Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Lena Rønsholt Jersborg
|
Hold
|
2024 Bk 2h3g (Bk 2h3g)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 BARBIE
BARBIE-forløbet tager udgangspunkt i Barbie-dukken som et kulturelt fænomen. Som produkt af sin tid/tider kan den fortælle os om samfundets forventninger til dèt at være kvinde.
2. bølge feminismens kritik af Barbie-dukken som skadelig for unge pigers kropsopfattelse sættes over for 4. bølgefeminismens hyldest af hyperfemininiteten.
Forløbet kigger også tilbage i kunsthistorien til hhv. antikkens arkaiske terracotta-dukker (ca. 4. årh. f.v.t.) og deres funktion i opdragelsen af piger til at blive mødre og husmødre.
Derudover rundes også Hans Belmers fordrejede dukker (ikke surrealismen generelt), herunder udfoldes begreberne Das Unheimliche og The Uncanny Valley.
Forløbet rundes af med at undersøge Barbie-dukken som udtryk for kapitaliseret femininitet.
Elevværker:
1. Tegning af Barbie-dukke og modeldukke - pastelkridt
2. Cyanotypi med Barbie
3. Collage: Barbie Nyt Land + refleksion
4. Collage: Kapitaliseret femininitet
5. Den Vitruvianske Barbie
6. Hans Bellmer--inspireret foto af barbiedukke
5. Normkritisk juleengel "Aint'gel"
Pensum:
https://kunsten.nu/journal/kvinden-produkt-blikket/ (3 ns)
https://www.icp.org/browse/archive/constituents/hans-bellmer?all/all/all/all/0
https://gheist.dk/hvad-betyder-uncanny-valley/ (1,5 ns)
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-hyperfeminine-aesthetics-barbie-draw-contemporary-art (6 ns)
https://www.information.dk/kultur/2015/01/lyseroede-farve-krigsdragt (4,5 ns)
"Das Unheimliche", lærerfremstillet PP, (5 ns)
https://cycladic.gr/en/exhibit/ng0142-plaggona-koukla (1,5 ns)
https://www.kvindernesreligionshistorie.dk/post/fortidens-barbie (2 ns)
https://www.dr.dk/lyd/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-2023-07-19-15-03 fra 1.-19. minut (7 ns)
"Barbie - nu er det ikke længere noget , vi leger", Berlingske 26/12 2022 (2,5 ns)
Den Uhyggelige Dal, 2017, CFU - 30 min.
Barbie - en kvinde i forvandling, 2019, CFU - 89 min.
https://artmatter.dk/journal/kvinden-produkt-blikket/ (3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Museologi
Forløbet tager udgangspunkt i de 3 udstillingsprincipper: æstetisk, affektiv og didaktisk, samt kommunikationsstrategierne laissez faire, narrativ, konstruktivistisk og transmissionstilgangen.
Styrker og svagheder ved begrebet "tivolisering" diskuteres via afsnit 1 og 2 af "Ranes Museum" .
Derudover er der arbejdet med fænomenologisk museumsarkitektur.
Praktiske værker:
- museologimodel med kuratoriske valg i forhold til målgruppe, kommunikationsstrategier og udstillingsprincipper.
- Collage af fænomenologisk arkitketur
Holdet har besøgt og analyseret følgende udstillinger:
KØS: Analyse af forplads og indgangsparti
KØS: "To Move and Be Moved" af Ivan Arcote
Pensum:
Museumsgrundbogen: Kommunikationsstrategier (6 ns.)
Museumsgrundbogen: De 3 udstillingsprincipper: (4 ns.)
Ryber, Helle: "Museologi" (10 s).
"Ranes Museum", DR 2 2018 afsnit 1-2 3x28 min (10 ns)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/nationalmuseet-er-blevet-mere-populaert-nationalmuseet-har-i-aar-oplevet-solid (2 ns)
https://www.berlingske.dk/aok/historikere-undrer-sig-over-at-nationalmuseet-lader-jim-lyngvild-designe-den (2 ns)
https://artmatter.dk/journal/skriften-paa-vaeggen-formidlingstekster-paa-kunstmuseer-interview/ (4 ns)
https://martinsmuseumsblog.wordpress.com/2016/01/27/udstillingstekster-og-magareta-ekarv/ (4,5 ns)
https://citymagazine.si/da/verdens-museer-der-skiller-sig-ud-for-deres-storslaede-arkitektur/ (10 s)
https://dac.dk/viden/artikler/faenomenologi/ ( 3 ns.)
Luk øjnenen og mærk arkitekturen, Politiken 22/10 2014 (2,5 ns)
Juhanii Pallasmaa, lærerfremstillet PP (4 ns)
Det senmoderne menneskes længsel efter naturen , lærerfremstillet PP (10 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Hva' ka' kunst?
Forløbet undersøger kunstens rolle i aktuelle problemstillinger.
Forløbet undersøger, hvad kunstens rolle og særlige udtryksformer er.
Forløbet har 3 temaer:
1. Postkolonial kritik
2. Det antropocæne og økokritik
3. Det posthumane
Forløbet lægger en undersøgende og diskuterende vinkel på samtidskunst og dens aktivistiske greb.
Derudover kastes også et bagudskuende blik på ikonoklasme, og det drøftes, om der er alternative veje at gå for samtidskunsten. Vi ser på den aktuelle situation med Koranloven i DK samt de væltede rytterstatuer i USA.
Richard Dyers teori om "Hvidhedens hegemoni" inddrages i analyser af værker fra kolonitiden.
Vi besøger Arkens udstilling Solarstalgia.
Elev-værker:
1. Normkritiske Ain'tgels
2. Vifte (installation)
3. Posthumt værk
4. The Blind Spot (installation)
Pensum:
1. https://kunsten.nu/journal/hvorfor-er-kunsten-vigtig/ (4 ns)
2. https://www.justitsministeriet.dk/pressemeddelelse/regeringen-vil-saette-ind-over-for-systematiske-forhaanelser-af-religioese-skrifter/ (1,5 ns)
3. Kunstner i tårevædet protest, BT 11.12.2023 (2,5 ns)
4. https://da.wikipedia.org/wiki/Ikonoklasme (0,5 ns)
5: https://artmatter.dk/journal/buste-af-frederik-v-blev-smidt-i-havnen-kunstnerisk-aktion-eller-haervaerk/ (3 ns)
5. https://www.gymdansk.dk/postkolonial-laeligsning.html (3,5 ns)
6: https://www.dr.dk/lyd/p1/k-live/k-live-2024/kulturen-glyptoteket-afleverer-bronzeportraet-tilbage-og-en-faengslet-forfatter-11032401483 (30 min) (7 ns)
6. https://www.youtube.com/watch?v=Z7jd4YFe8c4&t=13s (2 ns)
7. Det Antropocæne, TAP af Andersen og Porse 2022 (s. 73-77) (5 ns)
8. https://www.youtube.com/watch?v=ySZWGKu7YBo (16 min) (8 ns)
9. https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/moderkage-trend-overraskede-garvet-jordemoder (3 ns)
10. Viften, film 2023 (96 min)
11. PP Richard Dyer og Hvidhedens hegemoni (3 ns)
12: PP Det antropocæne (3 ns)
13: PP: Cyborgs og det posthumane: (5 ns)
14: https://www.labiotech.eu/trends-news/stelarc-ear-art-human-body/ (3 ns)
15: Skulpturanalysekompendium (8 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvorfor er kunsten vigtig? Kunsten.nus anmeldere om kunstnerisk kvalitet Læs linket og vælg 5 udsagn om, hvad kunst kan, fra de interviewede personer.
