Titel
6
|
Forløb#6 - EØ projekt
Eksamensprojekt i EØ 2025
Opstilling af problem I skal vælge en dansk virksomhed.
Hvordan er virksomhedens situation på det danske marked, og hvad skal virksomheden gøre fremadrettet for at forbedre/forsvare sin situation?
Materiale Kernestof
Interne og eksterne forhold, branche- og konkurrenceforhold, strategi, regnskab, købsadfærd på B2C/B2B-markedet, segmentering og marketingmix, ledelse og orgaionisation.
Supplerende stof
• Virksomhedens websites
• Diverse artikler om virksomheden og branchen
• Databaser, statistikker, offentlig tilgængelige analyser
• Videoklip, tv-udsendelser eller lignende
Arbejdsramme I skal gennem forløbet omkring nedenstående forhold/emner:
1. Virksomhedspræsentation
o Lav en kort karakteristik af virksomheden
o Er der tale om en startup, skal i lave en karakteristik af iværksætteren.
o Lav en kort beskrivelse af og afgrænsning af det marked, virksomheden befinder sig på.
2. Analyse af interne forhold
o Forretningsmodel (målgruppe, værditilbud, ressourcer, aktiviteter og nuværende strategi)
o Nuværende parametermix (de 4 P’er)
o Nuværende strategier
o SW-opstilling
3. Analyse af eksterne forhold
o Omverdensforhold (STEEPLE-analyse)
o Konkurrencekræfter (Porters five forces og konkurrentanalyse)
o Konkurrenceforhold: Positioneringskort
o Efterspørgselsforhold (Segmentering, målgrupper og Købsadfærd)
o OT-opstilling
4. Regnskab
o Analyser udviklingen i nettoomsætning, resultat af primær drift og årets resultat
o Gæld
o Balance
o Antal ansatte
o Lav en kort regnskabsanalyse, hvor der tages udgangspunkt i de fem nøgletal
5. Strategisk evaluering (SWOT)
o Opstil analyseresultaterne i en SWOT-model
o Diskuter hvor de største nuværende eller fremtidige udfordringer ligger.
6. Diskussion og løsningsforslag til fremadrettet strategi
o TOWS-opstilling
o Udvælg en strategisk udfordring, som virksomheden i særlig grad bør forholde sig til
o Fremlæg konkrete forslag til den fremadrettede strategi
o Konkurrencestrategi
o Vækststrategier
o Strategier for de 7 p’er
o Diskuter fordele og ulemper ved de strategiske muligheder
7. Faglige fordybelsespunkter
o Vælg et eller flere faglige fordybelsespunkter, der kan relateres til casen, og undersøg det nærmere
Forslag: Branding, Købsmotiv, Oplevelsesøkonomi, Emotionelt marked, Positionering, Organisationsstruktur, Kernekompetence, Ledelsesstil, Distribution, Strategilærred, Outsourcing, Differentiering, Partnerskaber, Købsadfærd, Marketingmix
|