Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Jette Selvig Iversen
|
Hold
|
2024 Ng B3 (Ng B3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan påvirkes Køge af Klimaforandringer
Kort beskrivelse af forløbet:
Vi har undersøgt klimadata og klimascenarier. Der er arbejdet med drivhuseffekten, strålingsbalancen og CO2 indholdet i atmosfæren. Forståelse for konsekvenser ved en global opvarmning på f.eks. isens udbredelse, albedo og havstrømme.
Kernestof:
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- De globale Havstrømme
Eksperimenter og øvelser:
Isens udbredelse
Klimadata og klimascenarier
Salinitetsøvelse, Havstrømme
Zackenberg: Strålingsbalance
Eksamenslignende fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse: Isens udbredelse i Arktis
|
21-08-2024
|
Øvelse: Klimadata og Klimascenarier
|
21-08-2024
|
Øvelse strålingsbalance
|
27-08-2024
|
Rapport over salinitetsforsøg
|
16-09-2024
|
Lille forløbstest
|
18-09-2024
|
1. Eksamenslignende fremlæggelse
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvilke energiressourcer skal vi prioriterer.
Kort beskrivelse af forløbet:
I forlængelse af første forløb ser dette på kilderne til den øgede CO2 i atmosfæren og andre mulige energikilder. Vi har i forløbet besøgt Køge kraft varme værk og deltaget i skolens bæredygtigheds festival. Olie og gasdannelsen og reserve/ressource begrebet og kulstofkredsløbet er centrale geofaglige bidrag i dette forløb. Vindenergi har vi arbejdet med samlet, mens grupper derudover har fordybet sig i en selvvalgt vedvarende eller alternativ energikilde.
Kernestof:
- Det globale kulstofkredsløb
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
Ekskursion til Køge kraftvarmeværk
Deltagelse i Bæredygtighedsfestival på skolen. Oplæg om vindenergi.
Offentligt foredrag i naturvidenskab fra Århus universitet: Jordens forhistoriske klimakatastrofer ved geofysiker David Lundbek Egholm
Eksperimenter og øvelser:
Vindenergi og hjemmesider
Kreativ præsentation af Olie og gasdannelsen
CO2 i kalk
Oliemigration
Fordybelse i alternativ energikilde
Køge kommunes klimaudfordringer og klimaplan
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oliemigration
|
30-09-2024
|
Øvelse CO2 i kridt
|
09-10-2024
|
Præsentation af energikilde
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvordan forebygger vi ødelæggelser
Kort beskrivelse af forløbet: Den pladetektoniske model som grundlag for at forstå geomorfologien ved pladegrænserne og dannelsen af vulkaner og jordskælv. Forløbet har også givet en forståelse for hvorfor der er forskel på ødelæggelserne efter forskellige vulkaner og jordskælv
Kernestof:
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker
forskellige steder på Jorden
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Eksperimenter og øvelser:
Animationsøvelse af kontinenternes bevægelse
Kreativ øvelse: Konvektion, smeltepunkt
Begrebsleg
Google Earth tværsnitsprofiler
Tsunamibølgeforsøg
Lokalisering af jordskælv
Bestemmelse af bjergarters densitet
Fordybelse i selvvalgt jordskælv eller vulkan
Skriveøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Animation af kontinentaldrift Pangæa
|
04-11-2024
|
Højdeprofiler i Google Earth_pladegrænser
|
25-11-2024
|
Tsunamibølger
|
29-11-2024
|
Journal over bjergarters densitet
|
05-12-2024
|
Skriveøvelse
|
11-12-2024
|
Præsentation af vulkan eller jordskælv
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bæredygtigt forbrug af jorden ressourcer
Kort beskrivelse af forløbet:
Hvordan sikrer vi et bæredygtigt forbrug af jordens ressourcer? En lille del af forløbet har handlet om ressourcer i Grønland og den internationale interesse for Grønland. Demografien som en forståelsesramme for en uundgåelig stigende efterspørgsel på jordens ressourcer. I forløbet har vi også kigget lidt på bjergartsdannelse og hvem der kan have ret til Arktis og Nordpolen.
Kernestof:
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
Set dokumentar: Hans Rosling: Don´t Panic -The Facts about population
Eksperimenter og øvelser:
Demografi
Bjergarter og mineraler
Hvem ejer Nordpolen?
Eksamenslignende fremlæggelse
Enkelt moduls fordybelse, efter eget valg, i enten i Tøjproduktion eller plastik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Befolkningsudvikling og prognoser
|
23-01-2025
|
Øvelse: Mineraler og Bjergarter
|
12-02-2025
|
2. Eksamenslignende fremlæggelse
|
12-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fødevareproduktion og forbrug
Kort beskrivelse af forløbet:
Det globale tryk og vindsystem, nedbørsdannelse, vandets kredsløb og vandbalanceligningen som geofaglig baggrunde for at forstå produktionens udfordringer eller begrænsninger i en verden med fortsat større efterspørgsel på fødevarer. Kort om dansk landbrug og regnskovens muligheder for at producerer fødevarer.
Kernestof:
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Eksperimenter og øvelser:
Hunger Map
Årstiderne, sol og jord øvelse
Ventusky
Solhøjden
Lavtryk på satellit
Undersøge eget lokalområdes oversvømmelses risiko
Vands fordampning
Skriveøvelse
Eksamenslignende fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fødevarer og klima
|
06-04-2025
|
Test - skriveøvelse
|
10-04-2025
|
Vands fordampning
|
10-04-2025
|
Feltarbejde: Solhøjden
|
23-04-2025
|
3. gang Eksamenslignende fremlæggelse
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768538376",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768538376",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768538376"
}