Holdet 2024 eø3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Laura Aviaaja Augusta Heide Fink, Thomas Rovang Nielsen
Hold 2024 eø3 (eø3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Motivation og ledelse
Titel 2 Analyse af virksomheder og brancher
Titel 3 Økonomi og økonomiformer
Titel 4 6. Marketing
Titel 5 EØ-projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Motivation og ledelse

Formål


Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i, hvilken betydning motivation har for medarbejderes ydeevne. Hvad ledelse betyder for en medarbejder og dennes udvikling

Indhold
Vi arbejder med hvilken rolle ledelse spiller for medarbejdernes motivation. Vi arbejder med hvad motivation er, hvordan det opstår, og hvordan man bedst muligt vedholder motivation – med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer.
Derefter arbejder vi med forskellige former for ledelse herunder autoritær ledelse, demokratisk ledelse, laissez faire,
Traditionel ledelse
(Taylor, Mayo ) vs. moderne ledelse: Værdibaseret, demokratisk ledelse, vi ser på værdibaseret ledelse og New public Mangement, Herzbergs to-faktor teori

Materiale
Virksomhedens verden 72-84
Art: rekord mange siger op. 2022 lederstof.dk
art Her trækker de lod om, hvem der skal være chef--. Lederstof.dk
art New Publiv Magement 206. Ugeskrift.dk
art Elon Musk er  muligvis et røvhul, men han er en magnet for fantastiske talenter. Børsen 2023.


Ca  25 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Analyse af virksomheder og brancher

Vi ser på forskellige virksomheders forretningsdeller, bl.a. arbejder vi med beautybranchen, flybranchen, H&M og ser ser på hvordan man bruge Business model canvas  ig arbejder med Portes Diamant og hvordan man kan segmenter mennesker efter livsstil. Vi ser lidt virksomhedernes omverden og arbejder med PEST og arbejde lidt med Porters Five Forces.
Virksomhedens Verden s.9-18, 20-26, 41-47,115-118,126-131 ca 30  ns
links:

https://ekstrabladet.dk/penge/loevens-hule-selskab-begaeret-konkurs-pakker-baelgfrugterne/10359336
https://klspureprint.dk/baelg-gik-fra-loevens-hule-med-en-investering/
https://www.youtube.com/watch?v=QgICyLzZ3og (Business model canvas)
https://kantargallup.dk/kompas-segmenter
https://xn--grnstartup-1cb.dk/formular/groen-startup/
i lat ca 40 ns



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og økonomiformer

Vi arbejder med økonomiformerne, deleøkonomi, cirkulær økonomi og den traditionelle økonomi. Vi arbejder specielt med regnskaber, og ser på hvad der indgår i en årrapport, med fokus på resultatopgørelseog balancen og nøgletallene overskudsgrad, egenkapitalens forrentning, afkastningsgrad og soliditetsgrad Og der emd på begreberne rentabilitet, soliditet og likviditet. Vi ser på regnskaber fra Chr. Hansen og Stryhns og Herslev bryghus.
Virksomhedens Verden. Sebasian Lerche s. 87-107, 109-113. 25 ns
Stryhs årssrapport 23 5 ns
Herselv bryghus - eksamensspørgsmål sp. 5  2024  2ns
Art: Nyt gratiskoceps kommer til Bornholm, Bornhols Tidensde 5.8.22 3 ns
LUk viksomheden op afsnit 1.6 3 ns
Dokumentar: Danske iværksættereventyr, om Tiger. 3 ns

https://www.stryhns.dk/presse/#/pressreleases/stryhns-gruppen-opnaar-vaekst-og-slaar-rekord-i-omsaetning-trods-udfordrende-markedsvilkaar-3332383
https://www.novonesis.com/en
https://www.youtube.com/watch?v=X6vnfK_-wOs (deleøkonomi)
Business Daily - Predicting the future of retail - BBC Sounds (fremtidens detailhandel)

I alt ca 45 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 6. Marketing

I marketing arbejder vi med, hvordan virksomheden får defineret de rigtige kunder og får dem til at købe produktet. Vi arbejder med købsadfærd, segmenter og Minvera-modellem, og centale 4p´er.
i arbejder med brand og arbejder med købstyper, og de syv P´er, bla, i forbindelse med Red Bull og SAS og Ryanair, vi ser på vækst via Ansoff og eksterne vækstmuligheder. Vi arbejder med promotion above og below og argumnter og digitale promoveringsmetoder. Vi bl.a. med Nespresso Og Innocent Juice
LVO 2.11, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.8.3.9 3.10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EØ-projekt

Eksamensprojekt i EØ 2025

Opstilling af problem I skal vælge en dansk virksomhed.
Hvordan er virksomhedens situation på det danske marked, og hvad skal virksomheden gøre fremadrettet for at forbedre/forsvare sin situation?

Materiale Kernestof
Interne og eksterne forhold, branche- og konkurrenceforhold, strategi, regnskab, købsadfærd på B2C/B2B-markedet, segmentering og marketingmix, ledelse og orgaionisation.

Supplerende stof
• Virksomhedens websites
• Diverse artikler om virksomheden og branchen
• Databaser, statistikker, offentlig tilgængelige analyser
• Videoklip, tv-udsendelser eller lignende
Arbejdsramme I skal gennem forløbet omkring nedenstående forhold/emner:

1. Virksomhedspræsentation
o Lav en kort karakteristik af virksomheden
o Er der tale om en startup, skal i lave en karakteristik af iværksætteren.
o Lav en kort beskrivelse af og afgrænsning af det marked, virksomheden befinder sig på.

2. Analyse af interne forhold
o Forretningsmodel (målgruppe, værditilbud, ressourcer, aktiviteter og nuværende strategi)
o Nuværende parametermix (de 4 P’er)
o Nuværende strategier
o SW-opstilling

3. Analyse af eksterne forhold
o Omverdensforhold (STEEPLE-analyse)
o Konkurrencekræfter (Porters five forces og konkurrentanalyse)
o Konkurrenceforhold: Positioneringskort
o Efterspørgselsforhold (Segmentering, målgrupper og Købsadfærd)
o OT-opstilling

4. Regnskab
o Analyser udviklingen i nettoomsætning, resultat af primær drift og årets resultat
o Gæld
o Balance
o Antal ansatte
o Lav en kort regnskabsanalyse, hvor der tages udgangspunkt i de fem nøgletal
5. Strategisk evaluering (SWOT)
o Opstil analyseresultaterne i en SWOT-model
o Diskuter hvor de største nuværende eller fremtidige udfordringer ligger.

6. Diskussion og løsningsforslag til fremadrettet strategi
o TOWS-opstilling
o Udvælg en strategisk udfordring, som virksomheden i særlig grad bør forholde sig til
o Fremlæg konkrete forslag til den fremadrettede strategi
o Konkurrencestrategi
o Vækststrategier
o Strategier for de 7 p’er
o Diskuter fordele og ulemper ved de strategiske muligheder

7. Faglige fordybelsespunkter
o Vælg et eller flere faglige fordybelsespunkter, der kan relateres til casen, og undersøg det nærmere

Forslag: Branding, Købsmotiv, Oplevelsesøkonomi, Emotionelt marked, Positionering, Organisationsstruktur, Kernekompetence, Ledelsesstil, Distribution, Strategilærred, Outsourcing, Differentiering, Partnerskaber, Købsadfærd, Marketingmix

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer