Titel
7
|
Litterære metoder - omkring HCA og popsange
LÆRINGSMÅL:
At få en indsigt i forskellige litterære analysemetoder (metodernes teori, modeller og analysebegreber) med henblik på:
- at kunne bruge et fælles og varieret begrebsapparat som tekståbnere
- at blive kritisk bevidst om, at vores fortolkning af tekster og virkeligheden afhænger af /begrænses af den synsvinkel eller optik, dvs. de ’briller’, som vi ser teksten/virkeligheden igennem.
- At bruge læsningen om metoder aktivt på en metodisk læsning af en ny fælles tekst af H.C.A. ”Den Otte og tyvende aften” I ”En Billedbog uden Billeder”(1840), som grupperne læser ud fra forskellige analysemetoder.
-At komme tæt på den nye tekst ved at tegne og dermed visualisere en tekst, der af fortælleren i teksten betegnes som et billede (kreativ arbejdsform).
- Der skal opnås kendskab til følgende metoder:
1. biografisk (det genetiske (=tilblivelse) spor + det portrætterende spor),
2. nykritisk (nærlæsning af tekstlag, teksten som autonom og fokus på almenmenneskelige temaer)
3. strukturalistisk (grundstrukturmodellen, kontraktmodellen, aktantmodellen),
4. ideologikritisk (forhold mellem tekst og samfundets ideologi, sociale forhold og falsk bevidsthed),
5. psykoanalytisk (Freuds personlighedsmodel: Over-jeget (Super-ego), Jeget (Ego), Det’et (Idet)– det ubevidste og det bevidste)
6. læserorienteret (læseren udfylder tomme pladser og må forholde sig til de i teksten: a) indtænkte læsere b) genrekoder c) tomme pladser
7. dekonstruktivistisk (a) det lingvistiske punkt, hvor teksten afslører sig som sprog/en sproglig konstruktion, b) modsætningsanalyse af værdipar og hvilke værdier tekstens ideologi hhv. fremhæver og undertrykker)
- Elevstyret undervisning, hvor metoderne anvendes på popsange:
- 1 moduls intro
- 1 modulers gruppeforberedelse af undervisning for klassen
- 3 modulers undervisning, hvor hver grupper underviser ½ modul i samme tekst sammen med en anden gruppe, der arbejde med samme tekst, men med en anden metode
- NB: Produktkrav: Gruppen underviser i deres metodiske analyse af deres tekst, hvor de bruger den litterære metode, som de har fremlagt om, idet de integrerer den givne lærerfeedback fra oplægget i 3 modul. NB: Der skal indgå fysisk aktivitet i gruppens 40 min. undervisning og gerne kreative/alternative arbejdsformer, som inspiration til ny variation fremadrettet (margretheskålen, agurkesalat osv.)
TEKSTER
PRIMÆRLITTERATUR til analyse
- HCA: ”Tepotten”
- H.C.A. ”Den Otte og tyvende aften” I ”En Billedbog uden Billeder”(1840),
Popsange om tre forskellige temaer:
Kærlighed og lykke:
- Babera Moleko: ”Tag min hånd” (2015) (læserorienteret)
- Hans Philip: ”Tæt på” (2022) fra albummet [β] (2022) (Nykritisk)
Utilstrækkelighed og idealer:
- Minds of 99 fra albummet Solkongen (2018): ”Alle skuffer over tid” (Strukturalistisk) eller ”Engel” (Psykoanalytisk)
Flygtninge/indvandrerdebat:
- Annika Aakjærs “Plads nok” (2016) (dekonstruktivistisk)
- Tobias Rahim: ”Kurder i København” (2022) (Ideologikritisk)
SEKUNDÆRLITTERATUR
- Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje (2006), 2.udg. s. 14-31 (=18 sider): ”At analysere litteratur”, "Tepotten" af HCA (s.16m-17m "En biografisk læsning" som læreroplæg), øvrige metodiske læsninger af HCA ”Tepotten”: ”En nykritisk læsning”, "En strukturalistisk læsning”, ”En ideologikritisk læsning”, ” En psykoanalytisk læsning”, ”En læserorienteret læsning”, ”En dekonstruktiv læsning”,
- Ib Fischer Hansen m.fl. (red): Litteraturhåndbogen(1981/1985): forfatterportrættet ”Hans Christian Andersen”, s. 343-345 (= 3 sider)
- Svend Brinkmann: uddrag fra kap. ”7. Kærlighed” fra "Ståsteder"(2016), s. 118-119, s. 122-123 (= 2,4 sider)
- Svend Brinkmann: Uddrag fra kap. ”3. Lykken er det tankefulde liv” i "Tænk" (2022), s. 91-96n (I alt = 3,5 normalsider)
- Svend Brinkmann: Uddrag ”Du kan tænke med historien” i "Tænk" (2022), s. 183-186 (I alt = 2,5 normalsider)
- Christian Hjortkjær: uddrag fra ”Utilstrækkelig” (2020), s. 28-30, 104m-106n) (= 2,5 sider)
- klip om racisme ctr. tænkning og dialog: SKAM, sæson 4, afsnit 7: https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57454 (varighed: 26.00-36.00 = 10 min.)
- https://www.youtube.com/watch?v=62HfwOVT_o8 (TROværdige samtaler har sat Carsten Ortmann (DR) i samtale med Christian Hjortkjær og Signe Borup i samtale om skambegrebet idéhistorisk og eksistentielt set i forhold til TV-serien SKAM. (24. aug. 2017 (varighed = 5 min)
|