Holdet 1hf bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Lena Rønsholt Jersborg
Hold 2025 bk/hf (1hf bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Smag og Ubehag
Titel 2 Forløb#2 MINDER
Titel 3 Forløb# Das Unheimliche
Titel 4 Forløb#4 Eksamensprojekt FORBINDELSER
Titel 5 Forløb#3
Titel 6 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Smag og Ubehag

MAD i kunst

Forløbets fokus er på kunstneriske fremstillinger af mad som motiv - og hvordan kunsthistoriske perioders madmotiver kan fortælle om datidens kultur og selvforståelse.
Forløbet dykker ned i barokken (1550-1650) og samtidskunsten (nutidig kunst). I barokken fokuseres på vanitas, stilleben og Memento Moiri-begrebet.
I samtidskunsten fokuseres på den åbne fortolkning, installationskunst og det udvidede værkbegreb.

Parallelt introduceres formanalysen med fokus på lys-skygge, rumskabende virkemidler (linearperspektiv, repoussoir, atmosfærisk perspektiv, farve-perspektiv, lys-skygge, overlapning og gradienter).

Elevværker:
Claire obscure: Tegning af citroner eller vindruer
Komplementærfarve: Træer
Maleteknik: Impressionistisk maleri af landbrugsmaskine
Vanitas: Eget foto fra KG
Lys-skygge: Tegning af personligt mad-minde.

Pensum:
https://www.youtube.com/watch?v=D8cJoIUY1Kg (15 min)
Barokkens vanitas (lærerfremstillet materiale af Lena Jersborg) (5 ns)
Formanalysekompendium (lærerfremstillet kompendium Henriette Anbro)(16 ns)
Farvelære PP (8 ns)
https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-allan-otte/ (4 ns)
Allan Otte PP (5 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=Z7jd4YFe8c4&t=13s (2 ns)
Samtidskunsten (lærerfremstillet materiale af Lena Jersborg) (4,5 ns)
Samtidskunst og Postkolonial kritik PP (3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 MINDER

Forløbet minder tager dels udgangspunkt i professionelle kunstneres værker, der tematiserer minder samt elevernes egne kunstneriske undersøgelser af minder.

Der fokuseres på kunst inden for de sidste 20 år fra museet MAPS faste samling af hhv. installationskunst og fotokunst.
Eleverne indgår i et samarbejde med MAPS og udarbejder parafraser til udvalgte værker.

Elevværker:

"Et Minde er... Et Minde er ikke": tush på stof.
Registrering af Spejlgang på MAPS: tush på guldfolie
Fotografi af bevægelse med stof
Collage-parafrase af eget fotografi af bevægelse med stof.

Forløbet afsluttes med fernisering og udstilling på MAPS fra 9/10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb# Das Unheimliche

Forløbet beskæftiger sig med kunst, der vækker ubehag hos beskueren - enten vha Das Unheimliche eller The Uncanny Valley-begrebet. Das Unheimliche forståes her som det foruroligende ved, at noget "hjemligt" og genkendeligt vha. små fordrejninger bliver u-hjemligt og u-hyggeligt.

The Uncanny Valley forstås som følelsen af ubehag, når noget kunstigt bliver så menneskeligt, at vi som mennesker kan blive i tvivl om dets menneskelighed.

Det undersøges, om AI-genereret kunst og robotter også kan vække ubehag.
Det diskuteres, om menneskelig bevidsthed er en forudsætning for "ægte kunst".

Elevværker:
Julie Nord selvportræt
Automattegning "Vinden tegner"

Ekskursion til Gl. Strand "Just Kids"

Pensum:

Uddrag fra https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440 (1,2 ns)
Installationskunst docs (1ns)
https://ing.dk/artikel/grundlov-robotter-giver-mennesket-ansvaret (3 ns)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-er-robotter-og-klovne-saa-uhyggelige/ (7,5)
https://heartbeats.dk/ai-skal-ikke-lave-kunst-eller-skrive-musik-den-skal-bare-folde-mit-vasketoej-tak/ (1,5 ns)
https://etiskraad.dk/undervisning/grundskolen/cyborg/etikinterview-om-cyborgs (4,5 ns)
Kunstnerportrætter Julie Nord, DR Kultur 2016 (30 min)
Arvida Byström, Siren Eyes Live: https://www.youtube.com/watch?v=fj1wun7LuQk (3 min)
Jordan Wolfson, Female Figure https://www.youtube.com/watch?v=dy2N0_GDN5M&t=84s (7 min)
https://www.youtube.com/watch?v=w1PxJatd9LE&t=138s (5 min)
https://www.youtube.com/shorts/7QcdMd5_QtM (1 min)
Sun Yuan, Can't Help Myself https://www.youtube.com/watch?v=ZS4Bpr2BgnE&t=71s (2 min)
https://www.artificialmind.ai/projects/the-caring-machine (1.5 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Eksamensprojekt FORBINDELSER

Eksamensprojektet har temaet FORBINDELSER

Projektet er individuelt og er tildelt 5 moduler.
Proces (skitser, tilvalg og fravalg) fastholdes i portefolien.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer