Holdet 2024 id/3c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jakob Moesby Andersen
Hold 2024 id/3c (3c id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Træningsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Træningsprojekt

Eleverne skal gennemføre et løbetræningsforløb med henblik på at forbedre deres kondition.

Overordnede formål: Eleverne skal opnå god fysisk kapacitet og præsenteres for aerob og anaerob intervaltræning, samt kontinuerligt løb for at opnå en forståelse for, hvorledes ens kondition kan forbedres. Eleverne skal opleve glæden ved at bevæge sig, således at de motiveres til fortsat fysisk aktivitet.

Faglige mål:
Fokusområde fysisk aktivitet og træning:
Forbedring/vedligeholdelse af den aerobe effekt og kapacitet. Eleverne skal arbejde med deres aerobe effekt og kapacitet og forbedre eller vedligeholde deres kondition udtrykt i konditallet. Elevernes kondition testes via en Coopers løbetest og/eller en yo-yo test både ved forløbets start og slut, så en eventuel fremgang kan dokumenteres.

Derudover har de løbet 5 km til skolens motionsløb. Resultatet skal give eleverne et indblik i hvilken fysisk tilstand de er i og hvorledes de er placeret i forhold til deres egen aldersgruppe. Forløbet har en varighed over en periode på ca. 8 uger.

Læringsmål
- at eleverne opnår en god/forbedret kondition, indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder og forståelse for

- at eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske trænings påvirkning på kroppen

- at eleverne opnår viden om betydningen af at være i god fysisk træningstilstand for deres sundhed på en række områder

- at eleverne opnår indsigt i, hvordan man arbejder med programlægning og herunder begreberne intensitet, volumen, progression, restitution

- at eleverne udfærdiger, gennemfører og evaluerer deres eget fysiske træningsprogram

Teori:
Eleven introduceres til Træningslære; herunder superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning/nedvarmning, aerob træning, kontinuerlig træning, intervaltræning, test af kondition, hvordan man tester, principper for programlægning

(Omfang af tekstmateriale: ca. 20 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer