Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mikkel Sandahl Danielsen
|
Hold
|
2024 Id B2 (Id B2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysiologi og træningslærer samt testning
Faglige mål:
At eleverne tilegner sig viden om emnet træningslære og får kendskab til fysiologiske begreber og principper, som de kan bruge i forhold til konkrete idrætsdiscipliner og deres egen træning. Følgende emner har været gennemgået:
- Superkompensation og arbejdets 3 faser
- Aerob træning herunder energiomsætning, kondital og udholdenhed, kontinuerlig træning vs. Interval træning, mærkbare effekter
- Anaerob træning herunder energiomsætning
- Muskelfibertyper
- Arbejdskravsanalyse med fokus på de fysiologiske og anatomiske arbejdskrav og i mindre grad de psykologiske
Yubio Idræt C+B (2022), Skadhede et al. s.67-83
Yubio Idræt C+B (2022), Skadhede et al. s.1230-1233
I forløbet omkring testning er eleverne blevet præsenteret for forskellige former for fysiske test. Herunder skal de både forstå og arbejde med dem teoretisk, samt afprøve dem i praksis.
De faglige mål har været at eleverne opnår en forståelse for hvad forskellige fysiske test kan måle, hvordan de udføres, i hvilke sammenhænge de kan bruges og hvilke krav der er til, at testen er gyldig og pålidelig
Følgende test har været gennemgået teoretisk og praktisk:
Yo-Yo løbetest
Styrketest, hvor formålet var at finde sin 1RM værdi i udvalgte øvelser
Allround test
Teoristof i forløbet:
Yubio 2022, s.193-196, 199-205
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skadhede, T.S. et. al: YUBIO IDRÆT C+B (2022); sider: 63-64, 67-86, 131-134, 193-197, 199-205, 292-299, 1230-1232
-
arbejdsfysiologi spørgsmål s.67-77.docx
-
Yubio 2022
-
Samme lektie som til i onsdags. Vi arbejder videre med arbejdskrav
-
3. IdrætB-idrætsteori.Træningslære, arbejds- og træningsfysiologi s. 225-234 fx arbejdskravsanalyse.pptx
-
arbejdsspørgsmål Arbejdskravsanalyse kapacitetsanalyse.docx
-
Vi skal løbe en YO-YO test (bip test) og forsøge at koble vores teoretiske viden til det praktiske. Husk gode løbesko, vand og tøj til at løbe i indenfor
-
I genbesøger lektien fra sidste gang, hvor rigtig mange ikke havde læst. Yderligere er der en lektie omkring andre testtyper
-
I skal arbejde selv med de vedhæftede arbejdsspørgsmål i de kommende 2 moduler Teorien i skal bruge er på de nævnte sider i arbejdsspørgsmålene samt i Yubio s.193-199.
-
Arbejd selv og lektien fremgår af modulet sidste gang, som kan ses igen i nedenstående
-
Yubio s.78-86.docx
-
Vi afslutter vores test forløb med at teste i forskellige styrkeøvelser i styrkelokalet på skolen. I skal være omklædt
-
Dagens program
-
Løb_som_du_lyster_-_Linder__Jeanette.pdf
-
Baghånd: The Padel Backhand
-
Idag skal vi arbejde med serv og flugtninger. Vi repeterer også forhånd og baghånd fra sidste modul, samt gennemgår reglerne i det færdige spil.
-
5 Padel SERVE Tips In 5 Minutes
-
Serv regler
-
Padelles 3: forehand en backhand volley
-
Regler frit spil
-
1) Læs dagens lektie. 2) Se den vedhæftede video 3) Svar på de vedhæftede arbejdsspørgsmål. 4) Upload jeres svar under elevfeedback
-
arbejdsfysiologi AT og OBLA s.290-293.docx
-
Aerob energifrigørelse, aerob vs. anaerob, og mere om mælkesyre | Energifrigørelsen 3
-
2_07_51_ Løber fra Aarhus smadrede ikonisk rekord - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
OBS. jeg er væk til motionsløb hele dagen, så I skal bruge modulet på at læse artiklen og gøre jer klar til løbet i 2.modul
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Idrætspsykologi
I den teoretiske del skal de arbejde med motivation, målsætninger og principperne inden for teampsykologi.
Teoristof i forløbet:
At eleverne tilegner sig viden om emnet idrætspsykologi i forhold til idræt og kan definere begreber indenfor emnet så som:
- Indre motivation.
- Ydremotivation
- Målorientering (konkurrenceorientering og opgaveorientering)
- Persontyper (type 1, 2 og 3)
- Træningsklima (konkurrenceklima og mestringsklima)
- Konkrete mål (resultatmål, præstationsmål, procesmål)
- Spændingsregulering og positive og negative aggressioner
- Udvikling af team
- Kohæsion
- Forskellige team typer
- Roller og hierarki
- teambuilding og kommunikation
Yubio Idræt C+B (2022), Skadhede et al. s.131-145
Løchte og Zanka tekst om hvad der motiverer - Artikel CPHSPORT "Hvad motiverer og giver mening for talenter" s.20-26
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Salsa & hip hop
I forløbet har der været arbejdet med salsa i halvdelen af tiden (3 moduler) og med hip hop i de resterende 3 moduler
Titel:
Salsa – Udtryk, teknik og serie
I salsa har de faglige mål været:
Musikforståelse: at lytte og bevæge sig til musik i 4/4-takt.
Eleverne skal udvikle deres fysiske færdigheder, herunder koordination, balance og kondition, gennem dans.
Eleverne skal opnå en forståelse for henholdsvis fører- og følgerrollen og kunne vise denne gennem dansen
Eleverne skal på et vist niveau kunne udføre grundlæggende bevægelser og kombinationer i salsa.
Eleverne har arbejdet med grundtrin (basic step, side step, back step)
Eleverne har igennem modulerne arbejdet med en salsa-serie/koreografi, hvor forskellige grundtrin og trinvariationer sættes sammen
Musik salsa: "Bailando" (Enrique Iglesias), "La vida Es un Carnival" (Celia Cruz)
Titel:
Hip Hop – Udtryk, teknik og serie
Formål:
Eleverne skal opnå kendskab til grundlæggende hip hop-teknikker og -trinsprog. De skal arbejde med rytme, kropskontrol og udtryk, og afslutningsvis indgå i en koreografisk proces, hvor trinene sammensættes til en kort serie.
Eleverne har igennem forløbet arbejdet med følgende trin og trinvariationer:
Opvarmning:
Graver til side
Side step
Side step med arme og skubbe bevægelse
Sparke bevægelse inklusive arme
Diverse stræk sat sammen som serie
Forskellige trin/bevægelser:
Bounce
Shuffle
Body Roll
Two step
Tap
Slides
Running man
Four step
Kick ball change
Der har igennem dansen ligeledes været fokus på udtryk og attitude og serien har været øvet i både et hurtigt og et lidt langsommere tempo.
Musik hip hop: "It was a good day" (Ice Cube), "Shining" (DJ Khaled, Beyonce, Jay Z)
Yubio 2022 1335-1346 plus egen udviklet serie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Doping, idræt & politik
Formål:
Eleverne skal igennem de teoretiske lektioner arbejde med forholdet mellem sport og politik. Herunder skal det diskuteres:
- hvorvidt man kan/bør adskille sport og politik?
- om idræt er politik?
- idræt som mål eller middel?
- blød magt vs. hård magt
Med udgangspunkt i filmen "Icarus" belyses det, hvordan store internationale sportsbegivenheder blandes sammen med politik og vi kigger i den forbindelse også på andre "kendte" historiske idrætsbegivenheder, hvor sport og politik er blevet blandet sammen.
Ligeledes med afsæt i filmen "Icarus" har vi beskæftiget os med emnet doping.
Herunder har vi arbejdet med doping i forhold styrkebaserede sportsgrene og udholdenhedsbaserede sportsgrene. Eleverne har fået et kendskab til forskellige doping stoffer og dets virkninger, bivirkninger og placebo effekt. Ligeledes diskuterer vi dopinggrænser og definition af doping samt etik og moral i relation til ”snyd”. Eleverne præsenteres desuden for de 4 typiske stereotyper af en dopingmisbruger.
Teoristof i forløbet:
- Doping definition
- Dopingens historie
- Doping og udholdenhed
- Doping og styrke
- Lovlige og ulovlige præparater og deres virkning/bivirkning
- Frigivelse eller straf
- Placebo effekten
- Den typiske dopingmisbruger
Yubio Idræt C+B (2022), Skadhede et al. s.395-405
Yubio Idræt C+B (2022), Skadhede et al. s.89-95, 98-107, 109-112, 120-123
Filmen "Icarus", 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volley
Formål:
Eleverne skal igennem de praktiske lektioner arbejde med volleyball teknik og taktik. De skal opnå en rimelig beherskelse af forskellige slag og modtagning, samt bevægelse i spillets gang. Taktisk skal de kunne anvende simpel forsvarsopstilling og angrebstaktik, grundlæggende regler og kendskab til rotationsprincippet.
Ligeledes har der i forløbet været koblet idrætspsykologi omkring blandt andet samarbejde, kommunikation og forskellige roller på et team.
I den praktiske del af forløbet har følgende stof været gennemgået:
Teknik
- Fingerslag
- Baggerslag
- Modtagning
- Hævning
- Smash
- Blokade
- Serv (underhånd- og overhåndsserv)
Taktik
- Placering på banen og spilforståelse
- Angrebsopbygning og forsvarstaktik
- Gennemgang af regler
Pensum:
Yubio Idræt C+B (2022), Skadhede et al. s.575-577, 579-584
Supplerende materiale Yubio Idræt C+B (2022), Skadhede et al. s.588-593 - øvelser og inspiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sundhed, livsstil & danskernes motionsvaner
Formål:
I den teoretiske del skal eleverne arbejde med begrebet fysisk, mental og social sundhed i forskellige sammenhænge, diskutere hvornår og hvorvidt noget kan opfattes som værende sundt eller det modsatte, forstå sammenhængene mellem forskelige livsstilssygdomme og sundhed og lave en sundhedsprofil på dem selv. Desuden har vi under emnet omkring sundhed kigget på danskernes idrætsvaner og de forskellige måder man kan være fysisk aktiv på.
Teoristof i forløbet:
At eleverne tilegner sig viden om emnet sundhed i bred forstand og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold der har betydning for den fysiske aktivitets påvirkning på både krop og psyke.
Følgende emner har været gennemgået:
- Sundhedsdefinitioner
- Arv og miljø
- KRAM faktorerne
- Sundhedsopfattelser – herunder kropsidealer, træningsafhængighed, ortorexi, spiseforstyrrelser
- Idræt og sundhed – herunder effekter af fysisk aktivitet og risiko for udvikling af livsstilssygdomme, ulighed i sundhed
- Hvem og hvor - idrætsdeltagelse i den danske befolkning, frivillig idræt versus kommerciel idræt, foreninger og forbund, de 4 sektorer
- Udarbejdelse og diskussion af egen sundhedsprofil
Yubio Idræt C+B (2022), Skadhede et al. s.13-42
Supplerende materiale:
Baggrund: Styrketræning hjælper på depression: https://videnskab.dk/krop-sundhed/stort-studie-styrketraening-hjaelper-paa-depression
Baggrund: Motion giver mental gevinst: https://videnskab.dk/krop-sundhed/motion-giver-mental-gevinst
Baggrund: Landsforeningen mod spiseforstyrelser og selvskade: Ortorexi
https://www.lmsos.dk/viden/ortoreksi/
Baggrund: Landsforeningen mod spiseforstyrelser og selvskade: Træningsafhængighed https://www.lmsos.dk/viden/traeningsafhaengighed/
Baggrund: Den nationale sundhedsprofil 2023:
file:///C:/Users/kgmsd/Downloads/WEB_Sundhedsprofilen_2023_KORT-a%20(2).pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Idrætsskader og anatomi
I dette forløb har eleverne arbejdet med typiske idrætsskader, behandling og genoptræning. Ligeledes har der i dette forløb været fokus på grundlæggende anatomi, såsom musklernes opbygning, en muskelsammentrækning, muskelfibertyper, muskelarbejde i form af kontraktion, ekstension og statisk arbejde, nervesignalets betydning samt de forskellige musklers navne på dansk eller latin, hvor på kroppen de sidder og hvilke bevægelser de primært er involveret i.
De faglige mål har været, at eleverne skulle stifte bekendtskab med følgende:
- den akutte behandling og RICE-princippet
- klassiske muskelskader/fibersprængninger, hvad der fåresager dem og hvordan de genoptrænes
- skader omkring ledbånd, korsbånd og menisk
- klassiske overbelastningsskader som løberknæ, springerknæ og akillessenebetændelse og skinnebensbetændelse
- forskellen på akutte skader o overbelastningsskader
I forløbet har eleverne også skulle lave et produkt i form af en video, planche eller artikel, hvor de skulle agerer henholdsvis patient og behandler i en fiktiv case omhandlende en af de ovenstående skader.
Teoristof i forløbet:
Yubio 2022 s.174-185
Yubio 2022 s.53-60, 250-287
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Springgymnastik & akrobatik
Springgymnastik & akrobatik
Forløbslængde: 6 moduler à 90 minutter
Faglige mål:
-at få indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik
-at få en forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik
-de tekniske færdigheder ift. kropsspænding, kropsbevidsthed, ruller, hovedstand, håndstand, vejrmøller og araberspring
Ligeledes har der været et fokus område omkring modtagning (hvordan støttes der bedst, hvor tager man fat og hvordan)
I akrobatik delen er der blevet arbejdet med at udføre akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere og menneskepyramider
Vi har arbejdet med følgende i forløbet:
Opvarmning med fokus på tillid og samarbejde for at skabe tryghed blandt eleverne.
Ruller og Håndstand:
-forlæns rulle
-flyverulle
-baglæns rulle
-håndstand
-håndstand rulle
Spring over gulv:
-vejrmølle
-araberspring
-araberspring med mere
-overslag fra gulv
Akrobatik:
-kontrabalancer
-modbalancer
-flyveren
-pyramider
En samlet sekvens kunne se ud som følger:
-forlæns- og baglæns rulle
-håndstand
-vejrmølle og araberspring
-serie med forskellige hop på airtrack (3-4 spring)
-serie på airtrack (3-4 spring efter hinanden)
Kernestof:
Teori i forløbet:
”Yubio C+B (2022)”, s.1031-1033 (springgymnastik)
Supplerende materiale:
• (”Yubio C+B (2022)”, s.1036-1038 opvarmningsøvelser
• (”Yubio C+B (2022)”, s. 1040-1045 (øvelser og inspiration til springgymnastik) )
• (”Yubio C+B (2022)”, s. 1049-1056 (øvelser og inspiration til akrobatik) )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pardans (overført fra 2.G)
Jive (Latin) (Musik og bevægelse)
Læringsmål i Jive
Eleverne vil blive vurderet på deres evne til at:
• Udføre grundtrin og trinvariationer
• Bevæge sig i takt til et stykke musik
• Koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
• Give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
• Arbejde med sammenhængende serier af forskellige trinvariation
Undervejs i forløbet har eleverne er eleverne blevet undervist i følgende trin som løbende er sat sammen til en serie:
•,Grundtrin
• Damedrejning
• Chasse ved siden af hinanden (harmonika)
• Vindmøllen
• Stop and Go
• Bytte hånd bag herrens ryg
• American spin
• Moch step
• New Yorker
• Spark ml. ben
• Spark diagonalt
• Desuden har nogle elever arbejdet med selv at udvikle et eller flere trin, samt afprøvet flere andre fra forskellige fra Yubio.
Der er både arbejdet med musik med langsommere tempo (slow Jive) i form af fx Kim Larsen "Nostalgi".
Men eleverne har også danset til musik i hurtigere tempo som fx. "Dear Furture Husband", "wake me up before you go go", "Greased Lightnin'", "Happy", "Dance with Me Tonight", "Marilyn" ect.
Materiale:
Yubio - Idræt C+B (2022) s.1302-1308
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fodbold (overført fra 2.g)
Formål:
Forløbet tilrettelægges niveaudifferentieret for at alle skal mærke glæden ved at spille med og mod ligeværdige.
Alle elever uanset forhåndskendskab og –niveau skal kende til og kunne udføre de vigtigste tekniske færdigheder i form af dribling, aflevering, tæmning og afslutning. Desuden skal der opnås viden om de vigtigste taktiske elementer for at kunne indgå i sammenspil på et hold. Se i øvrigt s. 523 i Yubio (2022).
Der er fokus på at dyrke fællesskabet og spilleglæden med andre på samme niveau. Det skal være socialt og sjovt. Der reflekteres over, hvorfor fodbols formår at samle og engagere flere mennesker over hele verden end nogen anden sport.
Forløbet skal desuden forbedre elevernes fysiske kapacitet (særligt kondition) gennem intervaltræning med bold. Forhåbentlig vil mange opleve, at de ikke tænker det som konditionstræning, da bolden, spillet og den indre motivation er i fokus.
Eleverne skal selv parvis være ansvarlige for at sætte sig ind i og instruere tekniske og taktiske øvelser og spil for de andre elever på samme niveau. Dermed arbejdes der hen imod at kunne reflektere over formål og fokuspunkter, som senere skal bruges til at lave drejebøger.
Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Korte afleveringer (Indersideafleveringer) til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Retningsbestemte tæmninger
- Tæmme bold med bryst, lår, fod
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Løbe med bold og med retningsskift (driblinger)
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Yubio 2022 s.498-509 (inspiration til øvelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767940748",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767940748",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64767940748"
}