Holdet G04 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lotte B. Laursen
Hold 2025 DA/G04 (G04 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Taler der vil noget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Taler der vil noget

Formål:
At eleverne får en forståelse for, at taler både er en mundtlig og skriftlig genre. Eleverne skal i deres analyser af forløbets taler både fokusere på kommunikationssituationen, det paraverbale og nonverbale og sproglige/stilistiske virkemidler. I forløbet stiftes desuden bekendtskab med den mundtlige debat, den dybdeborende dokumentarfilm og skønlitteratur.

Fagbegreber i forløbet:
Angående taler: Paraverbalt og nonverbalt sprog, Ciceros pentagram, de tre talegenrer, appelformer og udvalgte stilistiske virkemidler (anafor, epifor, triade, antitese, retorisk spørgsmål og metafor).
Dokumentaranalyse: Den dybdeborende dokumentar, autenticitetsmarkører, fiktionsmarkører og filmiske virkemidler.
Skriftlig dansk: Kort introduktion til de tre skrivefaser (førskrivning, skrivning, redigering). Tragtindledning og PEEL.

Primærtekster:
- Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Galla 2020
- Perspektivtekst til Lindes tale: uddrag af ”Debatten” mellem Sofie Linde og Pia Kjærsgaard, DR2, 3. oktober 2020
- Christians tale i Thomas Vinterbergs “Festen” (1998)
- Mette Frederiksen: Tale til Godhavns-drengene, 2019
- Perspektivtekst: ”Nødråb fra børnehjemmet”, TV2, 25. februar 2021
- Niviaq Korneliussen: Takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2021 (skriftlig opgave)
- Perspektivtekst: af Niviaq Korneliussens ”Blomsterdalen”, 2020

Sekundærtekster:
- Om retorik, de tre taletyper og Cicero (fra Ole Schulz Larsen: ”Håndbog til dansk”, Systime)
- Om appelformer (fra Marianne Johnsen og Bodil Marie Gade: ”Grundbog i retorik”, Systime)

Skriftlige opgaver:
- Instagramopslag om at starte på Køge Gymnasium
- Skriv en tale – om et valgfrit emne
- Skriv en analyse af Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer