Holdet 2024 bi/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Kristian Arild Poulsen
Hold 2024 bi/x (1x bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Kroppens organer og kredsløb
Titel 2 Forløb#2 Livets basis
Titel 3 Forløb#3 Vores arvemateriale
Titel 4 Forløb#4 Vores biologiske arv
Titel 5 Forløb#5 Kost og sundhed
Titel 6 Forløb#6 Forplantning
Titel 7 Forløb#7 Økosystemer og vandkvalitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Kroppens organer og kredsløb

Kredsløbet og åndedrættets opbygning og funktion

Kredsløbets og åndedrættets opbygning og funktion, herunder hjertets opbygning, blodets sammensætning, udveksling af gasser i væv og lunger.

Øvelser:
Hæmatokritværdi
Puls, blodtryk og lungefunktion

Omfang i sider: 21 sider + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Livets basis

Forløbet om livets opstående, cellers generelle opbygning, herunder forskelle på pro-og eukaryote celler, de forskellige organellers funktioner og cellemembranens struktur og kemiske egenskaber, inkl. membran transport systemer.

Der er derudover arbejdet med begreberne diffusion, semipermeabilitet og osmose, samt cellers deling (mitose).

Øvelser.  

Diffusion og cellestørrelse
Osmose i kartofler


Omfang: 21 sider + 3 øvelses vejledninger (journaler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Vores arvemateriale

Arvematerialets opbygning og funktion

I forløbet er der arbejdet med DNAs opbygning og funktion, herunder proteinsyntese. Der er derudover arbejdet med mutationer (punktmutationer)

Øvelser:
Oprensning af DNA fra løg.

Omfang, sider læst: 25 sider + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Vores biologiske arv

Genetisk grundbegreber, nedarvning af et gen inkl. mendels 1. lov, nedarvning af egenskaber inkl. krydsningsskemaer og stamtavler med dominant, recessiv og kønsbunden nedarvning.

Derudover om evolution, udvikling, tilpasning og fitness

Øvelser:
Udspaltning af 1 gen i majsplanter
PTC allel test
Survival of the fittest

Omfang, sider læst: 19 sider + øvelsesvejledning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Kost og sundhed

Forløb om vores kost og sundhed. Der er arbejdet med hvad næringsstoffer er, hvad deres funktion er,  hvordan de er opbygget og deres energiindhold inkl anbefalet energiprocentfordeling i vores kost og beregning af eksempler.

Derudover er fordøjelsessystemet gennemgået inkl. hvordan næringsstofferne optages.

Yderligere er der arbejdet med hvad en enzymer er, hvordan de virker og deres rolle i fordøjelse. Begreberne substrat, produkt og denaturering er introduceret.

Øvelser:
Forsøg med amylase


Omfang: 23 sider + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Forplantning

I forløbet er der arbejdet med opbygning af mandens og kvindens kønsorganer, den
hormonelle regulering af sædcelleproduktion og ægdannelse, menstruationscyklus herunder hvad hormoner er og feedback mekanismer. Derudover er der arbejdet med befrugtning og graviditet.

Øvelser.
Graviditetstest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Økosystemer og vandkvalitet

Der er arbejdet med økologiske grundbegreber herunder hvad et økosystem er, abiotiske og biotiske faktorer.

Derudover er der arbejdet med fødekæder (fødenet) inkl primærproducenter,
konsumenter, autotrofe og heterotrofe organismer og c-kredsløb. Begreberne BBP, R og NPP er introduceret samt processerne fotosyntese og respiration.

Derudover er der arbejdet med vandkvalitet i et vandløb, herunder vandets kredsløb, iltens
kredsløb samt vandindikatorer og de biologiske metoder der anvendes til at evaluere
vandkvalitet (makroindeks). Endelig er det gennemgået hvad der sker med et vandløb hvis det forurenes med næringsstoffer (el organisk materiale).

Øvelser:
Fotosyntese i vandpest
Vandløbsundersøgelse (makroindeks)

Omfang: 22 sider + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer