Holdet 2024 ps C8 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Josefine Wolthers, Lærke Moe Lindskov
Hold 2024 ps C8 (ps C8)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 F1: Dit liv - dine frie valg?
Titel 3 F2: Læring i den digitaliserede verden
Titel 4 F3: På flugt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Introduktion til psykologi herunder metodebegreber. Eleverne planlagde, udførte og analyserede deres egen undersøgelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 F1: Dit liv - dine frie valg?

DIT LIV - DINE FRIE VALG?

UNDERVISNINGSBESKRIVELSE:
I forløbet "Dit liv - dine frie valg?" anlægger holdet forskellige psykologiske perspektiver på spørgsmålet om, hvad der former et menneskes liv og tilværelse.

KERNESTOF:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer



FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


FORLØBETS CENTRALE BEGREBER OG FAGLIGT INDHOLD I FOKUS:
Anthony Giddens
- Senmodernitet
- Identitet som refleksivt projekt
- Sociale arenaer
- Narrativ identitet

Kenneth Gergen
- Det multiple selv
- Sociale arenaer

Erik Erikson
- Identitetsforvirring
- Identitetssøgen
- jegidentitet
- Socialidentitet
- Udviklingsteori i faser
- Udviklingskriser
- Fase 1: Fundamental tillid kontra mistillid (pålidelighed, kontinuitet, ensartethed)

Pierre Bourdieu
- Habitus
- Kapitalformer
- Social kapital
- Økonomisk kapital
- Kulturel kapital

Eksistentialisme
- Eksistens
- Essens
- Mening, meningsløshed
- Frihed, valg, ansvar, angst
- Situationsbetinget frihed
- Fremmedgørelse (konformitet, skyld)

Viktor Frankl
- Søgen efter mening - mening/selvrealisering kommer udefra
- Opgaver -selvoverskridelse
- Det værdifulde:
- Skabende værdier
- Oplevelsesværdierne
- Indstillingsværdierne
Diana Baumrind
Fire opdragelsesstile:
- Uinvolveret
- Eftergivende
- Autoritær
- Autoritativ

Walter Mischel
Selvkontrol

Michael R. Gorrfredson & Travis Hirschi:
Fravær af selvkontrol

John Bowlby:
- Før-tilknytning
- Begyndende tilknytning
- Selektiv tilknytning
- Tilknytningsadfærd
- Udforskningsadfærd
- Tryg base
- Separationsangst
- Genkendelse - genkaldelse
- Ansigt-til-ansigt-samspil

Mary Ainsworth
- Tilknytningsstile
- Tryg
- Utryg-undgående
- Utryg-ængstelig
- Utryg-desorganiseret

Hazan og Shaver
- Tilknytningsstile i voksenlivet

Kari Killén:
- Vanrøgt
- Seksuel omsorgsvigt
- fysisk omsorgssvigt
- Psykisk omsorgssvigt
- Reaktioner på omsorgssvigt

Neuropsykologi:
Hjernens belønningssystem

Arne Poulsen
- Social arv
- Fejltilpasning
- Mønsterbrydere
- Resiliens
- Risikofaktorer
- Beskyttelsesfaktorer
CASES/SUPPLERENDE MATERIALE:
-  "Hun er 27 år og fucking forvirret over sit liv", TV2 (2023)
- ”Prinsesser fra blokken”, DR (2016) (Kort uddrag)
- Spædbarnsvideoer:
https://psykveje.systime.dk/?id=5012
https://psykveje.systime.dk/?id=5017
https://psykveje.systime.dk/?id=4995
https://psykveje.systime.dk/?id=5004
https://psykveje.systime.dk/?id=4991
- “Er du mors lille dreng?”, dokumentar Tv2 (1997) (uddrag)
- ”Childhood trauma and the brain”
- “Prinsesser fra blokken – otte år senere” 1. afsnit, DR (2024)

UNDERSØGELSER:
- “Den usynlige tråd”, ROCKWOOL Fonden (2017) (https://www.youtube.com/watch?v=X6whem_l1eU - link opdateret d. 6.6.24)
- Ny generation af minoritetsforældre føler sig danske og er dybt engageret i børnenes skolegang
- Skumfidustesten, Walter Mischel
- Harlows aber præsenteret under læreroplæg
- Fremmedsituationstesten - Mary Ainsworth
- "Tilknytningstest", Openpsychometrics
- "De rumænske børnehjemsbørn", Michael Rutter

METODEBEGREBER:
- Kvalitativ og kvantitativ metode
- Interview, eksperiment, spørgeskema
- Længdesnitsundersøgelse
- Korrelation og kausalitet
- Undersøgelseseffekter og fejlkilder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 F2: Læring i den digitaliserede verden

LÆRING I DEN DIGITALISEREDE VERDEN

ANTAL MODULER: 8

BESKRIVELSE:
I dette forløb bliver eleverne introduceret til forskellige perspektiver på læring i den moderne og digitaliserede verden. Vi arbejder indledende med kognition, herunder perception, opmærksomhed og hukommelse, og dernæst med læringsteorier, herunder behaviorismen, den kognitive og sociokulturelle teori, for at slutte af med teori om motivation samt indlært hjælpeløshed og attributionsstile. Undervisningen i læring søges kontinuerligt perspektiveret til elevernes egen hverdag i en digital virkelighed, og forløbet udvikler således et metablik på elevens egene læring og motivation. Med henblik på dette inviteres eleverne til at reflektere over egen læring, at teste deres hukommelse, undersøge, hvad der motiverer dem og tage kritisk stilling til læringen i dagens gymnasie for således at blive bevidstgjorte om bl.a. elementer, der fremmer eller hæmmer læring og på henholdsvis deres egen, skolens og samfundets indflydelse på hvad, og hvordan læring foregår i dag.
Centrale problemstillinger undervejs i forløbet er: Hvilken betydning har digitalisering for kognition og indlæring? Hvilke forhold kan have betydning for elevens læring i gymnasiet? Hvilken betydning har perception og tænkning for vores selvforståelse og for forståelsen af vores omverden?

KERNESTOF
• Socialpsykologi: Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Stereotyper og fordomme
• Kognition og læring: Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse. Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
• Udviklingspsykologi: Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv og miljø

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
• Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
• Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
• Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
• Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

CENTRALE TEORIER OG BEGREBER
Kognitionspsykologi. Perception: Kognitive skemaer, og kognitiv dissonans (Leon Festinger). Gestaltlove (Wertheimer): Helhedsloven og figur-grund-loven. Halo-effekten, Rosenthal-effekten og stereotyper.
Opmærksomhed: Selektiv og delt opmærksomhed (multitasking), cocktailparty-effekten. Uopmærksomhedsblindhed. Læringshæmmende og -fremmende elementer. Hukommelse: Den sensoriske hukommelse, korttidshukommelse, arbejdshukommelse, langtidshukommelse.
Langtidshukommelsen: Eksplicit hukommelse (episodisk og semantisk) og implicit hukommelse (procedurehukommelse, perceptuel hukommelse og hukommelse for emotionelle reaktioner). Chunking, hvordan husker vi bedst/hvorfor glemmer vi. Dales læringspyramide. Casen Clive Wearing.
Læring. Behavioristiske læringsformer: Klassisk betingning, operant betingning, forsøg- og fejl læring, imitation. Piagets kognitive læringsteori: Kognitive skemaer, assimilation, akkommodation. Samspilsprocesser (Vygotsky): Den nærmeste udviklingszone, stilladsering.
Motivation. Selvbestemmelsesteorien: Indre og ydre motivation, amotivation. Bandura: self-efficacy (SE). Kilder til SE: Tidligere erfaringer. Observation. Direkte overtalelse. Håndtering af arousal. Succesoplevelser. Fiaskooplevelser
Indlært hjælpeløshed, indlært optimisme og mestring (Seligman). Attribution. Pessimistisk og positiv attributionsstil.

TEORI:
• Larsen, O.S.: ”Kognitionspsykologi” (Uddrag om perception, opmærksomhed og hukommelse), ”Viden, læring og undervisning”, ”Motivation” (uddrag) I: Psykologiens veje iBog. Systime 2018 (20 sider)
• Ravn, Flemming André Phillip og Wolf, Troels: ”Indlært hjælpeløshed” Psykologi – fra celle til selfie, ibog. Columbus 2020
• Jensen, K. & Quorning, C. T.: " Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?" I: Undersøgelser i psykologi iBog. Systime, 2019


UNDERSØGELSE
•Jensen, K. & Quorning, C. T.: " Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?" I: Undersøgelser i psykologi iBog. Systime, 2019

SUPPLERENDE MATERIALE
• Hjerneskadeforeningen: Podcast: Hjernekassen- Hukommelse med Lone Vestager Martinus fra minut 1 til og med minut 49: https://danske-podcasts.dk/podcast/hjernecast-en-podcast-om-livet-med-en-hjerneskade/hukommelse-med-lone-vesterager-martinus (02.10.21)
• BBC: Clive Wearing – The man without memory, https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y (01.10.21)
• Musse-case: https://www.facebook.com/watch/?v=936866719682675 (08.12.21)
• Jesper Balslev: Forsker svarer på kritik: Effekterne ved digital læring er groft overvurderede I: Altinget.dk, 07.08.2020: https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/balslev-evalueringer-af-digitalisering-peger-paa-baade-potentiale-og-kritik (12.01.25)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 F3: På flugt

FLUGT
FORLØBSBESKRIVELSE
I forløbet undersøges psykologiske problemstillinger, der knytter sig til tre tematiske nedslag: "I krig", "På flugt" og "I et nyt land". Forløbet sættes igang med dokumentarfilmen Flugt (2021) og herefter belyses de tematiske nedslag i et narrativt forløb, hvor psykologiske teorier fra fagets fire stofområder inddrages undervejs.

ANTAL MODULER: 14

FAGLIGE MÅL
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger – argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

KERNESTOF
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

TEORI
- Larsen, Ole Schultz: “Hvad er en gruppe”, “Gruppetænkning”, “Gruppepolarisering”, “Filterbobler og ekkokamre”, ”Robbers Cave”, ”Milgrams lydighedseksperiment”, ”Det onde som frihed”, ”Maslows behoveshierarki” “Daniel Stern”, “Personlighedspsykologi “Kauai-undersøgelsen” I: Psykologiens veje, ibog. Systime
- Ravn, Flemming André Philip og Wolf, Troels: “Den gode omsorg” og ”Stress” I: Psykologi – fra celle til selfie Systime    2020
- Wolf, Troels og Ravn, Flemming: “Den gode omsorg” i Fra Celle til Selfie (e-bog), 2015


CASES OG UNDERSØGELSER
- Dokumentarfilmen ”Flugt” af Jonas Poher Rasmussen (2021)
- “Gør du som alle andre?” i Undersøgelser i Psykologi (e-bog) - Asch’ konformitetseksperiment
- Sherifs ”Robbers Cave-eksperiment”
- Milgrams lydighedseksperiment
- Case om politiets hvidvaskning af sager: TV-Avisen 27.01.25  https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-justitsministeren-moedes-med-politiledelse_502607 (minut 2-5)
- “5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave”-video af Center for the History of Psychology
- “Kauai-undersøgelsen” i Psykologiens Veje (e-bog)
- “Vi passer på børnene i flygtningelejrene” af Red Barnet: https://redbarnet.dk/stoet/flugt/
- “Første Abu-Ghraib-leder for retten” af Tv2 (2007)
- “Dukketesten/The doll test” af Institut for menneskerettigheder (2008)
- “Psykolog: Baby kan få godt liv trods opvækst i flygtningelejr” i Berlingske (2019)
- Case: ”Lene og Tanja” fra Psykologiens veje
- “Hvordan føles det at komme til Danmark som flygtning?”-video af Tv2 Echo (2022)
- Undersøgelse (2014): ”Unge med indvandrebaggrund er splittede mellem to liv” I Videnskab.dk: https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-med-indvandrerbaggrund-er-splittede-mellem-to-liv/
- Undersøgelse (2022): ”Tal pænt, idiot!” I: DR.dk: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2021/tal-paent-idiot
- Video fra Røde Kors: ”Tryghed”: https://www.rodekors.dk/psykosocial/mental-trivsel


CENTRALE BEGREBER
Socialpsykologi:
Primær- og sekundærgrupper. Formelle og uformelle grupper. Referencegrupper og medlemsgrupper. Indgrupper og udgrupper
Gruppepolarisering (James Stoner). Gruppetænkning (Irving Janis)
Filterbobler. Ekkokamre
Konformitet – lemmingeffekt
Ansvarsforskydning og den instrumentale tilstand
Lydighed - autoritet
Dehumanisering og deindividualisering

Albert Bandura: Moralsk frakobling (dehumanisering, distancering, retfærdiggørelse, ansvarsfralæggelse)
Lars Fr. H. Svendsen: Ondskabstyper: Det naturlige onde. Den moralsk onde: Den sadistiske ondskab. Den instrumentelle ondskab. Den idealistiske ondskab. Den dumme ondskab

Udviklingspsykologi:
Maslows behovspyramide
Den gode omsorg: Stimulation, tilsyn, tilknytning

John Bowlby:
Indre arbejdsmodeller
Protest, fortvivlelse, emotionel frakobling

Dion Sommer: Multipel tilknytning

Daniel Stern:
Det begyndende selv: Vitalitetsfølelser/følelsestoner
Kerneselvet: Ansigtsduetter, under- og overstimulering. Still Face Experimentet. RIG’er og fremkaldt ledsager
Det subjektive selv: Affektiv- og selektiv afstemning samt fejlafstemning

Personlighed og identitet:
Gordon Allport: "The Big Five"/Fem-faktor-modellen - herunder de fem dimensioner:
Udadvendt. Omgængelig. Samvittighedsfuld. Anspændt. Åben
Personlighedstesten NEO-PI-R

Kulturmøder:
Tajfel og Turner: Den sociale identitetsteori (SIT) (hører også under socialpsykologien)
Sociale kategorier, gruppetilhørsforhold og selvværd.
Veje til at flytte sig fra svag gruppe: Individuel mobilitet. Social forandring. Social kreativitet.

Minoritet og majoritet. Symbolsk magt. Etnocentrisk tilgang/etnocentrisme. Uddannelse og viden
Assimilation. Segregation. Integration
Diskrimination - internaliseret racisme
Kontaktteorien - social status, fælles mål, institutionelle rammer
Jeppe Fuglsang Larsen: Dobbeltbevidsthed

Sociokognitiv-psykologi:
Kognitiv dissonans
Stereotyper og fordomme

Stress
Akut (kamp/flugt, freeze) og kronisk stress. Konsekvenser ved langvarig stress. Hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig coping). Krav/ressource-modellen
Behandling af stress: Tryghed og opbygning af agens. Mad, motion og søvn

Hadtale på sociale medier

PERSPEKTIVERENDE BEGREBER FRA TIDLIGERE FORLØB
John Bowlby:
Repetition af
- Før-tilknytning, begyndende tilknytning, selektiv tilknytning
- Tilknytningsadfærd. Udforskningsadfærd. Tryg base
- Separationsangst. Genkendelse – genkaldelse. Ansigt-til-ansigt-samspil

Mary Ainsworth
Repetition af:
- Tilknytningsstile: Tryg. Utryg-undgående
- Utryg-ængstelig. Utryg-desorganiseret

Kari Killen: Repetition af typer af omsorgssvigt: Vanrøgt. Fysiske overgreb. Psykiske overgreb. Seksuelle overgreb

Arne Poulsen: Repetition af: Resiliensfaktorer/beskyttelsesfaktorer samt risikofaktorer (indre og ydre). Mønsterbrydere, social arv.

METODEBEGREBER
Kvalitativ, kvantitativ
Validitet og reliabilitet
Længdesnitsundersøgelse
Spørgeskemaundersøgelse
Felteksperiment
Afhængig og uafhængig variabel
Kontrolgruppe
Selvrapportering
Undersøgelseseffekten
Intern, ekstern og økologisk validitet



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer