Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Henriette Anbro
|
Hold
|
2024 Ma B1 HF (Ma B1 HF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Andengradspolynomiet
Andengradspolynomier:
Parabler og koefficienter
Diskriminant og toppunktsformel
Rødder
Faktorisering og nulregel
Polynomier af højere grad
Pensum:
Kernestof Mat 2, Gregersen og Nørregaard, 2018
s.8-17
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
Funktioner:
De 4 repræsentationsformer, værdimængde og definitionsmængde
Monotoniforhold
Sum, differens, produkt og kvotient af funktioner
Sammensatte funktioner
Trigonometriske funktioner: Definition og egenskaber, f(x)=sin(x)
Enhedscirklen og cosinus og sinus
Harmonisk svingning
Logaritmefunktioner og omvendt funktion er kort gennemgået
Supplerende stof: Modellering af autenstisk datamateriale. tidevand i Køge og Hanstholm.
Pensum:
Kernestof Mat 2, Gregersen og Nørregaard, 2018
s.24-31 og 40-43 og 52-53
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Binomialfordeling og test
Faglige mål:
-At kunne opstille et sandsynlighedsfelt på tabelform, ud fra en beskrivelse af et stokastisk eksperiment
-At kunne opstille en sandsynlighedsfordeling som tabel og evt. som pindediagram, ud fra en beskrivelse af en stokastisk variabel
-At bestemme sandsynligheder for hændelser, og værdier af en stokastisk variabel, når sandsynlighedsfelt eller sandsynlighedsfordeling er kendt.
-At beregne middelværdi og spredning for en stokastisk variabel.
-At kende grundlæggende begreber vedrørende binomialfordeling: Basiseksperiment, binomialeksperiment, antals- og sandsynlighedsparameter.
-At kunne bruge begreberne i konkrete sammenhænge
-At kunne opstille og gennemføre binomialtest
Pensum:
Kernestof Mat 2, Gregersen og Nørregaard, 2018
s.66-75 og s.82-87
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tangent og væksthastighed
Differentialregning og vækst:
Voksende og aftagende funktioner
Tangent og væksthastighed
Regneregler for afledte funktioner
Tangent og sekanthældning samt grænseværdi og differenskvotient
3 trinsreglen og beviset for formelen for differentialkvotienten for f(x)=2ax
Regneregler for afledte funktioner, produkt og kæderegel
Monotoniforhold og differentialregning
Optimering
Andengradspolynomier og differentialregning samt bevis for førstekoordinaten til formlen for toppunktet
Pensum:
Kernestof Mat 2, Gregersen og Nørregaard, 2018
s.92-101 og 110-113 og 122-123 og 126-129 og 130-131
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Analytisk geometri
Analytisk geometri:
Den rette linje og hældningsvinkel
Forskriften for linjen gennem et punkt
Skæring mellem linjer
Ortogonale linjer og deres hældning a*c=-1
Afstandsformlen
Cirklens ligning og skæring mellem cirkel og linje
Tangenten til cirklen
Omskrivning af cirklens ligning
Bevis for hældningsvinkel og forskriften for linjen gennem et punkt
Afstanden mellem to punkter samt bevis
Pensum:
Kernestof Mat 2, Gregersen og Nørregaard, 2018
s.158-169 + 173
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ekstra forberedelsesmateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Normalfordeling
Normalfordeling
Normalfordelingsapproksimation
Simulering
Konfidensintervaller
Pensum:
Kernestof Mat 2, Gregersen og Nørregaard, 2018
s.140-143 og 146-147
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768731143",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768731143",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64768731143"
}