232, 233, 236 - 238.
-
Læs side 247 - 255 og lav opgaverne 3.61 - 3.63 (udleveret på tryk) færdige hjemme.
-
ind2.cmbl
-
ind4.cmbl
-
emoevelser.pdf
-
eoverm.pdf
-
Afslut så vidt muligt databehandlingen til alle 5 øvelser i runden, vi gjorde færdig i går. Notér de vigtigste resultater i kap. 5 (s.178-188), 6 (s.201-239) og 7 (s.252-261).
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Elbilens fysik
Temahæftet Elbilens fysik af M.S. Larsen, 1.udg., Fysikforlaget 2024
Side 5 -24, 37 - 57, 73 - 82
Eksperimentelt:
1) Batteri som spændingskilde
2) Forsøg med små elmotorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Teknologisk anvendelse af elektromagnetisme
- Formidling - Mundtlig fremlæggelse.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Kvantefysik
Kap. 8, s. 268 - 292.
Desuden:
B-niveau-bogen: s. 370 - 374, 383, 389.
Eksperimentelt:
1) Plancks konstant med lysdioder
2) Halveringstid eller -tykkelse (den øvelse man ikke have lavet på B-niveau)
Link til kernekort:
https://www-nds.iaea.org/relnsd/vcharthtml/VChartHTML.html
https://kernekort.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kvantefysik og repetition af kernefysik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Frit eksperimentelt forløb
Frit eksperimentelt forløb. Hver gruppe vælge et emne så frit som muligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767212226",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767212226",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767212226"
}