Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-DAA-1c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2022-DAA-1c (
1c-DA
,
2c-DA
,
3c-DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til dansk med fokus på kanonforfattere
Titel 2
Oplysningstiden
Titel 3
Sproghandlinger
Titel 4
DHO: Kriser og virkelighedsflugt i 1800-tallet
Titel 5
Kvinderne i 1800-tallet
Titel 6
Dokumentarforløb
Titel 7
Fortiden genbruges
Titel 8
Vrede stemmer i taler og litteraturen
Titel 9
Balladen om Dylan og nobelprisen
Titel 10
Modernisme og realisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til dansk med fokus på kanonforfattere
Intro til dansk med fokus på kanonforfattere. Vi lærte om kanonforfatterne og diskuterede behov for en forfatterkanon.
Indhold
Kernestof:
Gennemgås i modulet: Intro til dansk + Datingprofiler til kanonforfattere.pptx
1c's datingprofiler til kanonforfattere
Læses i klassen: Dansk litteraturs kanon (folkeskolen)
I klassen læser vi jeres datingprofiler: 1c's datingprofiler til kanonforfattere
Laves i klassen: Debatterende artikel om kanonforfattere i folkeskolen (ARBEJDSARK)
Læses i klassen: Debatterende artikel om kvindelige forfattere i folkeskolekanon
Vi arbejder med dette i modulet: Debatterende artikel om kanonforfattere
I dette virtuelle modul skal I to ting:1) Læs dette i modulet for at få yderligere viden om den danske litteraturs kanon: Litteraturkanon (Brug Unilogin). 2) Lav arbejdsarket til den debatterende artikel færdig og aflever den i opgaven "Arbejdsark om
Link til google drev-mappen: Debatterende artikel om kanonforfattere
Mappe om den debatterende artikel
Forfatterklub_video.mp4
Skriv eventuelle spørgsmål til den debatterende artikel her: Q & A om første debatterende artikel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Oplysningstiden
Gennemgang af oplysningstidens grundlæggende tanker og læsning af "Erasmus Montanus" med fokus på fremstillingen af fornuftsbegrebet, som det er repræsenteret i karakteren "Jacob". Læsningen af værket er koblet til en repetition af sproghandlingsteori (jf. mundtlighedsforløbet i 1.g), som anvendes på udvalgte passager af dramaet.
KERNESTOF:
"Erasmus Montanus" (VÆRK 1)
Indhold
Kernestof:
Læs side 1-3 samt side 9-11 i Kompendium om Oplysningstiden
Laves i modulet: Arbejdsspørgsmål til 1. akt
HUSK BOGEN ERASMUS MONTANUS!
Læs AKT 1 i Erasmus Montanus.
Læs 2. akt i Erasmus Montanus og HUSK BOGEN!
MK har omsorgsdag, hvorfor I skal arbejde selv. I skal lave en individuel besvarelse af følgende: Arbejdsspørgsmål til 2. akt - Erasmus Montanus OBS! Jeres besvarelse skal afleveres under opgaven "Arbejdsspørgsmål 2. akt" her på lectio SENEST kl. 13:
Læg jeres power point præsentation her: Matrixfremlæggelser
MATRIXARBEJDE 2.+3. AKT.docx
Læs 3. akt i Erasmus Montanus (og husk selvfølgelig bogen).
Spørgsmål til 4. akt
Læs 4. akt i Erasmus Montanus (og husk bogen).
Arbejdsspørgsmål til akt. 5
Læs 5. akt i Erasmus Montanus (og husk bogen).
Vi arjeder med følgende: Kreative opgaver til Erasmus Montanus
Læg jeres produkter i denne mappe: Kreative opgaver til Erasmus Montanus
Læs opgaveformuleringen og dertilhørende tekster i: Debatterende artikel: Den demokratiske samtale
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sproghandlinger
Forløbet handler om sproghandlinger (regulerende, informerende, følelses- og holdningsudtrykkende, samtalestrukturerende og rituelle), Erving Goffmanns faceword- teori og undertekst. Eleverne lærer at genkende og analysere disse sproglige virkemidler både på film, hvor vi arbejder med den norske serie "Skam" og i litteraturen.
Faglige mål
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Kernestof: sprog
• litterære tekster
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering
Kernestof: medie
• visuelle udtryksformer
• kommunikationsanalyse
• medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Kernestof: litteratur og medier
VÆRKLÆSNING: Hele Danmarks Ghita
Indhold
Kernestof:
Læses i klassen: side 11-16 i Typer af sproghandlinger
Skriv her i slutningen af modulet: Begrebsliste sproghandlinger
Læses i klassen: Sproghandlinger fra Det sproglige i dansk
Læs i "Sproghandlinger" af Jann Scheuer s.28-31 + s. 53-59 (spring beskrivelsen af øvelserne over): Læs med fokus på at forstå begreberne indirekte sproghandling, optoning og nedtoning og face work. Begge afsnit findes i denne mappe: https://drive.go
Arbejdsspørgsmål til KLOVN-gruppearbejde
Sproghandlinger og ERASMUS MONTANUS
HUSK bogen Erasmus Montanus!
Transkription af interviewet (uddrag): Hele Danmarks Ghita
Hele Danmarks Ghita - interview (2019) Radio24syv
Bemærk, at modulet er virtuelt og kan læses asynkront, hvilket betyder, at I ikke skal møde kl. 8:10. Til gengæld skal I senest kl. 20:00 mandag aften aflevere alt det, som I har skrevet indtil videre på jeres opgave om den demokratiske samtale i dag
Arbejdsspørgsmål
Transkriptionen af første interviewdel: Tekst 1
Ghita Nørby interview amok på Journalistinde (2019) Radio hør ABONNÉR
Læs side 1-4 (indtil "Sproghandlinger") i KOMMUNIKATIONSANALYSE
Læs side 7-15 (indtil Transaktionsanalyse) i Kommunikationsanalyse
Laves i klassen: Arbejdsspørgsmål
Læs side 15-19 om transaktionsanalysen i Kommunikationsanalyse
Læg jeres konklusioner op her: Konklusioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO: Kriser og virkelighedsflugt i 1800-tallet
Dette forløb handler om de mange kriser, som Danmark ”oplever” i 1800-tallet, og hvordan mange benytter kunsten som en virkelighedsflugt.
Kernestof:
Romantikken (1800-1870)
Universalromantik
Nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier
Poetisk realisme
Romantisme
Litterær analyse
Billedanalyse
Retorisk analyse
Skriftlighedsforløb, hvor vi træner:
Redegørelse
Analyse
Diskussion
Opgavens indhold, layout, mv.
Indhold
Kernestof:
Læses i klassen: "Guldhornene" af Adam Oehlenschläger
Arbejdsspørgsmål
Læs side 1-3 samt side 5-8 (om universalromantik) i Kompendium romantikken
Læses i klassen: Indvielsen af Schack von Staffeldt
Analyse ud fra denne analysemodel: Litterær analyse af digte
Læs side 3-5 om nyplatonisme i Kompendium romantikken
Citatburgeren
Redegørelse om nationalromantik
Læs side 8-11 om religiøs digtning, Grundtvig og nationalromantikken i Kompendium romantikken
I klassen: Peerfeedback redegørelse om nationalromantik
Analyseres i klassen: Fædrelandssange og diskursanalyse
Peerfeedback redegørelse
Læses i klassen: Flugten til Amerika, Chr. Winther
Læs side 13-15 om biedermeier i kompendium om romantikken
ANALYSESKEMA: BILLEDANALYSE
Analyseres i klassen: To biedermeier-malerier
Læses i klassen: N.F.S. Grundtvig: Willemoes
Analyseres i klassen: En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843 | SMK – Statens Museum for Kunst
Vi lytter til sangen: Kommer hid, I piger små
Skema til billedanalyse
Litterær analyse af digte
Læses i klassen: "Willemoes" af Grundtvig
En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord (1843) af Johan Thomas Lundbye.jpg
Til videre inspiration og arbejde fremover: Retorisk analyse af taler
Læses som lektie: Orla Lehmanns tale "Danmark til Ejderen" LÆSEFORMÅL: 1) Hvad er Lehmanns påstand i denne tale? 2) Hvordan forsøger han at vinde tilhørernes opbakning?
Som lektie til dette modul skal du tænke overfølgende: 1) Hvem kunne du godt tænke dig at skrive DHO sammen med? (Tænk på 3-4 personer) 2) Hvilket emne kunne du godt tænke dig at skrive om?
Upload jeres PPP-retorik- og argumentationsanalyse her: Danmark til Ejderen - analyse
Husk at uploade jeres power points her, så vi kan gå i gang med fremlæggelserne: Danmark til Ejderen - analyse
Bblioteket, Roskilde Gymnasium
Vi kan ikke tjekke, hvornår ChatGPT taler sandt.pdf
MK fortæller om DHO-formalia og årsprøven ud fra følgende mappe: DHO-formalia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kvinderne i 1800-tallet
Indhold
Kernestof:
Læs side 1-9 i "Gid jeg var en mand" (spring arbejdsspørgsmålene over). LÆSEFORMÅL: Noter fem interessante/vigtige pointer fra dagens lektie.OBS! Kompendiet er en introduktion til KØN - Gender Museum Denmark, men vi kommer ikke til at besøge museet,
Arbejdsspørgsmål til digtet
Læs side 16-18 i "Gid jeg var en mand". LÆSEFORMÅL: Hvad var "Clara Raphael fejden"?
Spørgsmål til lektien (s. 20-21)
Spørgsmål til "Quinde-emancipation"
Spørgsmål til billedanalyse og perspektivering
Læs side 20-21 samt side 28-29 i "Gid jeg var en mand". LÆSEFORMÅL: Hvem var Johanne Louise Heiberg, og hvad var hendes tanker om kvinderollen?
Læses i klassen: Ak! hvor forandret! af St. St. Blicher
Læs om poetisk realisme på side 16-19 i Kompendium romantikken
SPØRGSMÅL TIL LEKTIEN
Læses i klassen: Paa Sneen af Aarestrup (1838)
Læs om romantismen på side 20-23 i Kompendium romantikken
Læses i klassen: Brandes: Hovedstrømninger... (uddrag)
Læs side 1-7 i Kompendium Det moderne gennembrud
Besvares i klassen: Arbejdsspørgsmål til "Fra Mørket"
Læses i klassen: Slutningen på Fra Mørket (svensk)
Læses som lektie: Victoria Benedictsson. "Fra Mørket" (1888) LÆSEFORMÅL: Lav et skema over de forskellige mænd i Ninas liv og karakteriser den rolle, de har haft i hendes liv, og hvordan de har påvirket hende.
Besvares i klassen: Arbejdsspørgsmål
UDFORDRING TIL INNOVATIONSFESTIVAL: Fællesskaber med plads til alle - Corolab
Grupper til innovationsfestivalen: Nye makkerskabsgrupper i 2.docx
ROSKILDE-INNOVATION_2c_2023.pptx
Læses som lektie: Naadsensbrød af Pontoppidan
Del jeres PPP her: PPP om "Fra Mørket" og "Naadsensbrød"
Besvares i klassen: Arbejdsspørgsmål til "Karens jul"
Vi taler om dette i klassen: Sædelighedsfejden 1883-1887
Læses som lektie: "Karens jul" af Amalie Skram
I klassen ser vi dette filmatiserede drama: Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem
I skal selv se de sidste 48 minutter af: Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem
Disse spørgsmål skal besvares: Arbejdsspørgsmål til Et dukkehjem.docx
Virtuelt modul. Se lectiobesked sendt torsdag den 5/10 kl. 8:28 for info.
Vi arbejder med dette i modulet: ANMELDELSE AF ET DUKKEHJEM
Virtuelt modul. Følg instrukserne i dette dokument: ELEVRESPONS ANMELDELSER AF ET DUKKEHJEM.docx
Virtuelt modul. Bemærk at følgende opgave kan løses asynkront, hvilket betyder, at man ikke behøver at møde op mandag morgen i 1. modul. Dog skal man huske at aflevere opgaven SENEST afleveres onsdag den 25. oktober kl. 23:00. Følg instrukserne i det
Intro til den analyserende artikel: At skrive ananlyserende
Vi arbejder med dette: Opgave: Kvinderne i 1800-tallet
Arbejdsspørgsmål: Opgaver til Den sidste balkjole
Læses som lektie: Forfatteren Herman Bang LÆSEFORMÅL: 1) Hvad kendetegner Bangs skrivestil?
Læses som lektie: Den sidste balkjole LÆSEFORMÅL: Hvad kendetegner hovedpersonen Antonie og hendes søster Emma?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dokumentarforløb
I dette forløb arbejder vi med værkanalyse af levende billeder inden for dokumentarfilmgenren. Der introduceres til forskellige dokumentariske fortælleformer, herunder den autoritative, den observerende og den deltagende dokumentar. Derudover har vi fokus på fakta- og fiktionskoder og i forlængelse af værkanalyserne, diskuterer vi nogle af de etiske problemstillinger, der kan knytte sig til den dokumentariske fremstillingsform.
(MEDIEVÆRK)
Indhold
Kernestof:
Brug dette til analysen: Analysemodel: Eventyr
Læses som lektie: Den standhaftige tinsoldat LÆSEFORMÅL: Læs eventyre ud fra den biografiske metode med fokus på spørgsmålet: Hvilken sammenhæng er der mellem teksten og forfatterens liv?
Brug dette til gruppearbejde: Arbejdspapir Hr. Bøsmer i Elverhjem
Læses som lektie: Hr. Bøsmer i Elverhjem LÆSEFORMÅL: Hvad handler folkevisen om? Kom med et bud på folkevisens tema, konflikt og budskab.
Vi starter modulet med at se Daft Punk - Instant Crush (Video) ft. Julian Casablancas og perspektivere det til "Den standhaftige tinsoldat".
Arbejdspapirer Hr. Bøsmer i Elverhjem
Genfind og genlæs opgaveformulering og de to tekster her: Kandis for livet
I modulet skriver vi videre på vores analyserende artikler om Kandis for livet. Lektien til modulet at man skal have brugt mindst 30 minutter på at skrive videre på opgave, så man kan give den yderligere gas i modulet.
Til perspektivering: Hellere se dig død
Laves i klassen: Arbejdspapirer Ebbe Skammelsøn
Læses som lekite: Ebbe Skammelsøn LÆSEFORMÅL: 1) Forstå folkevisens handling. 2) Hvad er folkevisens konflikt?
Brug til analyse: Arbejdspapirer. Folkeviser
Læs som lektie: Hr. Ebbes Døtre LÆSEFORMÅL: Tag noter til folkevisens handling og konflikt(er).
Vælg en af de to søstre fra folkevisen "Hr. Ebbes Døtre" og skriv dennes dagbog om de begivenheder, som folkevisen omhandler.
Udfyld først dette: Skema folkeeventyr
Brug efterfølgende dette til analysen: Analysemodel: Eventyr
Læses som lektie: Den trekantede hat LÆSEFORMÅL: 1) Skriv handlingen ned i punktform. 2) Skriv nogle ord ned der kendetegner soldaten.
Skema kunsteventyr
Analysemodel: Eventyr
Skriv interessante citater ind her: Citater fra "Fyrtøiet" Vi bruger disse citater til opsamlingen.
Læses som lektie: Fyrtøiet LÆSEFORMÅL: 1) Skriv handlingen ned i punktform. 2) Skriv nogle ord ned der kendetegner soldaten.
Læses i klassen: Den lille rødhætte
SPØRGSMÅL TIL CAMPARI-REKLAME1) Hvem og hvilken type er afsenderen?
Læg jeres reklamer i denne mappe: Reklamer
Afsnit
Inden vi ser filmen, så læser vi lidt om Svanesøen som ballet via dette link: Svanesøen
Arbejdsspørgsmål til Black Swan
Næste skriftlige opgave: Stakkels Hr. Bøsmer
Da jeg er syg skal, så skal I arbejde selv. I skal besvare spørgsmålene i følgende dokument: Black Swan arbejdsspørgsmål og aflevere jeres besvarelse under opgaven "Black Swan analyse" her på lectio senest kl. 18:00. I må gerne arbejde sammen, men se
Jeg har booket filmen til jer via MitCFU. HUSK at have tidskoder og tag screenshots til at underbygge jeres analytiske pointer (screenshots skal måske tages med mobiltelefonen af selve skærmen). Tidskoder og screenshots skal med i besvarelsen.
Efter I har lavet jeres besvarelse af arbejdsspørgsmålene, så skal I lave en power point præsentation af jeres besvarelse, som I skal bruge i morgen til gennemgang af vores analyse og fortolkninger af "Black Swan". Jeres power points skal uploades he
OBS OBS OBS! MANGLENDE UPLOAD PÅ LECTIO OG MANGLENDE UPLOAD AF POWER POINT MEDFØRER FRAVÆR!
Vi arbejder med dette i modulet: Remedieringsøvelse
Læg jeres remedieringer i denne mappe: Remediering af Black Swan
Vi skriver på vores analyserende artikel: Stakkels Hr. Bøsmer
Videre med vores analyserende artikler: Stakkels Hr. Bøsmer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fortiden genbruges
Indhold
Kernestof:
Brug dette til analysen: Analysemodel: Eventyr
Læses som lektie: Den standhaftige tinsoldat LÆSEFORMÅL: Læs eventyre ud fra den biografiske metode med fokus på spørgsmålet: Hvilken sammenhæng er der mellem teksten og forfatterens liv?
Brug dette til gruppearbejde: Arbejdspapir Hr. Bøsmer i Elverhjem
Læses som lektie: Hr. Bøsmer i Elverhjem LÆSEFORMÅL: Hvad handler folkevisen om? Kom med et bud på folkevisens tema, konflikt og budskab.
Vi starter modulet med at se Daft Punk - Instant Crush (Video) ft. Julian Casablancas og perspektivere det til "Den standhaftige tinsoldat".
Arbejdspapirer Hr. Bøsmer i Elverhjem
Genfind og genlæs opgaveformulering og de to tekster her: Kandis for livet
I modulet skriver vi videre på vores analyserende artikler om Kandis for livet. Lektien til modulet at man skal have brugt mindst 30 minutter på at skrive videre på opgave, så man kan give den yderligere gas i modulet.
Til perspektivering: Hellere se dig død
Laves i klassen: Arbejdspapirer Ebbe Skammelsøn
Læses som lekite: Ebbe Skammelsøn LÆSEFORMÅL: 1) Forstå folkevisens handling. 2) Hvad er folkevisens konflikt?
Brug til analyse: Arbejdspapirer. Folkeviser
Læs som lektie: Hr. Ebbes Døtre LÆSEFORMÅL: Tag noter til folkevisens handling og konflikt(er).
Vælg en af de to søstre fra folkevisen "Hr. Ebbes Døtre" og skriv dennes dagbog om de begivenheder, som folkevisen omhandler.
Udfyld først dette: Skema folkeeventyr
Brug efterfølgende dette til analysen: Analysemodel: Eventyr
Læses som lektie: Den trekantede hat LÆSEFORMÅL: 1) Skriv handlingen ned i punktform. 2) Skriv nogle ord ned der kendetegner soldaten.
Skema kunsteventyr
Analysemodel: Eventyr
Skriv interessante citater ind her: Citater fra "Fyrtøiet" Vi bruger disse citater til opsamlingen.
Læses som lektie: Fyrtøiet LÆSEFORMÅL: 1) Skriv handlingen ned i punktform. 2) Skriv nogle ord ned der kendetegner soldaten.
Læses i klassen: Den lille rødhætte
SPØRGSMÅL TIL CAMPARI-REKLAME1) Hvem og hvilken type er afsenderen?
Læg jeres reklamer i denne mappe: Reklamer
Afsnit
Inden vi ser filmen, så læser vi lidt om Svanesøen som ballet via dette link: Svanesøen
Arbejdsspørgsmål til Black Swan
Næste skriftlige opgave: Stakkels Hr. Bøsmer
Da jeg er syg skal, så skal I arbejde selv. I skal besvare spørgsmålene i følgende dokument: Black Swan arbejdsspørgsmål og aflevere jeres besvarelse under opgaven "Black Swan analyse" her på lectio senest kl. 18:00. I må gerne arbejde sammen, men se
Jeg har booket filmen til jer via MitCFU. HUSK at have tidskoder og tag screenshots til at underbygge jeres analytiske pointer (screenshots skal måske tages med mobiltelefonen af selve skærmen). Tidskoder og screenshots skal med i besvarelsen.
Efter I har lavet jeres besvarelse af arbejdsspørgsmålene, så skal I lave en power point præsentation af jeres besvarelse, som I skal bruge i morgen til gennemgang af vores analyse og fortolkninger af "Black Swan". Jeres power points skal uploades he
OBS OBS OBS! MANGLENDE UPLOAD PÅ LECTIO OG MANGLENDE UPLOAD AF POWER POINT MEDFØRER FRAVÆR!
Vi arbejder med dette i modulet: Remedieringsøvelse
Læg jeres remedieringer i denne mappe: Remediering af Black Swan
Vi skriver på vores analyserende artikel: Stakkels Hr. Bøsmer
Videre med vores analyserende artikler: Stakkels Hr. Bøsmer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Vrede stemmer i taler og litteraturen
I forløbet laves der en række nedslag i taler og nyere dansk litteratur, der alle opererer med en vred stemme i teksterne. Målet med forløbet er at give eleverne en teoretisk definition af vrede samt at anvise, hvordan begrebet kan anvendes i forbindelse med sproglig og litterær analyse. En central del af forløbet er en nærlæsning af artiklen "Vreden ulmer i ny dansk litteratur", og der arbejdes løbende Thomas Brudholms definition af den prototypiske vrede (nedskrevet efter mundtligt oplæg) og tesen er, at læseren mærker vreden i den sproglige form. Brudholms definition kan derfor endvidere kan bruges som en indledende analysemodel - en slags åbner - til teksterne:
Hvilke tanke/forestilling om uret er der i teksten?
Hvad er vreden rettet imod, hvad er vredens objekt?
Hvad er tekstens/vredens hensigt, hvad vil den?
Hvordan kommer vreden til udtryk?
Eftersom vreden ligger i stil og stemme, må vi lægge et analytisk fokus på sprog. Her kan man komme ind på ordklasser og bøjningsformer, ordvalg, semantiske felter, syntaks, tegnsætning, typografi, troper og figurer mm.
Indhold
Kernestof:
Læses i klassen: Greta Thunberg's Speech At The U.N. Climate Action Summit
Læses i klassen: Jonas Eikas tale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris
Læses i klassen: Hamsun: Takketale Nobelprisen
Arbejdsspørgsmål
Læses i klassen: Yahya Hassen
Læses i klassen: Jeg er fucking vred på mine forældre generation
Barndom, Yahya Hassan.pdf
Læses som lektie: Vreden ulmer i ny dansk litteratur
Læs side 1-6 som lektie: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet LÆSEFORMÅL: Hvordan kommer vreden til udtryk i digtet? Hvad er vreden rettet mod?
Læses i klassen: Bechs nytårstale 2023
Ses i klassen: Bechs nytårstale 2023
Læg jeres taler eller digte her i slutningen af modulet: Egne vrede taler eller digte
Dagens lektie: Find noget som du er vred over – tænk gerne over at du skal ramme så mange mennesker som muligt (Lektiemængden i gymnasiet er derfor et dårligt emnet, men mistrivsel blandt unge kunne være godt).
Tag et stykke frugt med. Dette skal vi bruge til en kreativ opgave.
Spørgsmål til Ondskab
Alle skal have lagt deres digt eller tale i denne mappe: Egne vrede taler eller digte
Vi gennemgår dette i klassen: Debatterende artikel om vrede i dansk litteraturen
Vi repeterer den debattereden artikel ud fra denne mappe: Den debatterende artikel (mappen på google drev)
Genlæs dette: Debatterende artikel om vrede i dansk litteratur og hav styr på spørgsmålet: Hvad er dit hovedsynspunkt til emnet?
Vi arbejder med denne opgave Debatterende artikel om vrede i dansk litteratur, som skal afleveres SENEST kl. 23:30 i aften.
Vi arbejder med dette: Eksamenstræning Vrede stemmer i taler og litteraturen
Skriv dig på følgende liste: Morgenmadslisten
I har fået jeres debatterende artikler tilbage. Se på min feedback og henvend jer til mig i modulet, hvis I skulle have spørgsmål.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Balladen om Dylan og nobelprisen
Forløbet tager udgangspunkt i Bob Dylan som litterært fænomen, og vi skal i arbejder med Dylan-tekster, der er blevet oversat til dansk. I forbindelse med forløbet laver vi vores sjette og sidste værklæsning, idet vi lytter, læser, analyserer og fortolker albummet "Baby Blue - Bob Dylan Gendigtet" af Steffen Brandt (værklæsning).
Derudover skal vi beskæftige os med den debat, som kom i kølvandet på at Dylan modtog Nobelprisen i litteratur. Vi skal forholde os til og diskutere, hvorvidt det var berettiget at en musiker modtog denne pris.
Indhold
Kernestof:
Tekster til Baby Blue: Bob Dylan gendigtet
Vi ser denne dokumentar i modulet: Vinder af Nobelprisen i litteratur 2016 - Bob Dylan
Til dette modul skal man have lyttet (så meget som I kan nå) til dette album: Baby Blue - Bob Dylan Gendigtet af Steffen Brandt (2009)
Opgaveformuleringen Reflekterende artikel om vrede stemmer i litteraturen
Mappe om den reflekterende artikel
Hvis du ikke allerede har det, så skal du have lavet en mappe, hvor alle dine skriftlige afleveringer i dansk ligger.
Vi arbejder med dette i modulet: Gruppearbejde og fremlæggelser
Til dette modul skal man have lyttet til hele albummet: Baby Blue - Bob Dylan Gendigtet af Steffen Brandt (2009)
Læs med i teksterne her: Teksterne til Baby Blue: Bob Dylan gendigtet
FREMLÆGGELSE: Alle skal være færdige NÆSTEN med deres analyse, fortolkning og perspektivering af det tildelte digt fra Baby Blue - Bob Dylan gendigtet. Vi bruger første halvdel på at blive klar til vores fremlæggelser og i anden halvdel går vi i gang
Upload jeres power points her SENEST kl. 12:45: Fremlæggelser - Baby Blue: Bob Dylan gendigtet
Læses som lektie: Det er en joke at give Bob Dylan Nobelprisen Elever med forbogstav A-J skal lave en argumentationsanalyse og retorisk analyse af denne tekst derhjemme med fokus på Toulmins argumentationsmodel og retoriske virkemidler.
Læses som lektie: Dylan skal da ha' Nobelprisen Elever med forbogstav K-S skal lave en argumentationsanalyse og retorisk analyse af denne tekst derhjemme med fokus på Toulmins argumentationsmodel og retoriske virkemidler.
Til modulet skal I desuden have undersøgt og tænkt over, hvilke(n) Bob Dylan-sang fra filmens som man kunne fortolke. Læs den artikel som inspiration: The 20 Best Uses of Bob Dylan Songs In Film eller find selv frem til en sang.
Modulplan
I modulet taler vi om biografisk metode, socialhistorisk metode og psykoanalytisk metode ud fra: Kort om metoder i dansk (fra AT-håndbogen)
Til dette modul skal I have færdigskrevet jeres dansksprogede tekst til jeres Dylan-fortolkning.
Vi gennemgår dette i modulet: Opgavehæfte Balladen om Bob Dylan og nobelprisen
Vi laver shared reading af Dylan Forever (1979) af Klaus Høeck
Denne kan med fordel læses, hvis man er interesseret i, hvordan man kan lave en god reflekterende artikel: Eksemplarisk reflekterende artikel om vrede i dansk litteratur
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Modernisme og realisme
Forløbet handler om 1900-tallets litteratur med fokus på Danmark og har til formål at gøre eleverne bekendt med det skifte mellem modernistiske og realistiske tendenser, som i høj grad kom til at præge litteraturen i denne periode. Forløbet beskæftiger sig med, hvordan denne vekselvirkning kom til udtryk i teksternes form, sprog og indhold og har desuden fokuseret på begrebet modernitetserfaring. Dette er et vigtigt begreb i denne periode, idet 1900-tallets litteratur i høj grad kan ses som et forsøg på at bearbejde det meningstab, som den moderne og individualiserede verden har medført.
Indhold
Kernestof:
Læses i klassen: Paa Memphis Station af Johannes V. Jensen
Arbejdsspørgsmål
Læs side 1-11 (Indtil "Natur og erotik") samt side 13-14 om Johannes V. Jensen i Kompendium Modernisme og realisme LÆSEFORMÅL: 1) Hvad er modernitetserfaring? 2) Hvad kendetegner modernistisk litteratur og kunst? 3) Hvad kendetegner realistisk litter
Læses i klassen: "Det blomstrende slagsmål" (1920) af Tom Kristensen
Læs om ekspressionismepå side 14-15 i Kompendium modernisme og realisme
Læg jeres power points her: Fremlæggelser om BLOD
Læs om ekspressionisme og digtsamlingen BLOD side 15-18 i Kompendium om modernisme og realisme
Læs digtesamlingen s. 1-24 (kun digtene) i BLOD (1922) af Rodulf Broby-Johansen som lektie. LÆSEFORMÅL: 1) Hvad er digtsamlingens 5 væsentligste semantiske felter? 2) Hvad handler digtsamlingen om? 3) Hvorfor blev denne digtsamling forbudt?
Vi arbejder med dette i modulet: Pararbejde: Analyse og fortolkning af tildelt digt med henblik på fremlæggelse
Jeres analyse og fortolkning af det tildelte digt fra BLOD skal være færdige, da vi skal nå alle oplæg i dette modul.
Vi arbejder med dette i modulet: Værklæsning og innovation - BLOD
I skal være klar til at pitche jeres remediering af BLOD. Læg jeres produkter her: Innovation og pitch-fremlæggelser
Læses i modulet: "Lønningsdag (En idyl)" af Martin Andersen Nexø
Besvares i klassen: Arbejdsspørgsmål til Lønningsdag
Læs side 20-25 i Kompendium modernisme og realisme LÆSEFORMÅL:
"Roden" af Martin A. Hansen
Arbejdsspørgsmål til "Roden"
"Ringen" af Karen Blixen
Arbejdsspørgsmål til "Ringen"
Modulet er virtuelt, da jeg har omsorgsdag. I skal derfor selv arbejde med disse opgaver:
Læs side 26-32 i Kompendium modernisme og realisme
Introduktion til næste skriftlige opgave: Analyserende artikel To digte om vold
Din besvarelse af arbejdsspørgsmålene til enten "Roden" eller "Ringen" skal være færdig til dette modul, da vi skal gennemgå de to tekster. Man skal derfor også have læst den tekst, som man ikke arbejdede med i det virtuelle modul. Se teksterne neden
"Roden" af Hansen
"Ringen" af Blixen
Vi taler om æstetisk og etisk ekspressionisme og de to digte ("Det blomstrende slagsmål" og "FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN") i denne opgave: Analyserende artikel To digte om vold Derudover laver vi en disposition i fællesskab og taler generelt om, hvad d
Læses i klassen: Livet i badeværelset af Rifbjerg
Arbejdsspørgsmål til Livet i badeværelset
Læs side 34-37 om 60'er-modernisme og herunder konfrontationsmodernisme i Kompendium modernisme og realisme LÆSEFORMÅL: 1) Hvad kendetegner 60'er-modernismen? 2) Hvad kendetegner konfrontationsmodernismen?
Læses i klassen: Braget af Peter Seeberg
Arbejdsspørgsmål til Braget
Læg jeres striber her: Stribe til "Braget"
Læs side 37-41 i Kompendium modernisme og realisme LÆSEFORMÅL: 1) Hvad kendetegner Peter Seebergs skrivestil og forfatterskab?
Vita Andersen "Fredag, lørdag, søndag"
Læs side 42-45 og ny realisme i Kompendium modernisme og realisme
Læses i klassen: "Natmaskinen" af Michael Strunge
Besvare arbejdsspørgsmål 1-8 i Arbejdsspørgsmål
Læs side 51-57 om storbymodernisme i Kompendium modernisme og realisme
Vi ser denne legendariske litteraturdebat: BAZAR (DR bogprogram, 1984) Borum, Strunge, Tafdrup, Baidel, Bjørnkjær
SRP-orientering
Vi samler op på vores arbejde med "Natmaskinen".Alle skal have skrive et udkast til deres digt inspireret af Strunges "Natmaskinen". Husk kravene til digtet
Læses i modulet: "Film" af Helle Helle
Vi arbejder med dette: Arbejde med Film af Helle Helle. Omskrivning og sproghandlinger
Læs side 61-69 i Kompendium modernisme og realisme LÆSEFORMÅL: • Hvilke kendetegn har minimalismen fra 1990'erne?• Hvad er hensigten med at skrive minimalistisk?• Hvilke kendetegn har punktromanen?• Hvilke minimalistiske træk har teksterne i novelles
Lav opgave 4 i dette dokument: Arbejde med Film af Helle Helle. Omskrivning og sproghandlinger
Vi arbejder videre med vores sproghandlingsanalyser af Helle Helles novelle "Film". Alle skal have printet 4 eksemplarer af deres replikomskrivning af novellen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744582067", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744582067", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744582067" }