Titel
11
|
11. Kulturelle værdier og historiske rødder
LÆRINGSMÅL:
- at få et litteraturhistorisk overblik fra oldtiden til og med romantikken, hvilket skal fungere som en optakt til skoleårets afsluttende DHO-forløb i dansk og historie.
-at få indblik i samspillet mellem historiske perioder og litteratur i hhv: oldtiden (værklæsning af en saga), middelalderen (tryllevise og riddervise), renæssancen (maleri og novelle), barokken (salme og essay) og oplysningstidens litteratur (uddrag af utopisk roman samt en komedie) og romantikken (højskolesang).
- at styrke elevernes kompetence i at fremsætte velargumenterede tekstanalyser både i deres mundtlige og skriftlige fremstillinger. Det øves via en skematisk stilladsering af deres analyser, hvor de fremsætter analytiske påstande med tilhørende belæg fulgt op af rygdækning i form af citater eller referencer til teksten med angivelse af sidehenvisninger.
- at give en introduktion til billedanalyse i relation til renæssancen som periode
- at spejle sig i historien som et led i identitetsdannelsen. Dvs. hvordan har den måde vi tænker på i dag rødder i historien og forskellige historiske perioders livssyn og værdisæt, som de kommer til udtryk i litteraturhistorien.
- at give en introduktion til skrivegenren analyserende artikel i relation til Ciceros pentagram. Her skriver eleverne en individuel analyse, fortolkning og perspektivering af folkevisen ”Jomfruen i Fugleham”
- at spejle sig i fortiden for forstå nutiden og reflektere sig ind i fremtiden.
- Innovationsopgave: Humanistiske og demokratiske værdier: at skrive og udtrykke sig diskuterende og vurderende om innovative løsninger på aktuelle udfordringer af humanistiske og demokratiske værdier i vor tid, dvs. i en senmoderne mediekultur, perfektionskultur, præstationskultur og accelerationskultur.
TEKSTER – herunder værklæsning 2: en kort saga
PRIMÆRLITTERATUR til analyse:
- Anonym forfatter: ”Gunlaug Ormstunges saga“ (saga) (Oldtidens litteratur ca. 850-1100) i Kompendium 6, s. 12-24 (= 23 sider) (VÆRKLÆSNING 2)
- Anonym forfatter: ”Harpens kraft” (folkevise, tryllevise) (middelalderen) (= 2 sider)
- Anonym forfatter: ”Ebbe Skammelsøn” (folkevise, riddervise) (Middelalderen) (=2 sider)
- Ursula Andkjær Olsen: ”Velfærdsdødedansen” (2015) (= 1 side)
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/v/velfaerdsdoededansen (Tekst og informationer om tekst og tolkning) https://www.youtube.com/watch?v=Qnd09pc1voU (varighed 5 min)
- Anonym forfatter: ”Jomfruen i fugleham” (folkevise, tryllevise) (Middelalderen) (=2 sider)
- selvvalgt/elevvalgt popsang fra din egen samtid – der tematiserer overgangen fra barn til voksen
- Renæssancetekst af Boccaccio: novellen "Falken" (1350) (= 6 sider)
- Rafael (= Raffaello Santi): ”Skolen i Athen” (1510-11). (7,7 meter).Fresko, Vatikanet, Rom (= kalkmaleri) (Renæssancen: Ital. ca. 1400-1600, DK 1500-1660) (= 1 side)
- The Minds of 99: ”En engel” fra albummet Solkongen (2018) Sangskrivere: Niels Brandt / Jacob Bech
- https://www.youtube.com/watch?v=1jvZOxwrLyw (varighed = 3.50 min) The Minds of 99 - En engel | Kronprinsparrets Priser 2018 | DR1
- ”Eksistentialisme”, uddrag fra ”Litteraturhåndbogen”(2003), s. 212-213, eksistentialismens nøglebegreber (Jean-Paul Sartre og Albert Camus): mening/meningsløshed, angst, frihed, ansvar, roller, valget, fremmedgørelse, at være sig selv/at træde i karakter)( Modernismen i 1940erne-1970) (= 1 side)
- Blaise Pascal (1623-62) af ”Tanker” (”Pensées”) i Litteraturens Huse”(2008), s. 83-87 (Barokken, filosofisk tekst der afspejler barokkens livssyn og samtidig peger frem mod eksistentialismen) (4,5 side)
- Om vor tids eros-længsel/længsel efter orden/harmoni: Supertanker | Metafysikken og Metaverset er mega meta | DR LYD (Vi hører i modulet 20.00-27.30 (Varighed i alt = 7,5 min) Medvirkende: Pia Lauritzen filosof og medstifter af Qvest, Thomas Schwarz Wentzer professor MSO i Filosofi, AU, Astrid Pedersen tilrettelægger.
Carsten Ortmann tilrettelægger og vært.(Sendt første gang 14. marts 2022).
https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2022-03-14 (20.00-27.30 min)
- Thomas Kingo: ”Keed af Verden, Kier ad Himlen” (1681) (salme) (Barokken, DK 1660-1720)
- Ludvig Holberg: uddraget ”Om folkets religion i Potu” fra Holbergs eventyrlige roman ”Nils Klims underjordiske Rejse” (1741) (Oplysningstiden, ca. 1720-1800(= 2 sider)
- N.F.S. Grundtvig: ”Oplysning” (1839) (Folkesang) også kendt som ” Er lyset for de lærde blot” (Romantikken ca. 1800-1870) (= 1 side)
SEKUNDÆRLITTERATUR:
- Halfdan Rasmussen: ”At lære er at ville” (1949), skrevet af
Halfdan Rasmussen til AOF´s 25 års jubilæum i 1949. Synges som motivation for forløbet (= 1 side)
- Kompendium 6, s. 1-3: ”Oldtidens litteratur 850-1100” uddrag fra Ole Ravn: Litteraturhistorisk oversigt (2001-2) (= 4 sider – fælleslæsning i modulet)
- Kompendium 6, s. 8-11 med oversigt over sagaen/sagafortællingens genre, komposition, fortællemåde, livssyn og temaer (= 3 sider – som læreroplæg)
- Uddrag fra anmeldelse i Politiken 26.08.2010 af Susanne Biers film "Hævnen"(2010), perspektivering af sagaens tema (ære og hævn) til i dag (= ½ side) https://www.youtube.com/watch?v=wf7XObZJ-9U (Trailer til Hævnen, = 1½ minut)
- Kompendium 6, s.28 s. 29-33 s. 33-34: Uddrag fra Fibiger og Lütken: Litteraturens veje(2006), 2.udg. s. 490 ("Folkeviser") s. 58-60, 62-64("Folkeviserne", "Trylleviser", ”Ridderviser”) (middelalderens litteratur) (= 7 sider – som læreroplæg)
- Kompendium 6. s. 41-42 (”Folkeviserne sprog, stil og fremførelse”) (= 2 sider – som læreroplæg)
- Thyge Winther-Jensen: ”Dannelse" s. 2-3 (= ca. 3 sider) https://denstoredanske.lex.dk/dannelse?utm_source=denstoredanske.dk&utm_medium=redirect&utm_campaign=DSDredirect Besøgt 09.04.2021 kl. 09.10
- Jørgen Fafner: "Humanisme" - uddrag fra Den store danske, s. 3-6m (= ca. 3,5 side) https://denstoredanske.lex.dk/humanisme Besøgt 09.04.2021 kl. 09.40
- Kompendium 6, s. 57-63m uddrag fra Fibiger og Lütken: Litteraturens veje(2006), 2.udg. s. 72-79 (”Renæssancen”, ”Humanisme”, ”Reformationen”, ”Reformationen i Danmark” ”Kunsten”) (om renæssancen) ( = ca. 6 sider)
- Kompendium 6, s. 65-67, om især Rafaels ”Skolen i Athen” (1510-11)(læst i modulet)
- Christian Hjortkjær: "Hvorfor kan jeg ikke ændre på den jeg er?", Kristeligt Dagblad, 25.juli 2020 (=3,8 normalsider – læst i modulet)
- ”Billedanalyse_formalanalyse_overblik.pdf” Præsentation udarbejdet af Trine Mønster Sørensen
s. 87, s.70-72ø læses i denne rækkefølge (I alt 4 sider)
- Kompendium 6, 87-88, s. 70-76: uddrag fra Fibiger og Lütken: Litteraturens veje(2006), 2.udg. s. 91-92, 99-103(”Barokken”, ”Vanitas – barokkens grundmotiv”, ”Ked af verden”. Barokkens litteratur: Lejlighedsdigtning” (om barokken) (= 6 sider)
