Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Cramon
|
Hold
|
2024 id/3e (3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Træningsprojekt
Eleverne skal gennemføre et løbetræningsforløb med henblik på at forbedre deres kondition.
Overordnede formål: Eleverne skal opnå god fysisk kapacitet og præsenteres for aerob og anaerob intervaltræning, samt kontinuerligt løb for at opnå en forståelse for, hvorledes ens kondition kan forbedres. Eleverne skal opleve glæden ved at bevæge sig, således at de motiveres til fortsat fysisk aktivitet.
Faglige mål:
Fokusområde fysisk aktivitet og træning:
Forbedring/vedligeholdelse af den aerobe effekt og kapacitet. Eleverne skal arbejde med deres aerobe effekt og kapacitet og forbedre eller vedligeholde deres kondition udtrykt i konditallet. Elevernes kondition testes via en Coopers løbetest og/eller en yo-yo test både ved forløbets start og slut, så en eventuel fremgang kan dokumenteres.
Derudover har de løbet 5 km til skolens motionsløb. Resultatet skal give eleverne et indblik i hvilken fysisk tilstand de er i og hvorledes de er placeret i forhold til deres egen aldersgruppe. Forløbet har en varighed over en periode på ca. 8 uger.
Læringsmål
- at eleverne opnår en god/forbedret kondition, indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder og forståelse for
- at eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske trænings påvirkning på kroppen
- at eleverne opnår viden om betydningen af at være i god fysisk træningstilstand for deres sundhed på en række områder
- at eleverne opnår indsigt i, hvordan man arbejder med programlægning og herunder begreberne intensitet, volumen, progression, restitution
- at eleverne udfærdiger, gennemfører og evaluerer deres eget fysiske træningsprogram
Teori:
Eleven introduceres til Træningslære; herunder superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning/nedvarmning, aerob træning, kontinuerlig træning, intervaltræning, test af kondition, hvordan man tester, principper for programlægning
Materiale: [Yubio Idræt C+B, side 67-77] samt powerpoint præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Yoga & sundhed
Læringsmål i dette forløb:
Formålet er at møde en bevægelsesform, der stiger i popularitet blandt befolkningen. Målet er også, at elevens kropsbevidsthed skærpes og det samme gælder evnen til fordybelse og til at mærke egne behov
Eleven skal vide, hvad yoga er og sætte det i forbindelse med sundhed (med henblik på den fysiske og psykiske sundhedsdimension)
Eleven skal have kendskab til det brede sundhedsbegreb og de faktorer, der har indflydelse på vores sundhed (KRAM, søvn, stress)
Eleven skal præsenteres for forskellige former for yoga (Yin yoga og Vinyasa)
Eleven skal kunne udføre en solhilsen, månehilsen, de 5 tibetanere samt et simpel vinyasa-flow
Eleven skal kunne indgå i en serie med krigeren, løberen, planken og kobraen som de som individ og gruppe har lært at instruere i
Eleven skal til sidst selv kunne sammensætte en koreografi på 5 minutter ud fra stillingerne fra solhilsen, månehilsen og de forskellige serier, de har arbejdet med (koreografien skal filmes og afleveres som slutprodukt)
Eleven bedømmes ud fra følgende: Lige linjer, styrke, balance og koncentration (og fokus)
Der er ikke lagt vægt på smidighed, men på korrekt udførelse af stillingerne
Pensum: Yubio (2021): s. 13-24
Supplerende materiale:
Flow Yoga Mark Ray (PDF)
TED TALK: Sleep is your Superpower (https://youtu.be/5MuIMqhT8DM?si=U4gKIKZZCtk1wvIJ)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Lanciers
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansene. Forløbet er bygget op med en introduktion og tilvænning til lanciers trin, opbygning og forskellige dansefatninger. I det 3.-5. modul er fokus på de 5 ture i Les Lanciers samt evt. på indmarchen.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.
Læringsmål:
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
Lanicers (Køge versionen -se link):
-første tur: Broturen
-anden tur: Komplimentturen
-tredje tur: Damemøllen
-fjerde tur: Visitturen
-femte tur: Herremøllen
Materiale: Yubio (2021) s. 1214-1218
Link til Køge versionen:
https://www.youtube.com/watch?v=ILbq57J0yig&list=PLePJf9Qb5IPrsArvtYmjDfLQK9HFW4Ewi&index=5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770478658",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770478658",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770478658"
}