Holdet 2024 dr1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Mia Campostrini
Hold 2024 dr1 (dr1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skuespillerens værktøjer og Commedia dell'arte
Titel 2 Mini-projekt
Titel 3 Naturalismen
Titel 4 Eksamensprojekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skuespillerens værktøjer og Commedia dell'arte

Eleverne vil i dette forløb blive introduceret for nogle af skuespillerens værktøjer. Det er værktøjer der både er knyttet til Commedia dell'arte, men også værktøjer, der kan tages med, når vi skal arbejde med andre perioder.  Vi kommer til at abejde med status, træk og skub, gestik, mimik, maske, stemme,  kropssprog og stagefight.
Vi vil arbejde med Commedia dell'artes figurer og iscenesætte små stykker, der skal vises.
Derudover vil eleverne få en viden om den teoretiske baggrund omrking Commedia dell'arte.


Læst tekst
Klar scene: Commedia dell'arte  

Klassens web-site:
Om sekvensering: Peter Elung-Jensen, Spillevende dramatik og teater,  

Blikretninger (Jens Arentzen: Skuespillerens værktøjer) + div. scenebilleder til at eksemplificere

Om status: Karen Sørensen: Dramatik - en grundbog. + div. scenebilleder

Træk og skub (balance på scenen): Simon Murray: Jacques Lecoq, Routledge London, 2003

Taleretninger: Jens Arentzen: Skuespillerens værktøjer

Desuden skal vi på Betty Nansen og se Sort samvittighed #4. Vi kommer til at lave forestillingsanalyse af forestillingen.


Anslået omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT - Holdet har deres egen hjemmeside, som eleverne skal bruge
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Mini-projekt

I dette miniprojekt vælger eleverne sig ind på forskellige teaterhistoriske perioder, og forbereder et uddrag fra et repræsentativt skuespil fra deres periode. Derudover skal de forberede en præsentation af samme periode. På denne måde får holdet et grundigt teaterhistorisk overblik.
De skal dog kun prøves i deres egen periode, hvis holdet bliver trukket ud til eksamen.

Perioderne er:
Antikken - græsk teater: Emilie, Gawron, Rie, Karoline
Det elizabethanske teater og Shakespeare: Kristiansen, Katrine
1700-tallets teater og Ludvig Holberg: Sofie, Sif, Louise, Nina
Det episke teater - Bertolt Brecht: Inuq, Asta,
Absurd teater: Laura, Rita-Maria, Jepsen, Cecilie
Performanceteater: Naya, Bertram, Freja, Liva

Anslået normalsider: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Naturalismen

Her vil eleverne få indblik i den naturalistiske teaterkonvention: spillestil og teori.
Vi vil tage udgangspunkt i Stanislavskij og arbejde med hans teknikker gennem diverse øvelser og uddrag fra 'Et dukkehjem'.
Derudover vil vi arbejde med sekvensering, arrangement og blikretning.

Læst tekst:
Klar scene: Naturalismen
Værklæsning: Et dukkehjem (resumè læst) Vi spiller ultrakort uddrag fra akt 1

Om sekvensering - uddrag fra Spillevende Teater af Peter Elung-Jensen
Om Systemet: Konstantin Stanislavskij - fra Skuespilleren på arbejde af Lene Kobbernagel.

Audio:
Om undertekst og stemningserindring: Nå-visen fremført af Ulla Henningen

Anslået omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekter

Eksamensprojekter:

Gruppe 1: Nina og Emilie: Indkøb af Thor Bjørn Krebs
Gruppe 2: Asta, Cecilie, Laura og Emma: Torben Toben af Line Knutzon
Gruppe 3. Bertram og Naya: Europamestrene af Thor Bjørn Krebs
Gruppe 4. Liva: Skabergerningen fortalt ganske uhøjtidligt af Jens Arentzen (nr. 34)
Gruppe 5. Freja og Katrine: Indkøb af Thor Bjørn Krebs
Gruppe 6: Sofie L, og Sif: Brasilien af Kasper Hoff
Gruppe 7: Rie, Kristiansen, Gawron: Først bliver man jo født (scene 4) af - Line Knutzon
Gruppe 8: Rita-Maria: Elizabeth … tilfældigvis en kvinde af Dario Fo
Gruppe 9: Karoline: Selvproduceret danseforestilling
Gruppe 10: Inuq: Do I look to you as a problem/Så'n leger man ikke med mig… (Jens
                    Arenzen 5/1)
Gruppe 11: Louise: Den rigtige franske ost (Jens Arentzen (nr. 36)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer