Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022-DAA-1k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2022-DAA-1k (
1k-DA
,
2k-DA
,
3k-DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Portrætinterviews
Titel 2
Værklæsning: Helle Helle: "Biler og dyr" (2000)
Titel 3
Sproghandlinger og facework
Titel 4
Klimalitteratur og Klougart
Titel 5
Hele Danmarks Ghita
Titel 6
Romantik
Titel 7
DHO
Titel 8
Dokumentarfilm
Titel 9
Nyhedsformidling
Titel 10
Køn og diskurs
Titel 11
Det er et jeg der taler
Titel 12
Karen Blixen og litterære metoder
Titel 13
Intro til studietur - modernisme
Titel 14
Ulven kommer
Titel 15
Ud og stjæle heste
Titel 16
Den reflekterende artikel
Titel 17
Apokalyptisk litteratur
Titel 18
Realisme
Titel 19
Modernisme
Titel 20
Royalt
Titel 21
Kolonialisme og Grønland
Titel 22
Skriftlighed som optakt til SRP
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Portrætinterviews
Målet med forløbet er dels et socialt (at eleverne lærer hinanden bedre at kende) og fagligt (de foretager et interview, de omsætter interviewet til en artikel). Som optakt læses portrætinterviews.
Indhold
Kernestof:
Medbring en ting, som fortæller noget om, hvem du er. Vær forberedt på at tale et minut til alle om, hvad tingen er, og hvad den betyder for dig. (hvis det er helt umuligt at slæbe genstanden med, så tag et billede af den og medbring dét)
Skriv et portræt 1k 22.docx
1k makkerskabsforslag fra Lectio pr.docx
Portrætinterview eksempel.docx
I får modulet til at skrive portrættet færdigt. Overvej, om der er noget, du skal have spurgt den, du skriver om, før du kan færdiggøre portrættet.
Dit portræt skal være skrevet færdig til i dag. Medbring portrættet i papirform. Husk at din makker skal have godkendt både tekst og billede!
Arbejdsopgavr til Falken.docx
Falken.pdf
Definition af novellen.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
gym_undervisningsmiljø_trivselsmålinger_2022_Gymnasiale uddannelser - Brev til elever om trivselsmålingen 2022.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Værklæsning: Helle Helle: "Biler og dyr" (2000)
Målet med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med novellen som genre. Her lægges vægt på novellens kendetegn (den indtrufne uhørte begivenhed, den åbne slutning, starten in medias res, enstrenget handlingsforløb)
Derudover træner eleverne litterær analyse.
I forløbet indgår skriveøvelser, hvor eleverne i grupper skriver analyser af en udvalgt novelle fra værket.
Indhold
Kernestof:
Indianerlejr af Hemingway 1g.docx
Alle kan ro af Pia Juul + opgaver.docx
Arbejdsark Mere kaffe.docx
Flyv, novelle, flyv - genrekritik.docx
Novellen "Mere kaffe?"
Værklæsning 1k biler og dyr.docx
Google Docs: Sign-in
På baggrund af den kommentar, KI har givet jer i dokumentet, aftaler I i gruppen, hvad jeres lektie til dette modul hver især er. Regn med at forberede jer ca.15 minutter. Modulet 19/12 er sidste skrivemodul, I får. (Musikeleverne, der var til genera
1k Biler og dyr opsamling.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sproghandlinger og facework
Forløbet arbejder med sproghandlinger, face work, høflighed, op- og nedtoning. Materialet er dels talt sprog i tv-serien SKAM, dels skrevet i noveller.
Begreberne fra sproghandlingsanalysen bruges i en undersøgelse af, hvordan karaktererne forhandler magt i løbet af samtalerne.
Der indgår skriveøvelser undervejs.
Indhold
Kernestof:
Øvelse_Sproghandlinger.docx
Sproghandlinger og facework kompendium.docx
Skriv her Google Docs: Sign-in
1) læs s. 5 og 6 i sproghandlingskompendiet, der er på mandagsmodulet. Hvad betyder "face" og "face work"? 2) Medbring 1 eksempel på hver af de 4 sproghandlingstyper, der blev introduceret sidst.
https://www.information.dk/kultur/2016/08/laere-unge-piger-vaere-uperfekte),Læs den vedhæftede artikel. Svar undervejs på følgende
DRTV - Skam
SKAM: ’Vi vil lære de unge piger at være uperfekte’
Elevopgave Skam.docx
Gense evt. afsnittene, vi så sammen tirsdag. Link på tirsdagens modul.
Vær forberedt på at fremlægge resultatet af jeres gruppearbejde fra 19/1. (hvem skal sige hvad, skal I afspille et lille klip..?) Alle skal være aktive ved fremlæggelserne, der skal vare 7-8 minutter pr. gruppe.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Klimalitteratur og Klougart
Forløbet er et samarbejde med forfatteren Josefine Klougart. Det er et forløb med fokus på forbundethed til naturen og på skriftlighed. Klougart er sammen med eleverne, læser forskellig litteratur op og giver eleverne små skriveøvelser, som derefter læses op og eleverne får feed back af Klougart.
Indhold
Kernestof:
Hør Josefine Klougart i Radio4-programmet 'Mellem linjerne'!
Klougart artikel forbundethed.docx
Oplæsningsarrangement 1k og 2k
1k vi kan huske
Husk kop (og hvad du ellers har lovet at medbringe af rare sager til modulet..)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hele Danmarks Ghita
Forløbet er et sproghandlingsforløb og omhandler Iben Maria Zeuthens (delvist mislykkede) interview med Ghita Nørby.
Målet med forløbet er, at eleverne analyserer kommunikationen med begreber fra sproghandlingsanalysen, face work, høflighed, samarbejde, op- og nedtoning.
Indhold
Kernestof:
4. arbejdspapir til Hele Danmarks Ghita (podcast) I.docx
Transkription 1.pdf
2. Samtale.pptx
Repeter sproghandlinger: hvilke typer findes..?
1k virtuelt 14 feb.docx
Ghita Nørby interview amok på Journalistinde (2019) Radio hør ABONNÉR
Transkription 2 (3).pdf
5. arbejdspapir til Hele Danmarks Ghita (podcast) II (4).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantik
Det er målet med forløbet, at eleverne opnår kendskab til romantikken i Danmark. Eleverne stifter bekendtskab med begreber som nationalromantik, universalromantik, romantisme, nyplatonisme og dualisme.
Derudover læses Blichers "Sildig Opvågnen" som værk. Der arbejdes ud fra tesen om, at novellen opstiller en biedermeiersk idyl og derefter nedbryder den.
I forløbet indgår kreative skriveøvelser, hvor eleverne blandt andet selv skal skrive nationalromantiske tekster med udgangspunkt i en skovtur sammen med biologi. Her undersøges, hvor forskellig tilgang til at undersøge skoven, de to fag har.
Som optakt til DHO'en afvikles derudover et skriftlighedsforløb. Dette fokuserer på forskellige skrivehandlinger og introducerer til opgavens formalia.
Indhold
Kernestof:
Litteraturens Veje om universalromantik.pdf
Arbejdsark og skriveøvelse Guldhornene.docx
Guldhornene og I Danmark er jeg født kopi.pdf
Romantik – nyplatonisme arbejdsspørgsmål indvielsen.docx
Hulelignelsen .pdf
Indvielsen.pdf Caspar David Friedrich Vandreren over tågehavet 1818.docx
Det Waagepetersenske familiebillede Wilhelm Bendz.docx
Arbejdsspørgsmål til Den Lille Karen.docx
Dansksiderne: Poetisk realisme og biedermeier
Den lille Karen.doc
1k 14 marts Den lille Karen.docx
Arbejdsspørgsmål til Skyggen.docx
Skyggen af HC Andersen 1847.docx
Sildig opvågnen gruppearbejde 1k.docx
Sildig opvaagnen tekst.doc
Læs "Skyggen" færdig
1k om Sildig Opvågnen – Google Drive
Genlæs "Sildig Opvågnen". Vær klar til at arbejde med teksten i en gruppe.
Lyrikanalysemodel fra Litteraturen på langs og tværs (1).docx
Danmarks trøst MED NOTER (1).pdf
I Danmark er jeg født MED NOTER (1).pdf
Der er et yndigt land MED NOTER (1).pdf
Hvad 1k siger om nationalsangene og det natursyn.docx
Idyl_ (komposition og central begivenhed).pptx
Pontoppidan Idyl.doc
1k determinisme 28 april 23.pptx
2. modul_At skrive analyserende _Idyl_ af Ponotppidan som eks (2).pptx
1) Undersøg, hvad begreberne naturalisme og determinisme betyder. Vær forberedt på helt kort at tale om begreberne med en makker. 2) genlæs "Idyl" (især hvis du syntes, det var svært at arbejde med teksten i sidste modul)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
DHO
Forløbet er det obligatoriske forløb i samarbejde med historie. Emnet er natursyn i romantikken og det moderne gennembrud.
Indhold
Kernestof:
Formalia - Dansk-historieopgaven i 1g 2020.docx
Forberedelse til vejledning DHO.docx
Det mundtlige oplæg_DHO.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dokumentarfilm
Det er målet med forløbet, at eleverne opnår forståelse for dokumentarfilmsgenren og træner deres analyse af film.
Overordnet anskues dokumentargenren som havende 3 fortælleformer: den autoritative, den deltagende og den observerende.
Der arbejdes især med autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler.
I forløbet indgår to værker: Katrine Ravn Kruse: "Mig og min far, hvem fanden gider klappe?" (2014) og Christian Sønderby Jepsen: "Testamentet" (2011)
Indhold
Kernestof:
2023_RG_velkommen_efter_sommerferien_2K KI.pptx
1. modul - slide show genredefinition (2).pptx
2k om dokumentarfilm SKRIV HER
Dine erfaringer med dokumentarfilm.docx
Den Autoritative Fortælleform.pptx
Du skal kunne 1) definere og forstå, hvad autenticitetsmarkører er (tjek gerne PPT på sidste modul) 2) sige det:)
4. modul_ Den deltagende fortælleform.pptx
Du skal kunne definere den deltagende fortælleform og dens hyppigste virkemidler
I modulet skal I se "Mig og min far - hvem fanden gider klappe?" Filmen er delt med jer på drev. Alternativt kan I låne den på Filmstriben. Make it work.
Debatterende artikel opgaveformulering til elever dokumentarfilmens grænser.docx
Den debatterende artikel (MM).docx
6.modul_ Observerende dokumentar.pptx
Svar på nedenstående spørgsmål (i stikord eller korte sætninger).
Arbejdspapir Testamentet (1) (3).docx
2k og Testamentet uge 36.docx
Vær klar til at skrive. (Det betyder, at du som minimum har formuleret dit eget synspunkt og har udvalgt, hvilke eksempler fra dokumentarfilmene, du vil inddrage. Hav også meget gerne en disposition for din tekst.)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nyhedsformidling
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– analyse af nyhedsformidling i levende billeder til forskellige målgrupper med inddragelse af bl.a. nyhedskriterier, fortællehierarki, filmiske virkemidler og PKP-modellen.
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Eleverne skal blive
kritisk bevidste nyhedslæsere og
gøres opmærksom på fordele og ulemper i forskellige nyhedsmedier
Forløbet ønsker at kvalificere eleverne til deres demokratiske medborgerskab og guide dem til bedre nyhedsformidling,
Indhold
Kernestof:
Dig og digital dannelse
Nyhedsmedier - lav dagbog
I skal læse s. 8-24 højt for hinanden i nogle grupper i dag. Hvis du gerne vil have læst den på forhånd, så finder du teksten "Dig og digital dannelse" forneden - men det er IKKE et krav, at du har læst teksten.
Nyheder 2. modul.pptx
Find og medbring et aktuelt Facebook-opslag, som handler om klima.
Læs side 24-27 i "Dig og digital dannelse" med følgende læseformål: Hvordan forsøger mediehuse at skabe sig en indtjening, og hvilken indflydelse har dette på nyhedskriterierne?
Dagsorden
Forbered jeres 2 min. pitch af de to nyhedsopslag på facebook og instagram.
Sæt jer sammen i de grupper, I har lavet jeres nyhedsopslag i, så I er klar til at præsentere dem :-) OG upload jeres to billeder her: Nyhedsopslag facebook + insta, så alle kan se jeres fine opslag.
Læs (genopfrisk) nyhedskriterierne
Arbejdsark samme nyhed i flere medier.docx
Deadline
Facebookopslag
Atomkraft- og naturgasforslag bliver heglet ned: Værre end dieselgate
Du skal kunne definere begreberne fra sidst: PKP, arena og fortællerhierarki.
1)Se Deadlineudsendelsen, 2)se Facebookopslaget (+ teksten), 3)læs artiklen fra Børsen
Program
Sæt jer sammen i grupperne
Lyt til Genstarts udsendelse "Drømmen om den danske savanne"
Læs Podcastanalyse (hvis ikke du blev færdig i sidste modul).
Sæt jer sammen i de faste grupper fra sidst
Find hver især en kort nyhed om klimaet.
Genlæs opgaveformuleringen
Vær klar til at optage podcasten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Køn og diskurs
Eleverne introduceres til socialkonstruktivisme og til diskursanalyse. Det er målet med forløbet, at eleverne kan foretage en diskursanalyse af forskellige typer tekst ved at udvælge et nodalpunkt og undersøge ækvivalenskæder.
Vi undersøger fremstilling og forhandling af køn i en række forskellige tekster især fra det offentlige rum, fx reklamer og debatindlæg.
Indhold
Kernestof:
Socialkonstruktivisme.pptx
Forsøg at kunne definere socialkonstruktivisme. (Genlæs evt. side 10-13 i "Blik for køn")
Ditte Campion: "Blik for køn" (2016); sider: 24-40, 44-47, 55-57, 111-112
DRTV - Skam
Unknown.jpg
Diskursanalyse af billede nov 23.docx
Debatterende artikel køn og diskurs.docx
Amøben.docx
Medbring (et udkast til) en disposition for den skriftlige aflevering.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Trivselsmåling - STX | emu danmarks læringsportal
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det er et jeg der taler
Indhold
Kernestof:
Hent bogen "Det er et jeg der taler" og medbring den til modulet. Medbring kop:)
Det er et jeg der taler arbejdsspørgsmål 2023.docx
Det er et jeg der taler skal være læst færdig til i dag. Medbring bogen!
Her skal bogen "det er et jeg der taler" være læst færdig
Det er et jeg der taler remediering elevark.docx
Det er et jeg der taler 2k '23 – Google Drev
DRTV - Bjergene - sorg, savn og superhelte
Brug forberedelsestiden på den skriftlige aflevering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Karen Blixen og litterære metoder
Forløbet tjener to formål: dels præsenteres eleverne for Karen Blixens forfatterskab, dels opnår de en forståelse af, at forskellige metodiske tilgange skaber forskellige læsninger af litterære tekster. Forskellige tekster kalder så at sige på forskellige metoder, og ikke alle metoder er lige velegnede til alle tekster.
Der fokuseres især på nykritik, biografisk og freudiansk læsemetode.
Indhold
Kernestof:
Metoder i dansk, Introduktion og overblik-5.pptx
Blixen og metoder elevark (2).docx
Blixen-metode-kompedium-3 (5).docx
Ingen lektier:)
Metrik light.docx
Læs uddraget af Den afrikanske Farm (den første sætning skal læses højt for et heldigt væsen! Teksten er vedhæftet modulet 12/1)
Læs Blixens "Ringen".
Læserorienteret-3 (2).pptx
I modulet læser vi "Det ubeskrevne blad" sammen. Ingen lektier:)
Læs Blixen: "Kitosh' historie"
Postkolonialisme-2 (3).pptx
Kjældgaard og Odipo arbejdsark.docx
Læs uddraget af "Skygger på græsset" (på opgaven på Lectio)
Kort præsentation af Blixen liv og værk(1).pptx
Brug 10-15 minutter på din opgave. (Du kan skrive en disposition for opgaven, formulere dit eget synspunkt eller skrive et udkast til en indledning - alt efter, hvor langt du er)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Intro til studietur - modernisme
Indhold
Kernestof:
Rosa segel – Moderna Museet i Stockholm
2k definerer modernisme
Ingen lektier:)
Dansksiderne: Analyse af digt
Oversættelse 'svalna' – Ordbog dansk-Svensk | Glosbe
Poesi/Författare/Edith Södergran/Landet som icke är – LITTERATURBANKENS SKOLA
Poesi/Författare/Edith Södergran/Dagen svalnar – LITTERATURBANKENS SKOLA
Poesi/Författare/Edith Södergran/Triumf att finnas till – LITTERATURBANKENS SKOLA
Vær klar til at fremlægge om dit Södergran-digt.
Poesi/Författare/Edith Södergran/Vierge moderne – LITTERATURBANKENS SKOLA
2k oversætter Södergran
Medbring jeres skrivehæfter fra Stockholm
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Ulven kommer
Forløbet undersøger ulven i kulturhistorisk perspektiv.
Med afsæt i Niels Heins gennemgang af, hvordan blikket på ulven har udviklet sig fra Biblen over Disneyfilm til nu, undersøges, hvordan ulven fremstilles i novellen, i digtet og i debatten.
Indhold
Kernestof:
Tidslinje ulvemyten(3).docx
Ulven kommer!.pptx
Niels Hein uddrag om ulven.docx
Bjørg Tulinius Ulvens dobbelthed fascinerer alle.docx
Ulven i filmene arbejdsark.docx
The Jungle Book (1967) - Beginning
The Jungle Book 1967 The Wolf Pack Meeting Clip [HD]
The Howlin´ Wolf cartoon
Silly Symphony - The Three Little Pigs
Den lille rødhætte strukturalistisk og psykoanalytisk.docx
Den lille Rødhætte Brdr Grimm.docx
Ingen lektier.
3 reklamer med ulv.docx
Arbejdsark Ulven i digtet.docx
Ingen lektie.
Theis Ørntoft Digte 2014 uddrag ulv.docx.pdf
Bune som eksamensspørgsmål.docx
Anders Bune og Anders Fogh Jensen om ulven.docx
Forfatteren Martin Andersen Nexø(1)(2).docx
Arbejdsark 2k ulven og fårene novelleanalyse(1).docx
Fortolkningshypoteser 2k Fårene og ulven
Martin Andersen Nexø Ulven og fårene (1915).docx
Skim dine noter fra da vi læste Blixens "Ringen".
Skriftlig opgave ulv 2 opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Ud og stjæle heste
Værklæsning af Per Pettersons "Ud og stjæle heste" (2004).
Der fokuseres især på fortællerens udvikling og på forholdet mellem fortælleren og dennes far.
Indhold
Kernestof:
Ud og stjæle heste ark til elever 2k(1).docx
Romanen "Ud og stjæle heste" er læst færdig i dag. Medbring romanen.
Værklæsning ud og stjæle heste 3k 2024.docx
I grupperne aftaler I (meget præcise) lektier. Regn med 15-20 minutters forberedelse.
Ud og stjæle heste – Google Drev
Fremlæggelser er forberedt og klar ved modulets start. Læg jeres præsentationer i den mappe, jeg linker til her.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Den reflekterende artikel
Forløbet præsenterer eleverne for genren, som de også trænes i.
Der arbejdes både med mindre kreative skriveøvelser og mere fokuseret med dele af artiklen. Undervejs giver eleverne hinanden feed back.
Indhold
Kernestof:
Reflekterende artikel - kunst og litteratur der udfordrer og undersøger grÃÂ_nser - STILLADSERINGEN ER TAGET FRA _RÃâ_D OG VINK TIL NYE SÃâ T_(2).docx
173598_tekst_opg5_2-2.pdf
Reflekterende artikel. Køn og kanon. 12(1)(3).docx
ANALYSERENDE ARTIKEL litterær(1).docx
Find et kunstværk, der rører dig, fordi det på en eller anden måde er grænsesøgende. (måske er det provokerende, måske smukt...) Det kan enten være et kunstværk, du kender i forvejen, eller ét, du finder på nettet. Værket skal vi bruge til en skriveø
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Apokalyptisk litteratur
I dette forløb undersøger vi, 1) hvordan apokalypsen, dvs. undergangsvisioner, behandles indholdsmæssigt, sprogligt og stilistisk i et udvalg af nyere dansk lyrik, og 2) hvordan digtenes behandling af apokalypsen kan tydeliggøre samfundsmæssige problematikker uden for teksterne.
Det er målet med forløbet, at eleverne 1) kan gøre rede for hovedpointerne i økokritik, 2) kan skelne mellem centrallyrik og interaktionslyrik, 3) foretage en stilistisk analyse af forløbets tekster og læse teksterne i relation til økokritikken.
Undervejs introduceres til den såkaldte økokritik, som er beskrevet i Bøgh Thomsens artikel “Flydende Noiagratin”, og til Peter Stein Larsens teori om centrallyrik og interaktionslyrik.
Arbejdet med teksterne tilrettelægges, så der både får mulighed for at arbejde analytisk-teoretisk og kreativt-produktivt med teksterne.
Centrale begreber i forløbet:
økokritikken og dens opgør med
–Det autonome subjekt, afskåret fra verden (fremfor den indlejrede krop eller kollektivet)
–Strengt hierarkisk skel mellem det humane og nonhumane (fremfor jævnbyrdighed)
–Den lineært fremadskridende progression (fremfor fx det cykliske).
interaktionslyrik og centrallyrik og stilistik
Indhold
Kernestof:
Teori_ Apokalypseæstetik i litteraturen (2).pdf
Apokalyptisk litteratur intro til elever.docx
Madonna - Ghosttown
Medbring et magasin eller en avis, som der må klippes i. Medbring en saks.
Læs s. 35-36 i Torsten Bøgh Thomsen: "FLYDENDE NOIAGRATIN" fra SPRING 38 (vedhæftet modul torsdag)
Modul 2 økokritik og interaktionslyrik (3).pptx
Modul 3 Theis Ørntoft (2).pptx
Cut up-poesi i 3k 2024 – Google Drev
Modul 3.1 _Sort frekvens_ fra Digte 2014 af Theis Ønrtoft (2).pdf
Stilistik fra gymdansk.docx
Ingen lektie:)
Verdenspine og Fuglene Marianne Larsen.docx
Fortolkningshypoteser Marianne Larsen
3ks tænkeskrivning om Ursula Andkjær Olsens digt:
Modul 5.1. Tekster Ursula Andkjær Olsen (2).pdf
Klougart artikel forbundethed.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Realisme
I forløbet gennemgås det, hvad der forstås ved realisme. Hvad kendetegner overordnet litteratur, der er realistisk? Forløbet er bygget op omkring læsning af prosatekster (noveller og uddrag af romaner), der repræsenterer forskellige former for realisme fra forskellige litteraturhistoriske perioder. Der er en overvægt af tekster fra Det moderne Gennembrud.
- Naturalisme
- Impressionisme
- Kritisk realisme
- Realismen i Det Folkelige Gennembrud
- Socialrealisme
- Nyrealisme
Indhold
Kernestof:
realisme og modernisme to billeder kopi-2-3.pdf
Modernisme og realisme tekstuddrag til elever.docx
Realisme-def(1)(2).docx
Den sidste balkjole(1).doc
En lille replik om impressionisme.doc
Arbejdsark Fru Marie Grubbe(2).docx
Af Fru Marie Grubbe,1876, J.P.Jacobsen-1.pdf
Analysemodel, prosa - MR (2)(1).docx
Lønningsdag.pdf
Henrik Pontoppidan. Ane-Mette (1887) kopi-1.pdf
Arbejdsspørgsmål Rama Sama.docx
Rama Sama-1.pdf
Læs om "nyrealisme" i Litteraturens Veje. Noter de 3-5 vigtigste pointer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Modernisme
I forløbet læses bl.a. digte, der repræsenterer en tidlig modernisme (J.V.Jensen), men der har i forløbet været særlig fokus på systemdigtning og Inger Christensen.
Som modernisme forstås i denne sammenhæng helt overordnet litteratur, der skrives på baggrund af en erfaring af, at verden ikke er umiddelbart sammenhængende og at man derfor heller ikke kan skrive umiddelbart sammehængende. Teksterne gør på den ene eller anden vis op med den eksisterende virkelighed, de gør op med normaliteten og gengiver en oplevelse af det moderne samfund. Modernisme-forløbet har sin baggrund i det forudgående realismeforløb og i de centrale forskelle imellem netop realismen og modernismen.
Indhold
Kernestof:
Interferens arbejdsark 3k(1).docx
1)Genlæs jeres noter om modernismen, dels fra starten af realismeforløbet; dels fra 2g lige inden studieturen. I modulet læser vi Johannes V. Jensen: "Interferens" 2) medbring jeres gruppes noter om "Rama Sama" (A3 papir fra sidste modul)
Jensen Interferens(1).doc
Biblioteket, Roskilde Gymnasium
Book søgehjælp
oversigt-søgekursus.pdf
Litterær analyse af digte_model fra håndbog til dansk-1.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Gymnasiale uddannelser - Brev til gymnasieelever om trivselsmålingen 2024.pdf
Læs i Litteraturens Vejes leksikon om symbolisme. Tag noter.Sigbjørn Obstfelder, Jeg ser, tekst(2).docx
Landet Atlantis arbejdssark (3) (2).docx
Landet Atlantis arbejdssark (3) (2).docx tom-kristensen-landet-atlantis (3).doc
Læs i leksikon i Litteraturens Veje om ekspressionisme.
SRP dansk, engelsk, religion.pptx
System & Poesi - Inger Christensens "Sommerfugledalen" (Klassikere på Greve Bibliotek)
Inger Christensen Litteraturens veje s. 355-57.pdf
Sommerfugledalen, Inger Christensen.pdf
Mundtlig analyse af Sommerfugledalen 3k.docx
Analysemodel til lyrik (1).doc
Genlæs "Sommerfugledalen", der ligger på modulet 6/1.
Jeres planche skal være klar til at blive hængt op, og jeres fremlæggelse på 3 minutter skal være forberedt. Jeg glæder mig til at høre jeres præsentationer!
Sommerfugledalen i 3k
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Royalt
Forløbet undersøger, hvordan der kommunikeres fra og om det danske kongehus.
Der undersøges taler ved Prins Christians 18 års fødselsdag,.
Det er målet med forløbet, at eleverne kan analysere kommunikationssituationer, retoriske virkemidler og vurdere, hvornår taler fungerer.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark retorisk analyse af tale.docx
H.K.H. Kronprins Frederiks tale i anledning af H.K.H. Prins Christians 18-års fødselsdag
Arbejdsark Prins Christians tale retorik og argumentation.docx
H.K.H. Prins Christians tale i anledning af Prinsens 18-års fødselsdag
Royale videoer 3k '25 – Google Drev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Kolonialisme og Grønland
Forløbet er et samarbejde med historie og fokuserer på Grønland og postkolonialisme.
Med udgangspunkt i bogen "Litteratur med udsyn" (Gustavsson m.fl.) undersøges litterære billeder af Grønland og Danmarks rolle som kolonimagt fra Knud Rasmussen til Niviaq Korneliussen.
Eleverne introduceres for postkolonial læsemetode og opnår dermed en metodisk bevidsthed.
Vi læser tekster af Hans Egede, Kim Leine, Knud Rasmussen, Minds of 99 (Tom Kristensen), Naja Marie Aidt, Mette Moestrup, Niviaq Korneliusen.
Vigtige begreber er
Den anden
Hybriditet
Mimicry
Stereotyper, fx den ædle vilde
Indhold
Kernestof:
Grønland og postkolonialisme i 3k '25 – Google Drev
Postkolonial læsemetode intro.pptx
Om postkolonialisme og postkolonialistisk læsning.docx
Grønland og kolonialisme introark elever.docx
Litteratur med udsyn (Gustafsson m. fl., DLF, 2016); sider: 12-17, 66-73, 87-90
Ingen lektier - enjoy:)
1.modul_øvelser (3).docx
Mappe til aflevering
Find den respons, du fik på din DHO og SRO.
SRP_Selviscesættelse gennem sociale medier_anonym-1.pdf
SRP_Titel og opgaveformulering-1.pdf
2. modul_At skrive analyserende _Idyl_ af Ponotppidan som eks (3) (2).pptx
2. modul_skriveøvelser_elevskriv (2).docx
Genlæs analyseafsnittet i den SRP, vi arbejdede med sidste gang. Find et sted, hvor du synes, opgaveskriveren har brugt et citat på en overbevisende god måde.
2. modul øvelse Seeberg (1) (2).pdf
Genlæs diskussionsafsnittet i SRP'en. Overvej, hvad der gør, at der faktisk diskuteres.
3. modul_Debatindlæg_Helge Adam Møller,Berlingske (2).pdf
The Minds of 99 - Det er Knud som er død (2012-version)
Niviaq Korneliussens takketale 2023 arbejdsark.docx
Grønlandsk forfatter skriver historie med selvmordsroman og revser politikerne i takketale ved prisshow
Opsamling Grønlandsforløb
Niviaq Korneliussens tale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris
Blomsterdalen uddrag.docx
Dansk_STX_2014_Opgave1 (2).pdf
Holberg og Glenn Bech som eksempel på eksamenstekst.docx
Læs 1) eksamensspørgsmålet 2) uddraget af Holberg: "Niels Klims underjordiske rejse" (1741)
Glenn Bech uddrag.pdf
I modulet læser vi sammen Glenn Bech "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" s. 63-65 (2022)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Skriftlighed som optakt til SRP
Som optakt til SRP gennemføres det obligatoriske skriftlighedsforløb. Forløbet har fokus på skrivehandlinger, især det at skrive analyserende og diskuterende.
Indhold
Kernestof:
1.modul_øvelser (3).docx
Mappe til aflevering
Find den respons, du fik på din DHO og SRO.
SRP_Selviscesættelse gennem sociale medier_anonym-1.pdf
SRP_Titel og opgaveformulering-1.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744597092", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744597092", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744597092" }