Holdet 2024 eø4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Camilla Kruse
Hold 2024 eø4 (eø4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Motivation og ledelse
Titel 2 Forløb#2 - Etablering af virksomheden
Titel 3 Forløb#3 - Strategi
Titel 4 Forløb#4 - Marketing
Titel 5 Forløb#5 - Regnskab
Titel 6 Forløb#6 - EØ projekt
Titel 7 Forløb#7 - Organisation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Motivation og ledelse

Indhold:
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i, hvilken betydning motivation har for for en virksomhed og hvad ledelse betyder for en medarbejder og dennes udvikling.
Vi får indblik i forskellige virksomheder og hvordan ledere motiverer deres medarbejdere.
Vi har også talt om elevernes egen motivation for at vælge faget EØ og brugt forløbet på at ryste klassen sammen, da der er elever fra forskellige klasser og med forskellige perspektiver. For at lære hinanden lidt bedre at kende laver vi en personlighedstest ift. lederroller og vi taler om behov.

Kernestof:
-Ledelsesteoriens udvikling
-Ledelsesformer (Kurt Lewin): Demokratisk, autoritær, laissez faire
-Ledelsestyper (Adizes)
-Maslows behovspyramide
-Herzbergs to-faktorteori
-Motivationsformer
-McGregors X- og Y-teori

Pensum:
"Luk virksomheden op" s. 199-207 & 226-243 (29 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 - Strategi

Indhold
Vi arbejder case-baseret med fokus på følgende: Konkurrenceformer (kap. 2.6), analyse af virksomhedens strategiske muligheder via STEEPLE (kap. 67), SWOT (kap. 63), Porters konkurrencestrategier (2.7), Porters 5 forces (2.7), Positioneringskortet (kap. 2.7), BCG-modellen (2.10), Ansoffs vækstmatrice (kap. 2.11) og eksterne vækstmuligheder (kap. 2.11) Blue ocean strategi (kap. 2.9) og CSR (virksomhedens bæredygtighed og samfundsmæssige ansvar) (kap. 2.12)

Cases:
- Joe & The Juice
- Party in a Box
- Dagligvarebranchen (Netto, Rema, Lidl, Irma)
- Kastberg Gourmet Is
- IKEA

Kernestof:
Luk Virksomheden Op s. 60-94 (34 normalsider)

Valgfrit kernestof:
Startup-virksomheden

Metode:
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 - Marketing

Vi arbejder med kundens købsbeslutning (kap. 3.2), købsmotiver, -typer og -adfærd hvordan man opbygger et brand (kap. 3.4) markedsfører via SMUK-modellen (figur 3.3), promotionformer og markedsføring via sociale medier, USP, segmentering (kap. 3.3), målgruppebestemmelse, positionering, marketingsmixet (de syv P´er) (kap. 3.5).

Materiale

Cases:
- True Gum
- Valgfri case om segmentering og målgruppevalg
- Shaping New Tomorrow
- Mille & Lykke
- State Drinks

Kernestof:
Luk Virksomheden op s. 94-133 (36 normalsider)

Metode:
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 - Regnskab

Indhold:
Vi arbejder med at forstå regnskaber og årsrapporter. Vi arbejder med resultatopgørelse, balance, variable og faste omkostninger og arbejder med at forstå de mest almindelige nøgletal som: Egenkapitalforrentning, afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed, soliditetsgrad. Vi arbejder også med, hvad det betyder at lave en regnskabsanalyse.


Cases:
- Stryhns A/S
- Gyldendal A/S
- Elgiganten
- Carletti
- State Drinks (Eksamensspørgsmål)


Materiale

Kernestof: "Luk virksomheden op" s. 137-148 & 154-166m (23 normal sider)

Metode

- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde (Matrix og grupper, som er fastlagt af læreren)
- Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 - EØ projekt

Eksamensprojekt i EØ 2025

Opstilling af problem I skal vælge en dansk virksomhed.
Hvordan er virksomhedens situation på det danske marked, og hvad skal virksomheden gøre fremadrettet for at forbedre/forsvare sin situation?

Materiale Kernestof
Interne og eksterne forhold, branche- og konkurrenceforhold, strategi, regnskab, købsadfærd på B2C/B2B-markedet, segmentering og marketingmix, ledelse og orgaionisation.

Supplerende stof
• Virksomhedens websites
• Diverse artikler om virksomheden og branchen
• Databaser, statistikker, offentlig tilgængelige analyser
• Videoklip, tv-udsendelser eller lignende
Arbejdsramme I skal gennem forløbet omkring nedenstående forhold/emner:

1. Virksomhedspræsentation
o Lav en kort karakteristik af virksomheden
o Er der tale om en startup, skal i lave en karakteristik af iværksætteren.
o Lav en kort beskrivelse af og afgrænsning af det marked, virksomheden befinder sig på.

2. Analyse af interne forhold
o Forretningsmodel (målgruppe, værditilbud, ressourcer, aktiviteter og nuværende strategi)
o Nuværende parametermix (de 4 P’er)
o Nuværende strategier
o SW-opstilling

3. Analyse af eksterne forhold
o Omverdensforhold (STEEPLE-analyse)
o Konkurrencekræfter (Porters five forces og konkurrentanalyse)
o Konkurrenceforhold: Positioneringskort
o Efterspørgselsforhold (Segmentering, målgrupper og Købsadfærd)
o OT-opstilling

4. Regnskab
o Analyser udviklingen i nettoomsætning, resultat af primær drift og årets resultat
o Gæld
o Balance
o Antal ansatte
o Lav en kort regnskabsanalyse, hvor der tages udgangspunkt i de fem nøgletal
5. Strategisk evaluering (SWOT)
o Opstil analyseresultaterne i en SWOT-model
o Diskuter hvor de største nuværende eller fremtidige udfordringer ligger.

6. Diskussion og løsningsforslag til fremadrettet strategi
o TOWS-opstilling
o Udvælg en strategisk udfordring, som virksomheden i særlig grad bør forholde sig til
o Fremlæg konkrete forslag til den fremadrettede strategi
o Konkurrencestrategi
o Vækststrategier
o Strategier for de 7 p’er
o Diskuter fordele og ulemper ved de strategiske muligheder

7. Faglige fordybelsespunkter
o Vælg et eller flere faglige fordybelsespunkter, der kan relateres til casen, og undersøg det nærmere

Forslag: Branding, Købsmotiv, Oplevelsesøkonomi, Emotionelt marked, Positionering, Organisationsstruktur, Kernekompetence, Ledelsesstil, Distribution, Strategilærred, Outsourcing, Differentiering, Partnerskaber, Købsadfærd, Marketingmix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 - Organisation

-Mekanistiske og organiske organistionsstrukturer
-Omgivelsernes påvirkning af organisationsstruktur
-Greiners modul

Kernestof: Luk virksomheden op! s. 175-179ø & s. 188-194 (11 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer