Titel
2
|
F1: Ungdomsliv i det senmoderne samfund
Forløbet tager afsæt i elevernes egne overvejelser omkring, hvad det vil sige at være et ungt menneske i dag samt hvilke udfordringer man som ung står overfor i et samfund præget af præstation og acceleration. Forløbet er således primært centeret omkring, hvad der kendetegner ungdomslivet i det senmoderne samfund, digitaliseringens betydning for ungdomslivet og de udfordringer, der kan opstå blandt børn og unge, både ift. identitetsdannelse, valg, gruppepres, mistrivsel, forventninger og stress.
Et centralt fokus i forløbet har været en undersøgende tilgang til spørgsmålet: Hvad ligger til grund for en stigende mistrivsel blandt børn og unge? – et spørgsmål, som belyses fra forskellige perspektiver, herunder både sociologiske, socialpsykologiske og individualpsykologiske/individorienterede perspektiver.
Kernestof
= det stof i fagets læreplan, som vi i forløbet har arbejdet med
Socialpsykologi:
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse (Aschs eksperiment om konformitet samt påvirkningen fra samfundet, individet befinder sig i, herunder sociologiske perspektiver på mistrivsel og stress (Brinkmann, Rosa og Willig))
Udviklingspsykologi
Betydningen af kultur ift. menneskets udvikling (kulturens betydning ifm. (identitets)udvikling samt ifm. trivsel og mistrivsel)
Kognition og læring
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og verden (bl.a. Seligmans forklaringsstile)
Identitet og personlighed
Identitet og personlighed (bl.a. Giddens identitetsteori)
Individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder stress og coping (bl.a. Lazarus’ teori om stress, individuelle forskelle (Seligmans forklaringsstile + Høeg-Olsens personlighedstyper) + to copingstrategier (iflg. Lazarus))
Faglige mål i fokus
= de faglige mål i fagets læreplan, som vi især har arbejdet med i forløbet
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- metodeovervejelser (ifm. Vive-rapporten + Ashs eksperiment om konformitet), herunder kendskab til centrale undersøgelsesmetoder i psykologisk samt div. forsøgseffekter og fejlkilder ifm. psykologisk forskning
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Centrale begreber og pointer
= psykologisk viden, du forventes at kunne forklare og gøre brug af i besvarelse af psykologiske problemstillinger
Postmoderne psykologi som teoretisk retning, herunder begreberne:
- Aftraditionalisering
- Kulturel frisættelse
- Identitet som et personligt livsprojekt
- Sociale arenaer/kontekster
- Iscenesættelse vha. identitetsmarkører/rekvisitter
- Individualitet
Giddens teori om identitet som refleksivt projekt, herunder begreberne:
- Om det senmoderne samfund: aftraditionalisering, globalisering, refleksion på mikro- og makroniveau
- Refleksiv, narrativ, formbar, flydende selvidentitet
- Identitets-projekt, herunder psykologisk-, social og personlig identitet
- Ontologisk sikkerhed
- Sociale arenaer
Eksistentiel psykologi som teoretisk retning, herunder begreberne:
- Frihed
- Valg
- Angst
- Ansvar
- Eksistens
- Essens
- Fremmedgørelse
- Eksistentielt selvmord
Begreber ifm. Aschs konformitetsforsøg
- Socialpsykologi som disciplin
- Eksperiment inkl. div. fejlkilder
- Konformitet, herunder hvad der øger og mindsker konform adfærd samt mulige forklaringer på konform adfærd i sociale situationer
- Gruppepres
Forskellige forskningsmetoder i psykologi, herunder:
- Observation
- Spørgeskemaundersøgelse med åbne og lukkede spm.
- Interview med åbne og lukkede spm.
- Eksperiment
- Længdesnitsundersøgelser, herunder retrospektiv og prospektiv inkl. relevante fejlkilder (fx recall bias + bortfald)
Fejlkilder ifm. psykologisk forskning, herunder:
- Undersøgelseseffekten
- Selvrapportering
- Pygmalions-effekten/rosenthal-effekten
- Repræsentativitet,
- Undersøgelsesrammer
- Validitet
- Reliabilitet
Svend Brinkmanns socialpsykologiske perspektiv på stigende mistrivsel blandt børn og unge, herunder begreberne:
- Tempo
- Præstationskrav
- Psykologisering
- Verdensvendthed
- Kønsstereotypisk adfærd, når individet oplever udfordringer i tilværelsen
Rasmus Willigs socialpsykologiske perspektiv på det senmoderne samfund og stress, herunder begreberne:
- Individualiseret tid
- Konkurrencestat på mikro- (præstationskultur) og makroniveau (konkurrencestat)
- Isolation
- Selvcensur/selvkritik
- Effektivisering
Hartmut Rosas socialpsykologiske perspektiv på det senmoderne samfund og mistrivsel, herunder begreber:
- Tidshunger
- Acceleration
- Social acceleration
- Højhastighedssamfund
- Højteknologisk samfund
- Effektivisering
- Omstillingsparathed
- Udbrændthed
- Oaser af frirum
Stress:
- Akut og kronisk stress
- Lazarus def. på stress, herunder indre og ydre faktorer, der har betydning for udvikling af stress
Høegh-Olesens teori om personlighedstyper (individualpsykologisk perspektiv på stress), herunder begreberne:
- Det optimale stimulationsniveau (OSN)
- Forsigtig + risikovillig personlighedstype
Seligmans teori om individuelle forklaringsstile (individualpsykologisk perspektiv på stress), herunder begreberne:
- Den pessimistiske forklaringsstil, herunder intern, stabil, global
- Den optimistiske forklaringsstil, herunder ekstern, ustabil og specifik
Lazarus teori om coping, herunder begreberne:
- Emotionsfokuseret coping
- Problemfokuseret coping
Materiale
= materiale, du forventes at have læst og have styr på
Teoritekster:
- Larsen, O. S.: Uddrag fra kap. 2. “Den mangfoldige psykologi” I: Psykologiens veje. iBog + udpluk fra Kræftens bekæmpelse (2007): Hvorfor ryger Nille? kun med fokus på retningerne: Den postmoderne psykologi + Eksistentiel psykologi
- Jensen, C. og Quorning, K. (2018): Kap. 1.1: "Forskningsmetodeer", Kap. 1.2: "Forsøgseffekter og fejlkilder" samt Kap 2.2: "Gør du som alle andre?” I: Undersøgelser i psykologi, 1. udgave, 1.oplag
- Ravn, F. og Wolf, T. (2015): Kap. 3.2: ”Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet” I: Psykologi - fra celle til selfie, 1. udgave, 1. oplag
- Ravn, F. og Wolf, T. (2015): Kap. 3.4: ”Rasmus Willig: Skærpet individuel konkurrence” I: Psykologi - Fra celle til selfie, 1. udgave, 1. oplag
- Ravn, F. og Wolf, T. (2015): Kap. 3.5: ”Hartmut Rosa: Højteknologisk udvikling og acceleration af livets tempo” I: Psykologi - Fra celle til selfie, 1. udgave, 1. oplag
- Jensen, S. (psykologilærer på KG): ”Psykologiske perspektiver på stress” på baggrund af afsnit i Larsen, O. S. “Stress og coping” I: Psykologiens veje. iBog.
- Larsen, O.S.: "Coping" I: Psykologiens veje. iBog
Øvrigt materiale:
- Deadline (DR2, d. 3. jan. 2023) - mistrivsel blandt unge
- Video: "Konkurrencestaten æder os op" (interview med sociolog Rasmus Willig) fra "Konkurrencestaten æder os op" fra Politiken.dk d. 24/10/2014
- Podcast: Brinkmanns Briks ”Sundhedsministeren”, d. 4. maj 2022 (tid: 45:35 og frem 47:15) https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2022-05-04
Undersøgelser:
- Vive (2022): Børn og unge i Danmark. Velfærd og trivsel 2022. https://www.vive.dk/da/udgivelser/boern-og-unge-i-danmark-velfaerd-og-trivsel-2022-18610/
Analysetekster/cases:
- Afsnit: Tværs: Alexander er en fiasko (DR3, 2021) fra dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/episode/tvaers_-alexander-er-en-fiasko_239852
- Kampagnefilm: "Man kan aldrig få for meget pølse" (2019) fra: Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden: https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
- Video: "Stop med at slå dig selv i hovedet" (2017), DR3
- Tale: ”De unge skal have ro på” (2017), Jacob Mark, d. 25. maj 2018
Tekster produceret af holdet:
- Karakteristik af ungdom, ungdomsliv + udfordringer dertil – formuleret af eleverne
|