-
Lektien er at have genlæs dine noter hjemmefra til "Det makuline Blik "(Laura Mulvey), kapitaliseret feminitet, samt andre teorier og begreber (fx The Uncanny og Das Unheimliche) fra Barbie-forløbet, sådan at du er helt klar til at gå i gang med en j
-
Ikonoklasme(2).pptx
-
Ikonoklast Læs artiklen og få styr på ikonoklasme som begreb.
-
Buste af Frederik V blev smidt i havnen: Kunstnerisk aktion eller hærværk?
-
Fyrre år senere skaber støttesang igen kontrovers: 'Ja, i Afrika ved vi godt, at det er jul'
-
Band Aid 30 - Do They Know It’s Christmas? (2014)
-
Kulturen | Glyptoteket afleverer bronzeportræt tilbage og en fængslet forfatter | DR LYD (vi lytter til den i modulet)
-
Vi lytter i fællesskab til podcasten om emnet repatriering af kunst-og kulturgenstande, som lige nu er aktuelt for Glyptoteket.
-
Et anderledes amilieportræt.docx
-
Formanalyse.doc Betydningsanalyse (1).doc Socialanalyse.docx
-
Refleksion over eget værk "Vifte"
-
DET ANTROPOCANE.pdf
-
Refleksion over stof-collage "Det Antropocæne"
-
Teo opg cyborgs og posthumane.pptx
-
Stelarc -- Making Art out of the Human Body
-
DET ANTROPOCANE-2.pdf
-
Cyborgs og posthumane.pptx
-
Læs vedhæftede dokument og lav nedskriv en overordnet definition af begge begreber: Det Antropocæne og Det Posthumane DET ANTROPOCANE-2.pdf
-
Refleksion The Blind Eye.docx
-
Lektien er at have fundet et værk (ikke Stellarc eller Marie Munk), som visualiserer pointerne i begrebet Det posthumane, som I havde for til i torsdags med Sissel. Sæt værket ind i jeres digitale portefolio med en 5 linier om, hvordan værket gør bru
-
Teo opg cyborgs og posthumane (1).pptx
-
»Vi skal skåle for vores algeforfædre. De er en del af os«
-
Vi starter med at gennemgå jeres installationsanalyse af "BIG Energi", som I lavede sidste gang (jer, der var til ek samensvejledning, skal have lavet analysen, som ligger på det næstsidste slide på powerpointen fra i mandags - uploades i digital por
-
I dette modul skal I få jeres portefolio up to date til portefoliotjek onsdag i vinterferien. Derudover skal I have færdiggjort diverse kreative projekter, taget billeder og skrevet refleksioner.
-
Refleksion til egen normkritiske jule-Ain'gel:
-
Refleksion over eget værk "The Blind Spot"
-
Udfyld denne tidsplan over projektet:
-
Refleksion over eget posthumane værk:
-
Lektien er at have kigget dine noter igennem til vores nuværende forløb "Hva' ka' kunst?" og til forløbet "Museologi"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Grønland
Forløbet Grønland belyser både den oprindelige inuitkunst, fx tupilakker og mytologi, samt nyere samtidskunst.
Det u (3,5 ns)
ndersøges, hvordan inua og sila kommer til udtryk i den oprindelige grønlandske (brugs)kunst. Og i samtidskunsten ser vi på, hvilke blikke der opereres med - fx det etnoæstetiske blik.
Egne værker:
Tupilak (udformet i stentøjsler)
Etnoæstetisk blik på KG (collage med aftryk fra gymnasiets område)
Pensum:
Tupilakfigurer (6 ns)
Den tidlige grønlandske kunst (5 ns)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion (3 ns)
"Han vil vise os Grønlands andet ansigt", 10. maj 2024 Politiken, (4 ns)https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion (4 ns)
Etnoæstetik, fra TAP - teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis 2022, (3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Eksamensprojekt BLIK
Eksamensprojektet udarbejdet under temaet BLIK.
Projektet er individuelt, og skitser, fotos af proces, materialeprøver fastholdes i portefolien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157344",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157344",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157344"
}