Holdet G05 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jette Selvig Iversen, Linda Grønborg Dorvil, Mads Kærhus Olufsen, Peter Andersen
Hold 2025 nv/G05 (G05  nv fy, G05 nv bi, G05 nv ge, G05 nv ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV kemi
Titel 2 NV bi - Sund kost og DNA
Titel 3 Plan B. En ny planet
Titel 4 Forløb#1
Titel 5 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 NV bi - Sund kost og DNA

I dette forløb får I en introduktion til kostanalyse og til de makronæringsstoffer der indgår i den mad vi spiser.
Senere ser vi på hvordan celler er opbygget og i får en introduktion til hvad DNA er. Her vil vi have fokus på ladning og polaritet af forskellige stoffer i forbindelse med stoftransport på tværs af en cellemembran og i hvordan man kan få DNA til at flytte sig gennem en gele ved hjælp af elektricitet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Plan B. En ny planet

Eleverne har i dette forløb arbejdet med følgende emner:

Exoplaneter
Universet udvidelse, Hubbles lov
Overfladetemperatur
Tryk og kraft
Fluviale former og processer
Det Geologiske kredsløb
Mineraler og bjergarter

Eleverne har i dette forløb lavet følgende øvelser:

Exoplaneter (transitmetoden)
Hubbles lov (ballon øvelsen)
Opvarmning af overflade (forskellig afstand fra Solen til Jorden og Mars)
Trykket på Mars (tryk i en væskesøjle)
Programmering af Lego Mindstorm robotter (mission på Mars)
Earth Overshoot Day
Bjergarternes kredsløb
Mineraler og bjergarter
Fluvial morforlogi
Strømningsforsøg på stranden

Faglige mål:
Der har i dette forløb været arbejdet med følgende faglige mål:
Formulere og teste enkle hypoteser
Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
Formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab

Kernestof
Elementer af universets udvidelse.
Elementer af fluvialmorforlogien
Elementer af mineralogien

Øvelser:
1. Øvelsesvejledning - Exoplaneter
2. Øvelsesvejledning - Hubbles lov
3. Øvelsesvejledning - Opvarmning af hhv. Jorden og Mars’ overflade
4. Øvelsesvejledning - Tryk i en væskesøjle
5. Øvelsesvejledning med Lego Mindstorm EV3
6. Øvelse: Overshootday
7. Øvelse: Bjergarter og mineraler
8. Øvelse: Bjergarternes kredsløb
9. Øvelse: Strømningsforsøg på stranden
10. Øvelse: Fluvialmorfologi

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Eksperimentelt arbejde
Anvendelse af fagprogrammer
Udarbejdelse af portfolio
Feltarbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer