Holdet 2024 if C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Anne Boie Johannesson
Hold 2024 if C (if C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algoritmer
Titel 2 Klimaspil
Titel 3 Internettet og sikkerhed (og Cybermissionen)
Titel 4 Innovative apps
Titel 5 Alt er data

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algoritmer

Faglige mål og kernestof

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd

Anvendt materiale (i alt ca. 25 sider)

Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave: s. 12-13, 35-36

Video: What is an algorithm? youtu.be/e_WfC8HwVB8
Video: Pseudokode
Video: The moral bias behind your search results, https://www.ted.com/talks/andreas_ekstrom_the_moral_bias_behind_your_search_results?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare ;
Artikel: Leave no dark corner, https://www.abc.net.au/news/2018-09-18/china-social-credit-a-model-citizen-in-a-digital-dictatorship/10200278?nw=0
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klimaspil

Faglige mål og kernestof:

- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign

Anvendt materiale (i alt ca. 20 sider):

Informatik C, 2. udgave s. 33-41, 87-88
Lasse Juel Larsen: Game Design s. 10-18, 51-56

Video: Fem ting, du skal vide om klimaet, youtu.be/3tsUYLY3PL4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Internettet og sikkerhed (og Cybermissionen)

Kernestof og faglige mål:

- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systeme
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer

Anvendte materialer (Omfang anslået til 50 sider):

Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave
s. 120-128: Internettet, cookies
s. 130-134: Kryptering

GDPR:
Principper: https://gdpr.dk/persondataforordningen/de-7-principper/
Rettigheder: https://gdpr.dk/de-registreredes-rettigheder/

Uddrag af Straffelovens §263

Videoer 1-7 fra code.org om internettet:
youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNfMRZm5DDxco3UdsFegvuB7

Video: Cybersecurity (fra code.org)

Video: What is your password?
youtu.be/opRMrEfAIiI

Video: Encryption (fra code.org)

Materiale om Cybermissionen samt div. artikler fra nettet om cybersikkerhed og hacking
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Innovative apps

Faglige mål

- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Programmering
- Interaktionsdesign
- Innovation

Kernestof

- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
- funktioner, variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- principper for interaktionsdesign
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer

Anvendt materiale (i alt ca. 30 sider)

I forløbet er der arbejdet med innovation og med udvikling af innovative apps i App Lab.

Fokus i forløbet har været programmering og  interaktionsdesign.


Der er arbejdet med følgende sider i Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave:
s. 103: Radikal og inkrementel innovation
s. 109-111: 4p-modellen
s. 81-83: Minervamodellen
s. 85-86: Den iterative udviklingsmodel
s. 87-88: Prototyper
s. 89: Kravspecifikation
s. 67-72: Gestaltlovene
s. 91-96: Brugervenlighed og brugertest
s. 117-118: Klient-server-arkitektur

Jacob Nielsens ti designprincipper: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/

Personaer (ppt fra Maria)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Alt er data

Faglige mål:

- Repræsentation og manipulation af data
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning

Kernestof:

- modellering som middel til at forstå et problemområde
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

Der er arbejdet med https://sqliteonline.com/.

Anvendt materiale (i alt ca. 20 s.)

Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave, s. 143-150 (Databaser, E/R-diagrammer og SQL) + s. 129 (CIA-modellen)

Videoer:
- How AI works - Chatbots and large language models https://www.youtube.com/watch?v=X-AWdfSFCHQ&t=5s
- I tried to warn you - Elon Musk 2023: https://youtu.be/9jkRcrM6XKA
- What is deep learning: https://youtu.be/6M5VXKLf4D4

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer