Holdet G06 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Christian Aalborg Frandsen
Hold 2025 sa/G06 (G06 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet og staf

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet og staf

Forløbets formål:
Hvad får et menneske til at bryde loven, og hvordan reagerer vi som samfund?  Forløbet har fokus på årsager til kriminalitet og holdningen til straf og forebyggelse.
I forløbet har eleverne arbejder med forskellige sociologiske aspekter af årsager til kriminalitet:

- Hirschi (Kontrolteorien, indre kontrol, ydre kontrol)
- Merton (motivationsteorien, anomi)
- Sutherland (indlæringsteorien)
- Bourdieu (habitus, kulturel kapital, økonomisk kapital, social kapital, symbolsk kapital, felter)
- Risiko- og beskyttende faktorer
- Straf (præventiv effekt, individualpræventive effekt, generalpræventiv effekt, recidivstati-stikker)
Eleverne har haft oplæg af SSP om forebyggelse vs. Staf
I politik har eleverne arbejder med partier og forskellige vælgergruppers holdning til straf:
- Ideologier (liberalisme, konservatisme, socialisme) med fokus på holdning til kriminalitet
- Partiernes holdning til strafreformen
- Metode (kvantitativ, kvalitativ)
- Fordelings- og værdipolitik
- Minervamodellen (blå, grøn, rosa, violet, gråt segment)
I forbindelse med Ungdommens Folkemøde har eleverne foretaget interview om holdning til straf.
I økonomi har vi arbejde med forebyggelse i den universelle velfærdsmodel:
- Velfærdsaktører (stat, marked, civilsamfund)
- Velfærdsmodeller (residual, selektiv, universel)




Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
Politik:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
faglige mål
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og disku-tere samfundsmæssige problemer
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpe-midler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer