Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Mia Campostrini
|
Hold
|
2024 dr2 (dr2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skuespillerens værktøjer og Commedia dell'arte
Eleverne vil i dette forløb blive introduceret for nogle af skuespillerens værktøjer. Det er værktøjer der både er knyttet til Commedia dell'arte, men også værktøjer, der kan tages med, når vi skal arbejde med andre perioder. Vi kommer til at abejde med status, træk og skub, gestik, mimik, maske, stemme, kropssprog og stagefight.
Vi vil arbejde med Commedia dell'artes figurer og iscenesætte små stykker, der skal vises.
Derudover vil eleverne få en viden om den teoretiske baggrund omrking Commedia dell'arte.
Læst tekst
Klar scene: Commedia dell'arte
Klassens web-site:
Om sekvensering: Peter Elung-Jensen, Spillevende dramatik og teater,
Blikretninger (Jens Arentzen: Skuespillerens værktøjer) + div. scenebilleder til at eksemplificere
Om status: Karen Sørensen: Dramatik - en grundbog. + div. scenebilleder
Træk og skub (balance på scenen): Simon Murray: Jacques Lecoq, Routledge London, 2003
Taleretninger: Jens Arentzen: Skuespillerens værktøjer
Desuden skal vi på Betty Nansen og se Sort samvittighed #4. Vi kommer til at lave forestillingsanalyse af forestillingen.
Anslået omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT - Holdet har deres egen hjemmeside, som eleverne skal bruge
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Mini-projekt
I dette miniprojekt vælger eleverne sig ind på forskellige teaterhistoriske perioder, og forbereder et uddrag fra et repræsentativt skuespil fra deres periode. Derudover skal de forberede en præsentation af samme periode. På denne måde får holdet et grundigt teaterhistorisk overblik.
De skal dog kun prøves i deres egen periode, hvis holdet bliver trukket ud til eksamen.
Perioderne er:
Antikken - græsk teater: Emma, Jensine, Freya, Willumsen, Mina
Det elizabethanske teater og Shakespeare: Freja, Frida, Caroline, Katrine, Michaela
1700-tallets teater og Ludvig Holberg: Klara, Katinka, Viktor, Maria, Sigh
Det episke teater - Bertolt Brecht: ITrine, Sofie, Alexander, Amina,
Absurd teater: Christine, Thyra, Sille, Emilie
Performanceteater: Astrid, Phillipsen, Lise, Noah
Anslået normalsider: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Naturalismen
Her vil eleverne få indblik i den naturalistiske teaterkonvention: spillestil og teori.
Vi vil tage udgangspunkt i Stanislavskij og arbejde med hans teknikker gennem diverse øvelser og uddrag fra 'Et dukkehjem'.
Derudover vil vi arbejde med sekvensering, arrangement og blikretning.
Læst tekst:
Klar scene: Naturalismen
Værklæsning: Et dukkehjem (resumè læst) Vi spiller ultrakort uddrag fra akt 1
Om sekvensering - uddrag fra Spillevende Teater af Peter Elung-Jensen
Om Systemet: Konstantin Stanislavskij - fra Skuespilleren på arbejde af Lene Kobbernagel.
Audio:
Om undertekst og stemningserindring: Nå-visen fremført af Ulla Henningen
Anslået omfang: 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekter
Eksamensprojekter:
Gruppe 1: Ida W og Ida P, "Brasilien" af Kasper Hoff
Gruppe 2: Caroline, Freja P, Frida: "Kunsten af at vedligeholde en far" af Thor Bjørn Krebs
Gruppe 3: Jensine og Emma: "Snart kommer tiden" af Line Knutzon
Gruppe 4: Katinka, Noah, Lise, Klara: "Udstop mor når hun dør" af Dicte C Houmøller
Gruppe 5: Alexander 3m, Mina 3d og Freya 3m: "Rundt på gulvet" af Naja Marie Aidt
Gruppe 6: Viktor: "På herrens mark" af Vase og Fuglsang
Gruppe 7: Michaela:
Gruppe 8: Amina:
Gruppe 9: Astrid Peltz: Shirley McLain
Gruppe 10: Ida Sigh:
Gruppe 11: Emilie, Christine, Sille: "Splinten i hjertet" Line Knutzon
Gruppe 12: Thyra, Katrine, Sofie, Trine: "Venteværelset" af Pelle Koppel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088755",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088755",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768088755"
}