Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Lars Erik Knudsen
|
|
Hold
|
2025 me/hf (1hf me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Dramaturgi og filmiske virkemidler
I dette forløb har eleverne arbejdet med dramaturgi og filmiske virkemidler i fiktionsfilm. Fokus har været på gysergenren. Undervisningen har vekslet mellem teori, analyse og praktisk filmproduktion. Eleverne har lavet en række optage og klippeøvelser samt produceret en pilotproduktion.
På baggrund af forløbet forventes det at eleverne kan anvende relevante teoretiske begreber i analyse. Det drejer sig om:
Filmiske virkemidler: Klipning, billedbeskæring, billedkomposition, kamerabevægelser, lyd, musik, lys.
Dramaturgi: spændingsopbygning, konflikt, vendepunkter, fremdriftselementer, set-up/pay-off, suspense, surprise, berettermodel, filmens karakterer.
Det forventes at elever kan producere film og have en bevidsthed om:
optageprincipper, klipning og klippetempo, lyd, dramaturgi og at de kan planlægge en produktion, herunder samarbejde i præproduktion, produktion og postproduktion.
Eleverne har blandt set uddrag af:
Aftermath
Ondskabens øjne
Cloverfield Lane 10
Scream
Saw
The invisible man
Hush
Hostel
Death Note
Dexter
Psycho
Texas Chainsaw Massacre
Ondskabens hotel
Paranormal activity 3
US
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Gyserfilm
I dette forløb har eleverne arbejdet med gyserfilmen som genre og dens tiltrækningskraft på tilskuerne. Eleverne har arbejdet med genrens karakteristiske træk og med dens forskellige undergenrer, samt deres historiske udvikling. Konteksterne har været: 1) Gyserfilmens tiltrækningskraft på tilskueren. 2) Kvinder i gyserfilm. 3) Forskelle på low budget og high budget gyserfilm.
Eleverne har læst om genren og undergenrer i genrematerialet på filmcentralen.dk. De har desuden læst følgende artikler:
"Man parterer da kvinder", Kim Fupz Aakeson i EKKO.
"Kulturen sætter kvinder over mænd", Tobias Petersen i EKKO.
"I en særlig filmgenre er kvinder ikke længere ofre, men heltinder", Camilla Falkenberg, i My Daily Space.
Eleverne har i fuld længde set:
Ondskabens Øjne, Jonathan Demma, USA, 1991.
Breeder, Jens Dahl, Danmark, 2020.
A Nightmare on Elm Street, Wes Craven, USA, 1984.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion
I dette forløb har eleverne lavet deres eksamensproduktion.
Eleverne har arbejdet med:
Præprodution: ide, synopsis, præmis, genre, manuskriptskrivning, tre-aktersmodel, fremdriftselementer.
Produktion: optagelse
Postproduktion: redigering og evaluering i grupper.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Dokumentarfilm
I dette forløb har eleverne arbejdet med dansk tv-dokumentar. På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kan:
* lave en næranalyse af de filmiske virkemidler og deres funktion.
* redegøre for brugen af faktakoder
* undersøge brugen af dokumentariske fortælleformer
* redegøre for undergenrerne portræt, dybdeborende og sociologisk dokumentar
* undersøge dokumentarens dramaturgi med brug af bølgemodellen
* diskutere publikums behov og lyst til at se dokumentarfilm
Kontekster:
Dokumentarens undergenrer og fortælleformer
Etiske grænser for dokumentaren
Eleverne har i fuld længde set:
Bedraget i Hellmann - Martin Damm Andersen, Nagieb Khaja, Danmark, 2023.
Tessas succes - episode 1 - Anja Pil Overby, Danmark, 2024.
Kvindefængslet, sæson 2 episode 1 - Asger Mow, Simon Wilmont, Maria Vejen, Danmark 2025.
Findes drømmelivet i ghettoen? - kortdokumentar fra DR3, udgivet på YouTube https://www.youtube.com/watch?v=k99CXH3PquM
Eleverne har læst:
Uddrag af "Dox" "Definition af dokumentargenren"- Dorthe Granild, Mette Wolfhagen.
"Dokumentarfilm er blevet cool, og danskerne er med helt fremme i feltet", Dorte Hygum, Kim Skotte i Politiken 2012.
"Manipulation og etik - hvorfor er vildledning uetisk" i "Dokumentaren i undervisningen" s. 85-87 af Kirsten Andersen og Jan Foght Mikkelsen, 2009.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71349891167",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71349891167",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71349891167"
}