Holdet 2022-DAA-1a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1a (1a-DA, 2a-DA, 3a-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den realistiske novelle
Titel 2 Nytårstaler og retorisk analyse
Titel 3 Samtaleanalyse
Titel 4 Skriftligt forløb (DHO)
Titel 5 National identitet i 1800-tallet
Titel 6 Dansk-Historie Opgaven (DHO)
Titel 7 7. Litterære analysemetoder - HCA og populærkultur
Titel 8 8. Dokumentaren som genre (værk )
Titel 9 9. Om sociale medier - magt og trivsel
Titel 10 10. Vrede stemmer i det senmoderne (VÆRK)
Titel 11 11. Kulturelle værdier og historiske rødder
Titel 12 12.Folkelig realisme+mellemkrigsmodernisme 1900-30
Titel 13 13. Romantikken og det gode liv  (VÆRK)
Titel 14 14. Nyhedsformidling - med klima som tema
Titel 15 15. Det moderne gennembrud (VÆRK)
Titel 16 16. Hereticamodernisme og konfrontationsmodernisme
Titel 17 17. Skriftlighedsforløb - fokus på SRP
Titel 18 18 Maskuliniteter, køn, klasse – dengang og i dag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den realistiske novelle

Forløb om litterær analyse, noveller og realismebegrebet. Vi har arbejdet med at analysere noveller ud fra forskellige litterære analysepunkter samt kreativt ved selv at producere dele af noveller.

I den litterære analyse har vi haft fokus på:
Tid og miljø
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition
Sprog og symboler

Derudover har vi set på realismebegrebet som det tager sig ud i den kritiske realisme, socialrealismen, nyrealismen og den nye realisme.

KERNESTOF:

Naja Marie Aidt: Ond i sulet
Naja Marie Aidt: En kærlighedshistorie
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Herman Bang: Frøkenen
Katrine Marie Guldager: Nørreport
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nytårstaler og retorisk analyse

Forløbet bygger ovenpå og videre på grundforløbet om policy slam og retorik.
Gennemgang og udbygning af begreber inden for retorisk analyse, herunder:

Kommunikationssituationen
Talegenrer
Komposition
Toulmins argumentationsmodel
Sproglige og retoriske virkemidler
Appelformer

KERNESTOF:

Statsministerens nytårstale, 2023

Dronningens nytårstale, 2022

Tessas nytårstale, 2020
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om nytårstaler 08-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Samtaleanalyse

I dette forløb har vi fokus på, hvordan man analyserer samtaler i dansk
I får viden om de grundlæggende principper for en samtale, herunder turtagning, samarbejde og høflighed, og lærer også at identificere forskellige typer af sproghandlinger. Derudover introduceres I til sociologen Erving Goffmans teori om facework og til begreberne frontstage og backstage, som vi også anvender analytisk.

Vi analyserer samtaler i forskellige teksttyper:
1) første episode af SKAM, sæson 1 (webserie)
2)"Hele Danmarks Ghita" (podcast)
3) Helle Helle: "Afløb" (novelle)

Forløbet afsluttes med en kreativ skriveproces, hvor I ud fra nogle benspænd og faglige kriterier selv producerer samtalescener, som vi performer for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftligt forløb (DHO)

Som optakt til DHO introduceres eleverne for taksonomiske niveauer og øver sig på de tre skrivegenrer: redegørende, analyserende og diskuterende. Desuden introduktion til informationssøgning ved Naja.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 National identitet i 1800-tallet

Dette danskforløb er en optakt til den flerfaglige danskhistorieopgave, hvor hovedemnet er “National identitet i 1800-tallet”.
I forløbet skal vi arbejde med nogle af de centrale strømninger i romantikkens litteratur, herunder nationalromantik. Vi ser på nationalfølelsens fremvækst i 1800-tallets litteratur. Parallelt med historieundervisningen undersøger vi således - fra en danskfaglig vinkel og med danskfagets metoder - det overordnede spørgsmål: Hvorfor og hvordan opstod ideen om danskerne som ét folk med et nationalt fællesskab?
Vi fordyber os særligt i fædrelandssangene, som vi også undersøger fra en sproglig vinkel. Derudover inddrager vi malerkunst og stifter bekendtskab med billedanalyse som metode.

Kernetekster:
Johannes Ewald: ”Kong Christian stod ved højen mast” (1779)
Adam Oehlenschläger: ”Det er et yndigt land” (1819)
N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
H.C. Andersen: ”Danmark mit fædreland” (1850)

I øvrigt:
Johan Thomas Lundby: Landskab ved Arresø (1838) + En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839)

Sekundær litteratur:
Litteraturens veje s. 137-142 (romantikken og romantikkens filosofi) + 146-152 (nationalromantik og Grundtvig)
DRTV - 1800 tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Litterære analysemetoder - HCA og populærkultur

LÆRINGSMÅL:
At få en indsigt i forskellige litterære analysemetoder (metodernes teori,  modeller og analysebegreber) med henblik på:
- at kunne bruge et fælles og varieret begrebsapparat som tekståbnere
- at blive kritisk bevidst om, at vores fortolkning af tekster og virkeligheden afhænger af /begrænses af den synsvinkel eller optik, dvs. de ’briller’, som vi ser teksten/virkeligheden igennem.  
- At bruge læsningen om metoder aktivt på en metodisk læsning af en ny fælles tekst af H.C.A. ”Den Otte og tyvende aften” I ”En Billedbog uden Billeder”(1840), som grupperne læser ud fra forskellige analysemetoder.
-At komme tæt på den nye tekst ved at tegne og dermed visualisere en tekst, der af fortælleren i teksten betegnes som et billede (kreativ arbejdsform).
- Der skal opnås kendskab til følgende metoder:
1. biografisk (det genetiske (=tilblivelse) spor + det portrætterende spor),
2. nykritisk (nærlæsning af tekstlag, teksten som autonom og fokus på almenmenneskelige temaer)  
3. strukturalistisk (grundstrukturmodellen, kontraktmodellen, aktantmodellen),
4. ideologikritisk (forhold mellem tekst og samfundets ideologi, sociale forhold og falsk bevidsthed),
5. psykoanalytisk (Freuds personlighedsmodel: Over-jeget (Super-ego), Jeget (Ego), Det’et (Idet)– det ubevidste og det bevidste)
6. læserorienteret (læseren udfylder tomme pladser og må forholde sig til de i teksten: a) indtænkte læsere b) genrekoder c) tomme pladser
7. dekonstruktivistisk (a) det lingvistiske punkt, hvor teksten afslører sig som sprog/en sproglig konstruktion, b) modsætningsanalyse af værdipar og hvilke værdier tekstens ideologi hhv. fremhæver og undertrykker)
- Elevstyret undervisning, hvor metoderne anvendes på popsange:  
- 1 moduls intro
- 1 modulers gruppeforberedelse af undervisning for klassen
- 3 modulers undervisning, hvor hver grupper underviser ½ modul i samme tekst sammen med en anden gruppe, der arbejde med samme tekst, men med en anden metode
- NB: Produktkrav: Gruppen underviser i deres metodiske analyse af deres tekst, hvor de bruger den litterære metode, som de har fremlagt om, idet de integrerer den givne lærerfeedback fra oplægget i 3 modul. NB: Der skal indgå fysisk aktivitet i gruppens 40 min. undervisning og gerne kreative/alternative arbejdsformer, som inspiration til ny variation fremadrettet (margretheskålen, agurkesalat osv.)

TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse
- HCA: ”Tepotten”
- H.C.A. ”Den Otte og tyvende aften” I ”En Billedbog uden Billeder”(1840),

Popsange om tre forskellige temaer:

Kærlighed og lykke:
- Babera Moleko: ”Tag min hånd” (2015) (læserorienteret)
- August Høyen: ”Vennerne skinner” (2022) (Nykritisk)

Utilstrækkelighed og idealer:
- Minds of 99 fra albummet Solkongen (2018): ”Alle skuffer over tid” (Strukturalistisk) eller ”Engel” (Psykoanalytisk)

Flygtninge/indvandrerdebat:
- Annika Aakjærs “Plads nok” (2016) (dekonstruktivistisk)
- Tobias Rahim: ”Kurder i København” (2022) (Ideologikritisk)


SEKUNDÆRLITTERATUR
- Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje (2006), 2.udg. s. 14-31 (=18 sider): ”At analysere litteratur”, "Tepotten" af HCA (s.16m-17m "En biografisk læsning" som læreroplæg), øvrige metodiske læsninger af HCA ”Tepotten”: ”En nykritisk læsning”, "En strukturalistisk læsning”, ”En ideologikritisk læsning”, ” En psykoanalytisk læsning”, ”En læserorienteret læsning”, ”En dekonstruktiv læsning”,
- Ib Fischer Hansen m.fl. (red): Litteraturhåndbogen(1981/1985): forfatterportrættet ”Hans Christian Andersen”, s. 343-345 (= 3 sider)
- Svend Brinkmann: uddrag fra kap. ”7. Kærlighed” fra "Ståsteder"(2016), s. 118-119, s. 122-123 (= 2,4 sider)
- Svend Brinkmann: Uddrag fra kap. ”3. Lykken er det tankefulde liv” i "Tænk" (2022), s. 91-96n (I alt = 3,5 normalsider)
- Svend Brinkmann: Uddrag ”Du kan tænke med historien” i "Tænk" (2022), s. 183-186 (I alt = 2,5 normalsider)
- Christian Hjortkjær: uddrag fra ”Utilstrækkelig” (2020), s. 28-30, 104m-106n) (= 2,5 sider)
- klip om racisme ctr. tænkning og dialog: SKAM, sæson 4, afsnit 7: https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57454  (varighed: 26.00-36.00 = 10 min.)
- https://www.youtube.com/watch?v=62HfwOVT_o8  (TROværdige samtaler har sat Carsten Ortmann (DR) i samtale med Christian Hjortkjær og Signe Borup i samtale om skambegrebet idéhistorisk og eksistentielt set i forhold til TV-serien SKAM. (24. aug. 2017 (varighed = 5 min)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Dokumentaren som genre (værk )

LÆRINGSMÅL for hele forløbet
- Eleverne skal opnå kendskab til forskellige typer af dokumentarfilm med fokus på følgende tre typer: Den autoritative, den deltagende og den observerende.
- Eleverne ser eksempler på de forskellige dokumentartyper og analyserer udvalgte scener.
- Undervejs trænes eleverne i at se film med et dobbeltblik, hvor de både oplever filmen og reflekterer fagligt/analytisk over den.
- Som værker indgår ”Kampagnen mod klimaet” (2020) af Mads Ellesøe, "Mig og min far- hvem fanden gider at klappe” af Kathrine Ravn Kruse (2014),  ’Testamentet’ (2012) af Christian Sønderby Jepsen.

Eleverne skal opnå viden om følgende fagbegreber:
- Dokumentargenrer (den autoritative, den deltagende, den observerende)
- Autenticitetsmarkører
- Komposition
- Filmiske virkemidler (klipning, billedbeskæring, perspektiv, lyd, lys og billedsymbolik)
- Forløbet afsluttes med, at eleverne skriver en debatterende artikel med emnet ’Dokumentarfilmens grænser’. Der bruges tid på at træne skriveprocessens faser og at skrive debatterende og diskuterende.

TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse:
3 VÆRKER i form af hele dokumentarfilm, der arbejdes med i forløbet:
- Mads Ellesøe: ”Kampagnen mod klimaet” (2020) (varighed 60 min) Udløber: 30. apr. 2030
https://www.dr.dk/drtv/se/kampagnen-mod-klimaet_198525
- Katrine Ravn Kruse: ”Mig og min far - hvem fanden gider klappe”, 2014 (varighed: 58 min) http://www.mitcfu.dk/mm
- Christian Sønderby Jepsen: ”Testamentet”, 2012 (varighed: 87 min) https://www.dr.dk/drtv/program/testamentet_156830

SEKUNDÆRLITTERATUR:
- "Virkemidler er ikke manipulation", Ib Bondebjerg, in: Journalisten 24.04.203 ,  
https://www.dr.dk/radio/p1/p1-dokumentar/p1-dokumentar-2017-12-28#!00:00:00
- Filmanalysemodel om filmiske virkemidler (= 5 sider)(NB: Læs evt. uddybende i den for analysemodellen bagvedliggende artikel fra Horsbøl og Harboe: "Den iscenesatte virkelighed"(2004), s. 20-22. 2_a_Filmanalysemodel_Filmiske_virkemidler.pdf
- https://www.dr.dk/levnu/psykologi/video-en-alkoholisk-far-sagde-stop-og-fik-et-nyt-liv
- Susanne Vigsø Grøn: ”En alkoholisk far sagde stop og fik et nyt liv” fra www.dr.dk, 14. JAN 2015 (Varighed = 9,45 min)
https://www.dr.dk/levnu/psykologi/video-en-alkoholisk-far-sagde-stop-og-fik-et-nyt-liv  (varighed = 9,45 min)
- Dorthe Boss Kyhn:” Fem år efter Kathrine filmede sin fars kamp mod alkohol: Sådan går det i dag” www.dr.dk 25. JULI 2017 KL. 08.58 (I alt = 3 sider) https://www.dr.dk/levnu/psykologi/fem-aar-efter-kathrine-filmede-sin-fars-kamp-mod-alkohol-saadan-gaar-det-i-dag    
- Henrik Østergaard: ”Drama dumpede ind af brevsprækken”  Interview med instruktør Christian Sønderby Jepsen, 01. feb. 2012, 18:31. Filmmagasinet EKKO  (I alt = 2,25 sider)
http://www.ekkofilm.dk/artikler/drama-dumpede-ind-af-brevspraekken/
- Max Pedersen: “Socialpornografi og mediealfonser”, Filmtidsskriftet Ekko, 2004
- Michael Klint: ”Indstilling til Cavlingprisen 2020” (Indstilling af Mads Ellesøe, København 20. okt. 2020)(I alt = 2,75 sider)
- Climate Change Debate: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) (varighed = 4 min)https://www.youtube.com/watch?v=cjuGCJJUGsg
- Sune Auken ”Hvorfor fejler kommunikationen om klimakrisen?”, 09. februar 2021, FORSKERZONEN på www.videnskab.dkI(I alt = 3,75 sider)
https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/hvorfor-fejler-kommunikationen-om-klimakrisen
- Den debatterende_artikel_vejledning.docx

FORLØBSPLAN: Titel 8: Dokumentaren (9 moduler)
1. Intro til forløb: SKRIFTLIG OPG.1: Skriv en analyserende artikel om en dokumentarfilm med fokus på filmiske virkemidler (Lektie: filmiske virkemidler)
2. Definition af dokumentarfilmen som genre: Fokus på autenticitetsmarkører.  Se: “Kampagnen mod klimaet” (2020) (15 min) (Lektiefri)
3. Den autoritative dokumentar: kendetegn og typiske autenticitetsmarkører. Se: “Kampagnen mod klimaet” (45 min) (Lektiefri)
4. Den deltagende dokumentar: kendetegn og typiske autenticitetsmarkører. Se: “Mig og min far - hvem fanden gider at klappe” (60 min) Elevsamtaler (10 x 5 min) (Lektie: Sproghandlinger og facework)
5. Værkanalyse: Den deltagende dokumentar: “Mig og min far - hvem fanden gider at klappe” (Lektiefri)
6. Den observerende dokumentar: kendetegn og typiske autenticitetsmarkører. “Testamentet” (86 min) Elevsamtaler (16 x 5 min) (Lektie: ”Virkemidler er ikke manipulation” til skr. opg. 2)
7. Værklæsning af “Testamentet”: Den deltagende fortælleform: kendetegn og typiske autenticitetsmarkører. (Lektie: artikler om ”Testamentet” til skr. opg. 2)
8. SKRIFTLIG OPG. 2:(1af3)Skriv en debatterende artikel om dokumentaren som genre(Lektie: artikel om debat-interviewet som genre til skr. opg. 2)
9. SKRIFTLIG OPG. 2 (2af 3) fortsat(Lektiefri)
10. SKRIFTLIG OPG. 2: (3 af 3)fortsat(Lektiefri)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Om sociale medier - magt og trivsel

LÆRINGSMÅL:

Overordnet læringsmål for hele forløbet (At styrke elevernes digitale dannelse samt give dem en introduktion til de sproglige og mediemæssige analysemetoder):

- at uddybe kommunikationsanalysen (fra Ciceros pentagram i grundforløbet) via Peter Heller Lützen: afsender (hensigt, formel afsender/), tekst (tema og budskab) modtager (idealmodtager og faktisk modtager) kontekst (verbal-, situations-, og kulturel kontekst)
- at udbygge argumentationsanalysen via Peter Heller Lützen med: autoritetsargumenter (fx traditionel au./ henvise til au./flytning af au mv) ordvalgsargumenter (fx konnotation, sammenligning, definition, generalisering)
– intro til Faircloughs tredimensionelle diskursanalyse (1. Tekst, 2. Diskursiv praksis, 3. Social praksis)
- Intro til de fem typer sproghandlinger/talehandlinger (sprogbrugsanalyse/
pragmatik): 1. Informerende 2. Handlingsregulerende 3. Holdnings- og følelsesudtrykkende 4.Social sproghandling: udtrykker sociale konventioner 5.Dialogstrukturerende.
- Goffmanns Face-teori (1959): Face = positive selvbillede i samspillet med andre. Front stage-aktivitet ctr. back stage-aktivitet. Face-bevarende, face-opbyggende, face-nedbrydende sproghandlinger. Nedtoningsteknikker.
- Talesprog og skriftsprog: kendetegn for hhv. mundtlighed og skriftlighed samt blandingsformer af skrift og tale: Mundtlig skrift og skriftlig mundtlighed.
- kommunikationsanalyse og argumentationsanalyse af Henrik Tingleff og Vibeke Lunding-Gregersens podcast: "Hjernen på overarbejde"(1,2,3 og 6. afsnit):
- arbejde med innovationsopgave om Sociale medier i relation til Imran Rashids FLOW-model
- faglig boogietekst og pauseboogie om én af analysemetoderne: kommunikation, argumentation, retorik, semiotik samt mundtlighed/skriftlighed. Team-buildingøvelse til brug som efterfølgende repetition af metoderne og teambuilding.   
- Flyums 5-punktmetode, som metode til at lave en disposition til en skriftlig opgave  om digital dannelse: Opgave 1.  Skærmforbrugets konsekvenser for børn og unge. Denne opgave laves som gruppeopgave, der introducerer til den debatterende artikel som skrivegenrer.

TEKSTER til DIGITAL DANNELSE – podcast, avisartikler, eventyr og film (kommunikations, argumentationsanalyse, retorisk analyse, sprogbrugsanalyse/sproghandlinger/face-teori, mundtlighed/skriftlighed) – diskursanalyse af avisartikel)

PRIMÆRLITTERATUR til analyse og øvelse i noteteknik:
- MICHAEL BJERRE: "Sociale medier anklages for mental sundhedskrise - nu ruller retsopgøret",  2. juni 2023 Jyllands-Posten Sektion 1 Side 14 ( I alt = 5 sider)
- Henrik Tingleff og Vibeke Lunding-Gregersens podcast: "Hjernen på overarbejde # 1"(1. afsnit): (Varighed = 30 min) https://podcasts.apple.com/us/podcast/1-hjernen-p%C3%A5-overarbejde/id1437767986?i=1000420794575
- ‎Hjernen på overarbejde: #2 (afsnit 2: ”Compassion for begyndere”) on Apple Podcasts (Lyt fra 3.00-30.00) (varighed = 27 min) https://podcasts.apple.com/us/podcast/2-compassion-for-begyndere/id1437767986?i=1000420794576
- Hjernen på overarbejde: #3 (afsnit 3: ”Unbalanced Brain Syndrome”) on Apple Podcasts (Lyt fra 4.30-30.00) (varighed = 26 min) https://podcasts.apple.com/us/podcast/3-unbalanced-brain-syndrome/id1437767986?i=1000420794577
-  Hjernen på overarbejde: #6 (afsnit 6: ”Gadgets og menneskehjerner”. Podcasts (Varighed = 30 min) https://podcasts.apple.com/us/podcast/6-gadgets-og-menneskehjerner/id1437767986?i=1000422394153 (argumentationsanalyse af påstand og belæg)
-  Hjernen på overarbejde: #9 (afsnit 9: ”Compassion er vejen til det perfekte team”
- https://podcasts.apple.com/us/podcast/9-compassion-er-vejen-til-det-perfekte-team/id1437767986?i=1000423748734
- HCA’s eventyr ”Det er ganske vist” (1852) (= 1,5 side)
-  Hjernen på overarbejde: #13 (afsnit 13: ”Multi-Shift-Tasking”) Podcasts (Varighed = 24 min) https://podcasts.apple.com/us/podcast/13-multi-shift-tasking/id1437767986?i=1000428205421
- Brené Brown (sociolog og forsker): "The power of vulnerability" (= Styrken i sårbarhed/usikkerhed) (2012) – sproghandlinger
https://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability?language=da (= 20 min)
- ”The Social Dilemma”(2020). Dokumentar. Instruktør: JeffOrlowski. Spilletid: 94 min. (ser eleverne hjemme)
- Aske Munck: "Dommedagsskærmen" i Weekendavisen d. 06. 12.2019 (argumentationsanalyse) (~ I alt 6 normalsider) (Diskursanalyse)

SEKUNDÆRLITTERATUR om sproglige og mediemæssige analysemetoder:
- Peter Heller Lützen: ”Kommunikation” i Det sproglige i dansk (2005), s. 9-17 (= 7 sider – som læreroplæg):  
- Peter Heller Lützen: ”Argumentation” i Det sproglige i dansk (2005)77-93 (= 17 sider – som læreroplæg) – heraf "Ordvalgsargumenter" i Det sproglige i dansk, s. 86-90 (=  5 sider)
- Toulmins udvidede argumentationsmodel. Læreroplæg fra RG via video, (hjemmel=underliggende belæg hos Lützen): http://youtu.be/Y6vGc-9Hx_M (= 6 min.)
- Peter Heller Lützen: ”Det sproglige i dansk”, s. 25-30nederst (I alt 6 sider):
[kap. ”Mundtligt og skriftligt”]
- Peter Heller Lützen Det sproglige i dansk, s. 46-51 om betydning/semiotik: billedskemaer/kognitive metaforer (= 5 sider – som læreroplæg):
- Pdf om ”Retorik_teori” uddrag fra Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk(2005), s. 198-200 (= 3 sider.)
- 7_John_Andersen_Sproghandlinger_Facework.pdf s. 9-10, 17-22m (= 7,5 side – som læreroplæg)

INNOVATIONSOPGAVE:
- Science Stories: Min digitale hjerneskade 1 // den2radio, 11. - 17. januar. 2020 (Start 3 min. inde i podcasten, dvs. lyt fra 3.00-28 min (varighed = 25 min) http://den2radio.dk/udsendelser/science-stories-min-digitale-hjerneskade-1/
- Imran Rashid: ”SLUK - Kunsten at overleve i en digital verden” (2017), s. 133-145[ kap.9 "Skab dit sundhedsflow i 6 trin"] (i alt = 10 sider )

FORLØBSPLAN: Forløbsskitse: Titel 9: Om sociale medier – magt og trivsel (13 moduler)
Velkomstmodul: digtet ”Rigtigt” og dansk som dannelsesfag (ingen lektie)
(7 x lektie) (6 x ingen lektie)
1. Artikel om sociale medier, magt og trivsel: Kommunikations- og argumentationsanalyse (Toulmin):(lektie: læse artikel om sociale medier, magt og trivsel og besvare kommunikationsanalytiske spørgsmål)
2. Artikel: Autoritetsargumenter og ordvalgsargumenter (lektie: om ordvalgsargumenter (læreroplæg om autoritetsargumenter)
3. "Hjernen på overarbejde”: afsnit 1 og afsnit 2: ”Compassion for begyndere”: Kommunikations- og argumentationsanalyse (ingen lektie)
4. ”Hjernen på overarbejde”: afsnit 3: ”Unbalanced Brain Syndrome” og afsnit 6 ”Gadgets og menneskehjerner”: Mundtlighed og skriftlighed (lektie: om mundtlighed/skriftlighed)
5. ”Hjernen på overarbejde” afsnit 9: ”Compassion er vejen til det perfekte team” og HCA’s ”Det er ganske vist” (1852):mundtlig Skrift og skriftlig Mundtlighed (ingen lektie)
6. ”Hjernen på overarbejde” afsnit 13: ”Multi-Shift-Tasking”: Argumentation  – semiotik (Hverdagsmetaforer og billedskemaer) (ingen lektie)
7. Sproghandlinger – face-teori og Ted-Talk ”Styrken ved sårbarhed” (ingen lektie)
8. Faglige pauseboogies sproglige og mediemæssig metoder (1 af 2): hent eksempler fra podcasten ”Hjernen på Overarbejde” 1,2,3,6,9,13 (ingen lektie)
9. Faglige pauseboogies sproglige og mediemæssig metoder (2 af 2): (lektie: redigering ud fra Trines feedback på fagbegreber i boogietekster om hhv.
10. Diskursanalyse: artikel med hjerneforsker Michel Desmurget (lektie)
11. Filmanalyse, sproghandlinger, face-work i ”Det sociale dilemma” (lektie: se 30 min. af filmen i grupper) Social aktivitet i filmgrupper i 1z hjemme hos en af jer :-) Dramalærer Arne laver dramatiseringer af udvalgte scener
12. Innovationsopgave om digitaliseret kultur: Flow-model (1 af 1) (lektie)
13. Skriftlig gruppeopgave: analyserende artikel (ingen lektie) opgavetekster
Opgave 1. Skærmforbrugets konsekvenser for børn og unge
1. Moskr. 1 af 1)(1,5)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Vrede stemmer i det senmoderne (VÆRK)

Kompetencemål:
- Forløbets formål er især at få en teoretisk definition af ‘vrede’ og anvise, hvordan begrebet kan bruges i forbindelse med litterær analyse: Forløbet tager udgangspunkt i Thomas Brudholms prototypiske vredesbegreber i relation til en sproglig og indholdsmæssig analyse: (Desuden med fokus på destruktiv vrede ctr. konstruktiv vrede)
1. Det analytiske fokus på sprog hænger sammen med tekstens fysiologiske udtryk:
            A. Hvordan mærkes vreden (feeling) i den sproglige form.
2. Herefter kan vi spørge til indholdet:
          B. Hvilken tanke/forestilling om uret (kognition) er der i teksten?
          C. Hvad er vreden rettet imod, hvad er vredens objekt(intentionalitet)?
          D. Hvad er tekstens/vredens hensigt, hvad vil den (vilje og motiv)?
- Forløbets formål er derudover at give et kortfattet indblik i tendenser i de seneste 10 års litteratur – med henblik på at kunne perspektivere teksterne til disse tendenser
- at arbejde med værklæsning af lyrik (VÆRK 10)
- at arbejde med tekstanalyse med fokus på grammatiske og stilistiske grundbegreber
- at få indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- at arbejde med reklameanalyse af hhv. en trykt reklame og en reklamefilm


TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse ( = I alt 52 sider + 19,5 min.)
- Repetition af digt fra 1g via videoperformance: Yahya Hassan: digtet ”Barndom” fra digtsamlingen ”Yahya Hassan” (2013) (= 1 side)
- Repetition af digt fra 1g via videoperformance: Mette Moestrup: digtet ”Min Kittel er for kort” fra hendes digtsamling DØ, LØGN, DØ (2012) (= 1 side)
- Olga Ravn: ”reklamepigebarnet” fra digtsamlingen ”Jeg æder mig selv som lyng” (2012) (= 1,5 sider)
- Otte Gelsted digt ”Reklameskibet”(1923) fra samlingen Jomfru Gloriant (1923) ( 1,5 side)
- JBS undertøjsreklamebillede (2006): (motiv: Kvinde i hvid kittel i hospitalsseng med JBS-herretrusser i hånden) (1 side)  
- uddrag fra SKAM (2016-2017), SÆSON 2 EPISODE 10 | 48M (00.00-00.40+32.30-47.30), norsk TV-serie, (varighed =15,5 min) https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57473
- “Posten - Father Christmas and Mother Earth”(Norwegian postal service's 2022 holiday ad) (varighed = 3,56 min), norsk TV-reklamefilm: https://www.youtube.com/watch?v=SRcQFBgqP40  
- Caspar Eric: Nike (2015) (Lyrik/Et langdigt ) VÆRK  (= 50 sider)


SEKUNDÆRLITTERATUR (= I alt 32 sider)
- Lise Søgaard: “Vreden ulmer i ny dansk litteratur”, 7. marts 2015 (= 4 sider)  https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/vreden-ulmer-i-ny-dansk-litteratur
- Maria Høher-Larsen, Information. Juli 2016. (= 8 sider)  https://faktalink.dk/titelliste/senmodernitet?check_logged_in=1
- Brian Andreasen, Peter Kennebo og Peter Jensen: ”Introduktion” i Fem års litteratur (2014-2019), Dansklærerforeningen og Systime, s.7-26  (= 20 sider) – suppleret med en emnekort oversigt over tendenser (2010-2015) baseret på ”Introduktion” fra Brian Andreasen m.fl: ”Fem års litteratur 2010-2014” (2015).

FORLØBSPLAN: Titel 10: Vrede stemmer i det senmoderne  (VÆRK /DIGTE) fokus på det senmoderne, lyrikanalyse, filmanalyse og reklamer:
1. Lektie: modul: Introduktion/teoretisk ramme:
2. Lektie: Tekst: “Vreden ulmer i ny dansk litteratur”.  Perspektiver til video: Mette Moestrup: digt/video: “MIN KITTEL ER FOR KORT” fra DØ, LØGN, DØ og Yahya Hassans digt/video: ”BARNDOM”
3. Ingen lektie modul: Olga Ravn: Tekst: “reklamepigebarnet” fra Jeg æder mig selv som lyng. Læreroplæg om reklamer: Analyse af reklame ”JBS” (2006)
4. Ingen lektie: Thomas brudholms begreber afsnit fra SKAM (2017) (45 min).: Opg. skriv analyserende. Afrunding: Kort skriveøvelse: skriv debatterende. Reklamefilm: norsk postvæsen (2022) (45 min)
5. Lektie: Caspar Eric: VÆRK 10 (Digtsamling/lyrik) Tekst: Nike (2015) (værk) Stine Pilgaard: Fortabt er jeg stadig(2020)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 1. aflevering 21-01-2024
Deadline for upload af faglig boggie på drev! 24-01-2024
Debatterende artikel 2. afl.makkerfeedback 25-01-2024
Debatterende artikel 3. afl. lærerfeedback 28-01-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Kulturelle værdier og historiske rødder

LÆRINGSMÅL:
- at få et litteraturhistorisk overblik fra oldtiden til og med romantikken, hvilket skal fungere som en optakt til skoleårets afsluttende DHO-forløb i dansk og historie.   
-at få indblik i samspillet mellem historiske perioder og litteratur i hhv: oldtiden (værklæsning af en saga), middelalderen (tryllevise og riddervise), renæssancen (maleri og novelle), barokken (salme og essay) og oplysningstidens litteratur (uddrag af utopisk roman samt en komedie) og romantikken (højskolesang).
- at styrke elevernes kompetence i at fremsætte velargumenterede tekstanalyser både i deres mundtlige og skriftlige fremstillinger. Det øves via en skematisk stilladsering af deres analyser, hvor de fremsætter analytiske påstande med tilhørende belæg fulgt op af rygdækning i form af citater eller referencer til teksten med angivelse af sidehenvisninger.
- at give en introduktion til billedanalyse i relation til renæssancen som periode
- at spejle sig i historien som et led i identitetsdannelsen. Dvs. hvordan har den måde vi tænker på i dag rødder i historien og forskellige historiske perioders livssyn og værdisæt, som de kommer til udtryk i litteraturhistorien.
- at give en introduktion til skrivegenren analyserende artikel i relation til Ciceros pentagram. Her skriver eleverne en individuel analyse, fortolkning og perspektivering af folkevisen ”Jomfruen i Fugleham”
- at spejle sig i fortiden for forstå nutiden og reflektere sig ind i fremtiden.
- Innovationsopgave: Humanistiske og demokratiske værdier: at skrive og udtrykke sig diskuterende og vurderende om innovative løsninger på aktuelle udfordringer af humanistiske og demokratiske værdier i vor tid, dvs. i en senmoderne mediekultur, perfektionskultur, præstationskultur og accelerationskultur.

TEKSTER – herunder værklæsning 2: en kort saga

PRIMÆRLITTERATUR til analyse:
- Anonym forfatter: ”Gunlaug Ormstunges saga“ (saga) (Oldtidens litteratur ca. 850-1100) i Kompendium 6, s. 12-24 (= 23 sider) (VÆRKLÆSNING 2)
- Anonym forfatter: ”Harpens kraft” (folkevise, tryllevise) (middelalderen) (= 2 sider)
- Anonym forfatter: ”Ebbe Skammelsøn” (folkevise, riddervise) (Middelalderen) (=2 sider)
- Ursula Andkjær Olsen: ”Velfærdsdødedansen” (2015) (= 1 side)
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/v/velfaerdsdoededansen  (Tekst og informationer om tekst og tolkning) https://www.youtube.com/watch?v=Qnd09pc1voU (varighed 5  min)
- Anonym forfatter: ”Jomfruen i fugleham” (folkevise, tryllevise) (Middelalderen) (=2 sider)
- selvvalgt/elevvalgt popsang fra din egen samtid – der tematiserer overgangen fra barn til voksen
- Renæssancetekst af Boccaccio: novellen "Falken" (1350) (= 6 sider)
- Rafael (= Raffaello Santi): ”Skolen i Athen” (1510-11). (7,7 meter).Fresko, Vatikanet, Rom  (= kalkmaleri) (Renæssancen: Ital. ca. 1400-1600, DK 1500-1660) (= 1 side)
- The Minds of 99: ”En engel” fra albummet Solkongen (2018) Sangskrivere: Niels Brandt / Jacob Bech
- https://www.youtube.com/watch?v=1jvZOxwrLyw (varighed = 3.50 min) The Minds of 99 - En engel | Kronprinsparrets Priser 2018 | DR1
- ”Eksistentialisme”, uddrag fra ”Litteraturhåndbogen”(2003), s. 212-213, eksistentialismens nøglebegreber (Jean-Paul Sartre og Albert Camus): mening/meningsløshed, angst, frihed, ansvar, roller, valget, fremmedgørelse, at være sig selv/at træde i karakter)( Modernismen i 1940erne-1970)  (= 1 side)
- Blaise Pascal (1623-62) af ”Tanker” (”Pensées”) i Litteraturens Huse”(2008), s. 83-87 (Barokken, filosofisk tekst der afspejler barokkens livssyn og samtidig peger frem mod eksistentialismen) (4,5 side)
- Om vor tids eros-længsel/længsel efter orden/harmoni: Supertanker | Metafysikken og Metaverset er mega meta | DR LYD (Vi hører i modulet 20.00-27.30 (Varighed i alt = 7,5 min) Medvirkende: Pia Lauritzen filosof og medstifter af Qvest, Thomas Schwarz Wentzer professor MSO i Filosofi, AU, Astrid Pedersen tilrettelægger.
Carsten Ortmann tilrettelægger og vært.(Sendt første gang 14. marts 2022).
https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2022-03-14  (20.00-27.30 min)
- Thomas Kingo: ”Keed af Verden, Kier ad Himlen” (1681) (salme) (Barokken, DK 1660-1720)
- Ludvig Holberg: uddraget ”Om folkets religion i Potu” fra Holbergs eventyrlige roman ”Nils Klims underjordiske Rejse” (1741) (Oplysningstiden, ca. 1720-1800(= 2 sider)
- N.F.S. Grundtvig: ”Oplysning” (1839) (Folkesang) også kendt som ” Er lyset for de lærde blot” (Romantikken ca. 1800-1870)  (= 1 side)

SEKUNDÆRLITTERATUR:
- Halfdan Rasmussen: ”At lære er at ville” (1949), skrevet af
Halfdan Rasmussen til AOF´s 25 års jubilæum i 1949. Synges som motivation for forløbet (= 1 side)
- Kompendium 6, s. 1-3: ”Oldtidens litteratur 850-1100” uddrag fra Ole Ravn: Litteraturhistorisk oversigt (2001-2) (= 4 sider – fælleslæsning i modulet)
- Kompendium 6, s. 8-11 med oversigt over sagaen/sagafortællingens genre, komposition, fortællemåde, livssyn og temaer  (= 3 sider – som læreroplæg)
- Uddrag fra anmeldelse i Politiken 26.08.2010 af Susanne Biers film "Hævnen"(2010), perspektivering af sagaens tema (ære og hævn) til i dag (= ½ side) https://www.youtube.com/watch?v=wf7XObZJ-9U  (Trailer til Hævnen, = 1½ minut)
- Kompendium 6, s.28 s. 29-33 s. 33-34: Uddrag fra Fibiger og Lütken: Litteraturens veje(2006), 2.udg. s. 490 ("Folkeviser") s. 58-60, 62-64("Folkeviserne", "Trylleviser", ”Ridderviser”) (middelalderens litteratur) (= 7 sider – som læreroplæg)
- Kompendium 6. s. 41-42 (”Folkeviserne sprog, stil og fremførelse”) (= 2 sider – som læreroplæg)
- Thyge Winther-Jensen: ”Dannelse" s. 2-3 (= ca. 3 sider) https://denstoredanske.lex.dk/dannelse?utm_source=denstoredanske.dk&utm_medium=redirect&utm_campaign=DSDredirect Besøgt 09.04.2021 kl. 09.10  
- Jørgen Fafner: "Humanisme" - uddrag fra Den store danske, s. 3-6m (= ca. 3,5 side) https://denstoredanske.lex.dk/humanisme Besøgt 09.04.2021 kl. 09.40
- Kompendium 6, s. 57-63m uddrag fra Fibiger og Lütken: Litteraturens veje(2006), 2.udg. s. 72-79  (”Renæssancen”, ”Humanisme”, ”Reformationen”, ”Reformationen i Danmark” ”Kunsten”) (om renæssancen) ( = ca. 6 sider)
- Kompendium 6, s. 65-67, om især Rafaels ”Skolen i Athen” (1510-11)(læst i modulet)
- Christian Hjortkjær: "Hvorfor kan jeg ikke ændre på den jeg er?", Kristeligt Dagblad, 25.juli 2020 (=3,8 normalsider – læst i modulet)
- ”Billedanalyse_formalanalyse_overblik.pdf” Præsentation udarbejdet af Trine Mønster Sørensen
s. 87, s.70-72ø læses i denne rækkefølge (I alt 4 sider)
- Kompendium 6, 87-88, s. 70-76: uddrag fra Fibiger og Lütken: Litteraturens veje(2006), 2.udg. s. 91-92, 99-103(”Barokken”, ”Vanitas – barokkens grundmotiv”, ”Ked af verden”. Barokkens litteratur: Lejlighedsdigtning” (om barokken) (= 6 sider)
- Kompendium 6, s. 78, 82: ”Rationalisme” uddrag fra Ib Fischer Hansen m.fl.(red): Litteraturhåndbogen 2, 6. udg. 1981/2003, s. 258, (= 1 side) og ”Niels Klims Underjordiske Rejse” uddrag fra John chr. Jørgensen: Dansk forfatterleksikon (Oplysningstiden) (= 2 sider)
Tekster til innovationsopgaven om Humanistiske og demokratiske værdier:
- Svend Brinkmann: Ståsteder (2016): uddrag fra ”Det gode” s. 49-52 (= 1,5 side)  "Værdigheden" s. 66-67 (= 0,75 side).  ”Friheden”, s. 149-150+s.152-154 (= 2 sider) ”Kærligheden”, s. 118-119+s. 122-123 (= 2,25 sider) (I alt = 6,50 side)
Ansvaret”, s. 105-111 (i alt = 4 normalsider læses i modulet)
- https://www.youtube.com/watch?v=62HfwOVT_o8  (TROværdige samtaler har sat Carsten Ortmann (DR) i samtale med Christian Hjortkjær og Signe Borup i samtale om skambegrebet idéhistorisk og eksistentielt set i forhold til TV-serien SKAM. (24. aug. 2017 varighed = 5 min)) Signe Borup er Cand.mag. Idéhistorie & Nordisk sprog og litteratur (2020)
- Christian Hjortkjær: https://www.youtube.com/watch?v=XlH37LlToYQ (Vælg dig selv 14. aug. 2018 varighed = 2 min : Om den religiøse eksistentialist Søren Kierkegaard: ”Vælg dig selv” Det er ikke din skyld, men det er dit ansvar” )
- https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57448 DRTV - Skam (Sæson 4 – episode 4) (SE først 24.00-28.00)
- https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57459 DRTV - Skam (Sæson 4 – episode 9) (SE dernæst 38.40-42.50 = 4 min)

FORLØBSPLAN: Forløbsoversigt over kronologiforløbet: Titel 11: Kulturelle værdier og historiske rødder – hedenskab, kristendom og humanisme
   8 x lektiemoduler + 7 x lektiefri moduler

1) Oldtid: Gunlaug Ormtunges saga (1af 2 moduler), (lektie)
”Hævnen” af Susanne Bier
2) Oldtid: Gunlaug Ormtunges saga – hedenskab-kristendom(2af2 moduler) (lektie)
3) Middelalderen: Harpens kraft – fra hedenskab til kristendom(1 modul)(Lektiefri)
4) Skr. opg. analyse af folkevisen ”Jomfru i fugleham”(1af2 skr. moduler)(Lektiefri) Elever finder selv popsange,
5) Skr. opg. analyse af folkevisen ”Jomfru i fugleham”(2af2 skr. moduler)(Lektiefri)    
6) Ebbe Skammelsen – hedenskab til kristendom Vældfærdsdødedansen (Lektiefri)
7) Dannelse: Falken – humanismen (1 modul) (lektie)
8) Renæssancen: billedanalyse af maleri – kristendom og humanisme (lektie) Skolen i Athen og Rafael syndefald stadig en kristen tænkning (refleksion – skyld/tilgovelse)The Minds of 99: ”Engel”
9) Barokken: Blaise Pascal – eksistentialisme, Metavers, P1:Supertanker(lektie)
10) Kingo: Keed ad verden, Kiær ad Himmelen– kristendom (lektie)
11) Oplysningstiden: Holberg: ”Folkets religion i Potu”: oplysning og klasse (lektie)
12) Romantikken: Grundtvig ”Oplysning”: oplysning og klasse(1 modul)(Lektiefri)   
13) Brinkmanns essay og humanismen (innovationsopg.: (lektie) humanistiske værdier: det gode, værdighed, frihed, ansvar og kærlighed (1 af 3 moduler)
14) Brinkmann essay og humanismen (innovationsopg.):(2af3 moduler) (Lektiefri)
15) Brinkmann essay og humanismen (innovationsopg.):(3af3 moduler) (Lektiefri)  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 12.Folkelig realisme+mellemkrigsmodernisme 1900-30

LÆRINGSMÅL:
-at få kendskab til det folkelige gennembruds litteratur (1900-1910) og kulturhistorie med fokus på: A) den folkelige realisme hos Martin Andersen Nexø B) Johannes V. Jensens prosalyrik, der foregriber den modernistiske digtning, omend han også skriver folkelig realisme.  
-at få et indblik ekspressionismens litteratur (1918-1930) og kulturhistoriske baggrund (Tom Kristensen og Edith Södergran)
-at repetere den ideologikritiske metode suppleret med nykritisk nærlæsning
-at øve brugen af fagbegreber i relation til analyse og perspektivering. Dvs. skabe en bevidsthed om at bevæge sig på nogle højere taksonomiske niveauer
-at perspektivere til ekspressionismens inspiration fra Freud og Nietzsche.
-at blive bevidst om læringsstile gennem gruppearbejde omkring digtanalyse
-at arbejde med svenske tekster
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- at gøre erfaring med den reflekterende artikel som eksamensgenre bl.a. via skriveøvelser, der træner den personlige og dialogiske stemme.
- at repetere, anvende og synliggøre den tilegnede viden om litteraturen fra 1900-1930, dvs. hhv. det folkelige gennembrud og ekspressionismen (=mellemkrigsmodernismen).
-at øve eleverne i at vise deres faglige viden og metodebevidsthed
-at eleverne arbejder bevidst med vurderingskriterierne for skriftlig dansk

TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse (= I alt 16 sider)
- Martin Andersen Nexøs novelle ”Lønningsdag” (1900) (= 3,5 side)
- Johannes V. Jensens digt "Interferens" fra Digte (1906)( = 1 side)
- Fritz Zyberg: ”Frokosten” (1906), maleri inspireret af Johannes V. Interferens( = 1 side)
- Peter Martensen: ”Fokuseringen” maleri (1995) og to små skulptur ”Fokuseringen”(2017), bemalet bronze. (= 2 sider)
- Tom Kristensens digt "Nat i Berlin" (1921) (= 1 side)
- Edit Södergrans digt ”Dagen svalnar”(1916) (= 1 side)
- samtidskunst/musik "Dagen Svalnar" Anna Kruses fortolkning albummet Himlens Rand (2018)
Tekster til analytiske iagttagelser som afsæt for refleksion i skr. opg. reflekterende artikel:
- Poul Erik Tøjner: ”Frihed er det bedste guld”. Weekendavisen, 29. dec. 2017 (= 2 sider)
- Balthus (Balthasar Klossowski de Rola): ”Thérèse Dreaming”, maleri (1938) (= 1 side).
- Rudolf Broby-Johansen: ”Bordelpige dræber ufødt”, digtsamling BLOD(1922) (= 1side)
- Rudolf Broby-Johansen: Forsvarstale for BLOD (= ½ side)
- Brinkmanns "Ståsteder” (2016), s. 151-152 om frihed (= 2 side)

SEKUNDÆRLITTERATUR (= I alt 11,5 sider)
- Liv Thomsens dokumentarfilm: Digtere, divaer og dogmebrødre 1900-1918 (2001) (varighed = 40 min.)
- Johanne Fibiger m.fl.: ”Litteraturens veje” (2006), s. 244-246n, s. 250-252 (= 6 sider [”En ny realisme” (om Det folkelige gennembrud), ”Den lange vej hjem” (om Martin Andersen Nexø], ”Vandringen mod lyset – proletarens kamp” (om Martin Andersen Nexø)
- Johannes Fibiger m.fl.: ”Litteraturens veje” (2006), s. 252-256+s. 511[Om ”Johannes V. Jensen – fra spleen til sundhed” og om ”Nihilisme”] (= 4 sider – som læreroplæg)
- Klaus Lynggaard ”Støjen som grunderfaring" i Politiken, 12.juli, 2001(Om digtet "Interferens") (= 2 sider læses i modulet)
- Liv Thomsens dokumentarfilm: Digtere, divaer og dogmebrødre 1918-1930 (2001) (40 min.)
- Svend Brinkmann:Af  Ståsteder – 10 gamle ideer til en ny verden (2016),s.153-154.     
   [afsnittet ”Frihed”] (=1,5 sider)
- Fibiger og Lütken: Litteraturens veje (2006), s. 511, s. 514 ( = 2 sider.)
  [”Nihilisme”, ”Psykoanalyse”]
- Tom Kristensen (1893-1974): Om tomhed og nihilisme (Varighed 1½ min)
- Tom Kristensen (1893-1974) Om rejselængsel og leg med ord og ordklange (Varighed 1½ min)

FORLØBSPLAN: Titel 12: Folkelig realisme og mellemkrigsmodernisme NB: fokus på realisme og modernisme-definitioner/begreber: Temaer: refleksion/johannes V. Jensen ctr. handling - køn og seksualitet/Tom Kristensen og Sødergran
1) Perioden 1900-1918 + Modernisme 1918-1930 (1 modul)
2) Johannes V. Jensen – perspektiveret til tidligere læsning af Martin Andersen Nexø i 1g og realismen: Lønningsdag (1. modul/ingen lektie),
3) (skrive. opg. reflekterende artikel) Læs opgaveteksterne
4) (skrive. opg. reflekterende artikel)
5) Tom Kristensen Nat i Berlin (1. modul/ingen lektie),
6) (Edith Södergran og Per Lagerquist ”Ångest” (1. modul/ingen lektie)
7) (skriveøvelse – uden aflevering: reflekterende artikel)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel: Kunst/litteratur og grænser 14-05-2024
Skriftlighedsportfolio 15-05-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 13. Romantikken og det gode liv (VÆRK)

LÆRINGSMÅL:
- At få et indblik i den romantiske litteraturs livssyn og stiltræk fra 1800 1850/70 set i lyset af romantikkens kultur og samfund. Klassen har i deres DHO i 1g arbejdet emnet "Den nationale identitet i 1800-tallet"  og dermed med eksemplarisk litteratur fra universalromantikken og  nationalromantikken. Dette forløb bygger videre på denne videnshorisont, der udvides med eksemplariske tekster fra poetisk realisme og romantisme – herunder belyses biedermeierkulturens afspejling i litteraturen.
- At perspektivere romantikken til oplysningstiden for bl.a. at kunne se romantikken som en reaktion på oplysningstidens rationalisme.
- At perspektivere romantikken til elevernes egen samtid for at belyse romantikkens betydning for vor tids kultur og ved at perspektiverer til senmoderne popsange.  
- At lave metodisk bevidste analyser, således at eleverne bruger den/de metoder, der synes mest oplagt til den enkelte tekst. Der sker dermed en progression fra det tidligere metodeforløbs introduktion til forskellige litterære metoder og afprøvning af disse på samme tekst – til en uddybende praktisk erfaring med de enkelte metoder ud fra en vurdering af, hvilke metoder der synes bedst egnet til en given tekst.
- Tema: Det gode liv – hvad er det? Det vil vi undersøge romantikkens bud på – og samtidig bruge romantikkens tekster som afsæt for at reflektere over, hvad det gode liv er i vor tid? Her kan vi se på teksternes tematisering af menneskets forhold til realitet ctr. idealitet, splittelse ctr. harmoni, ulykke ctr. lykke, materialisme ctr. åndelighed, forbrugsværdier ctr. menneskelige værdier, fornuft ctr. følelse; at turde leve livet ctr. ikke at turde osv.
- Skriftlig opgave: reflekterende artikel: ”Romantikken og det gode liv” med afsæt i uddrag fra Svend Brinkmanns ”Gå glip” (2018) samt sideløbende refleksionsskrivning om forløbets tekster, som eleverne har afrundet hvert modul med.

TEKSTER

PRIMÆRTEKSTER
- The Minds of 99 - En engel | Kronprinsparrets Priser 2018 | DR1 (varighed = 3,5 min)
- Steen Steensen Blicher 2: ”Sildig opvågnen” (1835.(VÆRK 7) Nykritisk analysemetode suppleret med ideologikritisk perspektivering til Poetisk realisme (1820-1830’erne) og biedermeierkulturen i romantikken.  
- H.C.Andersen: ”Skyggen” (1847). Nykritisk analysemetode suppleret med psykoanalytisk metode samt ideologikritisk perspektivering til Romantisme (ca.1830-1870)
- Emil Aarestrup: To digte fra digtsamlingen "Digte"(1838)]: 1)„Paa sneen“ (erotisk/moderne kvinde) og 2) ”Gunløde” (traditionelle kvinde)
- popsang:  Kesi ”Skør for dig” (2022)

SEKUNDÆRLITTERATUR
- Liv Thomsen: ”1800-tallet på vrangen” (1 af 8, 2 af 8, 3 af 8): (Brug Uni-login)
https://www.dr.dk/undervisning/historie/1800-tallet-paa-vrangen
1800-tallet på vrangen: 1:8 - "Guld, hor og romantik", 2:8 - "Gud, konge og politistat", 3:8 ”Grimme ællinger og forbudte drifter”
- Fibiger og Lütken: ”Litteraturens veje” (2006), s. 519-520 [”Romantik”, ”Romantisme”, ”Poetisk realisme”], 137n-142m: ”Romantikken”, ”Romantikkens filosofi”, Steffens’ forelæsninger”, s. 142-144(”Universalromantikken), s. 146n-150(”Nationalromantikken”),  ”Guldhornene“ (1803), s.150-152n(”De levendes land”), s. 158-161(”Steen Steensen Blicher”, ”Den Blicherske novelle”), s. 185-186 (”Dobbeltgængermotivet” om Skyggen af HCA)
- Periodeoversigten: 1_Fra_oplysning_til_romantik_Platonismen.doc
- Periodeoversigten for romantikken udarbejdet af Trine Mønster Sørensen: ”1_a_Romantikken_periodepapir_uddybet.pdf”
- Power Point ved Trine Mønster Sørensen. ”De traditionelle kontra moderne kønsroller. (= 1 side)

REFLEKTERENDE ARTIKEL
- Svend Brinkmann: ”Gå glip – om begrænsningens kunst i en grænseløs tid” (2017). Essay. S. 12-15, 52-53, 83-84 – med fokus på Søren Kierkegaards tanke ”Hjertets renhed er at ville ét” som afsæt for skriftlig elevopgave: en reflekterende artikel om ”Romantikken og det gode liv”

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Flow-model for 3g 19-08-2024
Værklæsning: Blicher "Sildig Opvaagnen"(1828) 20-08-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 14. Nyhedsformidling - med klima som tema

Nyhedsformidling på flere medieplatforme med klima som tema

Læringsmål/kernestof:
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.


Læringsmål/dannelsesmål:
- kritisk bevidste nyhedslæsere
- at gøre eleverne opmærksom på fordele og ulemper i forskellige nyhedsmedier
- at kvalificere eleverne til deres demokratiske medborgerskab - guide dem hen til bedre nyhedsformidling – herunder introduktion til konstruktiv journalistik

TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse
- Facebook-opslag om klima, som eleverne selv finder
- Klip fra TV AVISEN: Indslaget om klimamarchen fra TV AVISEN kl.18.30 den 6. november 2021 (varighed = 5,5 min.) (Ser vi selve modulet)
- Klip fra Ultranyt den 3. november 2021 - "FN: Vi er på vej mod dobbelt så meget sort energi"  21. okt. 2021 Information,Sektion1, s. 4 af Mathias Sindberg(= 2,5 sider læses i modulet)
- “Atomkraft- og naturgasforslag bliver heglet ned: Værre end dieselgate” i BØRSEN BÆREDYGTIG
- Lektie: https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/hvorfor-fejler-kommunikationen-om-klimakrisen  (I alt = 3,75 sider)
- DRTV - Deadline: Atomkraft - Ja eller Nej tak? 18. JAN 2022 22:30. Se første del fra 01.00-19.00 min. (varighed = 18 min.) NB: I modulet skal I dog kun analysere selve debatten mellem Dan Jørgensen og Pernille Vermund 05.45-19.00!
- Facebook-opslaget fra Deadline
- Sune Auken ”Hvorfor fejler kommunikationen om klimakrisen?”, 09. februar 2021. FORSKERZONEN (I alt = 3,75 sider)
- Climate Change Debate: Last Week Tonight with John Oliver (HBO): https://www.youtube.com/watch?v=cjuGCJJUGsg ) (varighed = 4,25 min)
https://www.youtube.com/watch?v=ct8KXJNp-Bc
- Alex Vargas synger Malte Eberts “Tired” i Toppen af poppen (https://www.youtube.com/watch?v=FVxCpdxPaT8 )
- Repræsentativ nyhedsartikel inden for konstruktiv journalistik: Verden Bedste Nyheder:
09. september 2021: ”Leder: Al magt til byer med løsninger”  https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/al-magt-til-byer-med-loesninger/  
- 09. september 2021 ”På vej mod fossilfrie byer”
https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/paa-vej-mod-fossilfrie-byer/#   
- DON"T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population (7. nov. 2013) (Varighed = 58 min) NB: Ser vi sammen i modulet: https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E

DEBATTERENDE ARTIKEL
- Debatterende artikel ud fra følgende tekster: (= 3,5 side)
4a.: Jacob Birkler: ”Medierne vil have holdninger, men gør os dummere undervejs” Politiken, 31.maj.2020
4.b: klip DR-nyheder om konstruktiv journalistik (3 min)
4.c: Carsten René Jørgensen: ”De kontroversielle stemmer fylder så meget i medierne, at det skader vores samfund” Information, 4. August 2020.
4d: Tem Fransk Andersen ”Kan vi stadig blive klogere?”, Nordjyske Stiftstidende 16.marts 2020

SEKUNDÆRLITTERATUR/TEORI
- Jan Aabjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: “Dig & digital dannelse i dansk” (2018), s. 8-16 og s.19-27: ”Digital kommunikation – web 2,0” og ”Journalistik på sociale medier og internettet”
- TV-nyheder i Levende billeder
- Avistyper - Håndbog til dansk, s. 199-200 (= 1 side)
- "Det journalistiske sprog" i Håndbog til dansk, s. 220-221 (= 2,25 sider)
- "Hvad er en avis" i Håndbog til dansk, s. 98 (= 2 side)
- Begreb om dansk s. 191-197
- Hans Rosling: Man skal ikke bruge medier til at forstå verden - Deadline på DR2 3. sep. 2015: https://www.youtube.com/watch?v=bcpjl0mxRvs   
- Professor Johan Galtung: " Peace Journalism in a Nutshell" (varighed = 6 min.):  https://www.youtube.com/watch?v=64EfDD2Svsg
- Om stx-skrivegenren: Den debatterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/index.php?id=215&L=0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 15. Det moderne gennembrud (VÆRK)

LÆRINGSMÅL
1) At få et indblik i det moderne gennembruds litteratur – naturalismen  (1870-1890) – og den modernitet, der dengang fik sit gennembrud, dvs.: A) industrialiseringen, teknologiseringen, urbaniseringen, anonymisering, begivenhedskulturen, rationalismen, ateismen, liberalismen, kapitalismen, individualismen, ligestillingen og social bevidsthed. Modernitetstræk, som gradvist er blevet mere udtalte i vor tids (sen)moderne kultur. B) Vi vil se på, hvordan naturalistisk litteratur af hhv. J.P. Jacobsen, Pontoppidan, Ibsen og Bang afspejler moderniteten samt naturalismens livssyn og stiltræk – herunder impressionismen. C) Gennem disse forfattere belyses de problemer, som Georg Brandes fordrede, at litteraturen skulle sætte under debat: 1) Ægteskabet (fornuftsægteskabet – herunder seksualmoralen og ”Sædelighedsfejden”) 2) Forholdet mellem de to køn/Kønsroller (især kvindens stilling, borgerlig pigeopdragelse) 3) Religionen (kirkens magt, ateisme) 4)Samfundsforholdene (sociale forhold, ejendomsforholdene)
2) At perspektivere naturalismen til romantikken og oplysningstiden for bl.a. at kunne se naturalismen som en reaktion på romantikkens idealisme og sentimentalisme (følelse og fantasi) og en videreudvikling af oplysningstiden rationalisme og naturvidenskabelige orientering.
3) At perspektivere naturalismen til elevernes egen samtid for at forstå naturalismens betydning for vor tids senmoderne kultur.  
4) At arbejde med den visuelle læringsstil dels via dokumentarfilm om perioden og dels ved at eleverne arbejder med et visuelt spil ud fra illustrationer til en Power Point med en periodekarakteristik.
5) At lave metodisk bevidste analyser, således at eleverne bruger den/de metoder, der synes mest oplagt til den enkelte tekst.
6) Repetition af begreber fra forrige forløb om dokumentaren og nyhedsformidling, når det er relevant for det materiale, vi arbejder med i det igangværende forløb.

TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR:
- Tina Dikow: ”Menneskedyr” fra albummet ”Bitte små ryk” (2022)
- Georg Brandes Af ”Indledningen til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur ” (1871)
- Suzanne Brøgger; "Vi må genopfinde kulturradikalismen" (2015) (I alt = 3,25 normalsider)
- Brinkmanns briks | Tænk mindre | DR LYD (Hører I i modulet) (ca. 50 min)
-  Repetition fra 1g af Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” fra novellesamlingen ”Hytterne. Nye Landsbybilleder” (1887) perspektiveret til Katrine Marie Guldagers ”Nørreport” (2004) fra 1g
- repetition fra 1g af Herman Bang: ”Frøkenen” (1883), s. 191-195 (= 4 sider)
- Rineke Dijkstra: ‘Kolobrzeg, Poland, July 26, 1992’ (1992), fotokunst. v
- IP Jacobsen af uddrag ”Nils Lyhne” (1880), hvor Dr. Hjerrild og Nils en juleaften diskuterer ateisme kontra kristendom
- Installationerne: Die Glocke (2013) af Henrik Plenge Jacobsen og Yran ”Retired allfarther” (2019)
- Amalie Skrams novelle: ”En rose” (1899) (I alt = 5 sider)
- Piccininis installation ”Parret”(2018) (Installation med par i campingvogn: helhed og detaljer)
- Zoe Leonard: Installation ”Mouth open teeth showing” - en perspektivering til Ibsens "Et dukkehjem"

Værklæsninger
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) (VÆRKLÆSNING)
- Herman Bang: ” Branden” (Christiansborgs brand) i Nationaltidende, 4. okt. 1884
- P.S. Krøyers: ”Hip, hip, hurra”(1888)  

SEKUNDÆRLITTERATUR
- ”Det moderne gennembrud” I Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, 2. udg, 6. oplag, 2006, Systime, s. 194-201.
- Liv Thomsen: 1800-tallet på vrangen (6 af 8 samt 7 af 8): 1880-1890 (Brug Uni-login)
https://www.dr.dk/undervisning/historie/1800-tallet-paa-vrangen
(6:8): Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner (1864-1880)
7:8): Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral (1880-1890)
- Ib Fischer Hansen med flere (red): Litteraturhåndbogen,1985, følgende forfatterportrætter: JP. Jacobsen s. 391-392, Henrik Pontoppidan s. 425-428, Henrik Ibsen s. 388-389, Herman Bang 348-349 (som læreroplæg)
- psykolog Rene Toft Simonsen "Barndommens spøgelser" (2018) uddrag fra "Jeg er f*cking hot" (2018), s. 62-69 (= I alt 7 hurtigt læste sider) – uddybning af psykologisk metoder – her koblet til sproghandlinger og face-work/face-teori:
- 13_d_Det_naturalistiske_drama_Genren_sædelighedsfejden.pdf



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering: debatterende artikel journalistik 03-11-2024
Gr.opg. i selve modulet 8/11 med mødeplgt 08-11-2024
Værklæsning: Ibsen "Et dukkehjem" 24-11-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 16. Hereticamodernisme og konfrontationsmodernisme

Kompetencemål:
- at skabe en bevidsthed om forskelle mellem realisme og modernisme
- at få et indblik i sproglige og stilistiske virkemidler samt temaer hos Heretica-modernismen(1. fasemodernismen) og Konfrontationsmodernismen(2. fasemodernismen)
- at perspektivere de to perioder til eksistentialismen – hhv. den religiøse eksistentialisme hos Martin A. Hansen og Karen Blixen (Heretica) samt den ateistiske eksistentialisme hos Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg (Konfrontationsmodernister)
- at perspektivere Heretica-modernismen til efterkrigstidens kultur og krisestemning
- at perspektivere Konfrontationsmodernismen til 1960’ernes kulturdebat og nyradikalisme(nynaturalisme) med rødder i Georg Brandes radikalisme og Det moderne gennembruds naturalisme
- at arbejde med verdenslitteratur via uddrag af Albert Camus’ « Sysifos-myten”
-at øve eleverne i at vise deres faglige viden og metodebevidsthed


TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse  (= I alt 59,5 sider)
- Ole Sarvig ”Tankestille” (1944), kompendium, s. 5 ( = ½ side)
-  Popsang ”Ideen Er Død” af Minds of ’99 (2017) (= 1 side)
- Jean Paul Sartre: Af ”Eksistentialisme er en humanisme”(1946) (= 2,5 side) -
  kompendium, s. 22-23
- uddrag fra Peter Bastians "Mesterlære" (2011) om Viktor Frankl (=2,5 sides oplæsning)
- Martin A. Hansens novelle:"Paradisæblerne" (1953),samlingen ”Tornebusken”(=10 s)
  (kompendium, s. 6-12)
- Karen Blixen : ”Ringen” (1958), kompendium, s. 13-16 (= 7½ s.)
- Klaus Rifbjerg:”Livet i badeværelset”(1960),digtsamling "Konfrontation"(1960)(= ½  
   side) kompendium, s. 17.
- Om Albert Camus og Af ”Sisyfosmyten” (1942), kompendium,s. 21-22,(2,5 side)
- Susan Hinnum: Kunsten at grave et hul (Højskolerne, 2020). Dokumentarisk indslag om kunst fra 1960 til i dag (Spilletid: 3 min. 40 sek.)
- Peter Seeberg: ”Hullet” (1962) fra samlingen ”Eftersøgningen”(1962) (= 9 sider)
  kompendium,s.26-31  
- Peter Seeberg : ”Nød”  fra samlingen ”Eftersøgningen”(1962) (= 3 sider)
- Kortfilmen Nulpunktet (2018). Instruktør: Niklas Lund Brock. Manuskript: Martin Ivan. Spilletid:8 min.


SEKUNDÆRLITTERATUR (= I alt 36,5 sider)
- Fibiger og Lütken: "Litteraturens veje" (2006), s. 508-509, (Modernitet/modernisme), s. 498(Heretica-digtningen), s. 486-487(Eksistentialisme), s. 315-319 (Om Heretica og Eksistentialisme)( = 7 sider)
-  Liv Thomsens dokumentarserie: Digtere, divaer og dogmebrødre 1945-1960 (2001) (40 min. vises i modulet)
- Fibiger og Lütken: "Litteraturens veje" (2006), s. 333-338, (= 4 sider)
  [Om perioden, Kap. 14 : "1960-1970: Modernisme og virkelighed"]
- Liv Thomsens dokumentarfilm: Digtere, divaer og dogmebrødre 1960-1970 (2001) (40 min.)
- Fibiger og Lütken: "Litteraturens veje" (2006), s. 346-349ø (= 4 s.)
   ["Klaus Rifbjerg – under vejr med mig selv " som læreroplæg]
- Sigurd Enggaard Paulsen og Kr. Friis-Jensen : Uddrag fra interview med Peter Seeberg "Dagen lette i sindet" (1979), kompendium, s. 24 (= ½ side)
- Pia Callensen «Tænk mindre – lev mere  (2020) (om MCT = metakognitiv teori), s. 21-31, 44-46, 67-72 (= 20 sider). Anvendt som psykologisk metodisk analyseredskabe på Kortfilmen « Nulpunktet »  
- Giddens definitionaf af « Senmodernitet » i Litteraturens veje (2006), 523-524( = 1 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 17. Skriftlighedsforløb - fokus på SRP

Kompetencemål
- Det er en pointe, at forløbet er et generelt skriftlighedsforløb op til SRP, jf. læreplanen.
- Det træner hovedsageligt overgange eller sammenhæng, analyse og diskussion.
-  forløbet her ikke kun retter sig mod SRP men også peger frem mod eksamen i skriftlig dansk.
- Forløbet er tænkt som et forløb på 3 moduler og er stramt tilrettelagt.
- der er fokus på at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt såvel som skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse (I alt = 3 sider)
- Peter Seebergs kortprosatekst: ”Støvsuger” fra kortprosasamlingen ”Halvdelen af natten” (1997), s. 146 (= ½ side)
- Helge Adam Møllers debatindlæg: “Lad os droppe karakterer og eksamener i gymnasiet. Og desuden krav og forventninger på alle arbejdspladser”, Berlingske, fredag d. 13. september 2019, kl. 21.00 https://www.berlingske.dk/laesere/lad-os-droppe-karakterer-og-eksamener-i-gymnasiet.-og-desuden-krav-og (= 1 side)
- Birgitte Verdersøes læserbrev: ”Gymnasier: Karakterer betyder mindre, end mange unge tror” Altinget, DEBAT12. april 2018 kl. 2:00 | 1 kommentar 12. april 2018  (= 1,5 sider)
https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/167750-gymnasier-karakterer-betyder-mindre-end-mange-unge-tror

SEKUNDÆRLITTERATUR (I alt = 22 sider)
- Sigurd Enggaard Paulsen og Kr. Friis-Jensen : Uddrag fra interview med Peter Seeberg "Dagen lette i sindet" (1979), kompendium, s. 24 (= ½ side)
- Uddrag fra forfatterportræt af Peter Seeberg i ”Litteraturhåndbogen 2” (2003), s. 159 (= ½ side)
- eksemplarisk srp med fagene dansk og samfundsfag om emnet selviscenesættelse gennem sociale medier (= 20 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 18 Maskuliniteter, køn, klasse – dengang og i dag

LÆRINGSMÅL:
Det overordnede læringsmål er at få indblik i emnefeltet: Maskuliniteter, køn og klasse – dengang og i dag. Dengang, dvs. i starten af 1900-tallet ved at repetere og perspektivere til forløb fra 2g om Det folkelige gennembrud og i Mellemkrigsmodernisme samt i dag i vor tids senmoderne litteratur og kultur. 1. modul indledes med en eksamensøvelse med analyse af to artikler om maskulinitet i det senmoderne af hhv. Sørine Godtfredsen ctr. Laurids Søborg med perspektivering til sangtekst af Tobias Rahims ”Når mænd græder” (2022) med henblik på at skrive en reflekterende artikel med afsæt i hovedargumenter fra disse tekster. I det. 2. modul arbejdes der med Mikkel Thorups fem maskulinitetstyper, køn og klasse med fokus på analyse af maskulinitetstyper i følgende 6 repetitionstekster fra Det folkelige gennembrug og mellemkrigsmodernismen som 7 forsekllige grupper analyser og fremlægger for klassen med fokus på realisme kontra modernisme og temaerne: Klasse, social ulighed og magt (Nexø/Beck om klasse) Refleksion ctr. handling (Johannes V. Jensen/Martensen) Maskulinitet, køn og seksualitet/ligestilling (Tom Kristensen og Södergran/Larsen). Som eksamensøvelse i 3. modul analyseres – med fokus på de fem maskulinitetstyper – uddrag om køn fra Glen Becks langdigt og musikvideoen ”Når mænd græder” af Tobias Rahim. I det 4. modul undersøges Maskulinitet og manusfæren i populærkulturen med afsæt i foredrag og en artikel af Maia Kahlke Lorentzen.       
-at få repeteret Det folkelige gennembruds litteratur (1900-1910) og kulturhistorie med fokus på: A) den folkelige realisme hos Martin Andersen Nexø B) Johannes V. Jensens prosalyrik, der foregriber den modernistiske digtning, omend han også skriver folkelig realisme. Desuden er formålet at:
-at få repeteret Mellemkrigsmodernismens ekspressionistiske litteratur (1918-1930) og kulturhistoriske baggrund (Tom Kristensen og Edith Södergran)
- udtrykke sig præcist, nuanceret, veldokumenteret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt – herunder øvelser i mundtlig eksamen
- at gøre erfaring med den debatterende artikel som eksamensgenre

TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse (= I alt 30 sider)
1. modul:
- Crippling Levels of Manliness | CH Shorts (2019) (Varighed = 3 min.) som optakt til debat om maskulinitet https://www.youtube.com/watch?v=wogb2ctOfV4  
Eksamensøvelse 1: med argumentationsanalyse tekster til senere brug i skriftlig opgave: reflekterende artikel: Manderoller og maskulinitet
-  Sørine Gotfredsens artikel: ”Den grædende mand er ikke et godt tegn”, en kommentar fra avisen Berlingske, 8. august 2021. Sørine Gotfredsen: dansk sognepræst og journalist født i 1967. (= 2,5 sider)
- Laurids Sandborgs artikel: ”Tobias Rahim viser vejen mod et nyt maskulinitetsideal”. Information mener, i Information, 30. september 2022 (omfang = 2 sider)
- Tobias Rahim: sangteksten ”Når Mænd Græder” (2022) (= 1 side)
2. modul:
- 7 grupper får til opgave: 1) først at redegøre for de fem maskulinitetstyper (Jf. Mikkel Thorups artikel: ”Hvem er jeg, Far? Baseret på sociologen Raewyn Connells berømte teorier om maskulinitet fra bogen Masculinities (1995) 2) dernæst at argumentere for en analyse af mandefigurernes maskulinitetstype via citater i forløbets tekster: 1) Nexø ”Lønningsdag” , 2) Glen Becks ”Klassesamfundet”, 3) Johannes V. Jensens ”Interferens”, 4) Tom Kristensen ”Nat i Berlin”, 5) Edith Södergrans ”Dagen Svalnar”:
- Martin Andersen Nexøs novelle ”Lønningsdag” (1900) (= 3,5 side)
- Glen Beck: uddrag fra kapitlet ”Klassesamfundet” i langdigtet ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet” (2021), s. 53-62 ( = 9 sider)
- Johannes V. Jensens digt "Interferens" fra Digte (1906)( = 1 side)
- Tom Kristensens digt "Nat i Berlin" (1921) (= 1 side)
- Edit Södergrans digt ”Dagen svalnar”(1916) (= 1 side)
- samtidskunst/musik "Dagen Svalnar" Anna Kruses fortolkning albummet Himlens Rand (2018)
3. modul: Eksamensøvelse:
- Tekst 1: Musikvideoen ”Når mænd græder” af Tobias Rahim (2022) via linket: https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww
- Tekst 2: musikvideoen til ”Når mænd græder” af Tobias Rahim (2022)  
- Tekst 3: Uddrag og temaet køn og klasse fra afsnittet ”Klassesamfundet” s. 63-70 i Glen Becks langdigt ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet” (2022) (= 8 sider)
- Opgave: Foretag en filmanalyse af musikvideoen tekst 1 (Se hele sangteksten tekst 2) med fokus på, hvordan de filmiske virkemidler understøtter italesættelsen af  forskellige maskulinitetstyper. Sammenlign desuden med en kortere sproglig og stilistisk analyse af tekst 3 med fokus på, hvordan de sproglige og stilistiske virkemidler understøtter italesættelsen af forskellige maskulinitetstyper.
4. modul:
- Fælles redegørelse for og undersøgelse af manderoller og maskulinitet i vor tids populærkultur med afsæt i Maia Kahlke Lorentzens artikel ”Hvad lærer unge om maskulinitet på internettet?” fra tidsskriftet Dansknoter, dec. 2024 – perspektiveret til manderoller i mellemkrigstiden.

SEKUNDÆRLITTERATUR (= I alt ca. 6 sider)
- Mikkel Thorups artikel: ”Hvem er jeg, Far? – maskulinitetens mange former og aktuelle udviklinger” i tidsskriftet Dansknoter, dec. 2024. (ca = 4 sider)  Mikkel Thorups fem maskulinitetstyper, der er forankret i sociologen Raewyn Connells berømte teorier om maskulinitet fra bogen Masculinities (1995) skelner mellem: 1)den hegemoniske maskulinitet, 2) den delagtige maskulinitet, 3) den marginaliserede maskulinitet, 4) den underordnede maskulinitet, hvortil Thorup selv tilføjer den femte 5) den oppositionelle maskulinitet.
- Maia Kahlke Lorentzens artikel ”Hvad lærer unge om maskulinitet på internettet?” fra tidsskriftet Dansknoter, dec. 2024. ( = 4 sider)
- Læreroplæg via slides fra Maia Kahlke Lorenzens oplæg på Dansklærerforeningens Årsmødekurset ”Maskuliniteter, køn og klasse” 7-8. nov. 2024 - suppleret med slides fra Maia Kahlke Lorenzens foredrag om maskulinitet, højreradikalisering og radikaliseringsalgoritmer på internettet Roskilde Bibliotek onsdag 19.marts 2025 som optakt til dokumentarfilmen ”Hacking hate”. Desuden en kort perspektivering til Lis Norups artikel ”Vitalistisk maskulinitet i mellemkrigstiden” i Dansknoter, december 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer