Holdet 2022-BIA-1y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e)
Hold 2022-BIA-1y (1y-BIA, 2y-BIA, 3y-BIA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion - Liv og celler
Titel 2 Basal genetik
Titel 3 Enzymer og aktibiotikaresistens
Titel 4 Arbejdsfysiologi
Titel 5 Søen og biodiversitet
Titel 6 Hormonelregulering og forplantning
Titel 7 Økotoksikologi
Titel 8 Ølbrygning (SRO)
Titel 9 Fordøjelse og diabetes
Titel 10 immunologi
Titel 11 Nervesystemet under påvirkning
Titel 12 Forløb#12 Evolution og bioinformatik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion - Liv og celler

Begreber:
Pro og eukaryote celler, forskel og opbygning
Organeller og funktion
Membranens opbygning og funktion
Membrantransport
DNAs opbygning

Celletyper i forskellige organsystemer

Dele af kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser

Ø: DNA i kiwi og osmose i kartofler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basal genetik

Cellecyklus
Celledeling: mitose, meiose
Alleller, homozygote, heterozygote, krydsningskema, fænotype, genotype
Mendels 1 og 2 lov, epitasi
Nedarvning: Kønsbunden, autosomal
Mutationer
DNA replikation: DNA-polymerase, helikase, ligase, primase og baseparingsprincippet
Proteinsyntese( Transkription og translation) RNA-polymerase, enhancer/silencer, promotor, præ og mRNA, splicosomer, ribosomer (Stor/lille sub og A/P plads), tRNA, anti-codon, den genetiske kode, slut og start codon

Dele af kernestof:
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik

Ø: Blodtype, 2gen majs, PTC smagstest
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal PTC smagstest 16-12-2022
Projektopgave - en arvelig sygdom 17-01-2023
Rapport blodtypebestemmelse 01-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arbejdsfysiologi

Emner
- Lunger og luftveje
- Udveksling af kuldioxid og ilt
- Hjerte og blodkar
- Blodkredsløbet
-Aerob/anaerob energiomsætning
- Konditionstrænning og styrketræning
- Arbejdsfysiologiske målemetoder så som VO2 max og Wingatetest

Øvelser
- Dissekering af hjerte/lunger
- Blodtryk
-Hjerteblod: VO2MAX, WINGATE, hoppehøjde, sprinthastighed ved løb (20m), grebsstyrke og kropssammensætning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Søen og biodiversitet

Eleverne har arbejdet med økosystemer med fokus på søen som økosystem.

Herunder har elverne arbejdet med følgende
- Planter som primær producenter samt NPP, BPP og R
- otosyntesen delprocesser
- Carbon kredsløbet (fotosyntese og respiration)
- Nitrogenkredsløbet herunder nitrogenfiksering, ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation og annamox
- P kredsløvet samt betydning af frigivelse heraf
-  Abiotiske og biotiske faktorer
- Økologisk niche, habitat
- interspecifik-/intraspecifik konkurrence
- Søens liv og søtyper
- Fødekæder og energistrømme

Ø: Observationsstudie af abiotiske og biotiske faktorer
Ø: Ilt og temperatur profil samt sigtdybde
Ø: Vandkemi fra top og bund
Ø: Bestemme af flora og faunasammensætning
Ø: Fangst, mikroskopi og artsbestemmelse af alger
Ø: BI5

Rapport af feltundersøgelse
Videoaflevering af fotosyntesens delprocesser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hormonelregulering og forplantning

Eleverne har haft om hormonelregulering med fokus på kønshormoner

Eleverne har arbejdet med følgende begreber:
- Hormonel signalering herunder parakrin og endokrin signalering
- Forskel på signalveje mellem fedt og vandopløselige hormoner
- Receptor opbygning, second messenger og affinitet til ligand
- Kønsudvikling, mand og kvindelige kønskarakter
- De overordnet kønshormoner og kønshormonernes betydning og funktion
- Menstruationscyklus og sædcelledannelse
- Fosterudvikling, graviditet og fødsel. Hormoners betydning i denne forbindelse
- Præventionsformer og kønssygdomme

Ø: Mikroskopi af ovarier og testikler
Ø: smitteforsøg
Aflevering: flerfaglig projekt med dansk. Artikelskrivning og fremlæggelse heraf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økotoksikologi

Kort miniforløb om økotoksikologi

Eleverne har haft om følgende begreber
- Biomagnifikation og akkumulation
- Betydningen og forskellen på pesticider, tungmetaller og hormonforstyrrende stoffer i miljøet og hos mennesker

Ø: karse og kobber d 6/3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ølbrygning (SRO)

Eleverne har i forbindelse med deres SRO projekt arbejdet med ølbrygning, hvor der blev fokuseret på følgende

- Mikroorganismer karakteristika samt forskelle og ligheder.
- Mikrobielvækst og vækstfaser
- Proteiners opbygning og struktur (primær, sekundær, tertiær og kvarternær)
- Enzymklasser

Ø: Gæring af æblejuice
Ø: Gærsstofomsætning
Ø: Ølbrygning som advanceret bioteknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fordøjelse og diabetes

Eleverne har arbejdet med menneskers fordøjelse og opbygningen af makronæringsstoffer. Følgende begreber var i fokus:
- Opbygning af kulhydrater, herunder bindingers betydning og karakteristika for mono, di og polysakkarider
- Fedtstoffers opbygning herunder mættet, monoumættet og polyumættet
- Kemisk og mekanisk nedbrydning af mad hos mennesker
- Madens vej gennem fordøjelseskanalen og gældende enzymers funktion
- Mavesækkens opbygning, funktion og pH værdi
- Tarmens opbygning og fødens optag gennem tarmen og forskellige typer af membrantransport  
- Kroppens energistofskifte samt insulin og glukagons betydning for blodsukkerreguleringen
- Diabetes, forskelle og ligheder
- Appetit og vægttab samt kort om slankemidler som Wegovys virkning

Ø: Bromelin i ananas
Ø: Blodsukker forsøg
Ø: Laktose i mælk (fra NV) OBS ikke alle elever havde udført det selv grundet ændret struktur af NV det gældende år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 immunologi

Eleverne har arbejdet med immunologi herunder inddelingen af det specifikke og uspecifikke forsvar. Forløbet er afsluttet med LIFE forløbet "fight the bite"

Eleverne har arbejdet med følgende emner
- Det ydre og indre forsvar
- Celler og funktion i det uspecifikke forsvar
- Celler og funktion i det specifikke forsvar
- Immunrespons på virus infektioner
- Antistoffer, antigener og ELISA som metode
- Virus opbygning (+/- RNA og ss/ds DNS)
- Virus cyklus
- Slangegift, herunder virkning på kroppen, diagnose, behandling og fremtidig muligheder herfor

Videoaflevering: Immunrespons og virus infektion
Ø: Slangegiftes effekt på blod
Ø: ELISA
Ø: Lateral flow assay (LFA)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nervesystemet under påvirkning

Eleverne har arbejdet med nervesystemet opbygning og funktion, samt forskellige måder som nervesystemet kan påvirkes.

Emner vi har haft om
- Cellemembranen , receptorer og membrantransport
- Nervecellensopbygning
- Hjernens opbygning og funktion, herunder PNS og CNS
- Det kemiske og elektriske nervesignal
- Transmitterstoffer
- Forskellige stoffers påvirkning herunder kaffe og nikotin
- Elev projekt om selvvalgt rusmiddels påvirkning

Ø: Nerveledningshastighed
Ø: Sansecelleforsøg
Ø: Alkohol og cellemembranen (målt ved spektrofotometer)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12 Evolution og bioinformatik

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer