Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-DAA-1e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2022-DAA-1e (
1e-DA
,
2e-DA
,
3e-DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Portrætinterviews
Titel 2
Novelle og Bavian
Titel 3
Sproghandlinger og facework
Titel 4
Hele Danmarks Ghita
Titel 5
Romantik
Titel 6
DHO
Titel 7
Dokumentarfilm
Titel 8
Nyhedsformidling
Titel 9
Flerfaglighedsforløb: sprog, magt, køn
Titel 10
Det er et jeg der taler
Titel 11
Karen Blixen og litterære metoder
Titel 12
Kognitive metaforer
Titel 13
Ulven kommer
Titel 14
Den reflekterende artikel
Titel 15
Krig
Titel 16
Realisme
Titel 17
Modernisme
Titel 18
Royalt
Titel 19
Det værste og det bedste
Titel 20
Kolonialisme og Grønland
Titel 21
Skriftlighed som optakt til SRP
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Portrætinterviews
Målet med forløbet er dels et socialt (at eleverne lærer hinanden bedre at kende) og fagligt (de foretager et interview, de omsætter interviewet til en artikel). Som optakt læses portrætinterviews.
Indhold
Kernestof:
Skriv et portræt 1e 22.docx
Medbring en ting, der fortæller noget om, hvem du er som person. Vær forberedt på at fortælle 1 minut om, hvorfor det netop er dén ting, du har valgt. (Hvis det er umuligt at medbringe selve tingen, så tag et billede og tag det med)
Portrætinterview eksempel.docx
Portrættet skal være 1) skrevet færdigt 2) godkendt af makker (også billedet) 3) udprintet senest ved modulets start
Arbejdsopgavr til Falken.docx
Falken.pdf
Definition af novellen.docx
Indianerlejr af Hemingway 1g.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Novelle og Bavian
Det er målet med forløbet, at eleverne stifter bekendtskab med novellen som genre. De skal trænes i analyse af novelle bl.a. med fokus på begrebet vendepunkt.
I forløbet indgår værklæsning af Naja Marie Aidts novellesamling "Bavian".
Indhold
Kernestof:
Indianerlejr af Hemingway 1g.docx
Flyv, novelle, flyv - genrekritik.docx Alle kan ro af Pia Juul + opgaver.docx
Medbring bogen "Bavian"
Arbejdsark Bulbjerg.docx
Novellen Bulbjerg er læst til i dag
Værklæsning 1e Bavian.docx
Bavian er læst færdig til i dag. Overvej, hvilken novelle du gerne vil arbejde mere med. Skriv i elevfeedback på dette modul, hvilken novelle, du helst vil arbejde, med senest onsdag klokken 20.00.
Skrivegrupper Bavian 1e.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sproghandlinger og facework
Forløbet arbejder med sproghandlinger, face work, høflighed, op- og nedtoning. Materialet er dels talt sprog i tv-serien SKAM, dels skrevet i noveller.
Begreberne fra sproghandlingsanalysen bruges i en undersøgelse af, hvordan karaktererne forhandler magt i løbet af samtalerne.
Der indgår skriveøvelser undervejs.
Indhold
Kernestof:
Respons Skriftlig opgave Bavian 1e december 2023.docx
Øvelse_Sproghandlinger.docx
Sproghandlinger og facework kompendium.docx
Face og face work intro.docx
1) læs s. 5 og 6 i sproghandlingskompendiet vedhæftet sidste modul. Du skal kunne definere, hvad "face" og "face work" er. 2) Repeter de 4 sproghandlingstyper, vi definerede sidst.
Læg gruppens meme her Google Drive: Sign-in
Google Docs: Sign-in
SKAM: ’Vi vil lære de unge piger at være uperfekte’
Elevopgave Skam.docx
DRTV - Skam
Gense evt. den episode, du skal arbejde sammen med din gruppe om.
Vær forberedte på gruppearbejdet: hvem skal sige hvad, hvilke klip skal I vise, hvad er jeres pointer? Hvert oplæg varer 7-8 minutter.
Helle Helle en lille tur elevark.docx
En lille tur Helle Helle.pdf
Skrivegrupper 1e januar februar.docx
Skriftlig opgave 1e En lille tur.docx
Genlæs novellen "En lille tur", så du er klar til at arbejde med den i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hele Danmarks Ghita
Forløbet er et sproghandlingsforløb og omhandler Iben Maria Zeuthens (delvist mislykkede) interview med Ghita Nørby.
Målet med forløbet er, at eleverne analyserer kommunikationen med begreber fra sproghandlingsanalysen, face work, høflighed, samarbejde, op- og nedtoning.
Indhold
Kernestof:
4. arbejdspapir til Hele Danmarks Ghita (podcast) I (1).docx
Transkription 1.pdf
2. Samtale.pptx
Ghita Nørby interview amok på Journalistinde (2019) Radio hør ABONNÉR
5. arbejdspapir til Hele Danmarks Ghita (podcast) II.docx
Transkription 2.pdf
Vær klar til at præsentere spørgsmål 6 på arbejdsarket 15/2. (uanset om du var til modul onsdag morgen eller ej...)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Romantik
Det er målet med forløbet, at eleverne opnår kendskab til romantikken i Danmark. Eleverne stifter bekendtskab med begreber som nationalromantik, universalromantik, romantisme, nyplatonisme og dualisme.
I forløbet indgår kreative skriveøvelser.
Som optakt til DHO'en afvikles derudover et skriftlighedsforløb. Dette fokuserer på forskellige akademiske skrivehandlinger og introducerer til opgavens formalia.
I forløbet indgår både en ekskursion til København sammen med historie og en cykeltur til Lejre. Her skal eleverne skrive nationalromantiske digte med udgangspunkt i udsigten.
Indhold
Kernestof:
Pocahontas - Vindens Farver (Colors of The Wind)
Arbejdsark og skriveøvelse Guldhornene.docx
Litteraturens Veje om universalromantik.pdf
Guldhornene af Adam Oehlenschlager 1802.docx
1e virtuelt 6 marts skriveøvelse Guldhorn.docx
Hulelignelsen (1).pdf
Romantik – nyplatonisme arbejdsspørgsmål indvielsen (1).docx
Indvielsen (1).pdf
Det Waagepetersenske familiebillede Wilhelm Bendz.docx
Arbejdsspørgsmål til Den Lille Karen.docx
Dansksiderne: Poetisk realisme og biedermeier
Den lille Karen.doc
1e 15 marts Den lille Karen.docx
Arbejdsspørgsmål til Skyggen.docx
Skyggen af HC Andersen 1847.docx
Carlsberg - The Danish Way Mads Mikkelsen
Søren Krarup - Hvad er det at være dansk.docx
Medbring en genstand, der for dig betyder danskhed. Vær forberedt på at tale 1-2 minutter om genstanden og begrunde, hvorfor det netop er dén, du har valgt. (Hvis det er helt umuligt at medbringe, så tag et billede med)
Amøben.docx
Kong Christian stod ved højen mast.docx
Peter Carlsen Danmark 2009.docx
1e 23 marts 23.docx
Der er et yndigt land - Danmarks Nationalsang
Oh Land - Der Var Et Yndigt Land / The Rain / Only on Netflix
Lyrikanalysemodel fra Litteraturen på langs og tværs.docx
I Danmark er jeg født MED NOTER.pdf
Der er et yndigt land MED NOTER.pdf
Danmarks trøst MED NOTER.pdf
Teateraktuelle Tine
Tine af Herman Bang
Tine af Herman Bang kapitel 2.docx
Genlæs kapitel 2 af Herman Bangs roman "Tine".
Analyse Tine.docx
Hvordan citerer man.pptx
Bblioteket, Roskilde Gymnasium
Vi kan ikke tjekke, hvornår ChatGPT taler sandt.pdf
2. modul_At skrive analyserende _Idyl_ af Ponotppidan som eks.pptx
DHO-tur til København - 1e (1).docx
Medbring jeres skrivning fra sidste modul.
Skriveøvelse analyserende Tine 1e.docx
Landskab ved Arresø, med udsigt til flyvesandsbakkerne ved Tisvilde, B253 - Thorvaldsens Museums Katalog
En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs, B255 - Thorvaldsens Museums Katalog
En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843 | SMK – Statens Museum for Kunst
Billedanalyseskema.pdf
I modulet analyseres tre billeder af Johan Thomas Lundby: "Landskab ved Arresø" (1838), "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Røsnæs" (1839) og "En dansk kyst, motiv fra Roskilde Fjord"
SMK 28 april arbejdsseddel.docx
Skrivetur 1. maj
HUSK at medbringe jeres studiekort, da det fungerer som pant ved udlån af cykler...
Intro til den akademiske opgave, DHO - inkl. skriveråd.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO
Forløbet er det obligatoriske forløb i samarbejde med historie. Emnet er national identitet i 1800-tallet og stiller spørgsmålet, hvordan danskheden blev og bliver forhandlet?
Indhold
Kernestof:
Skrivetur 1. maj
HUSK at medbringe jeres studiekort, da det fungerer som pant ved udlån af cykler...
Intro til den akademiske opgave, DHO - inkl. skriveråd.pptx
I gruppen giver I lektier for. Regn med 15-20 minutters forberedelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dokumentarfilm
Det er målet med forløbet, at eleverne opnår forståelse for dokumentarfilmsgenren og træner deres analyse af film.
Overordnet anskues dokumentargenren som havende 3 fortælleformer: den autoritative, den deltagende og den observerende.
Der arbejdes især med autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler.
I forløbet indgår to værker: Katrine Ravn Kruse: "Mig og min far, hvem fanden gider klappe?" (2014) og Christian Sønderby Jepsen: "Testamentet" (2011)
Indhold
Kernestof:
2e om dokumentarfilm
1. modul - slide show genredefinition.pptx
Som optakt til forløbet om dokumentarfilm skal du svare på følgende: 1) hvilken dokumentarfilm har du set, som gjorde indtryk på dig? 2) Hvad var filmens emne eller indhold? 3) Hvad tror du, hensigten med filmen er? 4) Hvad ved filmen gjorde indtryk
Den Autoritative Fortælleform.pptx
I skal kunne forklare, hvad "autenticitetsmarkør" betyder - og udtale det!
Arbejdspapir til værkanalyse De Perfekte Vidner.docx
Du skal kunne definere den autoritative dokumentar.
4. modul_ Den deltagende fortælleform (1).pptx
2e 25 august virtuelt mig og min far.docx
Du skal kunne definere den deltagende fortælleform og nævne mindst 3 virkemidler, den ofte gør brug af.
6.modul_ Observerende dokumentar.pptx
Hvis man ikke har set dokumentaren "Mig og min far - hvem fanden gider klappe?", så skal man gøre det inden dette modul. (KI har lånt filmen til jer på CFU.)
Drama dumpede ind af brevsprækken
Den debatterende artikel (MM) (1).docx
Testamentet_dialog.docx
Arbejdspapir Testamentet (1).docx
Medbring noter fra modulet 31/8. Hvis du ikke var til modul sidst, skal du selv se dokumentaren "Testamentet". Den læser vi som værk. Ki har lånt den til jer på CFU.
Debatterende artikel opgaveformulering til elever dokumentarfilmens grænser.docx
Vær klar til at skrive! (Det betyder: Hav som minimum formuleret dit eget synspunkt, hav en disposition over din opgave og hav valgt, hvilke eksempler fra dokumentarfilmene, du vil inddrage i din debatterende artikel)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nyhedsformidling
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– analyse af nyhedsformidling i levende billeder til forskellige målgrupper med inddragelse af bl.a. nyhedskriterier, fortællehierarki, filmiske virkemidler og PKP-modellen.
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Eleverne skal blive
kritisk bevidste nyhedslæsere og
gøres opmærksom på fordele og ulemper i forskellige nyhedsmedier
Forløbet ønsker at kvalificere eleverne til deres demokratiske medborgerskab og guide dem til bedre nyhedsformidling,
Indhold
Kernestof:
Noter 13/9 hele dagen dit medieforbrug: hvor ser eller hører du nyheder? Skriv ned hvor du får dine nyheder fra. Vær klar til at præsentere dit medieforbrug for en makker.
Digital kommunikation Web 2komma0 Dig og digital dannelse s 8-16.pdf
Journalistik på sociale medier og internettet Dig og digital dannelse s 19-27.pdf
Journalistik på sociale medier og internettet Dig og digital dannelse s 19-27 (1).pdf
Find og medbring et aktuelt FB-opslag, der har med klima at gøre. Vær klar til at forklare, hvorfor du har valgt netop dét opslag.
Gruppearbejde om nyhedsformidling og sociale medier.docx
Samme lektie som til mandagsmodulet
DRTV - TV AVISEN: Etisk Råd kommer med anbefaling om abortgrænse
Nyhedsformidlling gruppearbejde.docx
TV-nyheder i 2e
Tv-nyheder i Levende billeder.docx
I modulet ser vi sammen 5 minutter af TV Avisen fra 3. november 2021 og et klip fra UltraNyt 3. november 2021.
Google Drive: Sign-in
UltraNyt
Samme nyhed i forskellige medier arbejdsark.docx
Atomkraft- og naturgasforslag bliver heglet ned: Værre end dieselgate
Opdater din browser | Facebook
Konstruktive nyheder
Eksamensopgave 2021
tekster_opg_4 (1).pdf
2e 10 okt 23.docx
Holdninger i 2e om de etablerede mediers ansvar.docx
Podcastens virkemidler.pdf
Nyhedsreportagen.pptx REPORTAGE_BERLINGSKE_2019-08-18_HVAD_SKAL_DER_SKE_PA_SJAELSMARK, kopi 2.pdf
2e 26 oktober 23.docx
Logger ind…
Arbejdspapir 2e et svin i Berlindocx.docx
2 avisreportager kopi.pdf
Læs reportagen "Et svin i Berlin" (Morten Sabroe) (vedhæftet). Noter 3 ting, der er typiske for reportagen, og som du finder i reportagen. (måske du skal genbesøge PPT fra sidste modul for at genopfriske reportagetræk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Flerfaglighedsforløb: sprog, magt, køn
Forløbet er et samarbejde med samfundsfag, og det fokuserer på, hvordan sprog, magt og køn hænger sammen og forhandles.
Indhold
Kernestof:
Socialkonstruktivisme.pptx
Flerfaglighed 2e samf og dansk elevark.docx
Forsøg at kunne definere socialkonstruktivisme. (Genlæs evt. s. 10-13 i Blik for køn)
Ditte Campion: "Blik for køn" (2016); sider: 24-31, 34, 36-37, 39-40, 111-112
I skal i gruppen have besluttet jer for, hvilket selvvalgt materiale, I vil analysere. Liste til inspiration sendt i besked på Lectio.
Fremlæggelser i 2e 16 november.docx
Diskursanalyse af billede nov 23.docx
Amøben.docx
Unknown.jpg
Læs den respons, KI har lagt på den sidste debatterende artikel, I afleverede. (genlæs evt. også afleveringen)
Debatterende artikel køn og diskurs (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det er et jeg der taler
Det er målet med forløbet, at eleverne opnår en forståelse for, hvad Lone Aburas vil med sit værk "Det er et jeg der taler (regnskabets time)" (2017) og hvordan hun gennem genren agitprop opnår det.
I forløbet indgår et produktivt element, da eleverne selv skal fremstille agitprop.
Indhold
Kernestof:
1)Hav hentet bogen "Det er et jeg der taler" i bogkælderen og medbring den til modulet. 2) Medbring din disposition for den næste skriftlige opgave. Vær forberedt på at præsentere den for en makker.
Det er et jeg der taler arbejdsspørgsmål 2023 (1).docx
Bogen "Det er et jeg der taler" (Aburas, 2017) skal være læst færdig til i dag. Medbring bogen.
Det er et jeg der taler remediering elevark (2).docx
Agitprop i 2e – Google Drev
Brug forberedelsestiden på at skrive på din aflevering.
DRTV - Bjergene - sorg, savn og superhelte
NM (som fører fravær 13/12)
Brug forberedelsestiden på din skriftlige aflevering
Min læring - log ind med unilogin
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Karen Blixen og litterære metoder
Forløbet tjener to formål: dels præsenteres eleverne for Karen Blixens forfatterskab, dels opnår de en forståelse af, at forskellige metodiske tilgange skaber forskellige læsninger af litterære tekster. Forskellige tekster kalder så at sige på forskellige metoder, og ikke alle metoder er lige velegnede til alle tekster.
Der fokuseres især på nykritik, biografisk og freudiansk læsemetode.
Indhold
Kernestof:
Karen Blixen - Livets Veje
Blixen og metoder elevark.docx
Metoder i dansk, Introduktion og overblik-5.pptx
Blixen-metode-kompedium-3.docx
Karen Blixen og historien om storken
Metrik light.docx
Læs uddraget af Den afrikanske farm (vedhæftet modulet 11/1. Læs den første sætning højt!)
Læs Blixen "Ringen".
Genlæs Ringen. Hav fokus på, hvem der har magt i teksten, især økonomisk magt.
L%c3%a6serorienteret-3.pptx
Blixen: Det ubeskrevne blad
Kort præsentation af BLixen liv og vært.pptx
Læs "Kitosh' historie" i kompendiet med tekster til forløbet om Blixen.
Postkolonialisme-2.pptx
Læs Blixen: "Skygger på græsset" (findes på Lectio i opgaven til 26/2)
Kjældgaard og Odipo arbejdsark.docx
Læs Lasse Horne Kjældgaards tekst: "En af de farligste bøger, der nogensinde er skrevet om Afrika?" (findes på Lectio i opgaven, der skal afleveres 26/2). Noter 3 pointer fra teksten, som du vil bruge i din aflevering.
Læs feedback fra KI på Lectio, hvor du afleverede efter modulet mandag. Brug herefter10-15 minutter på opgaven.
Kort og godt om metaforer_uddrag.pdf
Afsnit
Læs s. 3-8 i Lezuik: "Kort og godt om metaforer".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kognitive metaforer
Indhold
Kernestof:
om forløbet elevark.docx
Kognitive metaforer forløb KI.pptx
Amalies russiske roulette - Paradise Hotel 6
Tour De France '96 - Jørgen Leth og Jørn Mader Compilation
Samme lektie som til mandag. Læs for at kunne definere en metafor, kilde- og målområde.
Læs s. 26-31 i Lezuik: "Kognitive metaforer"
s. 9-14 i Lezuik: "Kognitive metaforer"
Hav valgt hvilken romanindledning, I vil fordybe jer i.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Ulven kommer
Forløbet undersøger ulven i kulturhistorisk perspektiv.
Med afsæt i Niels Heins gennemgang af, hvordan blikket på ulven har udviklet sig fra Biblen over Disneyfilm til nu, undersøges, hvordan ulven fremstilles i novellen, i digtet og i debatten.
Indhold
Kernestof:
2e om ulven
Niels Hein Ulv Gyldendal, 2015.docx
Tidslinje ulvemyten.docx
Bjørg Tulinius Ulvens dobbelthed fascinerer alle.docx
Ulven i filmene arbejdsark.docx
Medbring tidslinjen fra torsdag.
The Jungle Book 1967 The Wolf Pack Meeting Clip [HD]The Jungle Book (1967) - Beginning
Silly Symphony - The Three Little Pigs
The Howlin´ Wolf cartoon
Den lille rødhætte strukturalistisk og psykoanalytisk.docx
Den lille Rødhætte Brdr Grimm.docx
Forfatteren Martin Andersen Nexø(1).docx
2e fortolkningshypoteser Andersen Nexø
Martin Andersen Nexø Ulven og fårene (1915).docx
Genlæs dine noter fra da vi læste Blixens "Ringen". Medbring dem.
Arbejdsark 2e ulven og fårene novelleanalyse.docx
Genlæs novellen.
Bune som eksamensspørgsmål.docx
Anders Bune og Anders Fogh Jensen om ulven.docx
3 reklamer med ulv(2).docx
Arbejdsark Ulven i digtet(2).docx
Ingen lektie.
Theis Ørntoft Digte 2014 uddrag ulv.docx.pdf
Læs opgaveformuleringen til næste skriftlige aflevering og hav besluttet dig for, hvilken af de to opgaver, du vil skrive.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Den reflekterende artikel
Forløbet præsenterer eleverne for genren, som de også trænes i.
Der arbejdes både med mindre kreative skriveøvelser og mere fokuseret med dele af artiklen. Undervejs giver eleverne hinanden feed back.
Indhold
Kernestof:
Reflekterende artikel - kunst og litteratur der udfordrer og undersøger grÃÂ_nser - STILLADSERINGEN ER TAGET FRA _RÃâ_D OG VINK TIL NYE SÃâ T_(2).docx
173598_tekst_opg5_2-2.pdf
Reflekterende artikel. Køn og kanon. 12(1).docx
Find et kunstværk, der rammer noget i dig ved at udfordre dine grænser. (det må gerne være et eksempel, du kender i forvejen). Brug gerne nettet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Krig
Forløbet tager udgangspunkt i Louise Klinke Øhrstrøms bog "Krig" (2016) og undersøger, hvordan krig fremstilles i litteratur og anden kunst.
Forløbet leder op til en kort studietur til Århus. En del af turen er et besøg på Moesgaard Museum og udstillingen "Kriger".
I forlængelse af forløbet læser eleverne selv værket "Intet nyt fra Vestfronten" af Erich Maria Remarques (1929).
Indhold
Kernestof:
Louise Klinke Øhrstrøm: "Krig - et danskfagligt forløb", Praxis, 2016; sider: 8-9, 12-13, 28-30, 36-38, 40-41, 52-59, 73-77
3e 090924 virtuelt.docx
Samme lektie som til mandag og tirsdag i sidste uge. Medbring bogen.
Medbring bogen
Arbejdsspørgsmål til Hjemkomsten af Martin A. Hansen.docx
3e virtuelt 30. sep.docx
Martin A Hansen Hjemkomsten.pdf
Læs Martin A. Hansen: hjemkomsten. Noter hvor du mener, teksten befinder sig i analyseskemaet på side 9 i Krig-bogen.
Medbring bogen "Krig"
DRTV - Basejumper
Supplerende stof:
Program for ekskursion til Århus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Realisme
I forløbet gennemgås det, hvad der forstås ved realisme. Hvad kendetegner overordnet litteratur, der er realistisk? Forløbet er bygget op omkring læsning af prosatekster (noveller og uddrag af romaner), der repræsenterer forskellige former for realisme fra forskellige litteraturhistoriske perioder. Der er en overvægt af tekster fra Det moderne Gennembrud.
- Naturalisme
- Impressionisme
- Kritisk realisme
- Realismen i Det Folkelige Gennembrud
- Socialrealisme
- Nyrealisme
Indhold
Kernestof:
Modernisme og realisme tekstuddrag til elever.docx
Realisme-def(1).docx
realisme og modernisme to billeder kopi-2.pdf
Afsnit
Den sidste balkjole(1).doc
Analysemodel, prosa - MR (2)(1)(2).docx
Samme lektie som til danskmodulet 22/10. (og med samme hjælpsomme fortolkningshypotese) Altså: læs novellen og hav fortolkningshypotesen i baghovedet imens.
Henrik Pontoppidan. Ane-Mette (1887) kopi-1.pdf
Arbejdsspørgsmål Rama Sama.docx
3e eksempler fra reflekterende om krig.docx
Rama Sama-1.pdf
Fru Marie Grubbe i 3e.docx
Af Fru Marie Grubbe,1876, J.P.Jacobsen-1-2.pdf
Læs hjemme i den store bog "Litteraturens Veje" om naturalisme. Tag et billede af opslaget. Noter 2-4 pointer om, hvad naturalisme er. (så slipper du for at slæbe bogen med).
Interferens arbejdsark 3e.docx
Læs i Litteraturens Vejes leksikon om "modernisme". (du skal kunne komme med bud på definition af begrebet modernisme. pyt med faserne)
Jensen Interferens(1)(2).doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Modernisme
I forløbet læses bl.a. digte, der repræsenterer en tidlig modernisme (J.V.Jensen), men der har i forløbet været særlig fokus på systemdigtning og Inger Christensen.
Som modernisme forstås i denne sammenhæng helt overordnet litteratur, der skrives på baggrund af en erfaring af, at verden ikke er umiddelbart sammenhængende og at man derfor heller ikke kan skrive umiddelbart sammehængende. Teksterne gør på den ene eller anden vis op med den eksisterende virkelighed, de gør op med normaliteten og gengiver en oplevelse af det moderne samfund. Modernisme-forløbet har sin baggrund i det forudgående realismeforløb og i de centrale forskelle imellem netop realismen og modernismen.
Indhold
Kernestof:
Interferens arbejdsark 3e.docx
Læs i Litteraturens Vejes leksikon om "modernisme". (du skal kunne komme med bud på definition af begrebet modernisme. pyt med faserne)
Jensen Interferens(1)(2).doc
Litterær analyse af digte_model fra håndbog til dansk.pdf
Sigbjørn Obstfelder, Jeg ser, tekst(2).docx
Læs derudover i Litteraturens Vejes leksikon om symbolisme.
Litterær analyse af digte_model fra håndbog til dansk (1).pdf
Læs i leksikon i Litteraturens Veje om ekspressionisme. Tag noter, så du kan forklare begrebet ved modulets start.
tom-kristensen-landet-atlantis (3).doc
Inger Christensen, system og Fibonacci
Læs om a) Inger Christensen og b) systemdigtning i Litteraturens Veje. Tag noter.
Alfabet A til E.pdf
3e Kongens Nytårstale.docx
Arbejdsspørgsmål til Kongens nytårstale 2024.docx
Medbring sundhedskort, så I kan låne bøger i bogkælderen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Royalt
Forløbet undersøger, hvordan der kommunikeres fra og om det danske kongehus.
Der undersøges taler ved Prins Christians 18 års fødselsdag,.
Det er målet med forløbet, at eleverne kan analysere kommunikationssituationer, retoriske virkemidler og vurdere, hvornår taler fungerer.
Indhold
Kernestof:
3e Kongens Nytårstale.docx
Arbejdsspørgsmål til Kongens nytårstale 2024.docx
Medbring sundhedskort, så I kan låne bøger i bogkælderen
Det værste og det bedste i 3e 25.docx
Om Søren Ulrik Thomsen og livets mening.docx
Stilistiske begreber.docx
"Det værste og det bedste" er læst færdig til i dag. Medbring bogen.
Det værste og det bedste i 3e – Google Drev
Senest ved modulets start ligger jeres præsentation i mappen på drev. Fremlæggelserne er forberedt og tager 4 minutter. (hvis man har 3 digte: 6 minutter). Alle i gruppen er aktive ved fremlæggelsen.
Arbejdsark retorisk analyse af tale (3).docx
Stilistiske begreber en oversigt.pdf
H.K.H. Kronprins Frederiks tale i anledning af H.K.H. Prins Christians 18-års fødselsdag
Arbejdsark Prins Christians tale retorik og argumentation.docx
Prins Christians tale 3e – Google Drev
H.K.H. Prins Christians tale i anledning af Prinsens 18-års fødselsdag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Det værste og det bedste
Forløbet omhandler Søren Ulrik Thomsens "Det værste og det bedste" (2005). Det er målet med forløbet, at eleverne træner lyrikanalyse med fokus på stilistik.
Indhold
Kernestof:
Det værste og det bedste i 3e 25.docx
Om Søren Ulrik Thomsen og livets mening.docx
Stilistiske begreber.docx
"Det værste og det bedste" er læst færdig til i dag. Medbring bogen.
Det værste og det bedste i 3e – Google Drev
Senest ved modulets start ligger jeres præsentation i mappen på drev. Fremlæggelserne er forberedt og tager 4 minutter. (hvis man har 3 digte: 6 minutter). Alle i gruppen er aktive ved fremlæggelsen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Kolonialisme og Grønland
Forløbet er et samarbejde med historie og fokuserer på Grønland og postkolonialisme.
Med udgangspunkt i bogen "Litteratur med udsyn" (Gustavsson m.fl.) undersøges litterære billeder af Grønland og Danmarks rolle som kolonimagt fra Knud Rasmussen til Niviaq Korneliussen.
Eleverne introduceres for postkolonial læsemetode og opnår dermed en metodisk bevidsthed.
Vi læser tekster af Hans Egede, Knud Rasmussen, Minds of 99 (Tom Kristensen), Naja Marie Aidt, Mette Moestrup og Niviaq Korneliusen.
Vigtige begreber er
Den anden
Hybriditet
Mimicry
Stereotyper, fx den ædle vilde
Indhold
Kernestof:
Grønland og postkolonialisme i 3e '25 – Google Drev
Postkolonial læsemetode intro.pptx
Grønland og kolonialisme introark elever.docx
Litteratur med udsyn (Gustafsson m. fl., DLF, 2016); sider: 12-17, 54-57, 66-73, 87-90
1.modul_øvelser (1).docx
SRP_Selviscesættelse gennem sociale medier_anonym-1.pdf
SRP_Titel og opgaveformulering-1.pdf
2. modul_At skrive analyserende _Idyl_ af Ponotppidan som eks (3).pptx
2. modul_skriveøvelser_elevskriv.docx
Genlæs analyseafsnittet i den SRP, vi arbejdede med sidste gang
2. modul øvelse Seeberg (1).pdf
Læs diskussionsafsnittet i SRP'en. Overvej, hvad der kendetegner en god diskussion sprogligt og indholdsmæssigt.
3. modul_Debatindlæg_Helge Adam Møller,Berlingske.pdf
The Minds of 99 - Det er Knud som er død (2012-version)
Blomsterdalen uddrag.docx
Opsamling Grønlandsforløb
Kig dine noter fra forløbet igennem. Er der noget, du vil spørge om?
Dansk_STX_2014_Opgave1.pdf
Forbered jer færdig til Ved det grønne bord (= læs teksten færdig, overvej hvordan du ville svare på spørgsmålet. Brug 35-40 minutter).
Holberg og Glenn Bech som eksempel på eksamenstekst.docx
Læs 1) eksamensspørgsmålet 2) uddraget af Holberg: "Niels Klims underjordiske rejse" (1741)
I modulet læser vi sammen Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022) s. 63-65
Glenn Bech uddrag (1).pdf
To sproglige eksamensspørgsmål - eksempler (med læste tekster).docx
For at være optimalt forberedt til modulet, genlæser du 1) Helle Helle "En lille tur" (2000) og 2) Kronprinsens tale til prins Christian.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Skriftlighed som optakt til SRP
Som optakt til SRP gennemføres det obligatoriske skriftlighedsforløb. Forløbet har fokus på skrivehandlinger, især det at skrive analyserende og diskuterende.
Indhold
Kernestof:
1.modul_øvelser (1).docx
SRP_Selviscesættelse gennem sociale medier_anonym-1.pdf
SRP_Titel og opgaveformulering-1.pdf
2. modul_At skrive analyserende _Idyl_ af Ponotppidan som eks (3).pptx
2. modul_skriveøvelser_elevskriv.docx
Genlæs analyseafsnittet i den SRP, vi arbejdede med sidste gang
2. modul øvelse Seeberg (1).pdf
Læs diskussionsafsnittet i SRP'en. Overvej, hvad der kendetegner en god diskussion sprogligt og indholdsmæssigt.
3. modul_Debatindlæg_Helge Adam Møller,Berlingske.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744587323", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744587323", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744587323" }