Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi A
|
Lærer(e)
|
Keld Nielsen
|
Hold
|
2024 KE A (KE A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Redoxkemi - repetition
Fagligt fokus: Repetition af redoxkemi, herunder oxidationstal, inkl organiske stoffer, afstemning af redoxreaktioner og typeopgaver.
Omfang: 7 sider
Eksperimentelt arbejde: 1 moduler
Bestemmelse af svovildioxid i vin ved redoxtitrering (1 modul, r)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Organisk kemi (delvis rep, inkl. gaschromatografi)
Organisk kemi, delvis repetition og med udvidelser. Fokus på navngivning, funktionelle grupper og stofklasser, fysiske og kemisker egenskaber, reaktionstyper og isomeri. Anvendelse af elementaranalyse og DBE. Kort introduktion til brug af IR- og HNMR-spektroskopi til stofidentifikation. Relevante stofklasser er carbonhydrider, alkoholer, phenoler, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere aminer og amider.
Den eksperimentelle metode gaschromatografi benyttes som kvantitativ metode.
Omfang: 18 sider (nyt fagligt stof)
(Repetition: AURUM 2; sider: 204-214, 226-228, 234-238, 253-259, 262-271, 274-278, 280-284, 288-290, 292-294)
It-værktøj: Marvinsketch
Eksperimentelt arbejde: 4 moduler
Kvalitative kemiske test med kendte prøver (organisk identifikation) (1 modul, j)
Syntese af paracetamol (2 moduler, j)
Bestemmelse af propan-2-ol i Brillerens ved gaschromatografi (1 modul, j)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rongsted Kristiansen & Cederberg: AURUM 2. 2 UDGAVE, Lindhardt & Ringhof; sider: 204-214, 226-228, 234-241, 244-245, 253-259, 262-271, 274-278, 280-284, 288-290, 292-295
-
H. Mygind et al: BasisKemi B (2. udgave) side 309-317 (om chromatografi, pdf fil)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Reaktionskinetik
Fagligt fokus: Reaktionskinetik, herunder hastighedskonstantens temperaturafhængighed og katalyse, samt spektrofotometri. Anvendelse af matematik i analyse af reaktionsorden. Reaktionstyper og reaktionsmekanismer. Kort om spektrofotometri som kvantitativ eksperimentel metode.
Omfang: 42 sider (nyt fagligt stof)
(Repetition svarer til Basis Kemi B: 7-14, 19-25, 172-190)
It-værktøj: LoggerPro, CAS-værktøj og excel
Eksperimentelt arbejde: 2 moduler
Krystalviolet - Lambert-Beers lov (1 modul, videoaflevering)
Krystalviolet - Reaktionen mellem krystalviolet og hydroxid (1 modul, r)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vesterlund Nielsen & Axelsen: BASISKEMI A. 2.UDGAVE, Praxis; sider: 57-59, 61-72, 74-94, 98-99
-
H. Mygind et al: BasisKemi B (2. udgave, side 7-14)(Reaktionshastighed, pdf)
-
H. Mygind et al: BasisKemi B (2. udgave, side 183-190) (om spektrofotometri, pdf)
-
H. Mygind et al: BasisKemi B (2. udgave, side 178-182) (om organiske farvestoffer, pdf)
-
H. Mygind et al: BasisKemi B (temperaturens betydning for reaktionshastigheden og katalysatorer, udklip fra s. 19-25, pdf)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Flerhydrone syrer, baser, puffer, bjerrumdiagram
Fagligt fokus: Delvis repetition af syre-basekemi, herunder pH beregninger i forskellige typer af opløsninger af syrer og baser, bjerrumdiagrammer, puffersystemer, polyhydrone syrer og kolorimetrisk og potentionmetrisk titrering af mono- og dihydrone syrer og baser.
Omfang: 18 sider (nyt fagligt stof)
(Repetition: svarer til Aurum 2: 123-135, 139-145, 156-159)
It-værktøj: LoggerPro, CAS-værktøj og excel
Eksperimentelt arbejde: 1 moduler (i andre forløb er syre-basetitrering benyttet som analysemetode)
Hvilken syre/base? (1 modul, j)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Heterogen ligevægt, idealgas
Fagligt fokus: Delvis repetition af kemisk ligevægt, men udvidet med heterogen ligevægt herunder opløselighedslige vægt og fordelingsligevægt.
Omfang: 19 sider (nyt fagligt stof)
(Repetition: svarer til Aurum 2: 22-23, 57-78)
It-værktøj: LoggerPro
Eksperimentelt arbejde: 3 moduler
Esterligevægt (kolorimetrisk syre-basetitrering) (1 modul, r)
Opløselighedsprodukt ved forskellige temperaturer (opløselighedsproduktet for calciumhydroxid, kolorimetrisk syre-basetitrering) (1 modul, j)
Paracetamols fordelingskonstant (1 modul, j)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kemisk termodynamik
Fagligt fokus: Termodynamiske tilstandsfunktioner: entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb og kemisk ligevægt.
Omfang: 45 sider
It-værktøj: LoggerPro
Eksperimentelt arbejde: 1 moduler
Kemiske reaktioners tilvækst i entalpi (1 modul, j)
(forsøg med "Opløselighedsproduktet for calciumhydroxid ved forskellige temperaturer" er omtalt under "Heterogen ligevægt, idealgas)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Kemisk binding og udvidet atommodel
Fagligt fokus: Grundstoffernes periodesystem, atommodeller, samt kemisk bindingsteori, herunder kemisk binding i relation til stoffers opbygning
Omfang: 23 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Spektroskopi og identifikation i organisk kemi
Fagligt fokus: Organisk kemi og spektroskopi:. Fokus på relevante stofklasser og deres IR og H-NMR spektre. I et tidligere forløb arbejdes med den praktiske brug af IR- og H-NMR spektre i fbm identifikation af organiske forbindelser. De to forløb skal supplere hinanden.
Omfang: 38 sider
It-værktøj: MarvinSketch og molcalc.org
Eksperimentelt arbejde: 2 moduler
Organisk stofidentifikation (en ukendt organisk forbindelse udleveres, identifikation ved kemiske test, IR og H-NMR) (2 modul, j)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Carbohydrater og lipider
Fagligt fokus: Makromolekyler med fokus på carbohydrater og lipider (primært triglycerider), samt repetition af cis/trans-isomeri fra tidligere forløb.
Omfang: 19 sider (nyt fagligt stof)
(Repetition fra tidligere forløb: AURUM 2; sider: 237-241 om cis/trans-isomeri)
Eksperimentelt arbejde: 1 modul
Iodtal for madolie (1 modul, j)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Aminosyrer, proteiner og enzymkinetik
Fagligt fokus: Aminosyrer og peptider, herunder amider, proteiner og enzymkinetik. Endvidere spejlbilledisomeri og repetition af intermolekylære bindinger.
Omfang: 35 sider (nyt fagligt stof)
(Repetition svarer til Aurum 2: 192-199, 244-245)
It-værktøj: LoggerPro, CAS-værktøj og excel
Eksperimentelt arbejde: 1 moduler
Undersøgelse af enzymet lactase (enzymkinetik) (1 modul, j)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Repetition
Repetition, test og forberedelse til prøver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088688",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088688",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088688"
}