Holdet 2024 Ng B3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Jette Selvig Iversen
Hold 2024 Ng B3 (Ng B3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan påvirkes Køge af Klimaforandringer
Titel 2 Hvilke energiressourcer skal vi prioriterer.
Titel 3 Hvordan forebygger vi ødelæggelser
Titel 4 Bæredygtigt forbrug af jorden ressourcer
Titel 5 Fødevareproduktion og forbrug

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan påvirkes Køge af Klimaforandringer

Kort beskrivelse af forløbet:
Vi har undersøgt klimadata og klimascenarier. Der er arbejdet med drivhuseffekten, strålingsbalancen og CO2 indholdet i atmosfæren. Forståelse for konsekvenser ved en global opvarmning på f.eks. isens udbredelse, albedo og havstrømme.

Kernestof:
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- De globale Havstrømme

Eksperimenter og øvelser:
Isens udbredelse
Klimadata og klimascenarier
Salinitetsøvelse, Havstrømme
Zackenberg: Strålingsbalance
Eksamenslignende fremlæggelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse: Isens udbredelse i Arktis 21-08-2024
Øvelse: Klimadata og Klimascenarier 21-08-2024
Øvelse strålingsbalance 27-08-2024
Rapport over salinitetsforsøg 16-09-2024
Lille forløbstest 18-09-2024
1. Eksamenslignende fremlæggelse 18-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvilke energiressourcer skal vi prioriterer.

Kort beskrivelse af forløbet:
I forlængelse af første forløb ser dette på kilderne til den øgede CO2 i atmosfæren og andre mulige energikilder. Vi har i forløbet besøgt Køge kraft varme værk og deltaget i skolens bæredygtigheds festival. Olie og gasdannelsen og reserve/ressource begrebet og kulstofkredsløbet er centrale geofaglige bidrag i dette forløb. Vindenergi har vi arbejdet med samlet, mens grupper derudover har fordybet sig i en selvvalgt vedvarende eller alternativ energikilde.

Kernestof:
- Det globale kulstofkredsløb
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår

Ekskursion til Køge kraftvarmeværk
Deltagelse i Bæredygtighedsfestival på skolen. Oplæg om vindenergi.
Offentligt foredrag i naturvidenskab fra Århus universitet: Jordens forhistoriske klimakatastrofer ved geofysiker David Lundbek Egholm

Eksperimenter og øvelser:
Vindenergi og hjemmesider
Kreativ præsentation af Olie og gasdannelsen
CO2 i kalk
Oliemigration
Fordybelse i alternativ energikilde
Køge kommunes klimaudfordringer og klimaplan
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oliemigration 30-09-2024
Øvelse CO2 i kridt 09-10-2024
Præsentation af energikilde 28-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan forebygger vi ødelæggelser

Kort beskrivelse af forløbet: Den pladetektoniske model som grundlag for at forstå geomorfologien ved pladegrænserne og dannelsen af vulkaner og jordskælv. Forløbet har også givet en forståelse for hvorfor der er forskel på ødelæggelserne efter forskellige vulkaner og jordskælv

Kernestof:
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker
forskellige steder på Jorden
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Eksperimenter og øvelser:
Animationsøvelse af kontinenternes bevægelse
Kreativ øvelse: Konvektion, smeltepunkt
Begrebsleg
Google Earth tværsnitsprofiler
Tsunamibølgeforsøg
Lokalisering af jordskælv
Bestemmelse af bjergarters densitet
Fordybelse i selvvalgt jordskælv eller vulkan
Skriveøvelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Animation af kontinentaldrift Pangæa 04-11-2024
Højdeprofiler i Google Earth_pladegrænser 25-11-2024
Tsunamibølger 29-11-2024
Journal over bjergarters densitet 05-12-2024
Skriveøvelse 11-12-2024
Præsentation af vulkan eller jordskælv 17-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bæredygtigt forbrug af jorden ressourcer

Kort beskrivelse af forløbet:
Hvordan sikrer vi et bæredygtigt forbrug af jordens ressourcer? En lille del af forløbet har handlet om ressourcer i Grønland og den internationale interesse for Grønland. Demografien som en forståelsesramme for en uundgåelig stigende efterspørgsel på jordens ressourcer. I forløbet har vi også kigget lidt på bjergartsdannelse og hvem der kan have ret til Arktis og Nordpolen.

Kernestof:
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering

Set dokumentar: Hans Rosling: Don´t Panic -The Facts about population

Eksperimenter og øvelser:
Demografi
Bjergarter og mineraler
Hvem ejer Nordpolen?
Eksamenslignende fremlæggelse
Enkelt moduls fordybelse, efter eget valg, i enten i Tøjproduktion eller plastik.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Befolkningsudvikling og prognoser 23-01-2025
Øvelse: Mineraler og Bjergarter 12-02-2025
2. Eksamenslignende fremlæggelse 12-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fødevareproduktion og forbrug

Kort beskrivelse af forløbet:
Det globale tryk og vindsystem, nedbørsdannelse, vandets kredsløb og vandbalanceligningen som geofaglig baggrunde for at forstå produktionens udfordringer eller begrænsninger i en verden med fortsat større efterspørgsel på fødevarer. Kort om dansk landbrug og regnskovens muligheder for at producerer fødevarer.

Kernestof:
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår

Eksperimenter og øvelser:
Hunger Map
Årstiderne, sol og jord øvelse
Ventusky
Solhøjden
Lavtryk på satellit
Undersøge eget lokalområdes oversvømmelses risiko
Vands fordampning
Skriveøvelse
Eksamenslignende fremlæggelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fødevarer og klima 06-04-2025
Test - skriveøvelse 10-04-2025
Vands fordampning 10-04-2025
Feltarbejde: Solhøjden 23-04-2025
3. gang Eksamenslignende fremlæggelse 07-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer