Holdet 2024 eø1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Line Cramon
Hold 2024 eø1 (eø1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Motivation & ledelse
Titel 2 Forløb#2 Etablering af virksomheden
Titel 3 Forløb#3 Virksomhedens strategi
Titel 4 Forløb#4 Marketing
Titel 5 Forløb#5 Regnskab
Titel 6 Forløb#6 Organisation og ledelse
Titel 7 Forløb#7 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Motivation & ledelse

Formål
Iflg læreplanen 2017 skal eleven kunne:

- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing-mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i virksomhedens strategiske muligheder, dvs. hvordan en virksomhed analyserer konkurrenceforhold, positionerer sig ift. andre virksomheder, og hvordan virksomheden kan udnytte eksterne forhold til at skabe vækst og en konkurrencemæssig fordel.


Indhold (motivation og ledelse):
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i, hvad motivation betyder for en virksomhed. Vi får indblik i forskellige virksomheder, og hvordan ledere motiverer deres medarbejdere. I dette forløb er der også fokus på at ryste klassen sammen, da der er elever fra forskellige klasser med forskellige perspektiver.

Kernestof:
-Ledelsesopgaver
-Ledelsesstile (Kurt Lewin): Demokratisk, autoritær og laissezfere)
- Maslows behovspyramide og Herzbergs to-faktorteori
- Motivationsformer
-McGregors X-og Y-teori (s. 78)

Pensum:
"Luk Virksomheden op" kapitel 6.1-6.2 og 6.6-6.11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Etablering af virksomheden

I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
Hvad er en virksomhed? (kap. 1.1)
Iværksætter (1.2)
Hvad er innovation? (1.3)
Virksomhedens idé, mission og vision
Forretningsmodel (BMC-modellen) (1.6)
Virksomhedens værdikæde (1.7)
Virksomhedsformer (1.9)

Cases:
Lakrids By Bülow
Relevant
Den Grønne Start Up


Pensum:
"Luk virksomheden Op" kap. 1:  s. 10-51

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Virksomhedens strategi

Indhold

Vi arbejder case-baseret med fokus på følgende: Konkurrenceformer (kap. 2.6), analyse af virksomhedens strategiske muligheder via STEEPLE (kap. 2.5), SWOT (kap. 2.3), Porters konkurrencestrategier (2.7), Porters 5 forces (2.7), Positioneringskortet (kap. 2.7), BCG-modellen (2.10), Ansoffs vækstmatrice (kap. 2.11) og eksterne vækstmuligheder (kap. 2.11) Blue ocean strategi (kap. 2.9) og CSR (virksomhedens bæredygtighed og samfundsmæssige ansvar) (kap. 2.12)

Materiale

Cases:
- Joe & The Juice
- Ikea/Hay
- Dagligvarebranchen (Netto, Rema, Lidl, Irma)
- 3-stjernet salami
-McDonalds
-Flybranchen

Kernestof:
Luk Virksomheden Op s. 60-94

Valgfrit kernestof:
Startup-virksomheden

Metode

- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde (Matrix og grupper, som er fastlagt af læreren)
- Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Marketing

Indhold (marketing)

Vi arbejder med kundens købsbeslutning (kap. 3.2), købsmotiver, -typer og -adfærd hvordan man opbygger et brand (kap. 3.4) markedsfører via SMUK-modellen (figur 3.3), promotionformer og markedsføring via sociale medier, USP, segmentering (kap. 3.3), målgruppebestemmelse, positionering, marketingsmixet (de syv P´er) (kap. 3.5).

Materiale

Cases:
- Redbull
- Valgfri case om segmentering og målgruppevalg
- Nespresso
-Just Eat
- State Drinks

Kernestof:
Luk Virksomheden op s. 94-133 (33ns)
Valgfrit kernestof: Startup virksomheden

Metode

- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde (Matrix og grupper, som er fastlagt af læreren)
- Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Regnskab

Indhold (regnskab)

Vi arbejder med at forstå regnskaber og årsrapporter. Vi arbejder med resultatopgørelse, balance, variable og faste omkostninger og arbejder med at forstå de mest almindelige nøgletal som: Egenkapitalforrentning, afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed, soliditetsgrad. Vi arbejder også med, hvad det betyder at lave en regnskabsanalyse.


Cases:
- Stryhns A/S
- Gyldendal A/S
- Elgiganten
- Carletti
- State Drinks (Eksamensspørgsmål)
- Danish Crown

Materiale

Kernestof: Virksomhedens Verden (2021) s. 87-102, Luk Virksomheden Op kap. 4.8


Metode

- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde (Matrix og grupper, som er fastlagt af læreren)
- Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Organisation og ledelse

Kernestof:
- Organisationsstrukturer: Mekanistiske og organiske organisationsstrukturer (kap. 5.3 og 5.4), omgivelsernes påvirkning af organisationsstruktur, fordele og ulemper ved forskellige organisationsstrukturer.
- Ledelse: Ledelsesformer, ledelsesstile og motivationsteorier.
Omfang:

Kernestof: Luk Virksomheden Op s. 172-173,176-190, 201-207, 210-211, 214-215

Valgfrit kernestof: Startup-virksomheden

Supplerende stof:
- Analyser, årsrapporter m.v.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Eksamensprojekt

Vi har valgt nedenstående case:

"Startup virksomheden
Eleven kan undersøge en eksisterende startup virksomhed eller arbejde med etablering af egen
virksomhed. I undersøgelsen af den eksisterende startup virksomhed eller etablering af egen
virksomhed skal eleven anvende fagets kernestof for på den måde at kunne forklare og
diskutere alle relevante aspekter forbundet med virksomhedens etablering og vækstmuligheder."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer