Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lasse Karlo Birch Svedborg
|
Hold
|
2024 id/3f (3f id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojekt
Eleverne skal gennemføre et løbetræningsforløb med henblik på at forbedre deres kondition.
Overordnede formål: Eleverne skal opnå god fysisk kapacitet og præsenteres for aerob og anaerob intervaltræning, samt kontinuerligt løb for at opnå en forståelse for, hvorledes ens kondition kan forbedres. Eleverne skal opleve glæden ved at bevæge sig, således at de motiveres til fortsat fysisk aktivitet.
Faglige mål:
Fokusområde fysisk aktivitet og træning:
Forbedring/vedligeholdelse af den aerobe effekt og kapacitet. Eleverne skal arbejde med deres aerobe effekt og kapacitet og forbedre eller vedligeholde deres kondition udtrykt i konditallet. Elevernes kondition testes via en Coopers løbetest og/eller en yo-yo test både ved forløbets start og slut, så en eventuel fremgang kan dokumenteres.
Derudover har de løbet 5 km til skolens motionsløb. Resultatet skal give eleverne et indblik i hvilken fysisk tilstand de er i og hvorledes de er placeret i forhold til deres egen aldersgruppe. Forløbet har en varighed over en periode på ca. 8 uger.
Læringsmål
- at eleverne opnår en god/forbedret kondition, indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder og forståelse for
- at eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske trænings påvirkning på kroppen
- at eleverne opnår viden om betydningen af at være i god fysisk træningstilstand for deres sundhed på en række områder
- at eleverne opnår indsigt i, hvordan man arbejder med programlægning og herunder begreberne intensitet, volumen, progression, restitution
- at eleverne udfærdiger, gennemfører og evaluerer deres eget fysiske træningsprogram
Teori:
Eleven introduceres til Træningslære; herunder superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning/nedvarmning, aerob træning, kontinuerlig træning, intervaltræning, test af kondition, hvordan man tester, principper for programlægning
Materiale: Yubio Idræt C+B kapitler samt powerpoint præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en badmintonbane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spil på hele og halve baner. Grunden til, at der ikke altid spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser og færdigheder filmes.
Hvad skal eleven kunne:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Da dele af holdet har haft bordtennis, og kun få har haft badminton med mig tidligere, gennemfører vi et nyt forløb således at I alle kan gå til eksamen i badminton.
-
Skadhede, T.S. et. al: YUBIO IDRÆT C+B (2022); sider: 839-842
-
Skadhede, T.S. et. al: YUBIO IDRÆT C+B (2022). Side: 844 - forhåndsgreb, baghåndsgreb og serv
-
Kapitel 22 Teknik 4 - forhåndsserv kort
-
Kapitel 22 Teknik 3 - forhåndsserv lang
-
Kapitel 22 Teknik 5 - baghåndsserv kort
-
Kapitel 22 Teknik 6 - baghåndsserv lang
-
Kapitel 22 Teknik 7 - benarbejde, kort forhåndshjørne
-
Kapitel 22 Teknik 8 - netdrop forhånd
-
Kapitel 22 Teknik 9 - forhåndslob
-
22 Teknik 10: Benarbejde kort baghåndshjørne
-
22 Teknik 11: Netdrop baghånd
-
22 Teknik 12: Lob baghånd
-
22 Teknik 13: Benarbejde langt forhåndshjørne
-
22 Teknik 14: Clear forhånd
-
22 Teknik 15: Drop forhånd
-
22 Teknik 16: Smash forhånd
-
22.D1 - Spilsekvens - serv, clear/drop/smash
-
22.D4 - Spilsekvens - clear, clear, drop, lob
-
I modulet skal I filme jeres badmintonfærdigheder.
-
Badminton færdigheder 2024.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pardans og Les Lanciers
Formål:
Formålet med dette danseforløb er at opnå en praktisk forståelse for centrale elementer i både standarddanse (engelsk vals og cha cha cha) samt folkedanse (herunder Les Lanciers). Gennem forløbet arbejder eleverne med dansenes opbygning, trin, rytme, udtryk og sociale dimensioner. I den forbindelse er Labans BESS-koncept introduceret.
Forløbet er delt op i to hoveddele:
Engelsk vals og cha cha cha (3 moduler):
- Fokus i de første moduler er på grundtrin, teknik, rytmeforståelse og enkelte variationer.
- Efterfølgende arbejdes der med at bygge variationer sammen til små serier og øge udtrykket i dansen.
- Målet er at kunne udføre en længere rutine i hver dans – enten selvkomponeret eller hentet fra undervisningsmaterialet.
- Forløbet afsluttes med en fremvisning af de indlærte rutiner til en forløbsprøve.
Les Lanciers (3 moduler):
- Forløbet starter med en introduktion til Les Lanciers grundtrin, opbygning og dansefatninger
- Dernæst arbejdes der med Les Lanciers og de fem ture,
- Der lægges vægt på formationsforståelse, taktfølelse og samarbejde i kvadriller.
- Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor hele holdet danser Les Lanciers i formation.
Eleven skal kunne:
- Udføre grundlæggende trin og danse i takt til musikken
- Forstå og anvende korrekte teknikker ift. fodplacering, benbevægelse og hoftearbejde
- Udvise korrekt kropsholdning og anvende passende dansefatninger
- Føre eller blive ført af en partner
- Sætte variationer sammen til små serier og mestre en længere rutine
- Starte og bevæge sig i takt med musikken og begynde på korrekt taktslag
- Huske og udføre danse udenad og med passende udtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Badminton video
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flagfootball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I hele forløbet er man inddelt i faste hold for at kunne udarbejde
en god playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Tidsreglen på 30 sekunder ml. hvert spil bør overholdes for at undgå for lange pauser og for lav intensitet.
Hvad skal eleven kunne?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770480704",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770480704",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770480704"
}