Holdet 2024 Bi2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Klaus Hermansen
Hold 2024 Bi2 (Bi2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skoven som økosystem
Titel 2 Diabetes og insulin
Titel 3 Rusmidler og nervesystem
Titel 4 Fra DNA til evolution
Titel 5 Immunforsvaret
Titel 6 Lunger, blodkredsløb og muskler
Titel 7 Enzymer og biokemiske reaktioner
Titel 8 Gensplejsning og kloning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skoven som økosystem

Forløbet har indeholdt:
Danske skoves økosystem generelt. Forskellige fødenet i skoven, populations-bestemmelse og beregning, transekt-tællinger, N-, P- og C-kredsløb.

Eksperimentelt arbejde der  kan indgå i eksamen:
Planteringning (Raunkiær-metoden)
Bestemmelse af skovens planter ud fra blade, blomster, bark, frugt vha. Appen "Plantnet".
Bestemmelse af skovens smådyr vha. af App-en: "Picture Insect - Bug identifier".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Diabetes og insulin

Forløbet har omhandlet diabetes og insulin. Vi har arbejdet med diabetes type 1 og diabetes type 2. Dannelsen af insulin i betacellerne, insulins rolle til at regulere blodsukkeret (glukose) samt begrebet glykæmisk index. Vigtige begreber fra biologi c er repeteret, bl.a. osmose og kulhydraters opbygning

Forsøg der kan indgå i eksamen:

Blodsukkerforsøg på udvalgte forsøgspersoner fra holdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rusmidler og nervesystem

Vi har arbejdet med nerveceller (neuroner) generelt, herunder opbygning og regulering. Vi har haft særligt fokus på forskellige rusmidlers påvirkning på synapser, herunder specielt alkohol. I grupper har vi behandlet forskellige rusmidler og fremlagt dem for hinanden.

Forsøg der kan indgå i eksamen:
Alkohol og rødbeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fra DNA til evolution

Forløbet har omhandlet DNAs opbygning og regulering, gener generelt (herunder 1- og 2 gens-nedarvning), mitose og meiose, mutationer, evolution bredt set. Vi har arbejdet dybtgående med evolution og klassifikation i Købehavns Zoo.

Forsøg der kan indgå i eksamen:

Selektionsforsøg med bønner
Øvelser fra evolutionsforløbet i Zoo
Mitose i Løg
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Immunforsvaret

Forløbet har omhandlet virus- og bakterieinfektioner ved forskellige sygdomme. Immunforsvarets reaktion på virusinfektioner er grundigt blevet behandlet. ELISA og PCR er teoretisk blevet inddraget som diagnosticeringsværktøjer i forbindelse med virus- og bakteriesygdomme. Eleverne har i grupper arbejdet indgående med selvvalgt virus- eller bakteriel sygdom og fremlagt deres sygdom i klassen.

Forsøg der kan indgå i eksamen:

ELISA (virtuelt forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lunger, blodkredsløb og muskler

Forløbet har omhandlet hjerte- og lungekredsløbet. Inddragelse af eksempler på hjerte- og lungesygdomme. Vi har forsøgsmæssigt undersøgt raske lungers funktion og studeret hvordan rygerlunger (KOL) vil fungere/se ud. Musklers opbygning, fibersammensætning og funktion er blevet inddraget.

Forsøg der kan indgå i eksamen:

Studie af raske lunger og rygerlunger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Enzymer og biokemiske reaktioner

Forløbet har omhandlet enzymers opbygning og funktion. Herunder enzymers rolle i glykolyse, citronsyrecyklus (Krebs' cyklus) og elektrontransportkæden generelt. Både aerobe og anaerobe processer i celler (herunder muskel- og gærceller) er blevet inddraget teoretisk for gærceller og ved laktat-forsøg med udvalgte elever ved forskellige arbejdsintensiteter

Forsøg der kan indgå i eksamen:

Katalase-forsøg med lever og kartoffel
Laktatforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Gensplejsning og kloning

Forløbet har omhandlet kloning på individ-niveau, traditionel gensplejsning med fokus på plantegensplejsning, kort introduktion til CRISPR.

Forsøg der kan indgå til eksamen:

Insulin-gensplejsning med papir og saks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer