Holdet 2024 Ng B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Lasse Karlo Birch Svedborg
Hold 2024 Ng B1 (Ng B1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det bæredygtige samfund
Titel 2 Klima og samfund
Titel 3 Geologi og samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det bæredygtige samfund

Dette forløb har til formål at give eleverne en forståelse af, hvad bæredygtighed betyder i praksis, og hvordan man kan arbejde med det i hverdagen. Gennem en undersøgelse af energikilder, varmekilder, transportsektor, handels- og serviceerhverv, produktionssektor, husholdningen og vandressourcer vil eleverne lære om konkrete måder at leve mere bæredygtigt på.

Eleverne vil bl.a. undersøge forskellige energikilder og varmekilder i husholdningen og virksomheder og lære om deres fordele og ulemper i forhold til bæredygtighed. Eleverne undersøger også transportsektoren og dens indvirkning på miljøet og lære om alternative transportmuligheder, såsom cykling, offentlig transport og elbiler. De vil også undersøge handels- og serviceerhverv og lære om, hvordan man kan støtte lokale virksomheder og reducere sit eget forbrug.Til sidst vil eleverne undersøge produktionssektoren og dens indvirkning på miljø og klima og lære om, hvordan man kan arbejde for at reducere affald og genanvende materialer. De vil også lære om, hvordan man kan reducere sit vandforbrug og beskytte vandressourcerne

Eleverne kommer til at beskæftige sig med:

- Energisektoren
- Varmekilder
- Transportsektoren
- Elbiler
- Handels- og serviceerhvervsektoren
- Husholdningen
- Fossile brændsler
- Vedvarende energi
- Atomenergi
- Vandforbrug
- Forureningskurven
- Verdensmål 12: ansvarligt forbrug og produktion

Faglige mål:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Endvidere lægges der vægt på, at eleven:
- har et nuanceret globalt verdensbillede og et generelt globalt overblik
- har en forståelse af, hvordan naturgeografiske forhold har en kulturel og samfundsmæssig betydning såvel globalt som regionalt
- har en forståelse for aktuelle udviklingstendenser forskellige steder i verden og kan reflektere og diskutere indlæg i den aktuelle debat på et geofagligt grundlag
- kan foretage selvstændige analyser af konkrete cases, hvor problemformulering kombineres med teorier og modeller samt med data fra feltarbejde, eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde

Kernestofsområder:

Jordens geologiske processer
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
- Det globale kulstofkredsløb

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning


Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling


Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
- Data over energisektoren i Danmark (andet empiribaseret arbejde)
- Data over energimix i forskellige lande (andet empiribaseret arbejde)
- Data over transportsektoren i Danmark og globalt (andet empiribaseret arbejde)
- Data over energiforbrug og varmekilder i de danske husholdninger (andet empiribaseret arbejde)
- Data over fossile energiresserver og ressourcer i verden (andet empiribaseret arbejde)
- Forsøg: solhøjde og solenergi
- Øvelse: udregning af CO2-udledning og energiforbrug ved brug af elbil i forhold til fossil bil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klima og samfund

Formålet med dette forløb er at give eleverne en dybere forståelse af, hvordan klima- og klimaændringer påvirker samfundet og vores hverdag. Forløbet vil fokusere på forskellige aspekter af klimaændringer, herunder deres årsager, virkninger og mulige løsninger. Eleverne vil lære om de forskellige måder, hvorpå klimaændringer påvirker miljøet, økonomien og samfundet som helhed.

I de første lektioner vil eleverne lære om de grundlæggende årsager til klimaændringer, herunder hvordan klimaet ændres forskellige steder på kloden, og dermed også hvordan at klimaændringer fører til forskellige problematikker i samfundet afhængig af geografisk placering.

Eleverne kommer til at beskæftige sig med:

- Klimamodeller
- Tørke og fødevarer
- Ørkendannelse og klimatilpasninger
- Vandbalancen
- Havspejlsstigninger og klimatilpasning i ø-nationer
- Klimaforandringer i Arktis
- Klimaforandringer og levevilkår i bjergområder
- Skiturisme og klimaforandringer
- Parisaftalen
- Den indiske monsun
- Storme og orkaner
- El Niño og La Niña
- Urbane varmeøer og undersøgelser af urbane varmeøer
- Oversvømmelser
- Kulstofkredsløbet
- Den thermohaline cirkulation
- Urbane varmeøer

Faglige mål:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Endvidere lægges der vægt på, at eleven:
- har et nuanceret globalt verdensbillede og et generelt globalt overblik
- har en forståelse af, hvordan naturgeografiske forhold har en kulturel og samfundsmæssig betydning såvel globalt som regionalt
- har en forståelse for aktuelle udviklingstendenser forskellige steder i verden og kan reflektere og diskutere indlæg i den aktuelle debat på et geofagligt grundlag
- kan foretage selvstændige analyser af konkrete cases, hvor problemformulering kombineres med teorier og modeller samt med data fra feltarbejde, eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde

Kernestofsområder:

Jordens geologiske processer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning


Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling


Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
- Ørkendannelse: interaktive satellitbilleder af NDVI-indeks i forskellige tidsperioder i Spanien (andet empiribaseret arbejde)
- Havspejlsstigninger: bølger og erosion (forsøg)
- El Niño og La Niña: konvektion og cirkulation (forsøg)
- Den indiske monsun: konvektion og cirkulation (forsøg)
- Klimamodellering journal (andet empiribaseret arbejde)
- Nedbørs- og temperatur data fra Middelhavet (andet empiribaseret arbejde)
- Havstrømme - den thermohaline cirkulation (forsøg)
- Data over havspejlsstigninger på Kiribati (andet empiribaseret arbejde)
- Data over overfladetemperaturer og NDVI-indeks i storbyer (andet empiribaseret arbejde)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det bæredygtige samfund - forløbsopgave 11-10-2024
Klimamodel journal 07-11-2024
Den indiske monsun - rapport 04-12-2024
Midtvejsprøve 12-12-2024
Spørsmål til Jorden kalder: Farvel til skiferien? 19-12-2024
Havstrømme - den thermohaline cirkulation 21-01-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Geologi og samfund

Formål: Dette forløb har til formål at give eleverne en forståelse af, hvordan geologi og samfund hænger sammen, og hvordan geologiske processer har påvirket samfundet gennem tiden. Gennem undersøgelser af jordskælv, tsunami, vulkanisme, geotermi, geologiske ressourcer og istiden i Danmark samt bjergarter og mineraler vil eleverne lære om geologiens betydning i samfundet.

Eleverne vil undersøge jordskælvet i Tyrkiet i 2023 og vulkanisme og lære om deres årsager og virkninger på samfundet. De vil også lære om, hvordan man kan forberede sig på jordskælv og vulkanudbrud og beskytte sig selv og sine omgivelser. Her undersøger eleverne bl.a. virkningen af jordskælvssikring og mangel på samme med udgangspunkt i Tyrkiet. Eleverne undersøger også geotermipotentialet i Danmark og lære om, hvordan man kan udnytte jordens varme til energiproduktion. I forlængelse af dette undersøges Danmarks undergrund for sandstensreservoir.  Til sidst vil eleverne undersøge istiden i Danmark og lære om dens betydning for landskabet og samfundet. De vil også undersøge bjergarter og mineraler og lære om, hvordan de er dannet og bruges i samfundet.

Eleverne kommer til at beskæftige sig med:

- Pladebevægelser
- Jordskælv
- Tsunami
- Vulkanisme
- Geotermi
- Geologiske ressourcer i Danmark
- Istidens geologiske ressourcer
- Bjerger og mineraler
- Samfundskritiske råstoffer

Faglige mål:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Endvidere lægges der vægt på, at eleven:
- har et nuanceret globalt verdensbillede og et generelt globalt overblik
- har en forståelse af, hvordan naturgeografiske forhold har en kulturel og samfundsmæssig betydning såvel globalt som regionalt
- har en forståelse for aktuelle udviklingstendenser forskellige steder i verden og kan reflektere og diskutere indlæg i den aktuelle debat på et geofagligt grundlag
- kan foretage selvstændige analyser af konkrete cases, hvor problemformulering kombineres med teorier og modeller samt med data fra feltarbejde, eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde

Kernestofsområder:

Jordens geologiske processer
̶ Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
̶ Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme Det globale kulstofkredsløb
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet


Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling


Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
- Lokalisering af jordskælv vha. trigonometri (forsøg)
- Data over jordskælvet i Tyrkiet 2023, befolkningstæthed og regional ulighed (andet empiribaseret arbejde)
- Tsunamiforsøg
- Sedimentsorteringsforsøg
- GEUS data over geotermi potentiale i Danmarks undergrund (andet empiribaseret arbejde)
- Kategorisering af bjergarter og mineraler samt bestemmelse af densitet (eksperimentelt arbejde og forsøg)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tsunami rapport 10-04-2025
Det geologiske kredsløb rapport 20-04-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer