Holdet 2024 ps C4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Sandie Mandrup Winther Jensen
Hold 2024 ps C4 (ps C4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 F1 Klimabevægelse og bæredygtighed
Titel 2 F2 Skoleliv i trivsel og mistrivsel
Titel 3 F3 Dit liv, dine valg

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 F1 Klimabevægelse og bæredygtighed

Link til holdets hjemmeside: https://sites.google.com/koegegym.org/ps-c4-2024-25/start

Forløbsbeskrivelse
Et introforløb til psykologi c. Med menneskets forhold til bæredygtighed og klimaforandringer som tematisk omdrejningspunkt belyses nedenstående psykologiske problemstillinger ud fra socialpsykologiske, eksistentiel psykologiske, kognitiv psykologiske og behaviorstiske perspektiver:
Hvilke grunde kan der være til, at nogle mennesker har svært ved at føre et bæredygtigt liv?
Hvad kan der gøres for at få flere mennesker til at føre et mere bæredygtigt liv?
Hvilke grunde kan der være til, at nogle mennesker lider af klimaangst, og hvordan kan man gennem klimapædagogik modvirke angstlidelser og handlingslammelse hos børn?
Som en del af forløbet har eleverne gennemført klimapædagogiske aktiviteter i enten en børnehave eller i en 3. klasse på en folkeskole. Udgangspunktet er to af FN's verdensmål, Klimaindsats, og Sundhed og trivsel.

Kernestof
Socialpsykologi: social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Kognition og læring: perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Udviklingspsykologi: menneskets udvikling, herunder betydningen af miljø

Centrale teorier, begreber og pointer
Metodiske begreber
Undersøgelsesmetoder: interview, spørgeskema, observation, eksperiment
Kvantitativ data / kvalitativ data
Kausalitet /korrelation

Psykologiske retninger
Behaviorisme
Klassisk betingning (Pavlov og hundeforsøget)
Stimuli
Respons
Operant betingning (Skinner og rotteforsøget)
Straf/belønning
Positiv forstærkning
Negativ forstærkning
Udslukning
Socialpsykologiske teorier
Stoknes' og de fem psykologiske barrierer (doom, dissonans, iDentity, denial, distance)
Festingers teori om kognitiv dissonans
Kognitiv konsonans
Kognitiv dissonans
Asch' konformitetseksperiment
Konformitet
Informativ konformitet
Normativ konformitet
Flertalsmisforståelser
Flokmentalitet

Eksistentiel psykologi
Valg, ikke-valg
Mening, meningsløshed
Eksistentielle grundvilkår
Eksistentiel angst
Ansvar
Fremmedgørelse
Eksistens
Essens
Frihed/Det frie valg
Viktor E. Frankl: Eksistentielt vakuum, om det at finde mening (3 måder), indre spænding.

Kognitiv psykologi
Grundbegreber:
Kognitive skemaer
Akkommodation
Assimilation
Kognitiv uligevægt
Kognitiv ligevægt
Seligmans teori om indlært hjælpeløshed (vs. indlært optimisme)
Kahnemans teori om hjernen funktionsmåde
To bevidsthedssystemer: Det automatiske system (1) og det refleksive system (2)
Bias
Optimismebias
Tilgængelighedsbias
Bekræftelsesbias
Framing-effekt
Optiske illusioner og figur-grund-motiver
Adfærdspsykologi (videreudvikling af behaviorisme og kognitiv psykologi)
Nudging

Pædagogik og klimaangst
Klarmarks definition af klimaangst
Roepstorff om klimaangst vs. klimamod
Klimapædagogik
Per Schultz Jørgensen: indre kompas, små seismografer
Kiralys undersøgelse af de psykologiske konsekvenser af den kolde krig (hos børn)
Albert Banudura:
Den sociale indlæringsteori: rollemodeller og modelindlæring, herunder bobo doll-eksperimentet.
Self-efficacy (gennem tidligere erfaringer, observationer af andre, verbal påvirkning og høj emotional arousal)

Teori
Om psykologiske problemstillinger og metode(kritik) i psykologi. PsykC kap.1-2 (s. 5-6, 17-21) 7 ns
Zetland 2017: Hvorfor din hjerne er programmeret til at fortrænge denne historie, og hvad du kan gøre ved det (faglig artikel om Stoknes socialpsykologiske teori om de fem d’er). 10 ns
Kapitel 3: Har jeg klimaangst? Uddrag fra Bæredygtig bevidsthed - om klimapsykologi. Ibog 2024 (s. 1-4, s. 11-14) 8 ns
Kap. 4. Kan gruppedynamikker forværre klimaforandringer? I: Bæredygtig bevidsthed - om klimapsykologi. iBog 2024, s. 1-3 (3 ns)
Kap. 5 Hvordan udvikles bæredygtig bevidsthed hos børn. Uddrag fra Bæredygtig bevidsthed - om klimapsykologi. Ibog 2024 (s. 1-4) 3ns
Kap.1.2 Når hjrnen blver snydt. Uddrag fra Bæredygtig bevidsthed - om klimapsykologi. iBog 2024  (s. 1-3 og 9-10)  6 ns
Festingers teori om kognitiv dissonans i Psykologiens veje 2 ns
Solomon Asch: Konformitetseksperiment (s. 1-3) 3 ns
Teori: 42 ns
Empiri
TV Echo (2019): “Ida fik klimaangst” I: Facebook 0,5 ns
Hver anden borger er villig til at ændre adfærd for klimaet (2,5 ns)
Information (2020):  Det gode liv handler ikke kun om forbrug. Det kan udnyttes i den grønne omstilling (2ns)
DR 2017 Anders Morgenthaler: Det er overraskende nemt at leve klimabevidst, hvis man vil (case) (3ns).
BUPL: Klimaangste børn: en ny klimapædagogik skal give håb (3 ns)
Jensen, I. H (u.å): "Klimaangsten ramte Sofie hårdt, da hun blev mor" I: Folkekirken.dk (3ns)
Jex, C. (2015): "Psykologer: Sådan får vi folk til at interessere sig for klimaet" I: Videnskab.dk (2 ns)
J.I.Øris (2019): 19-årig behandler sin klimaangst med grønt højskoleophold. Netavisen.dk 2ns
Uddrag fra http://www.nytfokus.nu/nummer-12/vi-staar-ikke-alene-med-vores-klimabekymring/  (Australsk studie (2012) af flertalsmisforståelser forbundet til menneskers forhold til klimaforandringer) 1/4 ns

Empiri: 18,25


Andet materiale
F1 Begrebsoversigt
Oversigt over metoder (skema)
Arbejd-selv. Modul 4: Klimabevægelse og handlingslammelse - Stoknes og de fem d’er
Gruppearbejde: Klimaangst i lyset af Frankl og den eksistentielle psykologi
ARBEJD-SELV: Bæredygtighed i et socialpsykologisk perspektiv: Gruppepres er vejen frem!
Alderssvarende klimapædagogik
Age appropriate climate communication (oversigt)
Earth and Sky: Age appropriate climate communication (hjemmeside)
Intro til psykologiske retninger (teoritekst)  (11 ns)
Eksistentiel psykologi s. 9-11
Kognitiv psykologi s. 7-8
Behaviorisme s. 5-6
Socialpsykologi s. 19

Omfang af fagligt stof: 60 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 F2 Skoleliv i trivsel og mistrivsel

Forløbsbeskrivelse
Et forløb om skolelivet for danske børn med særligt fokus på mistrivsel blandt børn. I forløb er fokus på, hvad der skal til for at trives i skolekontekst, og hvad der sker, når børn ikke trives. Ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv undersøger vi, hvilken betydning børns opvækst og individuelle særpræg kan have for deres sociale, faglige og emotionelle trivsel i skolen, og ud fra et læringsteoretisk perspektiv ser vi på, hvilke muligheder for trivsel folkeskolen, som den ser ud i dag, kan give børn. Hvorfor er der nogen, der trives, mens andre ikke gør? Hvilken betydning har socio-emotionel trivsel for faglige præstationer?