- Kompendium 6, s. 78, 82: ”Rationalisme” uddrag fra Ib Fischer Hansen m.fl.(red): Litteraturhåndbogen 2, 6. udg. 1981/2003, s. 258, (= 1 side) og ”Niels Klims Underjordiske Rejse” uddrag fra John chr. Jørgensen: Dansk forfatterleksikon (Oplysningstiden) (= 2 sider)
Tekster til innovationsopgaven om Humanistiske og demokratiske værdier:
- Svend Brinkmann: Ståsteder (2016): uddrag fra ”Det gode” s. 49-52 (= 1,5 side) "Værdigheden" s. 66-67 (= 0,75 side). ”Friheden”, s. 149-150+s.152-154 (= 2 sider) ”Kærligheden”, s. 118-119+s. 122-123 (= 2,25 sider) (I alt = 6,50 side)
Ansvaret”, s. 105-111 (i alt = 4 normalsider læses i modulet)
- https://www.youtube.com/watch?v=62HfwOVT_o8 (TROværdige samtaler har sat Carsten Ortmann (DR) i samtale med Christian Hjortkjær og Signe Borup i samtale om skambegrebet idéhistorisk og eksistentielt set i forhold til TV-serien SKAM. (24. aug. 2017 varighed = 5 min)) Signe Borup er Cand.mag. Idéhistorie & Nordisk sprog og litteratur (2020)
- Christian Hjortkjær: https://www.youtube.com/watch?v=XlH37LlToYQ (Vælg dig selv 14. aug. 2018 varighed = 2 min : Om den religiøse eksistentialist Søren Kierkegaard: ”Vælg dig selv” Det er ikke din skyld, men det er dit ansvar” )
- https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57448 DRTV - Skam (Sæson 4 – episode 4) (SE først 24.00-28.00)
- https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57459 DRTV - Skam (Sæson 4 – episode 9) (SE dernæst 38.40-42.50 = 4 min)
FORLØBSPLAN: Forløbsoversigt over kronologiforløbet: Titel 11: Kulturelle værdier og historiske rødder – hedenskab, kristendom og humanisme
8 x lektiemoduler + 7 x lektiefri moduler
1) Oldtid: Gunlaug Ormtunges saga (1af 2 moduler), (lektie)
”Hævnen” af Susanne Bier
2) Oldtid: Gunlaug Ormtunges saga – hedenskab-kristendom(2af2 moduler) (lektie)
3) Middelalderen: Harpens kraft – fra hedenskab til kristendom(1 modul)(Lektiefri)
4) Skr. opg. analyse af folkevisen ”Jomfru i fugleham”(1af2 skr. moduler)(Lektiefri) Elever finder selv popsange,
5) Skr. opg. analyse af folkevisen ”Jomfru i fugleham”(2af2 skr. moduler)(Lektiefri)
6) Ebbe Skammelsen – hedenskab til kristendom Vældfærdsdødedansen (Lektiefri)
7) Dannelse: Falken – humanismen (1 modul) (lektie)
8) Renæssancen: billedanalyse af maleri – kristendom og humanisme (lektie) Skolen i Athen og Rafael syndefald stadig en kristen tænkning (refleksion – skyld/tilgovelse)The Minds of 99: ”Engel”
9) Barokken: Blaise Pascal – eksistentialisme, Metavers, P1:Supertanker(lektie)
10) Kingo: Keed ad verden, Kiær ad Himmelen– kristendom (lektie)
11) Oplysningstiden: Holberg: ”Folkets religion i Potu”: oplysning og klasse (lektie)
12) Romantikken: Grundtvig ”Oplysning”: oplysning og klasse(1 modul)(Lektiefri)
13) Brinkmanns essay og humanismen (innovationsopg.: (lektie) humanistiske værdier: det gode, værdighed, frihed, ansvar og kærlighed (1 af 3 moduler)
14) Brinkmann essay og humanismen (innovationsopg.):(2af3 moduler) (Lektiefri)
15) Brinkmann essay og humanismen (innovationsopg.):(3af3 moduler) (Lektiefri)
|