Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jakob Moesby Andersen
|
Hold
|
2024 id/3a (3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojekt
Eleverne skal gennemføre et løbetræningsforløb med henblik på at forbedre deres kondition.
Overordnede formål: Eleverne skal opnå god fysisk kapacitet og præsenteres for aerob og anaerob intervaltræning, samt kontinuerligt løb for at opnå en forståelse for, hvorledes ens kondition kan forbedres. Eleverne skal opleve glæden ved at bevæge sig, således at de motiveres til fortsat fysisk aktivitet.
Faglige mål:
Fokusområde fysisk aktivitet og træning:
Forbedring/vedligeholdelse af den aerobe effekt og kapacitet. Eleverne skal arbejde med deres aerobe effekt og kapacitet og forbedre eller vedligeholde deres kondition udtrykt i konditallet. Elevernes kondition testes via en Coopers løbetest og/eller en yo-yo test både ved forløbets start og slut, så en eventuel fremgang kan dokumenteres.
Derudover har de løbet 5 km til skolens motionsløb. Resultatet skal give eleverne et indblik i hvilken fysisk tilstand de er i og hvorledes de er placeret i forhold til deres egen aldersgruppe. Forløbet har en varighed over en periode på ca. 8 uger.
Læringsmål
- at eleverne opnår en god/forbedret kondition, indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder og forståelse for
- at eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske trænings påvirkning på kroppen
- at eleverne opnår viden om betydningen af at være i god fysisk træningstilstand for deres sundhed på en række områder
- at eleverne opnår indsigt i, hvordan man arbejder med programlægning og herunder begreberne intensitet, volumen, progression, restitution
- at eleverne udfærdiger, gennemfører og evaluerer deres eget fysiske træningsprogram
Teori:
Eleven introduceres til Træningslære; herunder superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning/nedvarmning, aerob træning, kontinuerlig træning, intervaltræning, test af kondition, hvordan man tester, principper for programlægning
(Omfang af tekstmateriale: ca. 20 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
X-fit (eksamensforløb)
Forløbslængde: 6 moduler à 90 minutter
Faglige mål:
• Opnå kendskab til funktionel træning og centrale tekniske øvelser.
• At kunne udføre grundlæggende øvelser teknisk korrekt og på den måde forebygge skader.
• At kunne vise øvelser både med egen kropsvægt og øvelser med udstyr i form af fx kettlebells, håndvægte, medicin bolde, bodybars, sjippetov ect.
• At kunne sammensætte øvelser i forskellige typer af WODs (workouts) der tilsvarer elevens tekniske niveau og træner fysisk alsidighed gennem varierede øvelser.
(WOD = Workout Of the Day).
• At opnå viden om hvordan man kan differentiere (skalere) øvelserne.
• At kunne sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde.
• At være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer.
Kernestof:
Teori i forløbet:
• ”Yubio C+B (2022)”, s. 963-969
Supplerende materiale:• (”Yubio C+B (2022)”, s. 969-987 øvelser og inspiration)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball (ikke eksamensforløb)
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen
til at indgå og fungere på et hold.
Eleverne er introduceret til kidsvolley teknikkerne: Fingerslagskast, baggerslagskast og smashkast. De får herved en gradvise tilvænning til volleyballspillet med det formål at øge kvaliteten af det endelige spil.
Tekniske elementer af volleyball – korrekt udførelse af:
• Serv – underhånd og overhånd
• Baggerslag
• Fingerslag
• Hævninger
• Smash
Taktiske elementer af volleyball med udgangspunkt i 3 mod 3 spil – at kunne:
• Opbygge angrebsspil (modtagning, hævning, smash)
• De enkelte spillerpositioners opgaver/roller i spil
• Regler (herunder bl.a. rotationsorden, forskel på bagspillere og netspillere, mv)
• Udvise kommunikations-og samarbejdsevne under spil
Eleverne skal som afslutning på forløbet aflevere en video, hvor de fremfører en serv, et baggerslag, et fingerslag og smash.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dans med Lanciers
Formålet med forløbet er at lære de fem ture i Lanciers, som danses til gallafesten.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.
Forløbet afrundes med repetition af elevernes rytmiske musikopvarmningsprogrammer fra 1.g, da dette forløb indgår som eksamensforløb.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin, balancé samt danse i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i dansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved Les Lanciers historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball (eksamensforløb)
Eleverne skal lære basale tekniske og taktiske færdigheder i basketball og kunne anvende de vigtigste teknikker i øvelser og spilsituationer. Følgende tekniske elementer er blevet trænet:
- Aflevering
- Jumpstop
- Pivotering
- Skud
- lay up
- Finter
- Cut
Forløbet afsluttes med en filmet video af deres forløbsprøve, hvor flere af ovenstående færdigheder skal indgå.
Forløbsprøve: Video af teknik og øvelser samt kamp
Alle skal filme øvelser med udførelse af 3-4 gentagelser for hver af de tekniske elementer:
- Aflevering (flere forskellige)
- Dribling (med retningsskift)
- Skud
- Lay up
Se teknik-beskrivelser og video samt bedømmelseskriterier for fokuspunkter.
Det meste af teknikken kan vises ved at det indgår i de forskellige angrebsøvelser/cuts.
I skal desuden filme en lille sekvens med et par angreb og forsvar i frit spil - f.eks. 3:3 til én kurv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans (Eksamensforløb)
(Klassen er slået sammen efter 2.g Derfor har en del af klassen arbejdet med Jive og en del har arbejdet med Cha-cha-cha og Engelsk vals.)
Eleverne skal kunne udføre grundtrin og variationer i takt til musikken og kunne indgå i pardansene sammen med en partner med dansefatning.
Dansene skal udføres med fokus på de enkelte danses karakteristika og udtryk.
Enkle variationer og grundtrin skal sættes sammen til en lille rutine i hver dans.
Engelsk vals: Grundtrin, vals i firkant, højredrejning og venstredrejning.
Sammensatte rutiner: Vals: Rutine 1 (let) & Vals: Rutine 2 (middel) Yubio s. 1313
Cha-cha-cha: Spotdrejning, damedrejning, New York, hand to hand, tripple lockstep og skulder ved skulder.
Sammensatte rutiner: Cha-cha-cha: Rutine 1 (let) & Cha-cha-cha: Rutine 2 (middel)
Yubio s. 1301
Jive
Eleverne skal kunne forevise:
Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for latindansen Jive
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om bevægelseskvaliteten i latindansen Jive.
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Jive: Grundtrin, damedrejning, chassé v. siden af hinanden, kick I & II, vindmøllen, stop & go, bytte hånd bag ryg, American spin New Yorker, Spark & twist.
Kernestof:
Yubio Idræt C+B (2022): s. 1231-1233, 1241-1247
(Omfang af tekstmateriale: ca. sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold: Verdens mest populære sport (Eksamensf.)
Formål:
Forløbet tilrettelægges niveaudifferentieret for at alle skal mærke glæden ved at spille med og mod ligeværdige.
Alle elever uanset forhåndskendskab og –niveau skal kende til og kunne udføre de vigtigste tekniske færdigheder i form af dribling, aflevering, tæmning og afslutning. Desuden skal der opnås viden om de vigtigste taktiske elementer for at kunne indgå i sammenspil på et hold. Se i øvrigt s. 523 i Yubio (2022).
Der er fokus på at dyrke fællesskabet og spilleglæden med andre på samme niveau. Det skal være socialt og sjovt. Der reflekteres over, hvorfor fodbols formår at samle og engagere flere mennesker over hele verden end nogen anden sport.
Forløbet skal desuden forbedre elevernes fysiske kapacitet (særligt kondition) gennem intervaltræning med bold. Forhåbentlig vil mange opleve, at de ikke tænker det som konditionstræning, da bolden, spillet og den indre motivation er i fokus.
Eleverne skal selv parvis være ansvarlige for at sætte sig ind i og instruere tekniske og taktiske øvelser og spil for de andre elever på samme niveau. Dermed arbejdes der hen imod at kunne reflektere over formål og fokuspunkter, som senere skal bruges til at lave drejebøger.
Teori: Yubio C+B (2022)”, s.492-499
Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Yoga og sundhed (Eksamensforløb)
Læringsmål i dette forløb:
Formålet er at møde en bevægelsesform, der stiger i popularitet blandt befolkningen. Målet er også, at elevens kropsbevidsthed skærpes og det samme gælder evnen til fordybelse og til at mærke egne behov
Eleven skal vide, hvad yoga er og sætte det i forbindelse med sundhed (med henblik på den fysiske og psykiske sundhedsdimension)
Eleven skal have kendskab til det brede sundhedsbegreb og de faktorer, der har indflydelse på vores sundhed (KRAM, søvn, stress)
Eleven skal præsenteres for forskellige former for yoga (Yin yoga og Vinyasa)
Eleven skal kunne udføre en solhilsen, månehilsen, de 5 tibetanere samt et simpel vinyasa-flow
Eleven skal kunne indgå i en serie med krigeren, løberen, planken og kobraen som de som individ og gruppe har lært at instruere i
Eleven skal til sidst selv kunne sammensætte en koreografi på 5 minutter ud fra stillingerne fra solhilsen, månehilsen og de forskellige serier, de har arbejdet med (koreografien skal filmes og afleveres som slutprodukt)
Eleven bedømmes ud fra følgende: Lige linjer, styrke, balance og koncentration (og fokus)
Der er ikke lagt vægt på smidighed, men på korrekt udførelse af stillingerne
Pensum: Yubio (2022): s. 13-24
Supplerende materiale:
Flow Yoga Mark Ray (PDF)
TED TALK: Sleep is your Superpower (https://youtu.be/5MuIMqhT8DM?si=U4gKIKZZCtk1wvIJ)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rytmisk opvarmning (Eksamensforløb)
Formålet med forløbet er først og fremmest, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Vi har arbejdet med basale principper og begreber inden for bevægelse til musik i form af Labans BESS-koncept.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Kernestof:
Yubio Idræt C+B (2022), s. 1241-1246, 1260-1264
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770382102",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770382102",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770382102"
}