Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Lykke Wange
|
Hold
|
2024 bk 2h3g (bk 2h3g)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Smag og (u)behag
Forløbets fokus er på kunstneriske fremstillinger af mad som motiv - og hvordan kunsthistoriske perioders madmotiver kan fortælle om datidens kultur og selvforståelse.
Forløbet dykker primært ned i barokken og samtidskunsten, mens popart og surrealisme behandles mere overfladisk. I barokken fokuseres på vanitassymboler, stilleben og Memento Moiri-begrebet.
I samtidskunsten fokuseres på den åbne fortolkning, installationskunst og det udvidede værkbegreb.
Parallelt introduceres formanalysen med ys-skygge, rumskabende virkemidler (linearperspektiv, repoussoir, atmosfærisk perspektiv, farve-perspektiv, lys-skygge, overlapning og gradienter), komposition, form og farver.
Begreber
- Vanitassymbol
- Mementomori
- Clair-obscur
- Stilleben
- tromp-l'oeil
- Portræt
- Motiv
- iscenesat vs. autentisk
- det taktile
- installationskunst
- relationel æstetik
- readymades
- collage
Elevværker:
- THIS SHIT IS BANANAS - KUNSTERISK EKSPERIMENT MED BANAN (grupper)
- Stilleben af flaske og glas i flad form og med farvekontraster
- Stilleben af glad og æble med fokus på lys og skygge
- Cake, cake, cake: Parafrase over Wayne Thibeau med fokus på rumskabende virkemidler
- MEAT ME - surrealistisk collage: kødindustrien som drøm eller mareridt.
- Surrealistiske fotos med æbler
- Installationsmodel med mad i grupper
Pensum:
- Barokkens vanitas (lærerfremstillet materiale af Lena Jersborg) (5 ns)
- Formaalysekompendium (lærerfremstillet kompendium Henriette Anbro)(16 ns)
- What is pop art?: https://www.youtube.com/watch?v=KnQzL8Cy_G4 (1. ns)
(2 ns)
- Samtidskunsten (lærerfremstillet materiale af Lena Jersborg) (4,5 ns)
- Trapholt: EAT ME-video: https://www.youtube.com/watch?v=D8cJoIUY1Kg
- Museet for samtidskunst: Kan en installation hænge på et søm? (3 normalsider)
Kunstværker:
https://docs.google.com/presentation/d/1tC4nfQLUU7f4s2Gd_Wz7rNulurHdBLeFZd5Pvpf72JA/edit#slide=id.p
Begreber:
Formlæren:
- Primærfarver
- Sekundærfarver
- Akromatiske farver
- Mættede farver
- Brækkede farver
- Egenkontrast
- Kold-varm kontrast
- Komplementærkontrast
Åben komposition
Lukket komposition
Dynamisk komposition
Statisk komposition
Det gyldne snit
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til billedkunst :)
-
Link til hjemmeside m
-
Kære skønne flok af 3.g'ere og 2.hf'ere
-
B-A-N-A-N-A-S 2h3g c
-
Digitale portfolier 2h3g bk c 2024/25
-
Barok form
-
Tekst Barokkens vanitas.docx
-
Formøvelse: Tegn i flad og barok form
-
VIGTIG LEKTIE - DISSE BEGREBER SKAL BRUGES IGEN OG IGEN HELE ÅRET
-
Rum og farver med pop art og et strejf af Renæssance
-
2h3g bk c 2024/25
-
Skal vi være krea i dag? Ja, det ska' vi da, men vi ska' også tale lidt mere om rum og farver. Så I skal læse følgende i vores "grundbog". Det er altså endnu en af de vigtige lektier:
-
Afsnit
-
EAT ME full video - Trapholt (23.09.2017-20.05.2018)
-
MEAT Collage med figurativ surrealisme
-
SEND JERES BILLEDER TIL UDPRINT TIL KØDCOLLAGERNE SENEST 11.30I kan sende dem på lectio eller mail kglw@kggym.dk
-
Formanalyse af billeder 2020
-
Komposition
-
I skal lave følgende opgave sammen i store grupper:
-
Plan for fremlæggelser:
-
Surrealistiske fotos
-
VIGTIGT: Medbring traditionelt kønnede genstande: fx habitjakke, slips, kasket, herreur, værktøj, neglelak, store kjoler, høje sko, læbestift, smykker...
-
I dag skal I fremlægge jeres analyser fra sidst og tage nogle fotos.
-
Samtidskunst og Identitet Eat Me.pptx
-
Samtidskunsten[1].docx Læs og svar på:
-
I dag skal I redigere jeres billeder, og vi skal tale om samtidskunst.
-
Samtidskunst og etik Eat Me 2h3g.pptx
-
installation_folkeskolens_udskolingsmallpdf.com_.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stolthed og skam
I forløbet har vi ud fra et tematisk omdrejningspunkt arbejdet med kunst i det offentlige rum, ikonoklasme i samtidskunsten, portrætgenren og ekspressionisme.
I forløbet har vi i høj grad beskæftiget os med det private og det offentlige, det figurative og nonfigurative, magt og oprør, nutid og fortid, repræsentation og materialer.
Vi begyndte forløbet med et besøg på det lokale museum KØS (Museum for kunst i det offentlige rum), hvor vi så den colombianske kunstner Ivan Argotes værker i udstillingen "TO MOVE AND BE MOVED". Vores byrum er fulde af symboler og storslåede monumenter, der er med til at opretholde og definere en fælles forståelse af historiske begivenheder, autoriteter og magtpositioner. Og det er netop de indgroede paradigmer, som Iván Argote får os til at se med nye øjne via nterventioner, installationer, skulpturer, film og performances i offentlige rum, der sætter monumenters betydning under lup. Eleverne har analyseret udvalgte video-, installations- og interventionsværker af kunstneren.
Samtidig fortholdt vi os til kunsten i det offentlige rum med fokus på magtsymboler og narrativer ved bl.a. at undersøge statuen af Frederik VII på Køge Torv. Vi planlagde en ikonoklastisk interaktion på torvet, som vejret desværre spændte ben for.
Vi har videre diskuteret repræsentation af køn og race i det offentlige rum og på kunstscenen generelt ved bl.a. at undersøge statuer af Jeanette Ehlers og Kirsten Justesens nye Grevinde Danner-statue. I den forbindelse analyserede og diskuterede vi også Mie Mørkebergs portræt af de kvindelige politikere.
Vi talte desuden om ikonoklastiske handlinger de seneste år med fokus på bustesagen.
Derfra gik vi videre til portrætgenren i bredere forstand og undersøgte, hvordan abstrakte elementer kan benyttes i psykologiske portrætter. Vi arbejdede med Kong Frederik som case og så forskellige afbildninger af ham. Vi undersøgte derigennem og via skulpturanalyserne, hvordan et portræt kan være en magtdemonstration, en gengivelse af et menneske eller et repræsentativt monument for en begivenhed eller sag.
Derfra bevægede vi os videre over til selvportrættet med fokus på Gudrun Hasles værker. Her talte vi om taktilitet og håndarbejde i samtidskunsten. Eleverne broderede selv et sårbart selvportræt.
Derefter arbejdede vi med ekspressionismen med fokus på den tyske ekspressionisme og særligt Egon Schiele og E. L. Kirchner. Her havde vi fokus på farver og på, hvordan kunsten kan udtrykke en indre virkelighed og særligt følelsen angst. Med inspiration fra Kirchner arbejdede eleverne med at gengive et pressefoto fra en krigssituation i ekspressionistisk stil.
Vi rundede af med at undersøge Kathe Kollwitz motivverden og stil og talte bl.a. om træsnittets betydning for hendes motiver. Således har materialer også været et væsentligt fokuspunkt i forløbet. Eleverne lavede deres eget Kollwitz-inspirerede linoleumstryk.
Sekundærlitteratur:
- Anna Raaby Ravn: Kvindens krop som utæt beskyttelsesrum
- Curius muse: Expressionism in 8 minutes-video https://www.youtube.com/watch?v=YnsRLQ4A0hc
- Julie Margrethe Nyrup: Gudrun Hasle broderer grumme historier om sit liv igen og igen https://www.finespind.dk/index.php/artikler-og-billedserier/1546-gudrun-hasle-broderer-grumme-historier-om-sit-liv-igen-og-igen-interview
- Wikipedia: ”Ikonoklasme” ¼ s.
- Anonyme billedkunstnere: Det kongelige danske kunstakademis grundlægger smidt i havnen https://www.idoart.dk/blog/det-kgl-danske-kunstakademis-grundlaegger-smidt-i-havnen
- NN: Skulpturanalyse-metode
Kunstværker fra forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1h35dXYOmD_5FHUHIp9mRjMBGCE5n_5zM0tAcbcnEud8/edit#slide=id.g359a06e5603_0_761
Elevernes værker:
- Planlagt ikonoklastisk interaktion med statuen af Frederik VII (ødelagt af regnvejr)
- Psykologisk portræt af Kong Frederik via abstrakte elementer
- Ekspressiniostisk gengivelse af pressefoto fra krigssituation
- Sårbart selvportræt i broderi
- Linoleumstryk af abstrakt begreb
Udvalgte begreber fra forløbet
Mimetisk
Abstrakt
Figurativ
Nonfigurativ
Vartegn
Rytterstatue
Monument
Ikonoklasme
Happening
Intervention
Stedsspecifik kunst
Postkolonialisme
En face
Profil
¾-profil
Attributter
Taktilitet
Pastose penselstrøg
Modernisme
Psykoanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forbundet
I forløbet har vi interesseret os for menneskets forbundethed med sin omverden med fokus på natur og teknologi. Vi begyndte med at undersøge den tyske romantik med Caspar David Friedrich som omdrejningspunkt vi interesserede os bl.a. for dualisme, panteisme og det sublime. Det førte til en række collografiske eksperimenter af menneskets forhold til natur og teknologi.
Derfra bevægede vi os til nyere tid, hvor romantikkens idé om kunstnergeniet er udfordret mere end nogensinde før efter fremkomsten af kunstig intelligens. Således har vi arbejdet filosofisk med spørgsmålet: Er menneskelig bevidsthed en forudsætning for kunst? Det har vi gjort via undersøgelser af andres værker bl.a. med kunstner-robotten AIDA og ved at producere vores egne videoværker, hvor vi overlader agensen til andre end mennesket.
Herefter arbejdede vi med Das Unheimliche, uncanny valley i nyere værker, der undersøger menneskets forhold til teknologi. Eleverne fremlagde om et installationskunstværk under denne tematik.
Vi arbejdede endvidere med det det groteske og det klassiske i kunsten og så bl.a. på hyperrealistiske skulpturer og Bosch "Lysternes have".
Kunstværker:
https://docs.google.com/presentation/d/1KA2ITbTwYI9laQmhQzD0jX5pvK-Pkqy3oWjYrYncioE/edit#slide=id.p
Forløbet virkede samtidig som opvarmning til eksamensprojektet "Det digitale liv".
Elevværker
- Collografi - menneskets forbundethed med natur/teknologi
- Er menneskelig bevidsthed en forudsætning for kunst?-videoværk
- Grotesk vase/kop/relief
- Fotografiske tritykoner
Sekundærlitteratur
THOMAS BALSLEV: AI skal ikke lave kunst eller skrive musik, den skal bare folde mit vasketøj, tak
Niels Ebdrup: Derfor er robotter og klovne så uhyggelige på Videnskab.dk
Free Thinking: Robot artist challenges our thinking of art https://www.youtubeeducation.com/watch?v=xxbo_nLK45o
Curious muse: Will AI kill art? https://www.youtubeeducation.com/watch?v=vjymI9byMDA
Andersen og Pors: “Das Unheimliche”, “Uncanny Valley”, “Klassisk æstetik” og “Det Groteske” fra TAP
Begreber fra forløbet
Romantikken
Det sublime
Klassisk æstetik
Kontrapost
Det groteske
Triptokyn
Das Unheimliche
Uncanny Valley
Readymades
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EP: Mit digitale liv
Eleverne har frit kunne vælge en problemstilling under emnet "Det digitale liv".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157472",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157472",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768157472"
}