Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Anne Boie Johannesson
|
Hold
|
2024 if C (if C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Algoritmer
Faglige mål og kernestof
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
Anvendt materiale (i alt ca. 25 sider)
Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave: s. 12-13, 35-36
Video: What is an algorithm? youtu.be/e_WfC8HwVB8
Video: Pseudokode
Video: The moral bias behind your search results, https://www.ted.com/talks/andreas_ekstrom_the_moral_bias_behind_your_search_results?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare ;
Artikel: Leave no dark corner, https://www.abc.net.au/news/2018-09-18/china-social-credit-a-model-citizen-in-a-digital-dictatorship/10200278?nw=0
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klimaspil
Faglige mål og kernestof:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
Anvendt materiale (i alt ca. 20 sider):
Informatik C, 2. udgave s. 33-41, 87-88
Lasse Juel Larsen: Game Design s. 10-18, 51-56
Video: Fem ting, du skal vide om klimaet, youtu.be/3tsUYLY3PL4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Internettet og sikkerhed (og Cybermissionen)
Kernestof og faglige mål:
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systeme
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Anvendte materialer (Omfang anslået til 50 sider):
Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave
s. 120-128: Internettet, cookies
s. 130-134: Kryptering
GDPR:
Principper: https://gdpr.dk/persondataforordningen/de-7-principper/
Rettigheder: https://gdpr.dk/de-registreredes-rettigheder/
Uddrag af Straffelovens §263
Videoer 1-7 fra code.org om internettet:
youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNfMRZm5DDxco3UdsFegvuB7
Video: Cybersecurity (fra code.org)
Video: What is your password?
youtu.be/opRMrEfAIiI
Video: Encryption (fra code.org)
Materiale om Cybermissionen samt div. artikler fra nettet om cybersikkerhed og hacking
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Innovative apps
Faglige mål
- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Programmering
- Interaktionsdesign
- Innovation
Kernestof
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
- funktioner, variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- principper for interaktionsdesign
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer
Anvendt materiale (i alt ca. 30 sider)
I forløbet er der arbejdet med innovation og med udvikling af innovative apps i App Lab.
Fokus i forløbet har været programmering og interaktionsdesign.
Der er arbejdet med følgende sider i Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave:
s. 103: Radikal og inkrementel innovation
s. 109-111: 4p-modellen
s. 81-83: Minervamodellen
s. 85-86: Den iterative udviklingsmodel
s. 87-88: Prototyper
s. 89: Kravspecifikation
s. 67-72: Gestaltlovene
s. 91-96: Brugervenlighed og brugertest
s. 117-118: Klient-server-arkitektur
Jacob Nielsens ti designprincipper: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/
Personaer (ppt fra Maria)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi mødes i lokale 50
-
HOC 2025
-
Husk at øve på den aktivitet, du skal kunne hjælpe med. Medbring computer og headset
-
Marvel App
-
Design an App on the Marvel App
-
Vi mødes i 39
-
Vi skal arbejde med appudvikling de næste 6-7 moduler. I dagens modul kigger vi på hvordan man kan arbejde på forskellige måder, når man udvikler IT systemer. Og vi kigger nærmere på de første steps i processen.
-
Minerva
-
Papirprototyper af apps skal være færdige. De præsenteres for holdet i starten af modulet.
-
Logbog til app-forløbet
-
Grupper
-
Innovation i IT (1).docx
-
Plan for modulet:
-
Grupper:1. Anika, Hazal, Mads2. Benjamin, Malik, Albert3. Cecilie, Jacob, Nour4. Freja, Victor, Yaren5. Julie, Eda, Sohannah6. Mikkel G, Monica, Yasin7. Robin, Asma, Tobias, Valdemar8. Lea, Laura, Frederik, Calvin9. Kasper, Robyn, Mikkel B
-
Persona_eksempler.pptx
-
Check out what I made
-
Læs om Jakob Nielsens 10 bud
-
Læs om gestaltlovene side 67-72 i Informatikbogen på Praxis
-
Alle skal have oprettet en bruger på code.org
-
Grupper:1. Anika, Hazal, Mads
-
Vi arbejder videre med udvikling af jeres Apps. Vi starter fælles i klassen og kigger på koder i AppLab og genkender kontrolstrukturer og variabler fra Scratch.
-
Krav til App
-
Grupper:
-
Marias testapp
-
App, der gemmer data og hvor man kan søge i data:
-
Plan for modulet
-
Til fremlæggelsen (7 min pr gruppe) :
-
Alle grupper skal fremlægge. Fremlæggelsen (7 min pr gruppe) skal indeholde:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Alt er data
Faglige mål:
- Repræsentation og manipulation af data
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Kernestof:
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Der er arbejdet med https://sqliteonline.com/.
Anvendt materiale (i alt ca. 20 s.)
Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave, s. 143-150 (Databaser, E/R-diagrammer og SQL) + s. 129 (CIA-modellen)
Videoer:
- How AI works - Chatbots and large language models https://www.youtube.com/watch?v=X-AWdfSFCHQ&t=5s
- I tried to warn you - Elon Musk 2023: https://youtu.be/9jkRcrM6XKA
- What is deep learning: https://youtu.be/6M5VXKLf4D4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088650",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088650",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088650"
}