Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Lena Rønsholt Jersborg
|
|
Hold
|
2025 bk/hf (1hf bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 Smag og Ubehag
MAD i kunst
Forløbets fokus er på kunstneriske fremstillinger af mad som motiv - og hvordan kunsthistoriske perioders madmotiver kan fortælle om datidens kultur og selvforståelse.
Forløbet dykker ned i barokken (1550-1650) og samtidskunsten (nutidig kunst). I barokken fokuseres på vanitas, stilleben og Memento Moiri-begrebet.
I samtidskunsten fokuseres på den åbne fortolkning, installationskunst og det udvidede værkbegreb.
Parallelt introduceres formanalysen med fokus på lys-skygge, rumskabende virkemidler (linearperspektiv, repoussoir, atmosfærisk perspektiv, farve-perspektiv, lys-skygge, overlapning og gradienter).
Elevværker:
Claire obscure: Tegning af citroner eller vindruer
Komplementærfarve: Træer
Maleteknik: Impressionistisk maleri af landbrugsmaskine
Vanitas: Eget foto fra KG
Lys-skygge: Tegning af personligt mad-minde.
Pensum:
https://www.youtube.com/watch?v=D8cJoIUY1Kg (15 min)
Barokkens vanitas (lærerfremstillet materiale af Lena Jersborg) (5 ns)
Formanalysekompendium (lærerfremstillet kompendium Henriette Anbro)(16 ns)
Farvelære PP (8 ns)
https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-allan-otte/ (4 ns)
Allan Otte PP (5 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=Z7jd4YFe8c4&t=13s (2 ns)
Samtidskunsten (lærerfremstillet materiale af Lena Jersborg) (4,5 ns)
Samtidskunst og Postkolonial kritik PP (3 ns)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 MINDER
Forløbet minder tager dels udgangspunkt i professionelle kunstneres værker, der tematiserer minder samt elevernes egne kunstneriske undersøgelser af minder.
Der fokuseres på kunst inden for de sidste 20 år fra museet MAPS faste samling af hhv. installationskunst og fotokunst.
Eleverne indgår i et samarbejde med MAPS og udarbejder parafraser til udvalgte værker.
Elevværker:
"Et Minde er... Et Minde er ikke": tush på stof.
Registrering af Spejlgang på MAPS: tush på guldfolie
Fotografi af bevægelse med stof
Collage-parafrase af eget fotografi af bevægelse med stof.
Forløbet afsluttes med fernisering og udstilling på MAPS fra 9/10
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb# Das Unheimliche
Forløbet beskæftiger sig med kunst, der vækker ubehag hos beskueren - enten vha Das Unheimliche eller The Uncanny Valley-begrebet. Das Unheimliche forståes her som det foruroligende ved, at noget "hjemligt" og genkendeligt vha. små fordrejninger bliver u-hjemligt og u-hyggeligt.
The Uncanny Valley forstås som følelsen af ubehag, når noget kunstigt bliver så menneskeligt, at vi som mennesker kan blive i tvivl om dets menneskelighed.
Det undersøges, om AI-genereret kunst og robotter også kan vække ubehag.
Det diskuteres, om menneskelig bevidsthed er en forudsætning for "ægte kunst".
Elevværker:
Julie Nord selvportræt
Automattegning "Vinden tegner"
Ekskursion til Gl. Strand "Just Kids"
Pensum:
Uddrag fra https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440 (1,2 ns)
Installationskunst docs (1ns)
https://ing.dk/artikel/grundlov-robotter-giver-mennesket-ansvaret (3 ns)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-er-robotter-og-klovne-saa-uhyggelige/ (7,5)
https://heartbeats.dk/ai-skal-ikke-lave-kunst-eller-skrive-musik-den-skal-bare-folde-mit-vasketoej-tak/ (1,5 ns)
https://etiskraad.dk/undervisning/grundskolen/cyborg/etikinterview-om-cyborgs (4,5 ns)
Kunstnerportrætter Julie Nord, DR Kultur 2016 (30 min)
Arvida Byström, Siren Eyes Live: https://www.youtube.com/watch?v=fj1wun7LuQk (3 min)
Jordan Wolfson, Female Figure https://www.youtube.com/watch?v=dy2N0_GDN5M&t=84s (7 min)
https://www.youtube.com/watch?v=w1PxJatd9LE&t=138s (5 min)
https://www.youtube.com/shorts/7QcdMd5_QtM (1 min)
Sun Yuan, Can't Help Myself https://www.youtube.com/watch?v=ZS4Bpr2BgnE&t=71s (2 min)
https://www.artificialmind.ai/projects/the-caring-machine (1.5 ns)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Eksamensprojekt FORBINDELSER
Eksamensprojektet har temaet FORBINDELSER
Projektet er individuelt og er tildelt 5 moduler.
Proces (skitser, tilvalg og fravalg) fastholdes i portefolien.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forløb#3
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Forløb#4
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71339336375",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71339336375",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71339336375"
}