Kernestof
Socialpsykologi
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Kommunikation i sociale sammenhænge og på de sociale medier
Udviklingspsykologi
Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv og miljø (neurodiversitet, resiliens)
Tiilknytning og resiliens
Kognition og læring
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen


Centrale teorier, begreber og pointer
Udviklingspsykologi som disciplin
Arv-miljø-problemstillingen
Livsduelighed
Dion Sommers dynamiske systemteori
Systemer/systemniveauer

Det individualpsykologiske perspektiv på mobning
Dan Olweus’ individualpsykologiske definition på mobning, herunder indirekte og direkte mobning

Det socialpsykologiske perspektiv på mobning (det nye mobbesyn)
Den socialpsykologiske definition på mobning, herunder eksklusions- og udstødelseshandlinger, fysisk og digital mobning samt tavs, direkte og skjult mobning
Longing for belonging
Social eksklusionsangst
Konformitet

Resiliens (i relation til, hvorfor nogle udviser modstandsdygtighed i forhold til mistrivsel)
Individuelle beskyttelsesfaktorer (i individet, fx mildt temperament)
Kontekstuelle beskyttelsesfaktorer (udenfor individet (sociale omgivelser), fx gode omsorgspersoner, gode venner/voksne i skolen)
Individuelle beskyttelsesfaktorer (i individet, fx voldsomt temperament)
Kontekstuelle risikofaktorer (udenfor individet (sociale omgivelser), fx mangelfuld omsorg fra omsorgspersoner, problematiske fællesskaber)

Tilknytningsteori (Bowlby og Ainsworth)
John Bowlbys tilknytningsteori
Tilknytning
Tilknytningsadfærd
Udforskningsadfærd
Stjerneadfærd
Indre arbejdsmodeller
Tilknytningens udvikling i faser:
Før tilknytning (0-2 mdr.)
Begyndende tilknytning (2-7 mdr.)
Selektiv tilknytning (7-24 mdr.)
Separationsangst
Mary Ainsworths teori om tilknytningsmønstre
Fremmedsituationstesten
Tilknytningsmønstre:
Tryg tilknytning
Utryg-undgående tilknytning
Utryg-undgående tilknytning
Utryg-ambivalent tilknytning
Utryg-desorganisereret tilknytning
Nyere tilknytningsteori
Flerpersonel tilknytning
Forskellige tilknytninger til forskellige mennesker
Ingen hierarkisering af tilknytninger

Professionelt arbejde med børn: RAM - fyrtårnet
Roligere
Ansvarligere
Mentaliserende (mentalisering = evnen til at kunne udlede/forstå de mentale tilstande, fx følelser, tanker, der ligger bag en given adfærd)

Grundlaget for trivsel - tre faktorer
Intraindividuelle faktorer
Interpersonelle faktorer
Kontekstuelle faktorer

Neurodiversitet
De neurotypiske
De neurodivergente
Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) som psykiatrisk diagnose - kendskab til kernesymptomer
Autisme-Spektrum-Forstyrrelser (ASF) som psykiatrisk diagnose - kendskab til kernesymptomer

Kognitiv udvikling, læring, hukommelse og motivation - i skolekontekst
Tre læringssyn (tre forskellige forståelser af, hvad det vil sige at lære noget, og hvordan læring foregår)
Det reaktive læringssyn (behavioristisk, operant betinging, klassisk betingning, udenadslære, tavleundervisning, tankpassermodellen, overfladelæring, læring som adfærdsændring)
Det aktive læringssyn (kognitionspsykologisk, kognitiv aktivitet, kognitive skemaer, assimilation, akkommodation, kognitiv uligevægt, læring som kognitiv forandring: skabelse eller forandring af kognitive skemaer)
Det interaktive læringssyn (socialpsykologisk, gruppearbejde/samarbejde, social interaktion, læring som socialisering)
Piagets kognitiv-konstruktivistiske teori om kognitiv udvikling (læringsteori inden for det aktive, kognitionspsykologiske læringssyn)
kognitive skemaer, kognitiv uligevægt, adaption, assimilation, akkommodation
faseteori, hvor målet er abstrakt, logisk tænkning
læring er individets aktive og engagerede konstruktion af verden
Vygotskys kulturhistoriske teori om kognitiv udvikling (læringsteori inden for det interaktive, socialpsykologiske læringssyn)
Læring konstrueres i sociale samspil: hvad der læres afhænger af, hvad der er meningsfuldt i den historiske/kulturelle/sociale kontekst
Zonen for nærmeste udvikling (ZNU)
Stilladsering
Læring i et neuropsykologisk perspektiv
Perception
Fokuseret/selektiv opmærksomhed
Delt opmærksomhed
Ufrivillig opmærksomhed
Cocktailparty-effekten
Multitasking og switchtasking
Automaiserede kognitive processer
Kontrollerede kogntive processer
Hukommelsesmodellen: sensorisk hukommelse, korttidshukommelse, arbejdshukommelse, langtidshukommelse, eksplicit hukommelse (semantisk og episodisk) og implicit hukommelse (perceptuel, procedure, emotionel hukommelse)
Dales læringspyramide
Motivation, trivsel og læring
Motivation i et socialpsykologisk perspektiv (motivation skabes socialt og gennem læring)
Ryan og Decis selvbestemmelsesteori: ydre motivation vs indre motivation (herunder de tre psykologiske behov: selvbestemmelse, tilhørsforhold, kompetence)
Pless' teori om fem motivationsformer: relations-, præstations-, mestrings-, involverings- og vidensmotivation
Motivation i et individualpsykologisk perspektiv
Dwecks teori om mindset:
fastlåst/fixed mindset (præstationsmål, præstationsorienteret)
udviklende/growth mindset (mestringsmål, læringsorienteret)
Rosenthal-effekten (forventninger skaber virkeligheden - selvopfyldende profeti)
Undervisningsklimaet
Input-faktoren
Svar-mulighed-faktoren
Feedback-faktoren
Bekræftelsesbias

Teori
Dion Sommer. Den dynamiske systemteori. Uddrag fra PsykC (5 sider)
Teoritekst: Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn (socialpsykologisk perspektiv på mobning)
Teoritekst: Olweus individualpsykologiske mobbesyn (individualpsykologisk perspektiv på mobning)
Teoritekst: Definition på mobning (faktalink)
“Tilknytningsteori” I: Pædagogik - introduktion til pædagogens grundfaglighed.  (1,5 side)
Tilknytningsteori. Bowlby og Ainsworth. Psykologiens veje (6 sider)
Tilknytningsmønstre i skolen. Center for mentalisering
RAM-modellen (Center for mentalisering). 1 side
Hukommelse (fra Psykologiens veje)
Hukommelse (fra Psykologi - fra celle til selfie) 2015
Beck, S. (2016): “Kapitel 3: Læringsteori” I: Pædagogikum mellem teori og praksis.
Lærervideo om Piaget og Vygotsky
Læringssyn: Piaget og Vygotsky
Psykologi med SAJ: kognitiv udvikling (oversigt over Piagets og Vygotskys teorier)
“Psykologi med SAJ: Læring i et neuropsykologisk perspektiv” (overblik over begreber og pointer inden for det neuropsykologiske læringssyn)
"Kognitiv psykologi" I: Psykologiens veje (om det kognitionspsykologiske og neuropsykologiske læringssyn)
Hukommelse (fra Psykologi - fra celle til selfie) 2015
Ryan og Decis selvbestemmelsesteori og Banduras teori om self-efficacy
Pless: fem motivationsformer
"Carol Dweck: The power of believing that you can improve".
"Teori om mindset og self-efficacy (s. 3-9.)
Rosenthal-effekten. Uddrag fra Jensen og Quorning: Undersøgelser i psykologi 2019.


Empiri
Sofie-casen (mobning, Absalon), 3 sider
“Skolebørnsundersøgelsen 2022” (uddrag om mobning og metode). s. 21-22 +136-137
Developing Attachment (video): Eksempel på problematiske reaktioner på et barns ubehag set i tilknytningsteoretisk perspektiv.  (0,5 side)
Fremmedsituationstesten (video, undersøgelse)  (1,5 side)
Pige, 13 år (skolevægring) (case)  (0,5 side)
Børns Vilkår (2024): Svigt af børn i Danmark (afsnit om "Mobning og ensomhed") 3 sider
“Analysenotat: Børn med særlige behov trives dårligere i skolen end deres klassekammerater”.
“Motivation i folkeskolen” (undersøgelse) (3 sider),
Debat: Negative forventninger spænder ben for minoritetsdanske elever
Høje forventninger kan rykke udsatte børn

Andet materiale
F2 slides
Analysevejledning: caseanalyse
Analysevejledning: kritisk undersøgelsesanalyse


Omfang af fagligt stof: 40 sn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 F3 Dit liv, dine valg

Forløbsbeskrivelse
Et forløb, der giver perspektiver på spørgsmålet om, hvorvidt og i hvilken grad vi selv bestemmer, hvordan vores liv udformer sig. Fokus er særligt på ungdomsperioden, idet der med denne periodes begyndelse for alvor begynder at åbne sig muligheder for selv at foretage livsvalg, bl.a. i forhold til uddannelse, hvem man er (identitet) og hvem man omgås. Samtidig er det også en periode, hvor der i stadig stigende grad synes at byde på en lang række udfordringer, og vi rejser spørgsmålet om, i hvilken grad man selv har indflydelse på, hvordan stress udvikler sig og præger ens tilværelse.
Kernestof
Socialpsykologi
social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring: perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Identitet og personlighed
identitet og personlighed
individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder stress og coping

Faglige mål
kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger 

argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Centrale teorier, begreber og pointer
Ungdommens bindinger
Valgfrihed i et eksistentialistisk perspektiv (Sartre): Eksistensen går forud for essensen og Vi er vores eget livs arkitekter (fri vilje)
Ungdom som fase i et udviklingspsykologisk perspektiv
Biologisk, psykologisk og social modning
Identitetsdannelse som udviklingsopgave i ungdomsfase
Modningsmæssig ubalance: I ungdomsårene bestemmer det socio-emotionelle netværk i hjernen over det kognitive kontrolnetværk. Det socio-emotionelle netværk søger tilfredsstillelse af umiddelbare lyster og behov, mens det koginitive kontrolnetværk står for risikovurdering og behovsudsættelse. Når det socio-emotionelle netværk bestemmer, er unge tilbøjelige til at være knap så gode til at udsætte behov og vurdere risici forbundet til forskellige handlinger.
Patologiseringsforklaringen ift. mistrivsel blandt unge: Sygeliggørelse, psykologisering og diagnosticering
Den narrative tilgang: diagnoser som vægtige/betydningsfulde identitetskategorier
Udviklingspsykologi som disciplin (arbejdsområde):
Tre domæner: det socio-emotionelle, det fysiske og det kognitive
Udviklingsfaser som historisk-kulturelle konstruktioner
Udviklingsteorier som deskriptive og normative
Grundlaget for menneskets udvikling: universelle forhold, kulturelt-historisk specifikke forhold og individuelle forhold

Senmoderniteten: aftraditionalisering og individualisering
Identitet som helhed består af to aspekter:
psykologisk identitet (egen opfattelse af sig selv; at opleve sig selv som den samme over tid)
social identitet (andres opfattelse af én; at blive identificeret af andre som en bestemt person; socialt tilhørsforhold i form af grupper og kategorier)

Anthony Giddens' teori om senmoderniteten og identitet som refleksivt projekt
Identitet som refleksivt projekt
Identitet som narrativ
Kendetegn ved det senmoderne samfund
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
Øget refleksivitet
Thomas Johanssons teori om utilfredshedens logik

Køn som frihed og begrænsning
Psykologiske retningers kønsforståelse:
Evolutionspsykologisk kønsforståelse (evolution, tilpasning, seksuel selektion)
Behavioristisk kønsforståelse (operant betingning, klassisk betingning)
Social indlæringsteori om køn (imitation af rollemodeller)
Kognitionspsykologisk kønsforståelse (kategorisering, kognitive skemaer, herunder kønsskemaer)
Socialpsykologisk kønsforståelse (ind- og udgrupper; os/dem-tænkning, gruppepolarisering; stereotype kønsroller)
Tajfel og Turners sociale identitetsteori
Social identitet
Social kategorisering / sociale kategorier
Indgrupper/udgrupper
Indgruppementalitet
Devaluering af udgrupper
Positiv/negativ social identitet ==> højt/lavt selvværd forbundet til gruppetilhør
Håndtering af intergruppekonflikter
Individuel mobilitet
Social forandring
Social kreativitet
Stereotyper, fordomme og diskrimination
Begreber om køn:
Køn, kønsrolle, kønsidentitet
To overordnede kønsforståelser:
Socialkonstruktivistisk
BIologisk-essentialistisk
Kønsidentitet: udtrykt køn, oplevet køn, biologisk køn
Den cis-hetereo-normative antagelse/orden
Binær/non-binær
Kommunikation og social identitet på sociale medier
Ansigtsløs kommunikation
Digital mobning
Hadefulde ytringer
Minoritet og majoritet
Dehumanisering
Deindividualisering og ansvarsfralæggelse

Den kulturelle binding
Kulturopfattelser
Etnocentrisme
Kulturrelativisme
Kulturer
Individualistisk
Kollektivistisk
Samfundsmæssige grupperinger
Minoritet
Majoritet
Kulturel tilpasning
Assimilation
Integration
Segregation
Samfundstyper
Homogene
Heterogene
Stereotyper, fordomme, diskrimination
Løsning af integruppekonflikter / minimere fordomme over for minoriteter: Alllports kontaktteori
Dobbeltidentitet
Attention bias
Modborgerskab

Barndommens bindinger
Resiliens, riskofaktorer og beskyttelsesfaktorer
Tilknytningsteori (Bowlby og Ainsworth)
John Bowlbys tilknytningsteori
Tilknytning
Tilknytningsadfærd
Udforskningsadfærd
Stjerneadfærd
Indre arbejdsmodeller
Tilknytningens udvikling i faser:
Før tilknytning (0-2 mdr.)
Begyndende tilknytning (2-7 mdr.)
Selektiv tilknytning (7-24 mdr.)
Separationsangst
Mary Ainsworths teori om tilknytningsmønstre
Fremmedsituationstesten
Tilknytningsmønstre:
Tryg tilknytning
Utryg-undgående tilknytning
Utryg-undgående tilknytning
Utryg-ambivalent tilknytning
Utryg-desorganisereret tilknytning
Nyere tilknytningsteori
Flerpersonel tilknytning
Forskellige tilknytninger til forskellige mennesker
Ingen hierarkisering af tilknytninger
Daniel Sterns udviklingspsykologiske teori:
Barnets selvdannelse er relationel (dvs. barnet oplever sig selv gennem relationer til andre, hvilket kaldes samspilsoplevelser)
Teorien forklarer, hvad barnet har behov for fra sine omsorgspersoner, og hvad der vigtigt, når barnet begynder at udvikle forskellige dele af sit selv.
Selv-udviklingen foregår i lag, der begynder på forskellige tidspunkter:
Det begyndende/gryende selv 0 mdr.: vitalitetsoplevelser og dialogiske samspil
Kerneselv 2 mdr.: ansigtsduetter, over- og understimulering, følelsesmæssig smitte, RIG'er (repræsentationer af interaktioner, der er blevet generaliserede)
Intersubjektive selv, ca. 9 mdr.: fælles opmærksomhed, social refereren, affektiv afstemning, herunder selektiv afstemning og fejlafstemning
Det verbale selv, ca. 15 mdr.: oplevelsesverden deles i nonverbal/følelsesmæssig og verbal/sproglig verden. Risiko for spaltning i et sandt og falsk selv, hvis omsorgspersoner ikke hjælper barnet til at håndtere delingen af oplevelsesverdenen (hjælp kan fx være at hjælpe barnet til at sætte de rigtige ord på følelsesmæssige tilstande)
Det narrative selv, fra ca. 3 år: barnet begynder at få sammenhængende selvoplevelse ved at fortælle historier om sig selv og sine oplevelser (skabe narrativer). Omsorgspersoner skal hjælpe med at håndtere kløft mellem fantasi og virkelighed, fx ved at påpege på en mild måde, hvad der er hvad.

Stress som valg eller konsekvens af valgfrihed
Akut stress og kronisk stress
Lazarus' stressdefinition
Ydre faktorer (stressfaktorer)
Kravtyper
Theorell og Karaseks krav-kontrol-model
Indre faktorer: personlighed/forklaringsstil (se "Stress i et individualpsykologisk perspektiv")
Stress i et individualpsykologisk perspektiv
Seligmans attributionsteori
optimistisk forklaringsstil: specifik, ustabil og eksternaliserende
pessimistisk forklaringsstil: global, stabil og internaliserende
Høegh-Olesens teori om OSN og to personlighedstyper
OSN
Forsigtig type
Risikovillig type
Coping ifølge Lazarus:
emotionsfokuseret coping
problemfokuseret coping
Stress i et socialpsykologisk perspektiv:
Rasmus Willig (sociolog):
Individualisering, selvbevidsthed og selvoptagethed
Konkurrence på mikroniveau (præstationskultur og personlig vækst-trang)
Konkurrence på makroniveau (konkurrencestat og effektivisering, resultatmål og evaluering)
→ stress (du kan ikke stoppe deltagelsen i konkurrencen)
→  isolation (du er alene i konkurrencen)
Hartmut Rosa (sociolog)
Konkurrencesamfund
Højteknologisk højhastighedssamfund: alt kan og skal gå hurtigere via effektivisering og tidsoptimering. Alting kan gøres altid.
Acceleration (alt skal gå hurtigt)
Social acceleration (vores erfaringer har ikke værdi i særligt lang tid, fordi alting hele tiden ændrer sig → omstillingsparathed)
Udbrændthed
Tidshunger
Oaser af frirum

Metodebegreber:
Spørgeskema og interview som metoder
Undersøgelsers hvad, hvor, hvornår, hvorfor og hvordan
Undersøgelseskritik:
Validitet (gyldighed): intern, ekstern og økologisk validitet
Reliabilitet (pålidelighed): undersøgelseseffekten, kontroleffekten, forsøgsledereffekten, selvrapportering (over- og underrapportering), selvrepræsentationseffekten

Teori
Ungdommen som livsfase
Tajfel og Turners sociale identitetsteori s. 1-2
Giddens - identitet som refleksivt projekt i senmoderniteten
Dorthe Staunæs om karaktergab og kønsforskelle: https://gymnasieskolen.dk/articles/vi-har-forskellige-forventninger-til-drenge-og-piger/
Kønsforskelle i et psykologisk perspektiv. s. 1-3
2.12: Daniel Stern og barnets interpersonelle udvikling. Fra Psykologi - fra celle til selfie
"Unge, krop og ydre: Johansson, T. (2010): Utilfredshedens logik" I: Nielsen, J.C. m.fl.: Den svære ungdom - ti eksperter om unges trivsel og mistrivsel (s.91-101)
Kulturmøder og kulturforskelle
Kultur og identitet begrebskort
Psykologiske perspektiver på stress.
Coping I: Psykologiens veje”
Rosa og Willig - det senmoderne samfund (fra celle til selfie).
"Konkurrencestaten æder os op" (interview med sociolog Rasmus Willig)



Empiri
Molin, D. (2024): “Debat: Vi er den ufrie ungdom” I: Højskolebladet, 19. marts 2024 (case)
Jørgensen, T. (2016): “Frit valg eller frit fald: Rammer om dansk ungdomsliv” I: VIVE, juni 2016 (faglig artikel)
“Manu Shareen”. (pdf)
Kønsforskelle i relation til uddannelses- og jobvalg (dias 61-63)
Undersøgelser ift. kønsforskelle
Kønsstereotyper om klogskab fra seks-årsalderen
Forskere gør op med myten om kvinder som samlere og mænd som jægere
Hjerneforskelle blandt mænd og kvinder
BBC Stories: Girl toys vs boy toys
Eksempler på hadefulde ytringer: LGBT+ Diskrimination og had: https://menneskeret.dk/lgbt-barometer/diskrimination-had
Den offentlige debat på Facebook. En undersøgelse af danskernes debatadfærd (uddrag af rapportens resultater)
Vigild (2020): “Stol ikke på tal, der får minoritetsetniske unge til at fremstå langt mere kriminelle” I:  Information.
Birk (2018): “Man er ikke dømt til at mislykkes som ung indvandrer” I: Kristeligt Dagblad
Dukketesten - The Danish Doll Test
Funemyr, F. (2021): Birgitta fik ødelagt sit selvværd som barn: Jeg følte mig uduelig. Ude og Hjemme.  (case)
Dunedin-undersøgelsen (fra Riisager, 2025, PsykC)
Stress blandt danskere, se dias 119
https://fho.dk/arbejdsmiljoe/stress-test/
Stress-cases
Christian, løjtnant, ramt af stress
Rikke, marketingbranchen, ramt af stress
Sandra, politibetjent, ramt af stress

Andet materiale
Slides til forløbet: F3 Dit liv, dine valg?
Psykologi med SAJ: kritisk undersøgelsesanalyse
Spørgeskema som metode
oversigt over copingstrategier
Om eksamen i psykologi c
Vores site
Vejledningssite

Omfang af fagligt stof: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer