Holdet 2022-DAA-1d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1d (1d-DA, 2d-DA, 3d-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1) Den realistiske novelle (L)
Titel 2 2) Nytårstaler og retorisk analyse (S)
Titel 3 3) Samtaleanalyse (S)
Titel 4 4) Skriftligt forløb (S) (DHO)
Titel 5 5) National identitet i 1800-tallet (L) (S)
Titel 6 6) Min mor siger - værklæsning (L)
Titel 7 7) Dokumentarforløb (M)
Titel 8 8) Naturlyrik - Højskolesangbogen som værk (L) (S)
Titel 9 9) Håb - konstruktive nyheder (M) (S)
Titel 10 10) Køn og klasse - Det moderne gennembrud (L)
Titel 11 11) Podcast (M)
Titel 12 Repetition (2g)
Titel 13 12) Holberg og Oplysningstiden (L)
Titel 14 13) "Hvor stillede jeg forældreskabet?" (L)(S)(M)
Titel 15 14) Romantismen (L)
Titel 16 15) Realisme og Modernisme i 1900-tallet (L) (S)
Titel 17 x
Titel 18 16) Skriftlighedsforløb 2 - SRP (S)
Titel 19 17) Repetition og eksamenstræning (L) (S) (M)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1) Den realistiske novelle (L)

Underviser: MN

Forløb om litterær analyse, noveller og realismebegrebet. Vi har arbejdet med at analysere noveller ud fra forskellige litterære analysepunkter samt kreativt ved selv at producere dele af noveller.

I den litterære analyse har vi haft fokus på:
Tid og miljø
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition
Sprog og symboler

Derudover har vi set på realismebegrebet som det tager sig ud i den kritiske realisme, socialrealismen, nyrealismen og den nye realisme.

KERNESTOF:

Naja Marie Aidt: Ond i sulet
Naja Marie Aidt: En kærlighedshistorie
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Herman Bang: Frøkenen
Katrine Marie Guldager: Nørreport
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2) Nytårstaler og retorisk analyse (S)

Underviser: MN

Forløbet bygger ovenpå og videre på grundforløbet om policy slam og retorik.
Gennemgang og udbygning af begreber inden for retorisk analyse, herunder:

Kommunikationssituationen
Talegenrer
Komposition
Toulmins argumentationsmodel
Sproglige og retoriske virkemidler
Appelformer

KERNESTOF:

Statsministerens nytårstale, 2023

Dronningens nytårstale, 2022

Tessas nytårstale, 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3) Samtaleanalyse (S)

Underviser: MN

I dette forløb har vi fokus på, hvordan man analyserer samtaler i dansk
I får viden om de grundlæggende principper for en samtale, herunder turtagning, samarbejde og høflighed, og lærer også at identificere forskellige typer af sproghandlinger. Derudover introduceres I til sociologen Erving Goffmans teori om facework og til begreberne frontstage og backstage, som vi også anvender analytisk.

Vi analyserer samtaler i forskellige teksttyper:
1) første episode af SKAM, sæson 1 (webserie)
2)"Hele Danmarks Ghita" (podcast)
3) Helle Helle: "Afløb" (novelle)

Forløbet afsluttes med en kreativ skriveproces, hvor I ud fra nogle benspænd og faglige kriterier selv producerer samtalescener, som vi performer for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4) Skriftligt forløb (S) (DHO)

Underviser: MN

Som optakt til/sideløbende med DHO introduceres eleverne for taksonomiske niveauer og øver sig på de tre skrivegenrer: redegørende, analyserende og diskuterende. Desuden introduktion til informationssøgning ved Naja.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5) National identitet i 1800-tallet (L) (S)

Underviser: MN

Dette danskforløb er en optakt til den flerfaglige danskhistorieopgave, hvor hovedemnet er “National identitet i 1800-tallet”.
I forløbet skal vi arbejde med nogle af de centrale strømninger i romantikkens litteratur, herunder nationalromantik. Vi ser på nationalfølelsens fremvækst i 1800-tallets litteratur. Parallelt med historieundervisningen undersøger vi således - fra en danskfaglig vinkel og med danskfagets metoder - det overordnede spørgsmål: Hvorfor og hvordan opstod ideen om danskerne som ét folk med et nationalt fællesskab?
Vi fordyber os særligt i fædrelandssangene, som vi også undersøger fra en sproglig vinkel. Derudover inddrager vi malerkunst og stifter bekendtskab med billedanalyse som metode.

Kernetekster:
Johannes Ewald: ”Kong Christian stod ved højen mast” (1779)
Adam Oehlenschläger: ”Det er et yndigt land” (1819)
N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
H.C. Andersen: ”Danmark mit fædreland” (1850)

I øvrigt:
Johan Thomas Lundby: Landskab ved Arresø (1838) + En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839)

Sekundær litteratur:
Litteraturens veje s. 137-142 (romantikken og romantikkens filosofi) + 146-152 (nationalromantik og Grundtvig)
DRTV - 1800 tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814

Eksempel på eksamensopgave (maj 2024): Grundtvig: Danmarks Trøst + VisitDenmark: Mere end bare Danmark (reklamefilm, 2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6) Min mor siger - værklæsning (L)

Underviser: MJ

OM FORLØBET
I dette forløb repeterer og træner vi de analysebegreber (prosa og lyrik), som I har lært at kende i 1g. Centralt i forløbet er værklæsningen af Stine Pilgaards roman "Min mor siger" fra 2012. Som en del af arbejdet med værket læser vi også kortere tekster af Thomas Kingo (barok), Inger Christensen (modernisme), Anne Linnet, Tove Ditlevsen (realisme) og Emil Aarestrup (romantisme).

MÅL & KERNESTOF
- At repetere centrale analysebegreber (prosa og lyrik) + at lære grundbogen Textanalyse.dk at kende
- At få en læseoplevelse og have tid til at fordybe sig i læsningen
- At lære metodetrekanten at kende
- At læse et samlet værk
- At læse tekster fra før 1700

LÆSTE TEKSTER
- Aarestrup, Emil (1838): Angst. Digt.
- Christensen, Inger (1981): fiskehejren findes. Digt.
- Ditlevsen, Tove (1942): Barndommens gade. Del II. Digt.  
- Ditlevsen, Tove (1942): De evige tre. Digt.
- Kingo, Thomas (1642): Chrysillis, du mit Verdens Guld [uddrag]. Digt.
- Kingo, Thomas (1683): De Fattiges udi Odensee Hospital [uddrag]. Digt.
- Kingo, Thomas (1681): Keed af verden, og kier ad Himmelen. Digt
- Linnet, Anne (1988): Forårsdag. Digt.
- Pilgaard, Stine (2012): Min mor siger. Roman. (VÆRK)

Teoristof:
- Textanalyse.dk (grundbog) om Roman/novelleanalyse (s. 9ff) og Lyrikanalyse (79ff).
- Om barokken: Kapitel 3 i kjær-Hansen et al. "Litteraturen på langs og tværs".

Supplerende stof:
- Meter i sekundet (Hella Joof, 2023)

CENTRALE BEGREBER
- Metodetrekanten (videnskabsteori i dansk)
- Barokkens stilistiske virkemidler (brugslyrik, vanitassymboler, symmetri, kontraster, gentagelser, pathos, billedsprog)
- Roman/novelleanalyse (s. 9ff) og Lyrikanalyse (79ff) i Textanalyse.dk

SKRIFTLIGT ARBEJDE I FORLØBET
- Analyserende artikel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - skønlitteratur 22-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7) Dokumentarforløb (M)

Underviser: MJ

OM FORLØBET
I dette forløb arbejder vi med dokumentarfilmen som genre. Vi arbejder med forskellige typer af dokumentarfilm og ender med at lave en værkanalyse af en hel dokumentar.

MÅL & KERNESTOF
- At analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- At demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- At demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

LÆSTE TEKSTER - alle film kan ses på mitCFU
- Ambassadøren (Mads Brügger, 2012) (Anslag, 10 min.)
- Armadillo (Janus Metz, 2010) (Anslag, 10 min., tv-version)
- Balladen om kolonihaven (Lasse Bjerre, 2023) (Første afsnit. 30 min.)
- Den bitre smag af Michelin (Amalie Wennerstrøm Mauritzen, 2023) (Anslag, 10 min.)
- Ekstra Bladet uden for citat (Mikala Krogh, 2015) (Anslag, 10 min.)
- Stay behind - Min farfars hemmelige krig (Ida Grøn, 2017) - DOKUMENTARVÆRK

Teoristof:
- Anmeldelse af "Stay behind" fra filmmagasinet EKKO. https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/stay-behind-min-farfars-hemmelige-krig/
- [...]

CENTRALE BEGREBER
Autenticitetsmarkører
Basale filmiske virkemidler
Den autoritative fortælleform
Den observerende fortælleform
Den deltagende/performative fortælleform

SKRIFTLIGT ARBEJDE I FORLØBET
Analyserende artikel: Helte, skurke og ofte i dokumentarfilm
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - dokumentarfilm 10-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8) Naturlyrik - Højskolesangbogen som værk (L) (S)

Underviser: MJ

OM FORLØBET
I dette forløb læser vi Højskolesangbogen (18. udgave) som lyrikværk. Vi har  - ud over bogens historie, betydning og opbygning - særligt fokus på naturlyrik og sproget for naturen.

MÅL & KERNESTOF
- at lære Højskolesangbogen at kende som et centralt værk i dansk kultur og bevidsthed
- at træne lyrikanalyse
- at læse norske og svenske tekster
- at læse en folkevise
- at læse tekster fra de seneste 5 år og kanonforfatterne Blicher, Jensen og Grundtvig

LÆSTE TEKSTER
- (2006) Højskolesangbogen, 18. udgave. FFD's Forlag. (VÆRK)

Særligt behandlede digte med fokus på naturlyrik (numre i [...] henviser til placering i sangbogen)
Sent efterår
- Bjørnvig, Thorkild (1959): Mørk er november og løvfaldet slut [210]
- Grundtvig, N.F.S. (1847): Skyerne gråner, og løvet falder [211]
Vinter
- Ingemann, B.S. (1831): I sne står urt og busk i skjul [252]
- Blicher, St. St. (1838): Ouverture/Det er hvidt herude [253]
Forår
- Jensen, Johs. V. (1926): Vintergæk er brudt af mulden [261]
- Munk, Kaj (1943): Den blå anemone [262]
- Nielsen, Morten (1943): Forårets horisont [284]
- Drachmann, Holger (1897): Maj-Vise [295]
Sommer
- Lindgren, Astrid (1971): Idas Sommervisa [298] (svensk)
- Norsk folkevise: Per spellmann [406] (norsk)
- Jørgensen, Johannes (1892): Nu lyser løv i lunde [310]
- Aakjær, Jeppe (1905): Se dig ud en sommerdag [323]
Sensommer/tidligt efterår
- Garff, Alex (1949): Sensommersang/Septembers himmel er så blå [335]
- Holstein, Ludvig (1915): Det lysner over agres felt [336]
- Hyltoft, Ole (1984): Nu lyser bøgens blade atter op [343]
- Jæger, Frank (1948): Kirsten og vejen fra Gurre [345]

Desuden:
- Dronning Dagmar ligger udi Ribe syg [457] (folkevise)

Nyere årstidssange:
- Pilgaard, Stine: (2020) Januar puster sin rastløse vilje/Vintersang uden sne. Indgår i romanen ”Meter i sekundet”/Højskolesangbogens 19. udgave.
- Pilgaard, Stine: (2020) Forårssang uden håb. Indgår i romanen ”Meter i sekundet”/Højskolesangbogens 19. udgave.
- Pilgaard, Stine: (2020) Sommersang uden sol. Indgår i romanen ”Meter i sekundet”/Højskolesangbogens 19. udgave.
- Thorsen & Stokkendal (2019): Jeg bygger mig langsomt en hule. Publiceret på zetland.dk

Teori, baggrund og debat:
- Podcast: Højskolerne (6/9-2021): Blå bog. Med Pilgaard & Muff.
- Carlsen, Jørgen (2/6-2016): En lovesong for en sangbog. (https://hojskolebladet.dk/nyhedsarkiv/2016/jun/en-lovesong-for-en-sangbog)
- Tybjerg, Jonathan (30/9-2019): Hver femte unge dansker tror, en rødspætte er en fugl. Hvad mister vi, når vi mister sproget for naturen? Zetland.dk
- Carlsen & Bødtcher-Hansen (2023): Med tiden - et litteraturhistorisk overblik. Systime, s. 35-41.

CENTRALE BEGREBER
Lyrikanalyse (79ff) i Textanalyse.dk
Billedsprog og andre sproglige virkemidler.
Sproget for naturen - hvad kendetegner en "højskolesang"? Er der sproglige karakteristika, der går igen?

SKRIFTLIGT ARBEJDE I FORLØBET
- Kreativ skriveopgave: En efterårssang med/uden---
- Debatterende artikel om sangbogens funktion og indhold (med udgangspunkt i debatten om ramadan-sangen)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel - hvad kan Højskolesangbogen? 19-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9) Håb - konstruktive nyheder (M) (S)

Underviser: MJ

OM FORLØBET
I dette forløb arbejder vi med nyhedsformidling med fokus på konstruktiv journalistik. Samtidig arbejder vi med begrebet opmærksomhedsøkonomi i forhold til sociale mediers finansieringsmodel og funktion i forhold til udbredelsen af (mis)information.

MÅL & KERNESTOF
- At få viden om og kunne forholde sig reflekteret til mediebilledet og sociale medier
- At forholde sig til problemstillinger i sin egen hverdag
- At kunne bidrage positivt til digitale fællesskaber

LÆSTE TEKSTER
Værk: Sammenligning af nyhedsforsider den 8/2 kl. 8.00
dr.dk><tv2.dk KUN den 8/2 kl. 8.00
politiken.dk><eb.dk KUN den 8/2 kl. 8.00
b.dk><bt.dk KUN den 8/2 kl. 8.00
Nyheder på SoMe den 16/2 kl. 8.00

Baggrund og teori
- Mehlsen & Hendricks (2019): LIKE - Shitstorme, fake news, fear of missing out. What’s not to like?. Kapitel 3: Mig og min opmærksomhed
- Andersen & Nielsen (2018): Farligt. Hvordan de fodrer din frygt og hvorfor du æder det. Gyldendal. Kapitel 4: Nå, ikke alligevel. S. 100-111.
- Mosbech, Hakon (19. marts 2019): For 50 år siden advarede han medierne mod konflikter og sensationer. Så blev hans advarsel til en opskrift. Zetland.
- Mosbech, Hakon (19. juni 2023): Vi tror, andre mennesker opfører sig langt værre, end de gør. Her er mit forsvar for en lysere journalistik. Zetland.
- Mosbech, Hakon og Rosengreen, Emil (27. oktober 2023): Stjernejournalister fortryder det verdensbillede, de har skabt. “I værste fald har jeg givet folk en vrangforestilling”. Zetland.

CENTRALE BEGREBER
Nyhedskriterierne, konstruktiv journalistisk, opmærksomhedsøkonomi, adfærdsdesign

SKRIFTLIGT ARBEJDE I FORLØBET
Debatterende artikel om mediernes ansvar for debatten.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 09-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10) Køn og klasse - Det moderne gennembrud (L)

Underviser: MJ

OM FORLØBET
I dette forløb arbejder vi litteraturhistorisk med en afgrænset litterær periode, nemlig Det moderne gennembrud. Vi arbejder med teksternes kontekst - dvs. den historiske periode, kultur og bevidsthedshistorie, de er en del af. Vi har særligt fokus på temaerne køn og klasse.

MÅL & KERNESTOF
- At vide, hvordan litteraturen i Det moderne gennembrud indholdsmæssigt og formmæssigt adskiller sig fra andre perioder og stilarter - både foregående og efterfølgende.
- At kende til de centrale tematikker i perioden.
- At kende til baggrunden for de nye strømninger i litteraturen på dette tidspunkt i litteraturhistorien.

LÆSTE TEKSTER
- Bang, Herman (1887): Den sidste balkjole (i antologi til Langdahl et al. Krydsfelt)
- Levison, Olivia (1885): Støv. En stemningsreflexion. (i antologi til Langdahl et al. Krydsfelt)
- Skram, Amalie (1885): Constance Ring Uddrag. [kilde]
- Södergran, Edith (1916): Dagen svalnar (i antologi til Langdahl et al. Krydsfelt)

Nutidige paralleltekster:
Pape, Morten (2015): Prolog af Planen. [uddrag] Politikens forlag, s. 9-14.
Ravn, Olga (2020): Mit arbejde. [uddrag] Gyldendal, s. 94-98.

OSB! I starten af 1g (Forløb 1) er læst Martin Andersen Nexø: Lønningsdag, Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød og Herman Bang: Frøkenen, som alle tre kan siges at høre til samme periode og behandler de samme temaer. Dem genbesøger vi i dette forløb.

Malerier:
- En begravelse, 1891, Anna Ancher
- Sat ud, 1892, Erik Henningsen
- Fra B& W's jernstøberi, 1885, P.S. Krøyer
- En Bjergbestigerske, 1912, J.F. Willumsen
- Fattigfolk. I dødens venteværelse, 1888, Harald Slott-Møller
- Sypigen, 1880, Christian Krohg
- Redningsbåden køres gennem klitterne, 1883, Michael Ancher
- Malerinden Agnes Paulsen, Kunstnerens søster, ved staffeliet, 1886, Julius Paulsen

Teoristof:
- Boritz (2013): Det moderne gennembrud. Danmark i 1800-tallet. Nationalmuseet. https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/undervisning/billeder/det_moderne_gennembrud-uv_mat.pdf
- Thomsen, Liv (2007): 1800-tallet på vrangen, afsnit 6: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner + afsnit 7: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890. (mitCFU)

CENTRALE BEGREBER
Naturalisme. At sætte problemer under debat.

EKSKURSION til København 29/2:
- Nationalmuseets Klunkehjem: Herman Bang og Det moderne Gennembrud. Der blev læst korte uddrag af hhv. "Den sidste balkjole", "Pernille" og "Irene Holm".
- Ny Carlsbergs Glyptotek. Særudstillingen Josefine Klougart - Efter Naturen
- SMK på egen hånd - eleverne forbereder og præsenterer malerier fra det moderne gennembrud for hinanden

SKRIFTLIGT ARBEJDE I FORLØBET
Terminsprøve
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt modul tirsdag 5/3 05-03-2024
Afsluttende stil 2g - skriftlig dansk 26-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11) Podcast (M)

Underviser: MJ

OM FORLØBET
I dette forløb arbejder vi med podcast som genre. Vi analyserer forskellige typer af podcasts og ser på, hvad der adskiller dem og hvad de har til fælles. Som en del af forløbet skal I både lytte til podcasts derhjemme og producere jeres egen.

MÅL & KERNESTOF
- at arbejde med medieanalyse
- at kende til forskellige mediers funktion i samfundet
- at arbejde kreativt og produktivt med podcastgenren
- at arbejde multimodalt

LÆSTE TEKSTER

Podcasts:
- Kvinden på isen (Third Ear, 2014) - 1 episode [VÆRK]
- Mord i kultureliten (DR, 2021) Episode 1:4 - Billede af en blond dreng
- Onde Anna (DR, 2021) Episode 1:5 - Du har Satan hos dig i din seng
- Speditørens død - Mysteriet om Morten Nielsen (DR, 2018) - Episode 1:4 - Der brænder en ild
Teori:
- Olsen et al. (2020): Podcast. Dansklærerforeningens forlag.

CENTRALE BEGREBER
Podcastens særtræk og formater

Podcastens virkemidler: Stemmer, musik, lyde, redigering

Podcastens dramaturgi

Fortælleforhold


SKRIFTLIGT ARBEJDE I FORLØBET
Podcastmanuskript + Produktion af egen podcast
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition (2g)

Hjælpemidler til dansk årsprøve:
Online ordbøger (https://ordnet.dk/)

Man må IKKE anvende sproget.dk og tilhørende undersider. [Dette er en rettelse, da vi har fået at vide 21/5, at det ikke er tilladt.] Man må INDEN prøven downloade hjælpen som pdf'er her: https://sproget.dk/raad-og-regler/huskesedler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 12) Holberg og Oplysningstiden (L)

Underviser: MJ

OM FORLØBET
I dette forløb arbejder vi med Oplysningstiden med særligt fokus på værklæsning af Ludvig Holbergs komedie "Den Stundesløse" (ca. 1726).

MÅL & KERNESTOF
- at arbejde litteratur-, kultur- og bevidsthedshistorisk
- at analyse drama
- at arbejde kreativt med genren

LÆSTE TEKSTER
- Ludvig Holbergs komedie "Den Stundesløse" (ca. 1726) - VÆRK [Kilde: https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-holb06val-shoot-workid101051]
- Litteraturhistorien på langs og på tværs om Oplysningstiden, Holberg og komediegenren
- "Den Stundeløse" i DR's tv-teaterversion fra 1963 [mitCFU)]
- Holbergs Epistel nr. 390 https://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view

METODER & KREATIV SKRIVNING
- litteraturhistorisk og kulturhistorisk læsning
- remediering
- arbejde med nyfortolkning og "oversættelse" af Akt 1, scene 1 og Akt 2, scene 2, inspireret af Odense Teaters undervisningsmateriale https://www.odenseteater.dk/media/rftfbwad/den-stundesl%C3%B8se-undervisningsmateriale.pdf
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intro til reflekterende artikel 30-08-2024
Reflekterende artikel 1: Den gode fortælling 20-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13) "Hvor stillede jeg forældreskabet?" (L)(S)(M)

Underviser: MJ

OM FORLØBET & FAGLIGE MÅL
I dette forløb læser vi tematisk (tekster om forældreskab) med fokus på
1) at repetere analyse af forskellige fiktive genrer
2) at få indblik i forskellige metoder i dansk frem mod SRP

Alle 3 perspektiver indgår i forløbet.

LÆSTE TEKSTER
Kortfilm
• Mor (Andrea Stief, 2016)
Noveller
• Nattens Dronning (Tove Ditlevsen, 1962)
• Vadehavet (Dorthe Nors, 2008)
Lyrik
• Mit barn (uddrag) (Cecilie Lind, 2019)
• Ægløsning (Vita Andersen, 1977)
• Mit arbejde (uddrag) (Olga Ravn, 2020)
• Erindring (Tove Ditlevsen, 1961)
• Sovende Pige (Tove Ditlevsen, 1939)
• Lørdag d. 13. december (Lone Hørslev, 2009)
Roman
• Årene (uddrag) (Annie Ernaux, 2008)
• Mor og Busser (2 uddrag) (Kristina Nya Glaffey, 2014)

Metodearbejde ud fra "Det er Knud, som er død" (Tom Kristensen, 1933)

Oversigt over selvvalgte værker om forældreskab:
Carla - Pigedyr (Cecilie Lind)
Anna B, Camille - Tvilling yndling grævling (Hella Joof)
Freja - Barndommens Gade (Tove Ditlevsen)
Laura - Alle veje fører til moR (Majse Njor + Asta Maja Njor)
Nisa - Den der lever stille (Leonora Christina Skov)
Signe B, Stine - Dobbeltfejl (Anne Mette Kirk)
Sophie, Matilde, Osvald, Kasper, Oskar, Nanna, Daniel  - Den der blinker er bange for døden (Knud Romer)
Asmus -  En dag vil vi grine af det (Thomas Korsgaard)
Nina, Filippa, Emilie - Hvis der skulle komme et menneske forbi (Thomas Korsgaard)
Signe P - Besværende kærlighed (Elena Ferrante)
Valdemar, Anna S, Amalie, Marcus, Mads -  Meter i sekundet (Stine Pilgaard)
Olivia - Farskibet (Glenn Bech)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 2: Naturdigte 25-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 14) Romantismen (L)

Underviser: MJ

OM FORLØBET & FAGLIGE MÅL
I dette litteraturhistoriske forløb fokuserer vi på Romantismen (undertema: "Det interessante") - og repeterer de perioder, der ligger forud og kommer efter. Vi har særligt fokus på undergenren "skrækromantik".

LÆSTE TEKSTER
H.C. Andersen (1829): Hist hvor vejen slår en bugt
St.St. Blicher (1837): Sig nærmer tiden
Christian Winther (1843): Skriftestolen
B.S. Ingemann (1847): Niels Dragon

Teori: Litteraturhistorien på langs og tværs om romantisme, poetisk realisme, og biedermeier
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt modul om romantisme 22-11-2024
Analyserende artikel - repetition 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 15) Realisme og Modernisme i 1900-tallet (L) (S)

Underviser: MJ

OM FORLØBET
Et litteraturhistorisk forløb med nedslag i de forskellige realismer og modernismer i 1900-tallet - også med repetition af tidligere perioder.
Især i forhold til de modernistiske tekster kommer det sproglige perspektiv i fokus.

Teoretisk baggrund: Kap. 7 i Litteraturhistorien på langs og på tværs

LÆSTE TEKSTER

Tidlig modernisme:
- Johs. V. Jensen (1906): På Memphis Station
- Emil Bønnelycke (1918): Aarhundredet
- Tom Kristensen (1927): Nat i Berlin

Socialrealisme og kulturradikalisme:
- Hans Kirk (1936): Uddrag af Daglejerne
- Hans Scherfig (1940): Uddrag af Det forsømte forår
- Poul Henningsen (1940): Man binder os på mund og hånd

Efterkrigsmodernisme/Hereticamodernisme:
- Martin A. Hansen (1950): Uddrag af Løgneren.

En form for modernisme/uden for nummer:
- Karen Blixen (1958): Ringen

60'er-modernisme/Konfrontationsmodernisme (lyrik):
- Klaus Rifbjerg (1960): Refshaleøen
- Klaus Rifbjerg (1962): Solsort

60'er-modernisme/Eksistentialisme (prosa):
- Peter Seeberg (1962): Patienten

Inger Christensen (1991): Sommerfugledalen, særligt mestersonetten (XV)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt modul om tidlig modernisme 12-12-2024
Debatterende artikel - repetition 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 x

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 16) Skriftlighedsforløb 2 - SRP (S)

Underviser: MJ
Vi træner skriftlighed frem mod SRP-perioden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vælg mellem alle 3 genrer 14-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer