Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Alexander Norup
|
Hold
|
2024 me C1 (me C1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmiske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
David Fincher - en moderne auteur (+Midtvejsprod.)
Et forløb med fokus på instruktøren David Fincher som auteur. Eleverne er blevet introduceret til analysemetoderne: Næranalyse og Auteuranalyse og har analyseret reklamefilm, titelsekvenser, anslag såvel som hele værker.
Praktisk har eleverne arbejdet med midtvejsproduktion med udgangspunkt i de 7 dødssynder. Dette skulle også fungere som oplæg til arbejdet med "Seven".
Eleverne har desuden holdt mundtlige oplæg om "Seven" med udgangspunkt i forskellige fokuspunkter.
Det meste teori er hentet fra onlineforløbet: ”DAVID FINCHER og thrilleren”
- Introduktion til forløbet
- Auteur-begrebet
- Auteurtræk hos David Fincher
- Thrilleren
https://mediefagfincher.wordpress.com/
Mere teori:
David Fincher – IMDb
https://www.imdb.com/name/nm0000399/
David Fincher – Director’s trademarks
https://www.imdb.com/video/vi2938685209/?playlistId=nm0000399&ref_=nm_pr_ov_vi
Levende billeder – en grundbog i mediefag (2020)
- Genrebegrebet – en introduktion
Esben Fyhrie: ”De syv dødssynder” (2009)
https://faktalink.dk/titelliste/synd
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk
- 5.6 Reklamer – særligt fokus på Laswells kommunikationsmodel
Andreas Halskov: ”It’s all in the Title” – den moderne titelsekvens” (2011)
Videoessay - Andreas Halskov: ”Indledningens kunst: Den moderne titelsekvens”
http://www.16-9.dk/2014/04/indledningens-kunst-den-moderne-titelsekvens/
Personkarakteristik – Helhedsmodellen
”Den lyriske, narrative og oplysende reklamefilm”
https://komitvideo.wordpress.com/2019/10/11/dramaturgi/
Euroman: Serieintroer er blevet big business (2016)
Hele værker:
- ”Se7en” (Fincher, 1995) - FIKTIONSVÆRK
Herunder næranalyse af anslag og titelsekvens
Næranalyse:
- Citat fra "The Game" (1997)
- Mindhunter (2017) - titelsekvens
Analyse af Reklamefilm:
- Coca Cola: "Bladeroller" (1993)
- Heineken: ”Beer run” (2005)
Eksempler på traditionelle og moderne titelsekvenser:
- Dynasty (1981-1989)
- Beverly Hills 90210 (1990-2000)
- Dexter (2006-2013)
- Nak og Æd (2015)
- Gone Girl (2014)
- Zodiac (2007)
- The Curious Case of Benjamin Button (2008)
- True Detective S1 (2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OBS! I arbejder selv i dagens modul. I kan løse opgaven alene eller sammen i små grupper. I finder opgaven herunder og jeres svar skal afleveres i Elevfeedback senest kl. 10.00 ✍️
-
Som lektie skal I læse Kap 1+2 i Meebook-forløbet "David Fincher - en moderne auteur" og svare på læsespørgsmålene i Kap 2 🔆
-
Som lektie skal I læse teksten "Genrebegrebet - en introduktion" (fra bogen: Levende billeder). I skal også svare på de tilhørende læsespørgsmål. Det hele findes i Meebook-forløbet (Kap. 3) 🍿
-
Skærmbillede 2024-10-08 kl. 14.32.02.png
-
Se7en (1995): opening scene
-
Læs om thriller-genren og svar på de tilhørende læsespørgsmål i Meebook (Kap. 3)
-
De 7 dødssynder - Padlet
-
Ingen lektier til dagens modul :-)
-
Se7en (1995) - Fokuspunkter, meC1.docx
-
OBS! De af jer, som ikke var der i tirsdags, kan se den første time af filmen på mitcfu.dk. Gå ind under "Mine materialer", så har jeg lånt den til jer.
-
Ingen lektier til dagens modul ✅
-
Skærmbillede 2024-10-24 kl. 09.33.20.png
-
Skærmbillede 2024-10-24 kl. 09.33.25.png
-
I skal forud for dagens modul have lavet tilstrækkeligt forarbejde til, at I kan gøre jer færdige og øve jeres oplæg i modulets første 45 min. Se krav nedenfor. Vi hører jeres elevoplæg i anden del af modulet 🍿
-
Upload PP i denne mappe
-
Krav til de mundtlige oplæg.png
-
Gode råd til mundtlige oplæg.png
-
Hvis man har ønsker til gruppedeling til Midtvejsproduktion, kan man sende mig en Lectio-besked (senest mandag aften) med 2-3 navne, som man gerne vil arbejde sammen med 🎬
-
Midtvejsproduktion - me C1.pptx
-
Midtvejsproduktion - me C1.docx
-
Plan: Jeg har barn syg i dag og I skal derfor arbejde selv i dette modul. I skal sætte jer i Midtvejs-grupperne og grundigt udfylde de to skemaer (Pitchboard og Fortæl i billeder). De skal afleveres udfyldte til mig i Elevfeedback inden kl. 10 (det e
-
ALLE grupper skal være klar med et pitch på en historie.Derfor skal I hjemme tænke over, hvilken dødssynd, I vil have som tematisk ramme samt hvilke valg og vendepunkter, jeres historie skal indeholde 🤔
-
Pitchboard - me C1.docx
-
Midtvejsproduktion - Fortæl i billeder .docx
-
Midtvejsproduktion - Grupper.png
-
Ingen lektier til dagens modul ✅ I dag får alle grupper en vejledningssession med mig, I begynder at skrive på jeres manus og I bliver introduceret for optageudstyret
-
Midtvejsproduktion - Manuskript.docx (Skal bruges i modulet)
-
Til dagens modul skal alle grupper have skrevet jeres manuskript færdigt ✍️
-
Som lektie skal I læse noget teori om Reklamer. Læs hele dokumentet "Reklameanalyse" (læsetid ca. 20 min.), som du finder i Meebook (Kap. 5). Du skal kunne forklare Laswells kommunikationsmodel og kunne skelne mellem de forskellige reklametyper 💥
-
Reklamefilmens undergenrer.png
-
Som lektie skal I læse teoriteksten "It's all in the Title - den moderne titelsekvens" (Halskov, 2011) og svare på de tilhørende forståelsesspørgsmål 🤌I finder tekst og spørgsmål i Meebook (Kap. 6) ✅
-
OBS! I skal have optaget dele af jeres Midtvejsproduktion forud for dette modul ☝️
-
Mundtlige oplæg - Titelsekvenser.png
-
Hej me C1 - GODT NYTÅR! 🎉
-
I dag skal I redigere videre på jeres Midtvejsproduktioner.Det er sidste mulighed for redigering i undervisningen, og resten skal redigeres færdigt hjemme ☝️
-
Vigtige datoer 2025.png
-
Læs artiklen "Titelsekvenser er blevet big business og sin egen kunstform" (Euroman, 2006) - OBS: kun første del, da videoeksemplerne til sidste del er væk.
-
Titelsekvenser er blevet big business og sin egen kunstform
-
Spørgsmål til lektien:
-
1. Til dagens modul skal I alle have delt jeres færdige produktion med mig på drev (kgaln@koegegym.org) og sendt jeres plakat til print i en Lectio-besked (senest tirsdag aften). Vi holder premierevisning på filmene i første del af modulet.
-
Samme lektie som sidst ✅ Alle grupper gør sig klar til at fremlægge jeres arbejde om Finchers titelsekvenser. I skal forud for modulet have delt jeres PowerPoint-præsentation med mig på Google drev (kgaln@koegegym.org)
-
Citat: The Game (1997)
-
Skærmbillede 2025-01-28 kl. 14.56.56.png
-
Skærmbillede 2025-01-28 kl. 15.01.58.png
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentarisk aktivisme (+ Eksamensproduktion)
I dette forløb har vi bygget ovenpå elevernes eksisterende viden om dokumentargenren. Forløbet er bygget op over temaet "Dokumentarisk aktivisme" (inspireret af Fase 3: Genrehybrider og dokumentarisk aktivisme i Levende billeder). Det vil sige, at eleverne har stiftet bekendtskab med dokumentarfilm, som meget tydeligt markerer en holdning til verden. Vi har talt om det etiske aspekt i at være "farvet" i sin fremstilling og eleverne er også her blevet præsenteret for Mediekredsløbsmodellen (Isak Nielsen).
Omfang: ca. 20% (35 sider)
Teorien er primært hentet fra:
Granild & Wolfhagen: "DOX" (2016)
- Kap. 1: Temaet DOX
- Kap. 2: Defintion, autenticitet og etik
Levende billeder – en grundbog i mediefag (2020)
- Dokumentargenrer (observerende, autoritative, deltagende)
- Dokumentardramaturgi
- Fase 3: Genrehybrider og dokumentarisk aktivisme
Kulturmagasinet Gejst - Dokumentarfilm og virkeligheden (2019)
”Om kontekster ved Dorte Granild”
https://emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/kontekster
Jakob Isak Nielsen: ”Mediekredsløbsmodellen”
Lasse Sunde: ”Den forbudte film splitter Indien” (Information, 2015)
Lindberg og Almbjerg: ”Skjult agenda eller benhårde fakta: Sådan skal du forstå den nye bølge af dokumentarfilm på HBO og Netflix” (Berlingske, 2021)
Michael Moore – IMDb
http://imdb.com/name/nm0601619
HELE VÆRKER
”Indiens døtre” (BBC, 2015)
Næranalyse (anslag)
”Fahrenheit 11/9” (Michael Moore, 2018)
”70/30” (Phie Ambo, 2021) - de første 15 minutter.
Eksempler:
Anslag: Testamentet (2011) - observerende dokumentar
Anslag: Den dyre støtte (2004) - autoritativ dokumentar
Anslag: Bowling for columbine (2002) - deltagende dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter et nyt fakta-forløb om dokumentarisk aktivisme - altså dokumentarfilm, der tydeligt har til formål at forandre verden 🌍
-
OBS! Husk at det er i dag, vi deler eksamensgrupper. Tænk over, hvem I gerne vil lave eksamensproduktion sammen med.
-
Sæt X, hvis du ønsker karaktersamtale (frivilligt)
-
Dagens lektie er, at alle elever har tre idéer med til en eksamensfilm. I denne fase er der ingen dårlige idéer, men prøv alligevel at tænke over at de skal være nogenlunde realiserbare (dvs. skal kunne lade sig gøre) ✅
-
Gruppekontrakt - me C1.docx (Bruges i modulet)
-
Mediefagsmappe - Eksamen
-
Eksamensproduktion i Mediefag C, me C1.docx
-
Til dagens modul skal I som gruppe have lagt jer fast på en idé og være klar til at pitche den for resten af holdet 💡
-
Pitchboard - me c1.docx (Skal bruges i modulet)
-
Mødetid kl. 8.30 (ALN er til SRP-udlevering)
-
Ingen lektier til dagens modul ✅Det er vigtigt at I dukker op til modulet, da det er den sidste forberedelse (præproduktion) inden udstyrsudlevering 🤺
-
Eksamensproduktion - Manuskript (scener), me c1.docx
-
Som lektie til dagens modul, skal I have skrevet jeres film færdig. Dvs. at I skal have et overblik over alle scener. Brug skabelonen nedenfor.Husk at alle scener skal have en dramatisk udvikling (A ⚡️ B)
-
Vi skal tilbage på dokumentar-sporet og genoptager vores forløb om dokumentarisk aktivisme. Som lektie til dette modul skal I læse artiklen: "Skjult agenda eller benhårde fakta" (Berlingske, 2021) og svare på de tilhørende spørgsmål. I finder både ar
-
Lektier (OBS! De af jer, som ikke var der i tirsdags, skal se dokumentaren inden modulet. Den er lånt til jer på mitcfu.dk)
-
De klassiske dokumentargenre.png
-
Som lektie til i dag skal ALLE grupper have filmet færdigt. Vi bruger modulet på at overføre optagelser og starte redigering, så I kan se om I mangler nogle indstillinger, eller om noget skal tages om 🤳
-
Som lektie til i dag skal I se de to videoer om "Kontekster" (v/Dorte Granild) og "Målgrupper" (v/Malene Ludvigsen)
-
Eksamensproduktion - faglige overvejelser, me c1.docx (skal bruges i modulet)
-
Som lektie til i dag skal I have redigeret videre på jeres Eksamensfilm. Husk at deadline for aflevering er d. 7/5 kl. 20.00 👏
-
PR-videoer til filmfestival 2025.docx
-
I dagens modul skal vi langt om længe have samlet op på vores dokumentarværk "Indiens døtre" (2015) 👏I skal derfor som lektie svare på de analysespørgsmål som I finder midt i kapitel 4 på Meebook (i forløbet om dokumentarisk aktivisme). Jeg har lånt
-
Som lektie skal ALLE grupper have delt jeres færdige eksamensprojekt med mig på Google drev (kgaln@koegegym.org) inden modulets start 🎬
-
Som lektie til dagens modul skal I læse om "Dokumentardramaturgi". Teksten findes herunder.
-
OBS! Vi laver en test i modulet (uden hjælpemidler) om dokumentarforløbet. Så I har mulighed for at læse op, hvis man har brug for det :-)
-
Til eksamen i mediefag på C-niveau.pdf (Ikke lektier - skal bruges i modulet)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157440",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157440",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157440"
}