Holdet 2022-DAA-1e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1e (1e-DA, 2e-DA, 3e-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portrætinterviews
Titel 2 Novelle og Bavian
Titel 3 Sproghandlinger og facework
Titel 4 Hele Danmarks Ghita
Titel 5 Romantik
Titel 6 DHO
Titel 7 Dokumentarfilm
Titel 8 Nyhedsformidling
Titel 9 Flerfaglighedsforløb: sprog, magt, køn
Titel 10 Det er et jeg der taler
Titel 11 Karen Blixen og litterære metoder
Titel 12 Kognitive metaforer
Titel 13 Ulven kommer
Titel 14 Den reflekterende artikel
Titel 15 Krig
Titel 16 Realisme
Titel 17 Modernisme
Titel 18 Royalt
Titel 19 Det værste og det bedste
Titel 20 Kolonialisme og Grønland
Titel 21 Skriftlighed som optakt til SRP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Novelle og Bavian

Det er målet med forløbet, at eleverne stifter bekendtskab med novellen som genre. De skal trænes i analyse af novelle bl.a. med fokus på begrebet vendepunkt.
I forløbet indgår værklæsning af Naja Marie Aidts novellesamling "Bavian".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hele Danmarks Ghita

Forløbet er et sproghandlingsforløb og omhandler Iben Maria Zeuthens (delvist mislykkede) interview med Ghita Nørby.
Målet med forløbet er, at eleverne analyserer kommunikationen med begreber fra sproghandlingsanalysen, face work, høflighed, samarbejde, op- og nedtoning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romantik

Det er målet med forløbet, at eleverne opnår kendskab til romantikken i Danmark. Eleverne stifter bekendtskab med begreber som nationalromantik, universalromantik, romantisme, nyplatonisme og dualisme.
I forløbet indgår kreative skriveøvelser.

Som optakt til DHO'en afvikles derudover et skriftlighedsforløb. Dette fokuserer på forskellige akademiske skrivehandlinger og introducerer til opgavens formalia.

I forløbet indgår både en ekskursion til København sammen med historie og en cykeltur til Lejre. Her skal eleverne skrive nationalromantiske digte med udgangspunkt i udsigten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DHO

Forløbet er det obligatoriske forløb i samarbejde med historie. Emnet er national identitet i 1800-tallet og stiller spørgsmålet, hvordan danskheden blev og bliver forhandlet?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentarfilm

Det er målet med forløbet, at eleverne opnår forståelse for dokumentarfilmsgenren og træner deres analyse af film.

Overordnet anskues dokumentargenren som havende 3 fortælleformer: den autoritative, den deltagende og den observerende.
Der arbejdes især med autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler.

I forløbet indgår to værker: Katrine Ravn Kruse: "Mig og min far, hvem fanden gider klappe?" (2014) og Christian Sønderby Jepsen: "Testamentet" (2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyhedsformidling


Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– analyse af nyhedsformidling i levende billeder til forskellige målgrupper med inddragelse af bl.a. nyhedskriterier, fortællehierarki, filmiske virkemidler og PKP-modellen.
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Eleverne skal blive
kritisk bevidste nyhedslæsere  og
gøres opmærksom på fordele og ulemper i forskellige nyhedsmedier
Forløbet ønsker at kvalificere eleverne til deres demokratiske medborgerskab og guide dem til bedre nyhedsformidling,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Karen Blixen og litterære metoder

Forløbet tjener to formål: dels præsenteres eleverne for Karen Blixens forfatterskab, dels opnår de en forståelse af, at forskellige metodiske tilgange skaber forskellige læsninger af litterære tekster. Forskellige tekster kalder så at sige på forskellige metoder, og ikke alle metoder er lige velegnede til alle tekster.
Der fokuseres især på nykritik, biografisk og freudiansk læsemetode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Den reflekterende artikel

Forløbet præsenterer eleverne for genren, som de også trænes i.
Der arbejdes både med mindre kreative skriveøvelser og mere fokuseret med dele af artiklen. Undervejs giver eleverne hinanden feed back.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Krig

Forløbet tager udgangspunkt i Louise Klinke Øhrstrøms bog "Krig" (2016) og undersøger, hvordan krig fremstilles i litteratur og anden kunst.

Forløbet leder op til en kort studietur til Århus. En del af turen er et besøg på Moesgaard Museum og udstillingen "Kriger".

I forlængelse af forløbet læser eleverne selv værket "Intet nyt fra Vestfronten" af Erich Maria Remarques (1929).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Realisme

I forløbet gennemgås det, hvad der forstås ved realisme. Hvad kendetegner overordnet litteratur, der er realistisk? Forløbet er bygget op omkring læsning af prosatekster (noveller og uddrag af romaner), der repræsenterer forskellige former for realisme fra forskellige litteraturhistoriske perioder. Der er en overvægt af tekster fra Det moderne Gennembrud.

- Naturalisme
- Impressionisme
- Kritisk realisme
- Realismen i Det Folkelige Gennembrud
- Socialrealisme
- Nyrealisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Modernisme

I forløbet læses bl.a. digte, der repræsenterer en tidlig modernisme (J.V.Jensen), men der har i forløbet været særlig fokus på systemdigtning og Inger Christensen.
Som modernisme forstås i denne sammenhæng helt overordnet litteratur, der skrives på baggrund af en erfaring af, at verden ikke er umiddelbart sammenhængende og at man derfor heller ikke kan skrive umiddelbart sammehængende. Teksterne gør på den ene eller anden vis op med den eksisterende virkelighed, de gør op med normaliteten og gengiver en oplevelse af det moderne samfund.  Modernisme-forløbet har sin baggrund i det forudgående realismeforløb og i de centrale forskelle imellem netop realismen og modernismen.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Det værste og det bedste

Forløbet omhandler Søren Ulrik Thomsens "Det værste og det bedste" (2005). Det er målet med forløbet, at eleverne træner lyrikanalyse med fokus på stilistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Kolonialisme og Grønland

Forløbet er et samarbejde med historie og fokuserer på Grønland og postkolonialisme.

Med udgangspunkt i bogen "Litteratur med udsyn" (Gustavsson m.fl.) undersøges litterære billeder af Grønland og Danmarks rolle som kolonimagt fra Knud Rasmussen til Niviaq Korneliussen.
Eleverne introduceres for postkolonial læsemetode og opnår dermed en metodisk bevidsthed.
Vi læser tekster af Hans Egede, Knud Rasmussen, Minds of 99 (Tom Kristensen), Naja Marie Aidt, Mette Moestrup og Niviaq Korneliusen.


Vigtige begreber er
Den anden
Hybriditet
Mimicry
Stereotyper, fx den ædle vilde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer