Holdet 2022-DAA-1k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1k (1k-DA, 2k-DA, 3k-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portrætinterviews
Titel 2 Værklæsning: Helle Helle: "Biler og dyr" (2000)
Titel 3 Sproghandlinger og facework
Titel 4 Klimalitteratur og Klougart
Titel 5 Hele Danmarks Ghita
Titel 6 Romantik
Titel 7 DHO
Titel 8 Dokumentarfilm
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Køn og diskurs
Titel 11 Det er et jeg der taler
Titel 12 Karen Blixen og litterære metoder
Titel 13 Intro til studietur - modernisme
Titel 14 Ulven kommer
Titel 15 Ud og stjæle heste
Titel 16 Den reflekterende artikel
Titel 17 Apokalyptisk litteratur
Titel 18 Realisme
Titel 19 Modernisme
Titel 20 Royalt
Titel 21 Kolonialisme og Grønland
Titel 22 Skriftlighed som optakt til SRP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Værklæsning: Helle Helle: "Biler og dyr" (2000)

Målet med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med novellen som genre. Her lægges vægt på novellens kendetegn (den indtrufne uhørte begivenhed, den åbne slutning, starten in medias res, enstrenget handlingsforløb)
Derudover træner eleverne litterær analyse.
I forløbet indgår skriveøvelser, hvor eleverne i grupper skriver analyser af en udvalgt novelle fra værket.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klimalitteratur og Klougart

Forløbet er et samarbejde med forfatteren Josefine Klougart. Det er et forløb med fokus på forbundethed til naturen og på skriftlighed. Klougart er sammen med eleverne, læser forskellig litteratur op og giver eleverne små skriveøvelser, som derefter læses op og eleverne får feed back af Klougart.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hele Danmarks Ghita

Forløbet er et sproghandlingsforløb og omhandler Iben Maria Zeuthens (delvist mislykkede) interview med Ghita Nørby.
Målet med forløbet er, at eleverne analyserer kommunikationen med begreber fra sproghandlingsanalysen, face work, høflighed, samarbejde, op- og nedtoning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantik

Det er målet med forløbet, at eleverne opnår kendskab til romantikken i Danmark. Eleverne stifter bekendtskab med begreber som nationalromantik, universalromantik, romantisme, nyplatonisme og dualisme.
Derudover læses Blichers "Sildig Opvågnen" som værk. Der arbejdes ud fra tesen om, at novellen opstiller en biedermeiersk idyl og derefter nedbryder den.

I forløbet indgår kreative skriveøvelser, hvor eleverne blandt andet selv skal skrive nationalromantiske tekster med udgangspunkt i en skovtur sammen med biologi. Her undersøges, hvor forskellig tilgang til at undersøge skoven, de to fag har.

Som optakt til DHO'en afvikles derudover et skriftlighedsforløb. Dette fokuserer på forskellige skrivehandlinger og introducerer til opgavens formalia.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 DHO

Forløbet er det obligatoriske forløb i samarbejde med historie. Emnet er natursyn i romantikken og det moderne gennembrud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentarfilm

Det er målet med forløbet, at eleverne opnår forståelse for dokumentarfilmsgenren og træner deres analyse af film.

Overordnet anskues dokumentargenren som havende 3 fortælleformer: den autoritative, den deltagende og den observerende.
Der arbejdes især med autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler.

I forløbet indgår to værker: Katrine Ravn Kruse: "Mig og min far, hvem fanden gider klappe?" (2014) og Christian Sønderby Jepsen: "Testamentet" (2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsformidling


Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– analyse af nyhedsformidling i levende billeder til forskellige målgrupper med inddragelse af bl.a. nyhedskriterier, fortællehierarki, filmiske virkemidler og PKP-modellen.
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Eleverne skal blive
kritisk bevidste nyhedslæsere  og
gøres opmærksom på fordele og ulemper i forskellige nyhedsmedier
Forløbet ønsker at kvalificere eleverne til deres demokratiske medborgerskab og guide dem til bedre nyhedsformidling,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Køn og diskurs

Eleverne introduceres til socialkonstruktivisme og til diskursanalyse. Det er målet med forløbet, at eleverne kan foretage en diskursanalyse af forskellige typer tekst ved at udvælge et nodalpunkt og undersøge ækvivalenskæder.

Vi undersøger fremstilling og forhandling af køn i en række forskellige tekster især fra det offentlige rum, fx reklamer og debatindlæg.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Karen Blixen og litterære metoder

Forløbet tjener to formål: dels præsenteres eleverne for Karen Blixens forfatterskab, dels opnår de en forståelse af, at forskellige metodiske tilgange skaber forskellige læsninger af litterære tekster. Forskellige tekster kalder så at sige på forskellige metoder, og ikke alle metoder er lige velegnede til alle tekster.
Der fokuseres især på nykritik, biografisk og freudiansk læsemetode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Ud og stjæle heste

Værklæsning af Per Pettersons "Ud og stjæle heste" (2004).
Der fokuseres især på fortællerens udvikling og på forholdet mellem fortælleren og dennes far.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Apokalyptisk litteratur

I dette forløb undersøger vi, 1) hvordan apokalypsen, dvs. undergangsvisioner, behandles indholdsmæssigt, sprogligt og stilistisk i et udvalg af nyere dansk lyrik, og 2) hvordan digtenes behandling af apokalypsen kan tydeliggøre samfundsmæssige problematikker uden for teksterne.
Det er målet med forløbet, at eleverne 1) kan gøre rede for hovedpointerne i økokritik, 2) kan skelne mellem centrallyrik og interaktionslyrik, 3) foretage en stilistisk analyse af forløbets tekster og læse teksterne i relation til økokritikken.
Undervejs introduceres til den såkaldte økokritik, som er beskrevet i Bøgh Thomsens artikel “Flydende Noiagratin”, og til Peter Stein Larsens teori om centrallyrik og interaktionslyrik.
Arbejdet med teksterne tilrettelægges, så der både får mulighed for at arbejde analytisk-teoretisk og kreativt-produktivt med teksterne.

Centrale begreber i forløbet:
økokritikken og dens opgør med
–Det autonome subjekt, afskåret fra verden (fremfor den indlejrede krop eller kollektivet)
–Strengt hierarkisk skel mellem det humane og nonhumane (fremfor jævnbyrdighed)
–Den lineært fremadskridende progression (fremfor fx det cykliske).
interaktionslyrik og centrallyrik og stilistik


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Realisme

I forløbet gennemgås det, hvad der forstås ved realisme. Hvad kendetegner overordnet litteratur, der er realistisk? Forløbet er bygget op omkring læsning af prosatekster (noveller og uddrag af romaner), der repræsenterer forskellige former for realisme fra forskellige litteraturhistoriske perioder. Der er en overvægt af tekster fra Det moderne Gennembrud.

- Naturalisme
- Impressionisme
- Kritisk realisme
- Realismen i Det Folkelige Gennembrud
- Socialrealisme
- Nyrealisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Modernisme

I forløbet læses bl.a. digte, der repræsenterer en tidlig modernisme (J.V.Jensen), men der har i forløbet været særlig fokus på systemdigtning og Inger Christensen.
Som modernisme forstås i denne sammenhæng helt overordnet litteratur, der skrives på baggrund af en erfaring af, at verden ikke er umiddelbart sammenhængende og at man derfor heller ikke kan skrive umiddelbart sammehængende. Teksterne gør på den ene eller anden vis op med den eksisterende virkelighed, de gør op med normaliteten og gengiver en oplevelse af det moderne samfund.  Modernisme-forløbet har sin baggrund i det forudgående realismeforløb og i de centrale forskelle imellem netop realismen og modernismen.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Royalt

Forløbet undersøger, hvordan der kommunikeres fra og om det danske kongehus.

Der undersøges taler ved Prins Christians 18 års fødselsdag,.

Det er målet med forløbet, at eleverne kan analysere kommunikationssituationer, retoriske virkemidler og vurdere, hvornår taler fungerer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Kolonialisme og Grønland

Forløbet er et samarbejde med historie og fokuserer på Grønland og postkolonialisme.

Med udgangspunkt i bogen "Litteratur med udsyn" (Gustavsson m.fl.) undersøges litterære billeder af Grønland og Danmarks rolle som kolonimagt fra Knud Rasmussen til Niviaq Korneliussen.
Eleverne introduceres for postkolonial læsemetode og opnår dermed en metodisk bevidsthed.
Vi læser tekster af Hans Egede, Kim Leine, Knud Rasmussen, Minds of 99 (Tom Kristensen), Naja Marie Aidt, Mette Moestrup, Niviaq Korneliusen.


Vigtige begreber er
Den anden
Hybriditet
Mimicry
Stereotyper, fx den ædle vilde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Skriftlighed som optakt til SRP

Som optakt til SRP gennemføres det obligatoriske skriftlighedsforløb. Forløbet har fokus på skrivehandlinger, især det at skrive analyserende og diskuterende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer