Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Klaus Hermansen
|
Hold
|
2024 Bi2 (Bi2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skoven som økosystem
Forløbet har indeholdt:
Danske skoves økosystem generelt. Forskellige fødenet i skoven, populations-bestemmelse og beregning, transekt-tællinger, N-, P- og C-kredsløb.
Eksperimentelt arbejde der kan indgå i eksamen:
Planteringning (Raunkiær-metoden)
Bestemmelse af skovens planter ud fra blade, blomster, bark, frugt vha. Appen "Plantnet".
Bestemmelse af skovens smådyr vha. af App-en: "Picture Insect - Bug identifier".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Diabetes og insulin
Forløbet har omhandlet diabetes og insulin. Vi har arbejdet med diabetes type 1 og diabetes type 2. Dannelsen af insulin i betacellerne, insulins rolle til at regulere blodsukkeret (glukose) samt begrebet glykæmisk index. Vigtige begreber fra biologi c er repeteret, bl.a. osmose og kulhydraters opbygning
Forsøg der kan indgå i eksamen:
Blodsukkerforsøg på udvalgte forsøgspersoner fra holdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rusmidler og nervesystem
Vi har arbejdet med nerveceller (neuroner) generelt, herunder opbygning og regulering. Vi har haft særligt fokus på forskellige rusmidlers påvirkning på synapser, herunder specielt alkohol. I grupper har vi behandlet forskellige rusmidler og fremlagt dem for hinanden.
Forsøg der kan indgå i eksamen:
Alkohol og rødbeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fra DNA til evolution
Forløbet har omhandlet DNAs opbygning og regulering, gener generelt (herunder 1- og 2 gens-nedarvning), mitose og meiose, mutationer, evolution bredt set. Vi har arbejdet dybtgående med evolution og klassifikation i Købehavns Zoo.
Forsøg der kan indgå i eksamen:
Selektionsforsøg med bønner
Øvelser fra evolutionsforløbet i Zoo
Mitose i Løg
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Immunforsvaret
Forløbet har omhandlet virus- og bakterieinfektioner ved forskellige sygdomme. Immunforsvarets reaktion på virusinfektioner er grundigt blevet behandlet. ELISA og PCR er teoretisk blevet inddraget som diagnosticeringsværktøjer i forbindelse med virus- og bakteriesygdomme. Eleverne har i grupper arbejdet indgående med selvvalgt virus- eller bakteriel sygdom og fremlagt deres sygdom i klassen.
Forsøg der kan indgå i eksamen:
ELISA (virtuelt forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lunger, blodkredsløb og muskler
Forløbet har omhandlet hjerte- og lungekredsløbet. Inddragelse af eksempler på hjerte- og lungesygdomme. Vi har forsøgsmæssigt undersøgt raske lungers funktion og studeret hvordan rygerlunger (KOL) vil fungere/se ud. Musklers opbygning, fibersammensætning og funktion er blevet inddraget.
Forsøg der kan indgå i eksamen:
Studie af raske lunger og rygerlunger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Enzymer og biokemiske reaktioner
Forløbet har omhandlet enzymers opbygning og funktion. Herunder enzymers rolle i glykolyse, citronsyrecyklus (Krebs' cyklus) og elektrontransportkæden generelt. Både aerobe og anaerobe processer i celler (herunder muskel- og gærceller) er blevet inddraget teoretisk for gærceller og ved laktat-forsøg med udvalgte elever ved forskellige arbejdsintensiteter
Forsøg der kan indgå i eksamen:
Katalase-forsøg med lever og kartoffel
Laktatforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gensplejsning og kloning
Forløbet har omhandlet kloning på individ-niveau, traditionel gensplejsning med fokus på plantegensplejsning, kort introduktion til CRISPR.
Forsøg der kan indgå til eksamen:
Insulin-gensplejsning med papir og saks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768538422",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768538422",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768538422"
}