Holdet 2022-DAA-1s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1s (1s-DA, 2s-DA, 3s-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk i grundforløbet VÆRK 1
Titel 2 Portrætskrivning / medier
Titel 3 Novellen - den moderne realistiske novelle VÆRK 2
Titel 4 Normer; identitet, køn, queer
Titel 5 Fra oldtid til oplysning
Titel 6 1800-tallet med fokus på køn DHO
Titel 7 Litterære metoder - omkring HCA og popsange
Titel 8 Dokumentaren som genre VÆRK 3
Titel 9 Sprog og magt / sprog
Titel 10 Romantismen  - gys og drifter / litteratur VÆRK 4
Titel 11 Litterær vidnesbyrd VÆRK 5
Titel 12 Det moderne gennembrud / litteratur
Titel 13 Forvandlinger (værk 6)
Titel 14 Politisk argumentation Sprog
Titel 15 Fake news / medier
Titel 16 Modernisme og realisme- mellemkrigstiden litteratu
Titel 17 Efterkrig og eksistentialisme
Titel 18 Yahya Hassan VÆRK 7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk i grundforløbet VÆRK 1

Argumentation, kortfilm og lyrik

Argumentation og retorik: Ciceros pentagram, og toulmins model + taleskrivning / policyslamkonkurrence

Filmanalyse og filmiske virkemidler - (filmens HVORDAN) - Filmanalyse
Repetition af filmiske virkemidler og introduktion til filmens dramaturgi,  filmens HVAD (motiv/tema).

Foredrag med instruktør Andrea Stief i kantinen torsdag d. 6. oktober i 3. modul.

Kortfilmen  “Mor” (2016) VÆRK 1

Lyrikanalyse med fokus genrens karakteristika, semantiske skemaer, ordklasser.
Her blev følgende digte læst og analyseret:

Angst (Aarrestrup)
Snehvide (Mette Moestrup)
Mit barn (Cecilie Lind)
Livets Hastighed (Strunge)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Portrætskrivning / medier

Skriv et portræt / en portrætartikel

HVAD ER PRODUKTET?
Et portrætinterview af klassekammerat på ca. en side (dobbelt linjeafstand, skrifttype times new roman og skriftstørrelse 12) – afleveres i mappen Jeres portrætter i drev senest mandag morgen den 11.11 efter makkeren har godkendt.

HVAD ER MENINGEN?
Du kommer i denne opgave til at lære dine klassekammerater rigtigt godt at kende. Samtidig kommer du til at fortælle noget om dig selv, som de andre i klassen får kendskab til.
I øvelsen kommer du til at stille spørgsmål og interviewe én fra din klasse. Du får derfor prøvet din spørge- og notatteknik af. Interviewet kommer til at danne baggrund for en artikel, som du skal skrive. Denne form for artikel kaldes portrætinterview. Du kommer derfor også til at arbejde med, hvordan en artikel er bygget op, så den bliver så læservenlig som muligt.

HVAD SKAL DU GØRE?
Du skal arbejde i flere faser:
• Forberedelse
• Interview
• Inspiration (læsning af autentisk portrætartikel om Niels Malmros i magasinet Fine SPind)
• Produktion af artikel
• Godkendelse af makker
• Aflevering

I alt 10 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portrætartikel 13-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Novellen - den moderne realistiske novelle VÆRK 2


Fokus på:

Hvad er en novelle?
Den klassiske novelle / Fokus på begivenheden
S. 278-279  + S. 292 + S. 280 i “Litteraturhistorien på langs og på tværs”


Den moderne novelle - Hvordan adskiller den moderne novelle sig fra den klassiske?
Om Isbjergsteknikken / at læse mellem linjerne / Læserens rolle
STOKKEN I MYRETUEN / BEGIVENHEDEN  samt Realisme og minimalisme, plotting, Shared reading, fortolkningshypotese
i Begreb om dansk (Lezviuk m. .fl DLF)

LÆST OG ANALYSERET:

“Falken” (Bocaccio ca. 1300)
"Indianerlejr" (Hemingway)
"Alle kan ro" (Pia Juul)
“Biler og dyr” VÆRK 2

Skrifltig aflevering / analyserende artikel  om "Afløb" fra "Biler og dyr" med fokus på kommunikationen mellem hovedpersonerne, optoning og nedtoning samt novelletræk

150 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Normer; identitet, køn, queer

Forløbet introduceres med ekskursion til udstillingen "The feeling of Healing" på Museet for Samtidskunst:
Med afsæt i egne erfaringer har Satterwhite, gennem video, neon og virtual reality, designet et magisk frirum for queers, sorte og andre marginaliserede, der i hans digitale drømmeverden gør sig fri af samfundets normer og fordomme. Det sker på en rejse gennem computergenererede scener, natklubber og havkyster, hvor grænsen mellem virkelighed og fantasi bliver opløst.

Hvad er normer?
Hvad vil det sige at være normal?
Hvordan falder man udenfor normen?
Hvad vil det sige at læse / skrive normkritisk?

Grundbog: "Fuck normen" (Juhl Lassen, DLF 2018) .
Fokus på identitet, køn og queer og tilhørende underbegreber
Intro til kønskritisk -og queermetode

Tekster der blev arbejdet med:

Min kittel er for kort (Moestrup) - tekst + perfomance
"Du kom med alt hvad der var dig" (Jens Rosendahl)
Af "Glasklokken" (Sylvia Plath)
"Det almene" (Morti Vizki)
"Carmen Curlers" afsnit 1 (serie DR)
Af "Ander og Anders vender hjem" (DR - dokumentar: Anders Agger på Rømø  i samtale med Jens Rosendal)
"Jeg har en angst som aldrig før" (HCA)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Novelleanalyse 25-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fra oldtid til oplysning

Litteraturhistorisk forløb - nedslag i litteraturhistorien fra opldtid til oplysing.

At læse litteraturhistorisk (baggrundstof fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs" + dokumentarklip fra renæssancen "DR skole".

Læst og gennemgået:

Ebbe Skammelsøn (Folkevise)
Skolen i Athen (renæssancemaleri).
Af "Jammersminde" (Leonora C. Ulfeldt) - romanuddraget sammenlignet med den nyere udgave som grafisk roman.
Af "Jeppe på bjerget" + uddrag fra filmen (hvor Jeppe vågner i Baronens seng).
"Øgendal og de store forfattere - Leonora Christine Ulfeldt" (DR)
"En kongelig affære" (film)


Kreativ skrivøvelse til folkevisen - remedialisering.
Interaktiv tur i Roskilde om reformationen.


SIDETAL I ALT: 75 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1800-tallet med fokus på køn DHO

1800-tallet - Romantikken og køn.
  "Litteraturhistoiren på langs og på tværs" side 99-103

Kompendiet "Gid jeg var en mand" fra Kvindemuseet, Århus (Svenning 2019)

Om nationalromantik, Oehlenschläger, Grundtvig og Mathilde Fibgiger i "1800-tallet på vrangen" (DR)

intro til universalromantik, biedermeier, kognitive metaforer og Clara Rafael Fejden

Tekster læst og gennemgået:

"Der er et yndigt land" (Oehlenschläger)
"I danmark er jeg født" (HCA)
"Er lyset for de lærde blot" (Grundtvig)
Af "Clara Rapahel. 12  breve" (Fibiger, 1850)
Af "Tine" (slutningen) (Bang)

Intro til og billeder af Eisabth Baumann: "Danmark", "En pottesælgerske fra Gizeh" , "En såret dansk kriger" (SMK)

Skriveøvelser i forhold til de taksonomiske niveauer: redegørelse, analyse, vurdering.

Introduktion til kønskritisk metode, nykritisk læsemetode, socialhistorisk metode

100 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
redegørelse - er afleveret i drev 22-03-2023
analyseøvelse 11-04-2023
Skriftlighedsforløb DHO 02-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Litterære metoder - omkring HCA og popsange

LÆRINGSMÅL:
At få en indsigt i forskellige litterære analysemetoder (metodernes teori,  modeller og analysebegreber) med henblik på:
- at kunne bruge et fælles og varieret begrebsapparat som tekståbnere
- at blive kritisk bevidst om, at vores fortolkning af tekster og virkeligheden afhænger af /begrænses af den synsvinkel eller optik, dvs. de ’briller’, som vi ser teksten/virkeligheden igennem.  
- At bruge læsningen om metoder aktivt på en metodisk læsning af en ny fælles tekst af H.C.A. ”Den Otte og tyvende aften” I ”En Billedbog uden Billeder”(1840), som grupperne læser ud fra forskellige analysemetoder.
-At komme tæt på den nye tekst ved at tegne og dermed visualisere en tekst, der af fortælleren i teksten betegnes som et billede (kreativ arbejdsform).
- Der skal opnås kendskab til følgende metoder:
1. biografisk (det genetiske (=tilblivelse) spor + det portrætterende spor),
2. nykritisk (nærlæsning af tekstlag, teksten som autonom og fokus på almenmenneskelige temaer)  
3. strukturalistisk (grundstrukturmodellen, kontraktmodellen, aktantmodellen),
4. ideologikritisk (forhold mellem tekst og samfundets ideologi, sociale forhold og falsk bevidsthed),
5. psykoanalytisk (Freuds personlighedsmodel: Over-jeget (Super-ego), Jeget (Ego), Det’et (Idet)– det ubevidste og det bevidste)
6. læserorienteret (læseren udfylder tomme pladser og må forholde sig til de i teksten: a) indtænkte læsere b) genrekoder c) tomme pladser
7. dekonstruktivistisk (a) det lingvistiske punkt, hvor teksten afslører sig som sprog/en sproglig konstruktion, b) modsætningsanalyse af værdipar og hvilke værdier tekstens ideologi hhv. fremhæver og undertrykker)
- Elevstyret undervisning, hvor metoderne anvendes på popsange:  
- 1 moduls intro
- 1 modulers gruppeforberedelse af undervisning for klassen
- 3 modulers undervisning, hvor hver grupper underviser ½ modul i samme tekst sammen med en anden gruppe, der arbejde med samme tekst, men med en anden metode
- NB: Produktkrav: Gruppen underviser i deres metodiske analyse af deres tekst, hvor de bruger den litterære metode, som de har fremlagt om, idet de integrerer den givne lærerfeedback fra oplægget i 3 modul. NB: Der skal indgå fysisk aktivitet i gruppens 40 min. undervisning og gerne kreative/alternative arbejdsformer, som inspiration til ny variation fremadrettet (margretheskålen, agurkesalat osv.)


TEKSTER

PRIMÆRLITTERATUR til analyse
- HCA: ”Tepotten”
- H.C.A. ”Den Otte og tyvende aften” I ”En Billedbog uden Billeder”(1840),

Popsange om tre forskellige temaer:

Kærlighed og lykke:
- Babera Moleko: ”Tag min hånd” (2015) (læserorienteret)
- Hans Philip: ”Tæt på” (2022) fra albummet [β] (2022) (Nykritisk)

Utilstrækkelighed og idealer:
- Minds of 99 fra albummet Solkongen (2018): ”Alle skuffer over tid” (Strukturalistisk) eller ”Engel” (Psykoanalytisk)

Flygtninge/indvandrerdebat:
- Annika Aakjærs “Plads nok” (2016) (dekonstruktivistisk)
- Tobias Rahim: ”Kurder i København” (2022) (Ideologikritisk)


SEKUNDÆRLITTERATUR
- Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje (2006), 2.udg. s. 14-31 (=18 sider): ”At analysere litteratur”, "Tepotten" af HCA (s.16m-17m "En biografisk læsning" som læreroplæg), øvrige metodiske læsninger af HCA ”Tepotten”: ”En nykritisk læsning”, "En strukturalistisk læsning”, ”En ideologikritisk læsning”, ” En psykoanalytisk læsning”, ”En læserorienteret læsning”, ”En dekonstruktiv læsning”,
- Ib Fischer Hansen m.fl. (red): Litteraturhåndbogen(1981/1985): forfatterportrættet ”Hans Christian Andersen”, s. 343-345 (= 3 sider)
- Svend Brinkmann: uddrag fra kap. ”7. Kærlighed” fra "Ståsteder"(2016), s. 118-119, s. 122-123 (= 2,4 sider)
- Svend Brinkmann: Uddrag fra kap. ”3. Lykken er det tankefulde liv” i "Tænk" (2022), s. 91-96n (I alt = 3,5 normalsider)
- Svend Brinkmann: Uddrag ”Du kan tænke med historien” i "Tænk" (2022), s. 183-186 (I alt = 2,5 normalsider)
- Christian Hjortkjær: uddrag fra ”Utilstrækkelig” (2020), s. 28-30, 104m-106n) (= 2,5 sider)
- klip om racisme ctr. tænkning og dialog: SKAM, sæson 4, afsnit 7: https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57454  (varighed: 26.00-36.00 = 10 min.)
- https://www.youtube.com/watch?v=62HfwOVT_o8  (TROværdige samtaler har sat Carsten Ortmann (DR) i samtale med Christian Hjortkjær og Signe Borup i samtale om skambegrebet idéhistorisk og eksistentielt set i forhold til TV-serien SKAM. (24. aug. 2017 (varighed = 5 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentaren som genre VÆRK 3

LÆRINGSMÅL for hele forløbet
- Eleverne skal opnå kendskab til forskellige typer af dokumentarfilm med fokus på følgende tre typer: Den autoritative, den deltagende og den observerende.
- Eleverne ser eksempler på de forskellige dokumentartyper og analyserer udvalgte scener.
- Undervejs trænes eleverne i at se film med et dobbeltblik, hvor de både oplever filmen og reflekterer fagligt/analytisk over den.
- Som værker indgår ”Kampagnen mod klimaet” (2020) af Mads Ellesøe, "Mig og min far- hvem fanden gider at klappe” af Kathrine Ravn Kruse (2014),  ’Testamentet’ (2012) af Christian Sønderby Jepsen.

Eleverne skal opnå viden om følgende fagbegreber:
- Dokumentargenrer (den autoritative, den deltagende, den observerende)
- Autenticitetsmarkører
- Komposition
- Filmiske virkemidler (klipning, billedbeskæring, perspektiv, lyd, lys og billedsymbolik)
- Forløbet afsluttes med, at eleverne skriver en debatterende artikel med emnet ’Dokumentarfilmens grænser’. Der bruges tid på at træne skriveprocessens faser og at skrive debatterende og diskuterende.

TEKSTER - Dokumentarer til  analyse:

- Christian Sønderby Jepsen: ”Testamentet”, 2012 (varighed: 87 min) https://www.dr.dk/drtv/program/testamentet_156830 VÆRK

- Mads Ellesøe: ”Kampagnen mod klimaet” (2020) (varighed 60 min) Udløber: 30. apr. 2030
https://www.dr.dk/drtv/se/kampagnen-mod-klimaet_198525

- Katrine Ravn Kruse: ”Mig og min far - hvem fanden gider klappe”, 2014 (varighed: 58 min) http://www.mitcfu.dk/mm
-

SEKUNDÆRLITTERATUR:
- "Virkemidler er ikke manipulation", Ib Bondebjerg, in: Journalisten 24.04.203 ,  
https://www.dr.dk/radio/p1/p1-dokumentar/p1-dokumentar-2017-12-28#!00:00:00
- Filmanalysemodel om filmiske virkemidler (= 5 sider)(NB: Læs evt. uddybende i den for analysemodellen bagvedliggende artikel fra Horsbøl og Harboe: "Den iscenesatte virkelighed"(2004), s. 20-22. 2_a_Filmanalysemodel_Filmiske_virkemidler.pdf
- https://www.dr.dk/levnu/psykologi/video-en-alkoholisk-far-sagde-stop-og-fik-et-nyt-liv
- Susanne Vigsø Grøn: ”En alkoholisk far sagde stop og fik et nyt liv” fra www.dr.dk, 14. JAN 2015 (Varighed = 9,45 min)
https://www.dr.dk/levnu/psykologi/video-en-alkoholisk-far-sagde-stop-og-fik-et-nyt-liv  (varighed = 9,45 min)
- Dorthe Boss Kyhn:” Fem år efter Kathrine filmede sin fars kamp mod alkohol: Sådan går det i dag” www.dr.dk 25. JULI 2017 KL. 08.58 (I alt = 3 sider) https://www.dr.dk/levnu/psykologi/fem-aar-efter-kathrine-filmede-sin-fars-kamp-mod-alkohol-saadan-gaar-det-i-dag    
- Henrik Østergaard: ”Drama dumpede ind af brevsprækken”  Interview med instruktør Christian Sønderby Jepsen, 01. feb. 2012, 18:31. Filmmagasinet EKKO  (I alt = 2,25 sider)
http://www.ekkofilm.dk/artikler/drama-dumpede-ind-af-brevspraekken/
- Max Pedersen: “Socialpornografi og mediealfonser”, Filmtidsskriftet Ekko, 2004
- Michael Klint: ”Indstilling til Cavlingprisen 2020” (Indstilling af Mads Ellesøe, København 20. okt. 2020)(I alt = 2,75 sider)
- Climate Change Debate: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) (varighed = 4 min)https://www.youtube.com/watch?v=cjuGCJJUGsg
- Sune Auken ”Hvorfor fejler kommunikationen om klimakrisen?”, 09. februar 2021, FORSKERZONEN på www.videnskab.dkI(I alt = 3,75 sider)
https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/hvorfor-fejler-kommunikationen-om-klimakrisen
- Den debatterende_artikel_vejledning.docx

Forløbet afsluttes med selvvalgt dokumentar i grupper - mundtlig fremlæggelse - følgende dokumenater blev der arbejdet med:


100 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sprog og magt / sprog

Om sproghandlinger, høfligheds - og samarbejdsprincipper, optoning og nedtoning samt facework

Vi ser filmen "Magtens sprog"  (cfu) - om hvordan magthaverne til alle tider har vist deres magt gennem sproget og udnyttet sproget til at udøve magt.

Om framing - hvad fortæller ord som "ældrebyrden", "Lømmelpakke" og "Cafépenge" (istedet for SU) om synsvinklen og budskabet?

Gennemgang af sproghandlinger og facework

Vi ser på sproghandlinger og facework på sociale medier - Mette Fredriksens og Ellemannns seneste opdateringer på FB og ser  på sproghandlinger i  gadebilledet  i Roskilde

Sammenligning af Dronningens og Statsministerens nytårstale 2019 mht sproghandlinger og magtsprog

"En stol for lidt" - Helle Helle. Her laves sproghandlingsanalyse , analyse af kommunikation og magtforhold

Skrifltig aflevering:

Sprog og magt i "Skam" episode 1




I ALT 50 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantismen - gys og drifter / litteratur VÆRK 4

Romanstismen - gys og drifter
Intro til dobbeltgængermotivet, det gotiske, det ubevidste -

Grundbog: "Mesterfortællinger" Moltesen, M. mfl. DLF 2020) - om Blichers forætllinger.

Inddragelse af Freuds personlighedsmodel og begreber fra Freuds psykoanalyse ("Gys, splat og Freud", Schmidt m.fl. DLF 1997)

Tekster
"Angst" (Aarestrup) - intro

"Skyggen" (H. C. Andersen)
"Hosekræmmeren" (St. St. Blicher) VÆRK 5
I værket blev der fokuseret på jeg-fortæller og komposition  og begivenhed+ romantismens særlige karakteristika (drifterne + det kvindelige oprør)


Skrifltigt arbejde: Analyserende artikel om fortælleren  og begivenheden i "Hosekræmmeren"

Film:

"Stormfulde højder"  (2011) - sammenlignet med Bichers univers
Uddrag af flmatiseringen af Hosekræmmeren med fokus på den gotiske fremstilling af mordet på Esben



I ALT 150 NS
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig aflevering - SKAM 30-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Litterær vidnesbyrd VÆRK 5

I forbindelse med studietur og besøg Berlin med fokus på Holocaust - fælles med historie

Teori: uddrag af "Efter folkedrab" (Brudholm m.fl.)- fokus på sproglige virkemidler og fortæller: hvordan kan man skrive om holocaust?

Tekster læst og talt om i fællesskab i klassen - med fokus på hvad teksten lægger vægt på, hvad teksten gør ved læseren. Vi læste med følelserne og brugte teori fra Helle Juul Lassens bog "Føl dig Frem" fra DLF 2022.
Herudover fortælleteknik og intro til medsyn og bagudsyn samt autenticitetstræk vs fiktive træk / litterære virkemidler.

Af "De skæbneløse" (imre Kertésch)
"Dødsfuga" (Paul Celan)
Af "Det store stilehæfte" (Agotha Krisof)
"Hvis dette er et menneske" Af Primo Levi VÆRK

Film:
"Livet er smukt" (Roberto Benigni, 1997)

"Det sidste vidne" - dokumentar om jødisk vidne fra Auschwitz (2002, CFU)

Afsluttet med Reflekterende artikel om nutidige læsere og det at forholde sig til holocaust / hvordan fortæller man om det værste, kan sproget beskrive det.

250 ns

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel Hosekræmmeren 07-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud / litteratur

Det moderne gennembrud - litteraturhistorisk periodelæsning

Læst relevante sider i Litteraturens veje + klip fra 1800-tallet på vrangen med Brandes og startskuddet til DMG samt klip om Herman bang og Amalise Skram

Fokus på klasse, køn og kirke samt  impressionsime, naturalisme, realisme



Herman Bang og Impressionismen (uddrag af Irene Holm læst op og gennemgået):

Georg Brandes af "Hovedstrømninger i det 19. årh's litteratur"
Herman Bang "Den sidste balkjloe" + ""Branden" + af "Impressionisme en lille reolik"

Henrik Ibsen af "Et dukkehjem"

Henrik Pontoppidan  "naadsensbrød"

Amalie skram af "Constance Ring"
Olivia Levison "Støv"


Ekskursion til L. A. Rings atelier i Roskilde + foredrag og perspektivering til øvrige malere i perioden blandt andre  Anna Ancher og P.S. Krøyer.

Af "Øgendahl og de store forfattere" - om Pontoppidan og Bang.

Kreative opgaver:
Med udganspunkt i "Branden" af Bang skrives udkast til en reportage om branden på Børsen med fokus på det skrivende og oplevende jeg.

Kreativ afsluttende opgave: lav en planche, podcast, billedfortælling, facebookopslag. vælg ét af følgende underemner:

Underemner der kan vælges:

1.De kvindelige kunstnere i DMG med fokus på Amalie Skram
2. Herman Bangs forfatterskab med fokus på hans skrivestil: realisme og impressionisme
3. Realismen i DMG med fokus på Pontoppidan og L. A. Ring
4. En periode der satte problemer under debat - de tre K’er. Her er der frit slag i forhold til, hvad / hvilke forfattere  man vil inddrage. Her kan man plukke lidt her og der.

Udover det kreative produkt skal man skrive en halv sides metatekst om, hvad man har gjort: hvilke valg man har truffet, hvorfor har I valgt lige præcis dét kreative produkt, hvad ønsker I at vise. Noget i den du.


I ALT 75 NS
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel vidnesbyrd 04-04-2024
Genaflevering reflekterende artikel 16-04-2024
Kreativ opgave til det moderne gennembrud 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forvandlinger (værk 6)

Forvandlinger

Forløbet undersøger menneskelige forvandlinger - psykiske såvel som fysiske i litteraturen. Hvorfor beskrives overgange i menneskelivet i litteraturen ofte med forvandlinger?  
Læsning af verdenslitteratur
Træning af de skr. genrer
kort repetition af læsemetoder i forbindelse med forståelsen / læsningen af Forvandlingen af Kafka


Værk: “Forvandlingen” (Franz Kafka, 1912) - VÆRK 6
Kort sammenligning med den grafiske roman "FORvandlingen" af Søren Jessen

Andre tekster læst og gennemgået:

"Kong Lindorm" (Folkeventyr)
"Natmaskinen" (Michael Strunge)
"Kald mig Lucia" (film ; SP fra 2023 - ligger på filmstriben)
Skriftligt arbejde: mini analyserende artikel + en reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
analyserende artikel mini 01-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Politisk argumentation Sprog

Argumentation herunder diskurs i den politiske debat.
Anvendt grundbog: "Grundbog i retorik" -(Gade mfl. Systime, 2017).

Primært læst og gennemgået siderne : 51-64, 65-71, 121-127
Repetition af begreber fra Policyslamforløb / taler i 1g
Video om retorik, arugmentation og diskurs (Søren Vrist Christensen, Youtube)

Fokus på
-Nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere, antagosistiske diksurser
- appelformer
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- Argumenttyper
-uskikke i den politiske debat

Der blev lavet adiskurs - eller rgumentationsanalyse af følgende:

-kampagner på sundhedsstyrelsens hjemmeside
- Af Statemisnisterens åbningstale 2021 til Folketinget
- Af Statsministerens åbningstale 2024 til Folketinget
-Debatten om arbejdstid og arbejdsliv oktober 2023 - uddrag
- den norske omsorgsministers tale til ungdommen 2020 (NO)

75 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 23-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Fake news / medier


Fake News i historisk perspektiv - perspektivering til oplysningstiden og borgerlig offentlighed.

Hvad er fake news?
Hvad er en klassisk nyhedsartikel?
Hvordan skelner man fake news fra rigtige nyheder?
Om nyhedstrekanten
Om nyhedsmedier
Om autenticitetsmarkører i journalistik

Om trolde - uddrag fra dokumentaren "Løgnefabrikken" (Jacob Gottschau, 2018): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/lognefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland


Forløbet er et upluk  fra Litteraturprotalens forløb om "Løgnefabrikken";
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forloeb/forloeb/loegnefabrikken

"Kunstig intelligens" (Dokumentar, DR, 2023).
Der blev arbejdet med afsnit 3 om FAke news af programmet


25 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse i at debattere / analyse af debat - udkast 04-11-2024
genaflevering debat 18-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Modernisme og realisme- mellemkrigstiden litteratu

Intro til perioden: Fra det moderne til modernisme. Fokus på mellemkrigstiden og periodens ismer - særligt ekspressionisme


Det store sammenbrud - afsnittet i Litteraturens veje side 140-149  + af "Digtere, divaer og dogmebrødre 1918-1930" DR

Modernisme vs realisme (illustreret med Picassos værker "Den første comunion" og "Frøknerne fra Avignon" )

Intro til de modernistiske ismer (ekspressionisme, futurisme, surrealisme og dadaisme) + kulturkampen i 30'erne - herunder begrebet "den lille mand"


Tekster:
Interferens (Johs. V. Jensen)
"Tale om moderskabet" (Thit jensen - youtube)
Det blomstrende slagsmål (Tom Kristensen)
Sangen om Larsen (Kjeld Abel)
"Digt" (Tristan Tzara, 1923)
Af Dadamanifest (Hugo Ball, 1916)- læst op
Af "Hærværk" (Tom Kristensen"
Af "Der sidder en mand i en sporvogn" (Mogens Klitgård"
Af "Min afrikanske farm" (Karen Blixen)
"Sangen om Larsen" (kjeld Abell)
"Den høje hat  (Harald Herdal)
Af "Daglejerne" (Hans Kirk)
Af "Det surrealistiske manifest (André Breton)

Film:

"Babylon Berlin" (sæson 1 episode 1 DR)
"Pigen med Nålen" (Biotur til Grand)

Ekskursion til SMK - billeder fra modernismen + Käthe Kollwitz særudstilling




I ALT 100  NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Efterkrig og eksistentialisme

Superkort forløb med lærer-ppt om efterkrig og eksistentialisme.

Klik fra Digtere, divaer og dogmebrødre.

Læste tekster:

"Agerhønen" (Martina A. Hansen)
"Støvsuger" (Peter Seeberg)

Kort intro til Sartres eksistentialisme med fokus på valget

Om akademisk skrivning i større opgaver og de danske afleveringer:
De taksonomiske niveauer
Objektivitet vs den personlige stemme
Henvisninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træning til terminsprøve 05-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer