Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Hanne Sparholt Jørgensen, Lærke Moe Lindskov
|
Hold
|
2024 ps C3 (ps C3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
2: Dit liv - dine frie valg?
FORLØBETS CENTRALE BEGREBER OG FAGLIGT INDHOLD I FOKUS:
Anthony Giddens
- Senmodernitet
- Identitet som refleksivt projekt
- Sociale arenaer
- Narrativ identitet
Kenneth Gergen
- Det multiple selv
- Sociale arenaer
Erik Erikson
- Identitetsforvirring
- Identitetssøgen
- jegidentitet
- Socialidentitet
- Udviklingsteori i faser
- Udviklingskriser
- Fase 1: Fundamental tillid kontra mistillid (pålidelighed, kontinuitet, ensartethed)
Pierre Bourdieu
- Habitus
- Kapitalformer
- Social kapital
- Økonomisk kapital
- Kulturel kapital
Eksistentialisme
- Eksistens
- Essens
- Mening, meningsløshed
- Frihed, valg, ansvar, angst
- Situationsbetinget frihed
- Fremmedgørelse (konformitet, skyld)
Viktor Frankl
- Søgen efter mening - mening/selvrealisering kommer udefra
- Opgaver -selvoverskridelse
- Det værdifulde:
- Skabende værdier
- Oplevelsesværdierne
- Indstillingsværdierne
Diana Baumrind
Fire opdragelsesstile:
- Uinvolveret
- Eftergivende
- Autoritær
- Autoritativ
Walter Mischel
Selvkontrol
Michael R. Gorrfredson & Travis Hirschi:
Fravær af selvkontrol
Mary Ainsworth
- Tilknytningsstile
- Tryg
- Utryg-undgående
- Utryg-ængstelig
- Utryg-desorganiseret
Hazan og Shaver
- Tilknytningsstile i voksenlivet
Kari Killén:
- Vanrøgt
- Seksuel omsorgsvigt
- fysisk omsorgssvigt
- Passiv
- Aktiv
- Psykisk omsorgssvigt
- Passiv
- Aktiv
- Reaktioner på omsorgssvigt
Neuropsykologi:
Hjernens belønningssystem
Carl Goldberg
Årsager til aggressiv adfærd
Simon Baren-Cohen
Fravær af empati
Arne Poulsen
- Social arv
- Fejltilpasning
- Mønsterbrydere
- Resiliens
- Risikofaktorer
- Beskyttelsesfaktorer
CASES/SUPPLERENDE MATERIALE:
"Hun er 27 år og fucking forvirret over sit liv", TV2 (2023)
”Prinsesser fra blokken”, DR (2016) (Kort uddrag)
Spædbarnsvideoer:
https://psykveje.systime.dk/?id=5012
https://psykveje.systime.dk/?id=5017
https://psykveje.systime.dk/?id=4995
https://psykveje.systime.dk/?id=5004
https://psykveje.systime.dk/?id=4991
“Er du mors lille dreng?”, dokumentar Tv2 (1997) (uddrag)
”Childhood trauma and the brain”
“Prinsesser fra blokken – otte år senere” 1. afsnit, DR (2024)
UNDERSØGELSER:
“Den usynlige tråd”, ROCKWOOL Fonden (2017) (https://www.youtube.com/watch?v=X6whem_l1eU - link opdateret d. 6.6.24)
Ny generation af minoritetsforældre føler sig danske og er dybt engageret i børnenes skolegang
Skumfidustesten, Walter Mischel
Harlows aber præsenteret under læreroplæg
Fremmedsituationstesten - Mary Ainsworth
"Tilknytningstest", Openpsychometrics
"De rumænske børnehjemsbørn", Michael Rutter
METODEBEGREBER:
- Kvalitativ og kvantitativ metode
- Interview, eksperiment, spørgeskema
- Længdesnitsundersøgelse
- Korrelation og kausalitet
- Undersøgelseseffekter og fejlkilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: På flugt
I forløbet undersøger holdet psykologiske problemstillinger, der knytter sig til tre tematiske nedslag: "I krig", "På flugt" og "I et nyt land". Forløbet sættes igang med dokumentarfilmen Flugt (2021) og herefter belyses de tematiske nedslag i et narrativt forløb, hvor psykologiske teorier fra fagets fire stofområder inddrages undervejs.
________________________________
Socialpsykologi:
Primær- og sekundærgrupper
Formelle og uformelle grupper
Referencegrupper og medlemsgrupper
Indgrupper og udgrupper
Gruppepolarisering
Gruppetænkning
Filterbobler
Ekkokamre
Konformitet - lemmingeffekt
Lydighed - autoritet
Dehumanisering
Deindividualisering
Minoritet og majoritet
Symbolsk magt
Etnocentrisk tilgang/etnocentrisme
Uddannelse og viden
Assimilation
Segregation
Integration
Diskrimination - internaliseret racisme
Kontaktteorien - social status, fælles mål, institutionelle rammer.
Sociokognitiv-psykologi:
Kognitiv dissonans
Stereotyper og fordomme
Social perception: Topdown - Bottom up
Albert Bandura: Moralsk frakobling
Dehumanisering
Distancering
Retfærdiggørelse
Ansvarsfralæggelse
Lars Fr. H. Svendsen: Ondskabstyper:
Det naturlige onde
Den moralske:
Den sadistiske ondskab
Den instrumentelle ondskab
Den idealistiske ondskab
Den dumme ondskab
Udviklingspsykologi:
Den gode omsorg: Stimulation, tilsyn, tilknytning
John Bowlby: Tilknytningsteorien
Før-tilknytning (0-2 mdr.)
Begyndende tilknytning (2-7 mdr.)
Selektiv tilknytning (7-24 mdr.)
Ansigtsduetter
Indre arbejdsmodeller
Tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd
Seperationsangst
Indre arbejdsmodeller
Multiple tilknytning
Daniel Stern:
Affektiv afstemning
Selektiv
Fejlafstemning
Mary Ainsworth: Tilknytningstyper
Tryg tilknytning
Utryg-ængstelig tilknytning
Utryg-undgående tilknytning
Utryg-ambivalent tilknytning/Utryg-desorganiseret tilknytning
Protest, fortvivlelse, emotionel frakobling,
Typer af omsorgssvigt:
Omsorgssvigt: Vanrøgt
Omsorgssvigt: Fysiske overgreb
Omsorgssvigt: Psykiske overgreb
Omsorgssvigt: Seksuelle overgreb
Riskofaktorer (ydre og indre)
Resiliensfaktorer/beskyttelsesfaktorer (ydre og indre)
Personlighed og identitet:
Maslows behovspyramide
Se også forløb 4. Ubegrænset ungdom.
Gordon Allport "The Big Five"/Fem-faktor-modellen - herunder de fem dimensioner:
Udadvendt
Omgængelig
Samvittighedsfuld
Anspændt
Åben
Ærlig (den sjette faktor
NEO-PI-R )
Tajfel og Turner: Den sociale identitetsteori (SIT) (hører også under socialpsykologien)
Individuel mobilitet
Social forandring
Social kreativitet
Stereotypisering
Metodebegreber:
Kvalitativ, kvantitativ
Validitet og reliabilitet
Længdesnitsundersøgelse
Spørgeskemaundersøgelse
Felteksperiment
Afhængig og uafhængig variabel
Kontrolgruppe
Selvrapportering
Undersøgelseseffekten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Ubegrænset ungdom
Kognitiv teori og læring
Personlighedspsykologi og coping
Forløbet handler om unge, faglig trivsel og læring.
Vi arbejder med
1. Albert Banduras teori om selv-efficacy og der fire måder man kan opnå selfefficacy på.
2. Undersøgelser i psykologi. Metoder til at få viden gennem undersøgelser
3. En konkrete undersøgelse om Rosenthaleffekten og om at bestå eksamen
4. En konkrete undersøgelse om tilknytningsteori ift. kærlighedsrelationer
5. Om ungdom generelt ift Erik Eriksons teori, James Marcias undersøgelse og resultater samt Erwin Goffmanns, Daniel Goldman og Sven Mørks socialpsykologiske teorier
6. En konkrete undersøgelse om personlighedspsykologi ift. The big five
7. En konkret undersøgelse om coping og stress. derudover om tillært hjælpeløshed. Seligmans teori
8. Psykologiprojekt
Nogle vigtige begreber og teoretikere i psykologi ift.
4. Ubegrænset ungdom og læring fra marts - maj
Albert Bandura:
Self-efficacy
Motivation
Succes-oplevelser
Modelindlæring
Observation af andres succes
Verbal påvirkning
Emotionel arousal
Selvtillid
Selvværd
Metoder i psykologi:
Kvalitativ metode
Kvantitativ metode
Spørgeskema
Interview
Eksperiment
Undersøgelses-effekten
Selvrapportering
Repræsentativitet
Undersøgelsesrammer
Validitet
Reliabilitet
Etik
Undersøgelser i psykologi
Undersøgelse om forventningers betydning: Tror du, at du består eksamen?
Rosenthal-effekten
Pygmalioneffekten
Robert Rosenthal
Selvopfyldende profeti
Undersøgelse om tilknytningsstil og kærlighedsforhold: Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold?
Tryg tilknytning
Utryg- undgående tilknytning
Utryg-ambivalente tilknytning
(Utryg- desorganiserede tilknytning)
Ungdom:
Erik Erikson: Krise. Identitet. Psykosocial moratorium, Identitetsdannelse, Identitetsforvirring, Negativ identitet.
James Marcia: Udviklingskrise. Forpligtelse. Identitetsspredning. Moratoriumidentitet. Identitetsopnåelse.Identitetslåsning
Socialpsykologisk syn på ungdomsårene:
Roller:
Overgange. Rollekonflikter: Rolleovergange, Rolleforventninger. Rollemodeller. Rollespil ( hverdagen som et skuespil)
(Anthony Giddens: Identitet et refleksivt projekt, sociale arenaer, roller, selvforståelse, selvidentitet, det traditionelle samfund vs det moderne samfund. Adskillelse af tid og rum. Det senmoderne samfund. Risiko. Tillid.)
Sven Mørch: Livsbane, Samfundet foreslår en livsbane, Frisættelse. Den unge skal skabe sin egen livsfortælling
Undersøgelse om personlighed: Hvordan er din personlighed?
Femfaktormodellen
Den leksikalske metode
Trækpsykologi
Ekstraversion
Neuroticisme
Åbenhed
Samvittighed
Venlighed
Undersøgelse om coping:
Copingstrategier
Stress
Adfærdsmæssig coping
Mental coping
Social coping
Tillært hjælpeløshed vs
Mestring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088107",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088107",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088107"
}