Holdet 2024 Bk 2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Lena Rønsholt Jersborg
Hold 2024 Bk 2h3g (Bk 2h3g)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 BARBIE
Titel 2 Forløb#2 Museologi
Titel 3 Forløb#3 Craftens Kraft
Titel 4 Forløb#4 Hva' ka' kunst?
Titel 5 Forløb#5 Grønland
Titel 6 Forløb#6 Eksamensprojekt BLIK

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 BARBIE

BARBIE-forløbet tager udgangspunkt i Barbie-dukken som et kulturelt fænomen. Som produkt af sin tid/tider kan den fortælle os om samfundets forventninger til dèt at være kvinde.
2. bølge feminismens kritik af Barbie-dukken som skadelig for unge pigers kropsopfattelse sættes over for 4. bølgefeminismens hyldest af  hyperfemininiteten.
Forløbet kigger også tilbage i kunsthistorien til hhv. antikkens arkaiske terracotta-dukker (ca. 4. årh. f.v.t.) og deres funktion i opdragelsen af piger til at blive mødre og husmødre.
Derudover rundes også Hans Belmers fordrejede dukker (ikke surrealismen generelt), herunder udfoldes begreberne Das Unheimliche og The Uncanny Valley.
Forløbet rundes af med at undersøge Barbie-dukken som udtryk for kapitaliseret femininitet.

Elevværker:
1. Tegning af Barbie-dukke og modeldukke - pastelkridt
2. Cyanotypi med Barbie
3. Collage: Barbie Nyt Land + refleksion
4. Collage: Kapitaliseret femininitet
5. Den Vitruvianske Barbie
6. Hans Bellmer--inspireret foto af barbiedukke
5. Normkritisk juleengel "Aint'gel"

Pensum:
https://kunsten.nu/journal/kvinden-produkt-blikket/ (3 ns)
https://www.icp.org/browse/archive/constituents/hans-bellmer?all/all/all/all/0
https://gheist.dk/hvad-betyder-uncanny-valley/ (1,5 ns)
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-hyperfeminine-aesthetics-barbie-draw-contemporary-art (6 ns)
https://www.information.dk/kultur/2015/01/lyseroede-farve-krigsdragt (4,5 ns)
"Das Unheimliche", lærerfremstillet PP, (5 ns)
https://cycladic.gr/en/exhibit/ng0142-plaggona-koukla (1,5 ns)
https://www.kvindernesreligionshistorie.dk/post/fortidens-barbie (2 ns)
https://www.dr.dk/lyd/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-2023-07-19-15-03 fra 1.-19. minut (7 ns)
"Barbie - nu er det ikke længere noget , vi leger", Berlingske 26/12 2022 (2,5 ns)
Den Uhyggelige Dal, 2017, CFU - 30 min.
Barbie - en kvinde i forvandling, 2019, CFU - 89 min.
https://artmatter.dk/journal/kvinden-produkt-blikket/ (3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Museologi

Forløbet tager udgangspunkt i de 3 udstillingsprincipper: æstetisk, affektiv og didaktisk, samt kommunikationsstrategierne laissez faire, narrativ, konstruktivistisk og transmissionstilgangen.

Styrker og svagheder ved begrebet "tivolisering" diskuteres via afsnit 1 og 2 af "Ranes Museum" .

Derudover er der arbejdet med fænomenologisk museumsarkitektur.

Praktiske værker:
- museologimodel med kuratoriske valg i forhold til målgruppe, kommunikationsstrategier og udstillingsprincipper.
- Collage af fænomenologisk arkitketur

Holdet har besøgt og analyseret følgende udstillinger:
KØS: Analyse af forplads og indgangsparti
KØS: "To Move and Be Moved" af Ivan Arcote



Pensum:
Museumsgrundbogen: Kommunikationsstrategier (6 ns.)
Museumsgrundbogen: De 3 udstillingsprincipper: (4 ns.)
Ryber, Helle: "Museologi" (10 s).
"Ranes Museum", DR 2 2018 afsnit 1-2 3x28 min (10 ns)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/nationalmuseet-er-blevet-mere-populaert-nationalmuseet-har-i-aar-oplevet-solid (2 ns)
https://www.berlingske.dk/aok/historikere-undrer-sig-over-at-nationalmuseet-lader-jim-lyngvild-designe-den (2 ns)
https://artmatter.dk/journal/skriften-paa-vaeggen-formidlingstekster-paa-kunstmuseer-interview/ (4 ns)
https://martinsmuseumsblog.wordpress.com/2016/01/27/udstillingstekster-og-magareta-ekarv/ (4,5 ns)
https://citymagazine.si/da/verdens-museer-der-skiller-sig-ud-for-deres-storslaede-arkitektur/ (10 s)
https://dac.dk/viden/artikler/faenomenologi/ ( 3 ns.)
Luk øjnenen og mærk arkitekturen, Politiken 22/10 2014 (2,5 ns)
Juhanii Pallasmaa, lærerfremstillet PP (4 ns)
Det senmoderne menneskes længsel efter naturen , lærerfremstillet PP (10 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Craftens Kraft

Forløbet beskæftiger sig dels med de gavnlige effekter, som craft-psykologien peger på, at håndarbejde/craft kan have. Disse psykologiske årsager til flow underbygges af biologiske studier af hjernens processer under repetitive bevægelser.

Samtidig tematiseres det senmoderne menneskes behov for afkobling til sig selv - tendensen kaldes Neo-syslen.

Parallelt hermed fokuseres på taktilitet og dennes betydning i værkoplevelsen.

Forløbet ser også på craftens potentiale som subversivt - forventningerne til håndarbejdets uskyldighed over for motivets overraskende udtryk.

Elevværker:
1. Konstruktion af egen væv
2. Vævestykke med fokus på taktilitet og flow.

Pensum:

https://www.youtube.com/watch?v=A39PfntnTyo (1 ns)
https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2023/brinkmanns-briks-kan-strikketoej-goere-dig-lykkelig-11032321393 (7 ns)
"Neosyslen", Berlingske 29/03 2019 (5 ns)
Subversive Stitch, lærerfremstillet PP (4 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=0FyWsT1L4n8 (2 ns)
https://www.finespind.dk/index.php/artikler-og-billedserier/1546-gudrun-hasle-broderer-grumme-historier-om-sit-liv-igen-og-igen-interview (6 ns)
Kulturgeist DR2: Kvindelige Dyder, via CFU (6 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Hva' ka' kunst?

Forløbet undersøger kunstens rolle i aktuelle problemstillinger.
Forløbet undersøger, hvad kunstens rolle og særlige udtryksformer er.

Forløbet har 3 temaer:
1. Postkolonial kritik
2. Det antropocæne og økokritik
3. Det posthumane

Forløbet lægger en undersøgende og diskuterende vinkel på samtidskunst og dens aktivistiske greb.
Derudover kastes også et bagudskuende blik på ikonoklasme, og det drøftes, om der er alternative veje at gå for samtidskunsten. Vi ser på den aktuelle situation med Koranloven i DK samt de væltede rytterstatuer i USA.

Richard Dyers teori om "Hvidhedens hegemoni" inddrages i analyser af værker fra kolonitiden.

Vi besøger Arkens udstilling Solarstalgia.

Elev-værker:
1. Normkritiske Ain'tgels
2. Vifte (installation)
3. Posthumt værk
4. The Blind Spot (installation)

Pensum:

1. https://kunsten.nu/journal/hvorfor-er-kunsten-vigtig/ (4 ns)
2. https://www.justitsministeriet.dk/pressemeddelelse/regeringen-vil-saette-ind-over-for-systematiske-forhaanelser-af-religioese-skrifter/ (1,5 ns)
3. Kunstner i tårevædet protest, BT 11.12.2023 (2,5 ns)
4. https://da.wikipedia.org/wiki/Ikonoklasme (0,5 ns)
5: https://artmatter.dk/journal/buste-af-frederik-v-blev-smidt-i-havnen-kunstnerisk-aktion-eller-haervaerk/ (3 ns)
5. https://www.gymdansk.dk/postkolonial-laeligsning.html (3,5 ns)
6: https://www.dr.dk/lyd/p1/k-live/k-live-2024/kulturen-glyptoteket-afleverer-bronzeportraet-tilbage-og-en-faengslet-forfatter-11032401483 (30 min) (7 ns)
6. https://www.youtube.com/watch?v=Z7jd4YFe8c4&t=13s (2 ns)
7. Det Antropocæne, TAP af Andersen og Porse 2022 (s. 73-77) (5 ns)
8. https://www.youtube.com/watch?v=ySZWGKu7YBo (16 min) (8 ns)
9. https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/moderkage-trend-overraskede-garvet-jordemoder (3 ns)
10. Viften, film 2023 (96 min)
11. PP Richard Dyer og Hvidhedens hegemoni (3 ns)
12: PP Det antropocæne (3 ns)
13: PP: Cyborgs og det posthumane: (5 ns)
14: https://www.labiotech.eu/trends-news/stelarc-ear-art-human-body/ (3 ns)
15: Skulpturanalysekompendium (8 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Grønland

Forløbet Grønland belyser både den oprindelige inuitkunst, fx tupilakker og mytologi, samt nyere samtidskunst.
Det u (3,5 ns)
ndersøges, hvordan inua og sila kommer til udtryk i den oprindelige grønlandske (brugs)kunst. Og i samtidskunsten ser vi på, hvilke blikke der opereres med - fx det etnoæstetiske blik.

Egne værker:
Tupilak (udformet i stentøjsler)
Etnoæstetisk blik på KG (collage med aftryk fra gymnasiets område)

Pensum:
Tupilakfigurer (6 ns)
Den tidlige grønlandske kunst (5 ns)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion (3 ns)
"Han vil vise os Grønlands andet ansigt", 10. maj 2024 Politiken, (4 ns)https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion (4 ns)
Etnoæstetik, fra TAP - teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis 2022, (3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Eksamensprojekt BLIK

Eksamensprojektet udarbejdet under temaet BLIK.
Projektet er individuelt, og skitser, fotos af proces, materialeprøver fastholdes i portefolien.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer