Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Jens Mortensen Østergaard, Lotte B. Laursen, Mie Scott Georgsen Christiansen
|
Hold
|
2024 fi (fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion: Den første filosofi og logik
Introduktion til forskellen mellem videnskab, tro og filosofi og til den klassiske logik - herunder gennemgåes begrebsanalyse,, udviklingslogik, argumentation. Øvelser, der skal præsentere begreberne gyldighed, holdbarhed, induktion og deduktion
Dernæst ser vi på de græske urstofteoretikere: Thales, Heraklit, Anaximander, Pythagoras, Parmenides og Zenon. Eleverne skal have kendskab til filosofiske begreber som ontologi, epistemologi empirisme og rationalisme, monisme og dualisme, Materialisme og idealisme.
Kompendium om Logik og argumentation
Materiale:
Astrid Holm: Den første filosofi, 2008: Kap.3,4 og 5
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=1A_CAkYt3GY&list=P
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik
Kernestof:
- Kant, Immanuel
af “Grundlæggelse af moralens metafysik” (Uddrag) side 47-53 i Troelsen, Bjarne (1995): Moralen og dens begrundelse. Systime
Bentham, Jeremy:
af “En indføring i principperne for moral og lovgivning” (Uddrag) side 39-44 i Troelsen, Bjarne (1995): Moralen og dens begrundelse. Systime
Aristoteles: Den nikomachæiske etik (uddrag), side 21-29 i Troelsen, Bjarne (1995): Moralen og dens begrundelse. Systime
Sekundærlitteratur:
- Larsen & Rasmussen, “Refleksion” Gyldendal 2017,, side 21 - 27, 48
- 57, 60 - 77
Supplerende stof:
The Trolley Problem
https://www.youtube.com/watch?v=bOpf6KcWYyw
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad er et menneske?
Formål
Faglige mål:
Eleverne skal kunne
– genkende og redegøre for filosofiske problemstillinger (I dette tilfælde problemstillinger, der knytter sig til det filosofiske spørgsmål ”Hvad vil det sige at være et menneske” – herunder spørgsmål om sjæl/legeme, fri vilje og intelligens)
– demonstrere viden om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske inden for teoretisk filosofi
– demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
– udvise evne til at håndtere begrebslige definitioner og distinktioner
Kernestof
– væsentlige problemstillinger inden for teoretisk filosofi
Her: forskellige menneskesyn, sjæl/legeme-problematikken, fri vilje, intelligens.
Renæssancen (repræsenteret ved Descartes), oplysningstiden og moderne tid bliver dækket i forløbet.
Materiale:
- Descartes: Meditationer over den første filosofi. Anden meditation (Uddrag, 7 normalsider). I: Holm, Astrid (1999): Menneskesyn. Forlaget Systime A/S. Århus
- D’Holbach: Naturens system (Uddrag). I: Sparsø, Mikkel Guldhammer (2013): Teknologifilosofi 2. Systime A/S. Aarhus
- Searle: Bevidstheder, hjerne og videnskab (Uddrag). I: Sparsø, Mikkel Guldhammer (2013): Teknologifilosofi 2. Systime A/S. Aarhus
Eksistentialisme:
Sartre AF Eksistentialisme er humanisme: https://docs.google.com/document/d/147ymYost9DEnC-b0a-i6qovNyy-EUVmRj5AQwD-e7-k/edit?tab=t.0
Maskinel intelligens: https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=231
TRANSHUMANISME:
Sparsø: 'Teknologi og filosofi 2', (ligger på google drev): https://docs.google.com/document/d/1uWrFUfxAD07XuGqFz79JSIP5ydHBgkM7RUUXNDfhTbQ/edit?tab=t.0#heading=h.wr9hidt3gs1h
Francis Fukuyama: Transhumanisme – verdens farligste idé (2004). Uddrag af teksten gengivet i “Teknologi og filosofi 2”: https://docs.google.com/document/d/1CC_V5Vds0Z5A7R18YSY73QRj5vXRhyIoJZaxs-PTkN0/edit?tab=t.0
Fukuyama, Francis (2004): "Transhumanism – The World's Most Dangerous Idea". Foreign Policy, 1.
september. Oversat af Esben Hjuler: "Transhumanisme – verdens farligste idé", 2007. [www.
turbulens.net/Temaer/Livkropogteknologi/?article=97] 7. september 2012.
Nick Brostrom Transhumanismen – verdens farligste idé?, 2004 (s.15-18): https://docs.google.com/document/d/1Fi0k05PBBqMU4KV5SJh2erhYeWxetVTV6MTqgJpni-U/edit?tab=t.0#heading=h.o3czcqkwqhls
Dokumentar: Bryan Johnson: Manden, der vil leve for evigt 2025 Netflix
Supplerende stof:
The Matrix (Uddrag)
Youtube-klip
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad er retfærdighed?
Et forløb i politisk filosofi. Historisk forløb
Platon, Hobbes, Locke, Marx, Rawls
MATERIALE
PLATON:
- Refleksion "Platon: Den retfærdige stat – en utopi", https://refleksion.systime.dk/?id=163
HOBBES
- Fink, Hans et. al: Menneske, samfund, natur – indføring i filosofi, Gyldendal, 1993, s. 169-177 (Hobbes)
- Hobbes: AF Leviathan (1651), IN Knud Michelsen Politisk filosofi, Gyldendal, 1999, s.35-40
LOCKE
- Refleksion "Locke: Den klassiske liberalismes fader", https://refleksion.systime.dk/?id=p164
- Locke: AF Anden afhandling om styreformen (1690), IN Knud Michelsen Politisk filosofi, Gyldendal, 1999, s.41-44
MARX:
Jessen, Keld B. (red.): Filosofi. Fra antikken til vor tid. (Marx), Systime, 2007.
- Marx & Engells AF Det kommunistiske manifest (1848) IN Knud Michelsen Politisk filosofi, Gyldendal, 1999,
RAWLS
Jessen, Keld B. (red.): Filosofi. Fra antikken til vor tid. s. 307-310 (Rawls), Systime, 2007.
- Rawls, John: AF En teori om retfærdighed (1971), IN Knud Michelsen Politisk filosofi, Gyldendal, 1999, s.96-100
NOZICK:
Refleksion: "Robert Nozick: Frihed og minimalstat", https://refleksion.systime.dk/?id=p166
Andet:
Oxford University: "2.2 Introduction to Thomas Hobbes", https://www.youtube.com/watch?v=u6kwaOn0tFQ
Macat: "An Introduction to John Locke's Two Treatises of Government- A Macat Philosophy Analysis" https://www.youtube.com/watch?v=u6kwaOn0tFQ
Dokumentar: "Manden der ville melde sig ud", DR2, 2011
Refleksion "Perspektivering: Thomas Piketty", https://refleksion.systime.dk/?id=p167
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157379",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157379",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157379"
}