Titel
1
|
Det bæredygtige samfund
Dette forløb har til formål at give eleverne en forståelse af, hvad bæredygtighed betyder i praksis, og hvordan man kan arbejde med det i hverdagen. Gennem en undersøgelse af energikilder, varmekilder, transportsektor, handels- og serviceerhverv, produktionssektor, husholdningen og vandressourcer vil eleverne lære om konkrete måder at leve mere bæredygtigt på.
Eleverne vil bl.a. undersøge forskellige energikilder og varmekilder i husholdningen og virksomheder og lære om deres fordele og ulemper i forhold til bæredygtighed. Eleverne undersøger også transportsektoren og dens indvirkning på miljøet og lære om alternative transportmuligheder, såsom cykling, offentlig transport og elbiler. De vil også undersøge handels- og serviceerhverv og lære om, hvordan man kan støtte lokale virksomheder og reducere sit eget forbrug.Til sidst vil eleverne undersøge produktionssektoren og dens indvirkning på miljø og klima og lære om, hvordan man kan arbejde for at reducere affald og genanvende materialer. De vil også lære om, hvordan man kan reducere sit vandforbrug og beskytte vandressourcerne
Eleverne kommer til at beskæftige sig med:
- Energisektoren
- Varmekilder
- Transportsektoren
- Elbiler
- Handels- og serviceerhvervsektoren
- Husholdningen
- Fossile brændsler
- Vedvarende energi
- Atomenergi
- Vandforbrug
- Forureningskurven
- Verdensmål 12: ansvarligt forbrug og produktion
Faglige mål:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Endvidere lægges der vægt på, at eleven:
- har et nuanceret globalt verdensbillede og et generelt globalt overblik
- har en forståelse af, hvordan naturgeografiske forhold har en kulturel og samfundsmæssig betydning såvel globalt som regionalt
- har en forståelse for aktuelle udviklingstendenser forskellige steder i verden og kan reflektere og diskutere indlæg i den aktuelle debat på et geofagligt grundlag
- kan foretage selvstændige analyser af konkrete cases, hvor problemformulering kombineres med teorier og modeller samt med data fra feltarbejde, eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde
Kernestofsområder:
Jordens geologiske processer
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
- Det globale kulstofkredsløb
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
- Data over energisektoren i Danmark (andet empiribaseret arbejde)
- Data over energimix i forskellige lande (andet empiribaseret arbejde)
- Data over transportsektoren i Danmark og globalt (andet empiribaseret arbejde)
- Data over energiforbrug og varmekilder i de danske husholdninger (andet empiribaseret arbejde)
- Data over fossile energiresserver og ressourcer i verden (andet empiribaseret arbejde)
- Forsøg: solhøjde og solenergi
- Øvelse: udregning af CO2-udledning og energiforbrug ved brug af elbil i forhold til fossil bil
|