Holdet 2024 bk 2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Lykke Wange
Hold 2024 bk 2h3g (bk 2h3g)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Smag og (u)behag
Titel 2 Stolthed og skam
Titel 3 Forbundet
Titel 4 EP: Mit digitale liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Smag og (u)behag

Forløbets fokus er på kunstneriske fremstillinger af mad som motiv - og hvordan kunsthistoriske perioders madmotiver kan fortælle om datidens kultur og selvforståelse.
Forløbet dykker primært ned i barokken og samtidskunsten, mens popart og surrealisme behandles mere overfladisk. I barokken fokuseres på vanitassymboler, stilleben og Memento Moiri-begrebet.
I samtidskunsten fokuseres på den åbne fortolkning, installationskunst og det udvidede værkbegreb.

Parallelt introduceres formanalysen med ys-skygge, rumskabende virkemidler (linearperspektiv, repoussoir, atmosfærisk perspektiv, farve-perspektiv, lys-skygge, overlapning og gradienter), komposition, form og farver.

Begreber
- Vanitassymbol
- Mementomori
- Clair-obscur
- Stilleben
- tromp-l'oeil
- Portræt
- Motiv
- iscenesat vs. autentisk
- det taktile
- installationskunst
- relationel æstetik
- readymades
- collage


Elevværker:
- THIS SHIT IS BANANAS - KUNSTERISK EKSPERIMENT MED BANAN (grupper)
- Stilleben af flaske og glas i flad form og med farvekontraster
- Stilleben af glad og æble med fokus på lys og skygge
- Cake, cake, cake: Parafrase over Wayne Thibeau med fokus på rumskabende virkemidler
- MEAT ME -  surrealistisk collage: kødindustrien som drøm eller mareridt.
- Surrealistiske fotos med æbler
- Installationsmodel med mad i grupper

Pensum:
- Barokkens vanitas (lærerfremstillet materiale af Lena Jersborg) (5 ns)
- Formaalysekompendium (lærerfremstillet kompendium Henriette Anbro)(16 ns)
- What is pop art?: https://www.youtube.com/watch?v=KnQzL8Cy_G4 (1. ns)
(2 ns)
- Samtidskunsten (lærerfremstillet materiale af Lena Jersborg) (4,5 ns)
- Trapholt: EAT ME-video: https://www.youtube.com/watch?v=D8cJoIUY1Kg
- Museet for samtidskunst: Kan en installation hænge på et søm? (3 normalsider)

Kunstværker:
https://docs.google.com/presentation/d/1tC4nfQLUU7f4s2Gd_Wz7rNulurHdBLeFZd5Pvpf72JA/edit#slide=id.p


Begreber:
Formlæren:

- Primærfarver

- Sekundærfarver

- Akromatiske farver

- Mættede farver

- Brækkede farver

- Egenkontrast

- Kold-varm kontrast

- Komplementærkontrast

Åben komposition
Lukket komposition
Dynamisk komposition  
Statisk komposition
Det gyldne snit



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Stolthed og skam

I forløbet har vi ud fra et tematisk omdrejningspunkt arbejdet med kunst i det offentlige rum, ikonoklasme i samtidskunsten, portrætgenren og ekspressionisme.
I forløbet har vi i høj grad beskæftiget os med det private og det offentlige, det figurative og nonfigurative, magt og oprør, nutid og fortid, repræsentation og materialer.

Vi begyndte forløbet med et besøg på det lokale museum KØS (Museum for kunst i det offentlige rum), hvor vi så den colombianske kunstner Ivan Argotes værker i udstillingen "TO MOVE AND BE MOVED". Vores byrum er fulde af symboler og storslåede monumenter, der er med til at opretholde og definere en fælles forståelse af historiske begivenheder, autoriteter og magtpositioner. Og det er netop de indgroede paradigmer, som Iván Argote får os til at se med nye øjne via nterventioner, installationer, skulpturer, film og performances i offentlige rum, der sætter monumenters betydning under lup. Eleverne har analyseret udvalgte video-, installations- og interventionsværker af kunstneren.

Samtidig fortholdt vi os til kunsten i det offentlige rum med fokus på magtsymboler og narrativer ved bl.a. at undersøge statuen af Frederik VII på Køge Torv. Vi planlagde en ikonoklastisk interaktion på torvet, som vejret desværre spændte ben for.  

Vi har videre diskuteret repræsentation af køn og race i det offentlige rum og på kunstscenen generelt ved bl.a. at undersøge statuer af Jeanette Ehlers og Kirsten Justesens nye Grevinde Danner-statue. I den forbindelse analyserede og diskuterede vi også Mie Mørkebergs portræt af de kvindelige politikere.
Vi talte desuden om ikonoklastiske handlinger de seneste år med fokus på bustesagen.

Derfra gik vi videre til portrætgenren i bredere forstand og undersøgte, hvordan abstrakte elementer kan benyttes i psykologiske portrætter. Vi arbejdede med Kong Frederik som case og så forskellige afbildninger af ham. Vi undersøgte derigennem og via skulpturanalyserne, hvordan et portræt kan være en magtdemonstration, en gengivelse af et menneske eller et  repræsentativt monument for en begivenhed eller sag.

Derfra bevægede vi os videre over til selvportrættet med fokus på Gudrun Hasles værker. Her talte vi om taktilitet og håndarbejde i samtidskunsten. Eleverne broderede selv et sårbart selvportræt.

Derefter arbejdede vi med ekspressionismen med fokus på den tyske ekspressionisme og særligt Egon Schiele og E. L. Kirchner. Her havde vi fokus på farver og på, hvordan kunsten kan udtrykke en indre virkelighed og særligt følelsen angst. Med inspiration fra Kirchner arbejdede eleverne med at gengive et pressefoto fra en krigssituation i ekspressionistisk stil.

Vi rundede af med at undersøge Kathe Kollwitz motivverden og stil og talte bl.a. om træsnittets betydning for hendes motiver. Således har materialer også været et væsentligt fokuspunkt i forløbet. Eleverne lavede deres eget Kollwitz-inspirerede linoleumstryk.


Sekundærlitteratur:
- Anna Raaby Ravn: Kvindens krop som utæt beskyttelsesrum
- Curius muse: Expressionism in 8 minutes-video https://www.youtube.com/watch?v=YnsRLQ4A0hc
- Julie Margrethe Nyrup: Gudrun Hasle broderer grumme historier om sit liv igen og igen  https://www.finespind.dk/index.php/artikler-og-billedserier/1546-gudrun-hasle-broderer-grumme-historier-om-sit-liv-igen-og-igen-interview
- Wikipedia: ”Ikonoklasme” ¼ s.
- Anonyme billedkunstnere: Det kongelige danske kunstakademis grundlægger smidt i havnen https://www.idoart.dk/blog/det-kgl-danske-kunstakademis-grundlaegger-smidt-i-havnen
- NN: Skulpturanalyse-metode

Kunstværker fra forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1h35dXYOmD_5FHUHIp9mRjMBGCE5n_5zM0tAcbcnEud8/edit#slide=id.g359a06e5603_0_761

Elevernes værker:
- Planlagt ikonoklastisk interaktion med statuen af Frederik VII (ødelagt af regnvejr)
- Psykologisk portræt af Kong Frederik via abstrakte elementer
- Ekspressiniostisk gengivelse af pressefoto fra krigssituation
- Sårbart selvportræt i broderi
- Linoleumstryk af abstrakt begreb

Udvalgte begreber fra forløbet
Mimetisk
Abstrakt
Figurativ
Nonfigurativ
Vartegn
Rytterstatue
Monument
Ikonoklasme
Happening
Intervention
Stedsspecifik kunst
Postkolonialisme 

En face

Profil

 ¾-profil

Attributter
Taktilitet
Pastose penselstrøg
Modernisme
Psykoanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forbundet

I forløbet har vi interesseret os for menneskets forbundethed med sin omverden med fokus på natur og teknologi. Vi begyndte med at undersøge den tyske romantik med Caspar David Friedrich som omdrejningspunkt vi interesserede os bl.a. for dualisme, panteisme og det sublime. Det førte til en række collografiske eksperimenter af menneskets forhold til natur og teknologi.
Derfra bevægede vi os til nyere tid, hvor romantikkens idé om kunstnergeniet er udfordret mere end nogensinde før efter fremkomsten af kunstig intelligens. Således har vi arbejdet filosofisk med spørgsmålet: Er menneskelig bevidsthed en forudsætning for kunst? Det har vi gjort via undersøgelser af andres værker bl.a. med kunstner-robotten AIDA og ved at producere vores egne videoværker, hvor vi overlader agensen til andre end mennesket.
Herefter arbejdede vi med Das Unheimliche, uncanny valley i nyere værker, der undersøger menneskets forhold til teknologi. Eleverne fremlagde om et installationskunstværk under denne tematik.
Vi arbejdede endvidere med det det groteske og det klassiske i kunsten og så bl.a. på hyperrealistiske skulpturer og Bosch "Lysternes have".

Kunstværker:
https://docs.google.com/presentation/d/1KA2ITbTwYI9laQmhQzD0jX5pvK-Pkqy3oWjYrYncioE/edit#slide=id.p

Forløbet virkede samtidig som opvarmning til eksamensprojektet "Det digitale liv".

Elevværker
- Collografi - menneskets forbundethed med natur/teknologi
- Er menneskelig bevidsthed en forudsætning for kunst?-videoværk
- Grotesk vase/kop/relief
- Fotografiske tritykoner


Sekundærlitteratur
THOMAS BALSLEV: AI skal ikke lave kunst eller skrive musik, den skal bare folde mit vasketøj, tak
Niels Ebdrup: Derfor er robotter og klovne så uhyggelige på Videnskab.dk
Free Thinking: Robot artist challenges our thinking of art https://www.youtubeeducation.com/watch?v=xxbo_nLK45o
Curious muse: Will AI kill art? https://www.youtubeeducation.com/watch?v=vjymI9byMDA
Andersen og Pors: “Das Unheimliche”, “Uncanny Valley”, “Klassisk æstetik” og “Det Groteske” fra TAP

Begreber fra forløbet
Romantikken
Det sublime
Klassisk æstetik
Kontrapost
Det groteske
Triptokyn
Das Unheimliche
Uncanny Valley
Readymades
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer