Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jette Selvig Iversen, Linda Grønborg Dorvil, Mads Kærhus Olufsen, Peter Andersen
|
|
Hold
|
2025 nv/G05 (G05 nv fy, G05 nv bi, G05 nv ge, G05 nv ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV kemi
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV bi - Sund kost og DNA
I dette forløb får I en introduktion til kostanalyse og til de makronæringsstoffer der indgår i den mad vi spiser.
Senere ser vi på hvordan celler er opbygget og i får en introduktion til hvad DNA er. Her vil vi have fokus på ladning og polaritet af forskellige stoffer i forbindelse med stoftransport på tværs af en cellemembran og i hvordan man kan få DNA til at flytte sig gennem en gele ved hjælp af elektricitet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Plan B. En ny planet
Eleverne har i dette forløb arbejdet med følgende emner:
Exoplaneter
Universet udvidelse, Hubbles lov
Overfladetemperatur
Tryk og kraft
Fluviale former og processer
Det Geologiske kredsløb
Mineraler og bjergarter
Eleverne har i dette forløb lavet følgende øvelser:
Exoplaneter (transitmetoden)
Hubbles lov (ballon øvelsen)
Opvarmning af overflade (forskellig afstand fra Solen til Jorden og Mars)
Trykket på Mars (tryk i en væskesøjle)
Programmering af Lego Mindstorm robotter (mission på Mars)
Earth Overshoot Day
Bjergarternes kredsløb
Mineraler og bjergarter
Fluvial morforlogi
Strømningsforsøg på stranden
Faglige mål:
Der har i dette forløb været arbejdet med følgende faglige mål:
Formulere og teste enkle hypoteser
Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
Formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab
Kernestof
Elementer af universets udvidelse.
Elementer af fluvialmorforlogien
Elementer af mineralogien
Øvelser:
1. Øvelsesvejledning - Exoplaneter
2. Øvelsesvejledning - Hubbles lov
3. Øvelsesvejledning - Opvarmning af hhv. Jorden og Mars’ overflade
4. Øvelsesvejledning - Tryk i en væskesøjle
5. Øvelsesvejledning med Lego Mindstorm EV3
6. Øvelse: Overshootday
7. Øvelse: Bjergarter og mineraler
8. Øvelse: Bjergarternes kredsløb
9. Øvelse: Strømningsforsøg på stranden
10. Øvelse: Fluvialmorfologi
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Eksperimentelt arbejde
Anvendelse af fagprogrammer
Udarbejdelse af portfolio
Feltarbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb#1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forløb#3
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71334848653",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71334848653",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71334848653"
}