Holdet 2022-DAA-1c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1c (1c-DA, 2c-DA, 3c-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til dansk med fokus på kanonforfattere
Titel 2 Oplysningstiden
Titel 3 Sproghandlinger
Titel 4 DHO: Kriser og virkelighedsflugt i 1800-tallet
Titel 5 Kvinderne i 1800-tallet
Titel 6 Dokumentarforløb
Titel 7 Fortiden genbruges
Titel 8 Vrede stemmer i taler og litteraturen
Titel 9 Balladen om Dylan og nobelprisen
Titel 10 Modernisme og realisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Oplysningstiden

Gennemgang af oplysningstidens grundlæggende tanker og læsning af "Erasmus Montanus" med fokus på fremstillingen af fornuftsbegrebet, som det er repræsenteret i karakteren "Jacob". Læsningen af værket er koblet til en repetition af sproghandlingsteori (jf. mundtlighedsforløbet i 1.g), som anvendes på udvalgte passager af dramaet.

KERNESTOF:
"Erasmus Montanus" (VÆRK 1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sproghandlinger

Forløbet handler om sproghandlinger (regulerende, informerende, følelses- og holdningsudtrykkende, samtalestrukturerende og rituelle), Erving Goffmanns faceword- teori og undertekst. Eleverne lærer at genkende og analysere disse sproglige virkemidler både på film, hvor vi arbejder med den norske serie "Skam" og i litteraturen.

Faglige mål
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Kernestof: sprog
• litterære tekster
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Kernestof: medie
• visuelle udtryksformer
• kommunikationsanalyse
• medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Kernestof: litteratur og medier

VÆRKLÆSNING: Hele Danmarks Ghita
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO: Kriser og virkelighedsflugt i 1800-tallet

Dette forløb handler om de mange kriser, som Danmark ”oplever” i 1800-tallet, og hvordan mange benytter kunsten som en virkelighedsflugt.

Kernestof:
Romantikken (1800-1870)
Universalromantik
Nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier
Poetisk realisme
Romantisme
Litterær analyse
Billedanalyse
Retorisk analyse
Skriftlighedsforløb, hvor vi træner:
Redegørelse
Analyse
Diskussion
Opgavens indhold, layout, mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kvinderne i 1800-tallet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dokumentarforløb

I dette forløb arbejder vi med værkanalyse af levende billeder inden for dokumentarfilmgenren. Der introduceres til forskellige dokumentariske fortælleformer, herunder den autoritative, den observerende og den deltagende dokumentar. Derudover har vi fokus på fakta- og fiktionskoder og i forlængelse af værkanalyserne, diskuterer vi nogle af de etiske problemstillinger, der kan knytte sig til den dokumentariske fremstillingsform.

(MEDIEVÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fortiden genbruges

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vrede stemmer i taler og litteraturen

I forløbet laves der en række nedslag i taler og nyere dansk litteratur, der alle opererer med en vred stemme i teksterne. Målet med forløbet er at give eleverne en teoretisk definition af vrede samt at anvise, hvordan begrebet kan anvendes i forbindelse med sproglig og litterær analyse. En central del af forløbet er en nærlæsning af artiklen "Vreden ulmer i ny dansk litteratur", og der arbejdes løbende Thomas Brudholms definition af den prototypiske vrede (nedskrevet efter mundtligt oplæg) og tesen er, at læseren mærker vreden i den sproglige form. Brudholms definition kan derfor endvidere kan bruges som en indledende analysemodel - en slags åbner - til teksterne:

Hvilke tanke/forestilling om uret er der i teksten?
Hvad er vreden rettet imod, hvad er vredens objekt?
Hvad er tekstens/vredens hensigt, hvad vil den?
Hvordan kommer vreden til udtryk?

Eftersom vreden ligger i stil og stemme, må vi lægge et analytisk fokus på sprog. Her kan man komme ind på ordklasser og bøjningsformer, ordvalg, semantiske felter, syntaks, tegnsætning, typografi, troper og figurer mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Balladen om Dylan og nobelprisen

Forløbet tager udgangspunkt i Bob Dylan som litterært fænomen, og vi skal i arbejder med Dylan-tekster, der er blevet oversat til dansk. I forbindelse med forløbet laver vi vores sjette og sidste værklæsning, idet vi lytter, læser, analyserer og fortolker albummet "Baby Blue - Bob Dylan Gendigtet" af Steffen Brandt (værklæsning).
Derudover skal vi beskæftige os med den debat, som kom i kølvandet på at Dylan modtog Nobelprisen i litteratur. Vi skal forholde os til og diskutere, hvorvidt det var berettiget at en musiker modtog denne pris.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Modernisme og realisme

Forløbet handler om 1900-tallets litteratur med fokus på Danmark og har til formål at gøre eleverne bekendt med det skifte mellem modernistiske og realistiske tendenser, som i høj grad kom til at præge litteraturen i denne periode. Forløbet beskæftiger sig med, hvordan denne vekselvirkning kom til udtryk i teksternes form, sprog og indhold og har desuden fokuseret på begrebet modernitetserfaring. Dette er et vigtigt begreb i denne periode, idet 1900-tallets litteratur i høj grad kan ses som et forsøg på at bearbejde det meningstab, som den moderne og individualiserede verden har medført.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer