Holdet 2024 eø5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Thomas Rovang Nielsen
Hold 2024 eø5 (eø5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Motivation og ledelse
Titel 2 Analyse af virksomheder og brancher
Titel 3 Økonomi og økonomiformer
Titel 4 Strategi
Titel 5 Marketing og Innovation
Titel 6 EØ-projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Motivation og ledelse

Formål


Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i, hvilken betydning motivation har for medarbejderes ydeevne. Hvad ledelse betyder for en medarbejder og dennes udvikling

Indhold
Vi arbejder med hvilken rolle ledelse spiller for medarbejdernes motivation. Vi arbejder med hvad motivation er, hvordan det opstår, og hvordan man bedst muligt vedholder motivation – med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer.
Derefter arbejder vi med forskellige former for ledelse herunder autoritær ledelse, demokratisk ledelse, laissez faire,
Traditionel ledelse
(Taylor, Mayo ) vs. moderne ledelse: Værdibaseret, demokratisk ledelse, vi ser på værdibaseret ledelse og New public Mangement, Herzbergs to-faktor teori

Materiale
Virksomhedens verden 72-84
Art: rekord mange siger op. 2022 lederstof.dk
art Her trækker de lod om, hvem der skal være chef--. Lederstof.dk
art New Publiv Magement 206. Ugeskrift.dk
art Elon Musk er  muligvis et røvhul, men han er en magnet for fantastiske talenter. Børsen 2023.


Ca  25 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Analyse af virksomheder og brancher

Vi ser på forskellige virksomheders forretningsdeller, bl.a. arbejder vi med beautybranchen, flybranchen, H&M og ser ser på hvordan man bruge Business model canvas  ig arbejder med Portes Diamant og hvordan man kan segmenter mennesker efter livsstil. Vi ser lidt virksomhedernes omverden og arbejder med PEST og arbejde lidt med Porters Five Forces.
Virksomhedens Verden s.9-18, 20-26, 41-47,115-118,126-131 ca 30  ns
Matas bliver førerhund på nordisk milliardmarked Børsen 30.6.23 3 ns
links:

https://ekstrabladet.dk/penge/loevens-hule-selskab-begaeret-konkurs-pakker-baelgfrugterne/10359336
https://klspureprint.dk/baelg-gik-fra-loevens-hule-med-en-investering/
https://www.youtube.com/watch?v=QgICyLzZ3og (Business model canvas)
https://kantargallup.dk/kompas-segmenter
https://xn--grnstartup-1cb.dk/formular/groen-startup/
i lat ca 43 ns



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og økonomiformer

Vi arbejder med økonomiformerne, deleøkonomi, cirkulær økonomi og den traditionelle økonomi. Vi arbejder specielt med regnskaber, og ser på hvad der indgår i en årrapport, med fokus på resultatopgørelseog balancen og nøgletallene overskudsgrad, egenkapitalens forrentning, afkastningsgrad og soliditetsgrad Og der emd på begreberne rentabilitet, soliditet og likviditet. Vi ser på regnskaber fra Chr. Hansen og Stryhns og Herslev bryghus.
Virksomhedens Verden. Sebasian Lerche s. 87-107, 109-113. 25 ns
Stryhs årssrapport 23 5 ns
Herselv bryghus - eksamensspørgsmål sp. 5  2024  2ns
Art: Nyt gratiskoceps kommer til Bornholm, Bornhols Tidensde 5.8.22 3 ns
LUk viksomheden op afsnit 1.6 3 ns
Dokumentar: Danske iværksættereventyr, om Tiger. 3 ns

https://www.stryhns.dk/presse/#/pressreleases/stryhns-gruppen-opnaar-vaekst-og-slaar-rekord-i-omsaetning-trods-udfordrende-markedsvilkaar-3332383
https://www.novonesis.com/en
https://www.youtube.com/watch?v=X6vnfK_-wOs (deleøkonomi)
Business Daily - Predicting the future of retail - BBC Sounds (fremtidens detailhandel)

I alt ca 45 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Strategi

Vi ser på forskellige virksomheders forretningsdeller, bl.a. arbejder vi med beautybranchen, flybranchen, H&M og ser ser på hvordan man bruge Business model canvas  ig arbejder med Portes Diamant og hvordan man kan segmenter mennesker efter livsstil. Vi ser lidt virksomhedernes omverden og arbejder med PEST og arbejde lidt med Porters Five Forces. Vi arbejder med strategi, markedsandele og konkurrenceformer.
Virksomhedens Verden s.9-18, 20-26, 41-47,115-118,126-131 ca 30  ns
Luk vikrsomheden Op afsnit 1.6, 2.0, 2.1, 2.2, 2.6
links:

https://ekstrabladet.dk/penge/loevens-hule-selskab-begaeret-konkurs-pakker-baelgfrugterne/10359336
https://klspureprint.dk/baelg-gik-fra-loevens-hule-med-en-investering/
https://www.youtube.com/watch?v=QgICyLzZ3og (Business model canvas)
https://kantargallup.dk/kompas-segmenter
https://xn--grnstartup-1cb.dk/formular/groen-startup/
i lat ca 40 ns



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Marketing og Innovation

Vi ser på marketing og hvilke købsmotiver forbrugerne kan have  og hvordan man kan segmentere forbrugerne, her bruger vi bla. Minervamodellen. Vi arbejder med USP og de syv P´er,
Luk Virksomheden afsnit 3.0, 3.1, 3.1, 3.3, 3.4.3.5
Vi arbejder meden artikel om Joe and th Juice
Vi afholder en blokdag, hvor vi ar inviteret flere iværksættere og lære af dem, hvordan man starter virksomheder op i praksis:
Nicolai fra Connect Køge & Futurematch : Malene fra One Decision : Charlotte fra Partner Finans: Mette Marie Lei Lange og Maja Boogiz (oplæg mv. på skolen)
eller Comwell Køge (virksomhedsbesøg)
I alt 40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EØ-projekt

Eksamensprojekt i EØ 2025

Eksamensprojekt: Egen virksomhed (startup)
Forretningsplan og ide
• Virksomhedens interessenter
• Beskrivelse af ideen
• Mission, værdier, mål
• Selskabsform
• Evt. tegning af produkt (bilag) Ca. 1 sider
Ledelse • Inddrag relevant ledelsesteori – hvordan vil I lede personalet
Organisation •Hvordan skal firmaet være organiseret nu og på sigt
• I kan udarbejde principperne for organisationen
Strategi I udvælge selv de relevante analysemodeller, blandt de nedenstående
• Strategi kort/lang sigt
• Beskrivelse af markedet/branchen
• Konkurrenceform, Porter Five Forces
• SWOT, PEST
• Porters five forces & konkurrencestrategier
• Boston-matricen= BCG
• Ansoffs vækstmatrice
• Blue Ocean of FNOS-modellen
Salg og markedsføring • Markedsføring
• Markedssegmentering hvem er kunderne og hvad vil de betale for produktet/servicen (I kan evt. spørge nogle om hvad de vil betale for jeres produkt/service)
• SMUK.modellen
• Marketingsmix (de fire eller syv p´er)
• Branding,
Økonomi • Etableringsbudget,
• Prisfastsættelse
• Finansiering – hvordan skal finansieringen komme på plads
• En samlet vurdering af virksomhedens økonomi det første år

Konklusion • Realistisk opsummering af de faktorer, der gør at denne virksomhed bliver en succes Ca. 1 side

Eksamensprojekt: Konsulent
Her skal du finde et konkret dansk firma, analysere firmaets forretningside ledelse, organisation, strategi, markedsføring, regnskab.
Du skal have fokus på det bæredygtige aspekt, det kan være økonomisk bæredygtighed eller en grøn bæredygtighed
Eller du skal have fokus på den socialøkonomiske bæredygtighed
Forretningsplan og ide • Navn på firma
• Virksomhedens interessenter
• Beskrivelse af ideen
• Mission, værdier, mål
• Selskabsform

Ledelse • Vurder ledelsesstrategien i selvskabet
Organisation • Organisationsdiagram i selskabet
• Hierarki i virksomheden,
Strategi I udvælge selv de relevante analysemodeller, blandt de nedenstående
• Strategi kort/lang sigt
• Beskrivelse af markedet/branchen
• Konkurrenceform, Porter Five Forces
• SWOT, PEST
• Porters five forces & konkurrencestrategier
• Boston-matricen= BCG
• Ansoffs vækstmatrice
• Blue Ocean of FNOS-modellen
Salg og markedsføring Vurder selskabets salg- og markedsføring
• Marketingsmix (de fire eller syv p´er)
• Markedsføring
• Markedssegmentering – h
Økonomi Vurder selskabets økonomiske situation ved at kigge på årsregnskaber og nøgletal
• Resultatopgørelse
• Balancen
• Nøgletal
• Prisfastsættelse
• Finansiering
• En samlet vurdering af virksomhedens økonomi

• Personer med branchekendskab
Jeres strategi -vigtig Præsenter jeres strategi, for udviklingen af selskabet – dvs. hvordan bliver selskabet mere økonomiske eller grønt bæredygtigt (hvis I har valgt det) eller mere socialøkonomisk bæredygtigt




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer