Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jens Mortensen Østergaard
|
Hold
|
2024 Id B1 (Id B1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Padeltennis
Praksis:
Vi arbejder med Padeltennis og spillets grundlæggende tekniske og taktiske elementer.
Teoretisk:
Vi arbejder med basal anatomi og fysiologi med udgangspunkt i bogen "teori og træning"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Volleyball
Teoretisk
Idræt i samfundsperspektiv:
Vi behandler idrætshistorien og ser nærmere på gymnastikfejden. Vi har set filmen Dansk idrætsliv del 1 af 4 "da sporten kom til Danmark"
Vi ser på uheldige historiske eksempler på at sport og politik er blevet blandet sammen og diskuterer muligheden for at holde de to adskilt. Eleverne arbejder i grupper med et valgfrit multinationalt sportsevent i forbindelse med hvilken politik har spillet en væsentlig rolle.
Vi ser på danskernes idrætsdeltagelse og på den generelle folkesundhed og vurderer idrættens rolle og betydning i relation hertil. Hvordan kan vi definere sundhed og hvor stort et ansvar bærer individet selv for egen sundhed. Er usundhed selvforskyldt eller skal årsagerne snarere findes i individets strukturelle vilkår?
Vi har herunder bl.a. arbejdet med Pierre Bourdeaus sociologiske teori og habitus begreb. og
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Salsa og Hiphop
Teoretisk:
Vi har set på folkesundheden (fortsat) og kigget nærmere på kropsidealer i befolkning.
Vi har arbejdet med temaet når sundt bliver sygt og set på hvordan et overdrevet sundhedsfokus kan ende med at gøre mere skade end gavn. Bl.a. via dokumentaren "når sundt bliver sygt"
Vi har arbejdet med idrætspsykologi og set på motivation, målsætning, stress, spændingsregulering og holdidrættens psykologiske dynamikker.
Vi har set dokumentaren "Wilbeck forfra"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Badminton
Praksis:
Vi har arbejdet med badminton og spillets tekniske og taktiske elementer.
Teoretisk:
Arbejdsfysiologi, træningsfysiologi, doping, fysisk trænings betydning for et sundt liv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767940713",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767940713",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767940713"
}