Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Lotte B. Laursen
|
|
Hold
|
2025 DA/G04 (G04 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Taler der vil noget
Formål:
At eleverne får en forståelse for, at taler både er en mundtlig og skriftlig genre. Eleverne skal i deres analyser af forløbets taler både fokusere på kommunikationssituationen, det paraverbale og nonverbale og sproglige/stilistiske virkemidler. I forløbet stiftes desuden bekendtskab med den mundtlige debat, den dybdeborende dokumentarfilm og skønlitteratur.
Fagbegreber i forløbet:
Angående taler: Paraverbalt og nonverbalt sprog, Ciceros pentagram, de tre talegenrer, appelformer og udvalgte stilistiske virkemidler (anafor, epifor, triade, antitese, retorisk spørgsmål og metafor).
Dokumentaranalyse: Den dybdeborende dokumentar, autenticitetsmarkører, fiktionsmarkører og filmiske virkemidler.
Skriftlig dansk: Kort introduktion til de tre skrivefaser (førskrivning, skrivning, redigering). Tragtindledning og PEEL.
Primærtekster:
- Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Galla 2020
- Perspektivtekst til Lindes tale: uddrag af ”Debatten” mellem Sofie Linde og Pia Kjærsgaard, DR2, 3. oktober 2020
- Christians tale i Thomas Vinterbergs “Festen” (1998)
- Mette Frederiksen: Tale til Godhavns-drengene, 2019
- Perspektivtekst: ”Nødråb fra børnehjemmet”, TV2, 25. februar 2021
- Niviaq Korneliussen: Takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2021 (skriftlig opgave)
- Perspektivtekst: af Niviaq Korneliussens ”Blomsterdalen”, 2020
Sekundærtekster:
- Om retorik, de tre taletyper og Cicero (fra Ole Schulz Larsen: ”Håndbog til dansk”, Systime)
- Om appelformer (fra Marianne Johnsen og Bodil Marie Gade: ”Grundbog i retorik”, Systime)
Skriftlige opgaver:
- Instagramopslag om at starte på Køge Gymnasium
- Skriv en tale – om et valgfrit emne
- Skriv en analyse af Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2021
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71327420511",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71327420511",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71327420511"
}