Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022-DAA-1u (1u-DA, 2u-DA, 3u-DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Grundforløbet i dansk består af tre undervisningsforløb, som beskrives nedenfor.
1. ARGUMENTATION OG RETORIK
I dette forløb arbejder vi med argumentation og retorik. De danskfaglige mål med forløbet er, at I skal kunne:
- Forklare og anvende en kommunikationsmodel (Ciceros pentagram) til kommunikationsanalyse af en tekst samt i egen tekstproduktion.
- Forklare og anvende retorikkens appelformer (logos, etos og patos) til retorisk analyse af en tekst samt i egen tekstproduktion.
- Foretage en argumentationsanalyse ved hjælp af Toulmins argumentationsmodel
- Planlægge og udføre et mundtligt oplæg med retorisk bevidsthed.
Ciceros pentagram, appelformer og Toulmins argumentationsmodel er redskaber, I kan anvende, når I analyserer tekster som fx taler, men også når I selv skal skrive taler. I forløbet kombinerer vi teori og praksis, idet vi deltager i Policy Slam, som er en taleskrivningskonkurrence i samarbejde med samfundsfag.
2. FILMANALYSE
I dette forløb arbejder vi med filmanalyse over fire moduler. I denne forbindelse skelner vi mellem filmens HVORDAN og filmens HVAD, dvs. filmens form og virkemidler samt filmens indhold og budskab.
Modul 1: Introduktion til filmiske virkemidler
Modul 2: Introduktion til filmens dramaturgi
Modul 3: Filmanalyse, kortfilmen MOR
Modul 4: Kreativ produktionsopgave
3. LYRIKANALYSE
Dette forløb giver en generel og overordnet introduktion til lyrikken som genre og til litterær og sproglig analyse. Igennem det sproglige perspektiv forsøger forløbet desuden at bygge bro mellem fagene dansk og almen sprogforståelse.Fagets skriftlige dimension integreres undervejs i forløbet bl.a. i form af kreative skriveøvelser og opsamlende refleksionsøvelser.
Varighed: 5 moduler
Læringsmål
- at introducere eleverne til lyrikken som genre (og hermed kunne adskille lyrik fra prosa)
- at introducere eleverne til relevante faglige begreber i forbindelse med analyse af lyrik
- på et introducerende niveau gøre eleverne bevidste om udviklingstendenser i lyrikken og dermed bevidst om, at lyrikken har mange former
- at arbejde med multimodale tekster
- at arbejde med lyrik fra et sprogligt perspektiv (primært ordklasser og semantiske felter)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litterær analyse
I dette forløb introduceres I til de analysebegreber, I skal bruge, når I laver en litterær analyse i dansk. Samtidig læser I jeres første værk "Se dagens lys", som er indenfor romangenren, og I træner jeres læsehastighed og -fokus. Vi bruger grundbogen Håndbog til dansk til at introducere analysebegreberne. De centrale begreber falder inden for analyseområderne 'genrer', 'motiver', 'konflikter', 'tid og miljø', 'personer', 'komposition', 'fortæller', 'fremstillingsformer', 'tema' og 'perspektivering'.
Som en del af forløbet skal vi også have oparbejdet nogle gode studietekniske vaner. I skal lære at organisere jeres mapper i googledrevet, bruge begrebsskemaer i forbindelse med lektielæsning og arbejde med skriveportefolio.
Vi slutter forløbet af med en processkrivning, hvor I lærer at formidle jeres analyse på skrift og får en introduktion til den analyserende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samtaleanalyse
I dette forløb har vi fokus på, hvordan man analyserer samtaler i dansk
I får viden om de grundlæggende principper for en samtale, herunder turtagning, samarbejde og høflighed, og lærer også at identificere forskellige typer af sproghandlinger. Derudover introduceres I til sociologen Erving Goffmans teori om facework og til begreberne frontstage og backstage, som vi også anvender analytisk.
Vi analyserer samtaler i forskellige teksttyper:
1) første episode af SKAM, sæson 1 (webserie)
2)"Hele Danmarks Ghita" (podcast)
3) Helle Helle: "Afløb" (novelle)
Forløbet afsluttes med en kreativ skriveproces, hvor I ud fra nogle benspænd og faglige kriterier selv producerer samtalescener, som vi performer for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentar
I dette mediefaglige forløb får I en introduktion til dokumentarfilmen som genre og de tre klassiske undergenrer: Den autoritative dokumentar, den observerende dokumentar og den deltagende dokumentar. Derudover får I træning i filmanalyse som danskfaglig metode med fokus på bl.a. filmiske virkemidler og autenticitetsmarkører.
Der er i forløbet et tematisk fokus på den dokumentariske fremstilling af musik og musikere - eller med en bredere pensel: Kunstnerportrættet. Ud over uddrag fra dokumentarfilm, der illustrerer undergenrerne, ser vi også uddrag af Torben Skjødt Jensens Som et strejf (1993) og Kasper Torstings Solo (2007) og laver værkanalyse af Kasper Kiertzners Stor som en sol (2018), som vi ser i sin fulde længde.
Vi afslutter med en skriveøvelse som træner jer i at skrive analyserende om levende billeder/dokumentarfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romantik og national identitet
Dette danskforløb er en optakt til den flerfaglige danskhistorieopgave, hvor hovedemnet er “National identitet i 1800-tallet”. I forløbet skal vi arbejde med nogle af de centrale strømninger i romantikkens litteratur, herunder universalromantik, nyplatonisme og nationalromantik. Vi får først en forståelse for det romantiske livssyn og kunstnerens rolle (genitanken) og fokuserer derefter på nationalfølelsens fremvækst i 1800-tallets litteratur. Parallelt med historieundervisningen undersøger vi således - fra en danskfaglig vinkel og med danskfagets metoder - det overordnede spørgsmål: Hvorfor og hvordan opstod ideen om danskerne som ét folk med et nationalt fællesskab?
I forløbet skal I løbende læse og hente baggrundsviden om de forskellige strømninger i grundbogen Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Til hver strømning læser vi en skønlitterær eksempeltekst, som vi underkaster litterær analyse og fortolkning, og fordyber os særligt i fædrelandssangene, som vi også undersøger fra en sproglig vinkel. Derudover inddrager vi malerkunst og stifter bekendtskab med billedanalyse som metode.
Tekster:
Staffeldt: “Indvielsen”
Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803)
H.C. Andersen: “Danmark, mit fædreland” (1850)
Grundtvig: “Danmarks Trøst”
Oehlenschläger: “Der er et yndigt land” (1823)
T.H. Lundby: “En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord” (1843) [Maleri]
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DHO
I kølvandet på Den franske revolution fulgte en række krige i Europa. En meget vigtig konsekvens af disse krige var, at der opstod en ny ideologi, nationalisme, der førte til, at et lands indbyggere udviklede en stærk identitetsfølelse for deres land.
I dette forløb vil vi undersøge, hvorfor nationalismen opstod i Danmark, og hvordan nationalismen kom til udtryk i litteraturen og malerkunsten. Endelig vil vi komme ind på, hvordan nationalismen ændrede Danmark rent politisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Novellen som genre
I dette forløb undersøger vi novellegenrens udvikling fra den klassiske til den moderne novelle. Vi laver tre litteraturhistoriske nedslag og læser henholdsvis St. St. Blicher “Sildig opvågnen” (1828), Herman Bang: “Foran alteret” (1880) og Helle Helle: “Afløb” (2000). Disse tre forfattere betragtes som eksemplariske og har bidraget til at skabe nybrud inden for novellegenren. Blichers novelle arbejder vi med henover flere moduler, og den har desuden et omfang, som gør, at den betragtes som et værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det moderne gennembrud
I dette forløb får I indblik i "Det moderne Gennembrud" som litterær periode med fokus på naturalisme, impressionisme og realisme. Vi tager udgangspunkt i Georg Brandes litteraturpolitiske tanker, som han formulerer i sin foredragsrække om Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur (1872), og vi inddrager viden om samtiden gennem dokumentaren 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880. Derudover læser vi værket "Et dukkehjem", som er inden for dramagenren.
Tekster:
Georg Brandes: “Indledningen til emigrantlitteraturen”
J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe, 1876 (uddrag kap. 1)
Henrik Pontoppidan: “Ane-Mette”, 1887.
Herman Bang: “Foran Alteret”, 1880.
Ibsen, Et dukkehjem (1879)
Amalie Skram: På Sct. Jørgen, 1895 (uddrag).
Illa Christensen: Kvinden, 1884.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Karen Blixen og litterære metoder
I dette forløb introduceres I til forskellige litterære analysemetoder med udgangspunkt i Karen Blixens forfatterskab. Vi læser om metoderne i Litteraturens Veje og arbejder med elevoplæg, hvor vi bl.a. løbende diskuterer de forskellige analysemetoders styrker og svagheder. I tilknytning til forløbet skriver vi en debatterende artikel.
Vi læser og analyserer følgende tekster af Karen Blixen:
- "Livets veje" i Den afrikanske farm
- "Det ubeskrevne blad"
- "Kitosh' historie" i Den afrikanske farm
- Indledningen i Den afrikanske farm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dronningen som retoriker
I anledningen af at Dronningen abdicerer stiller vi skarpt på hendes nytårstale og evner som retoriker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nyhedsformidling på flere medieplatforme
I dette forløb arbejder vi med nyhedsformidling på flere forskellige medieplatforme med klima som samlende tema. Der introduceres til nyhedskriterier og arbejder analytisk med nyhedstekster fra sociale medier, tv, net- og papiraviser. De faglige mål i forløbet er:
- lave medieanalyse af en række nyhedstekster fra forskellige typer af medier – bl.a. avisartikler, TV-nyheder og nyheder på de sociale medier.
- bruge fagbegreber og metoder til medieanalyse
- være kritisk bevidste nyhedslæsere med skærpet opmærksomhed på fordele og ulemper i forskellige nyhedsmedier
- kvalificere til demokratisk medborgerskab - guide hen til en bedre nyhedsformidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Processkrivning: Reflekterende artikel
I dette processkrivningsforløb får I en introduktion til den reflekterende artikel, som er den sidste af de tre eksamensgenrer i skriftlig dansk. I får også hjælp til, hvordan I skal skrive en reflekterende artikel, idet vi laver 7 træningsøvelser, hvor I øver de 7 kendetegn ved den gode reflekterende artikel. Det tematiske fokus i opgaven er "kunst der undersøger grænser".
Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst på skrift
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer og skrive med personlig stemme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Find hjemmefra et eksempel på kunst (et digt, en novelle, en scene fra en film, et maleri eller lignende), der rammer noget i dig ved at udfordre dine grænser. Det må selvfølgelig godt være et eksempel, du kender i forvejen, det skal blot gøre indtry
-
Har du glemt, hvor din skriveportfolio er? Så søg den frem forud for modulet (den hedder: dit navn-1u-portfolio)
-
Træningsøvelser
-
Indledningssætninger
-
Medbring (igen) et eksempel på kunst (et digt, en novelle, en scene fra en film, et maleri eller lignende), der rammer noget i dig ved at udfordre dine grænser. Det må selvfølgelig godt være et eksempel, du kender i forvejen, det skal blot gøre indtr
-
Læs tekstmaterialet til den reflekterende artikel om kunst og litteratur, der undersøger grænser
-
Hvis du endnu ikke har læst tekstmaterialet til den reflekterende artikel om 'kunst og litteratur, der undersøger grænser', kan du når at gøre det nu
-
Genlæs tekst 5a: "Frihed er det bedste guld" af Poul Erik Tøjner i opgavematerialet til den reflekterende artikel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Erasmus Montanus (værk)
I dette forløb har vi fokus på Ludvig Holbergs komedie "Erasmus Montanus", som vi læser som værk. I introduceres desuden kort til oplysningstiden, herunder begrebet 'rationalisme". Endelig har vi i forløbet et særlig fokus på sproghandlinger og samtaleanalyse som sproglig analysemetode, idet vi nærstuderer samtalen mellem Erasmus Montanus og Per Degn i akt 3, scene 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Taler
I dette forløb har vi fokus på, hvordan man analyserer og vurderer taler. Vi lægger ud med at repetere de tre talegenrer, Ciceros pentagram, de tre appelformer og Toulmins model, som I stiftede bekendtskab med i grundforløbet i 1.g. Herefter udvider vi begrebsapparatet med argumenttyper, sproglige billeder og sproglige figurer. Carstens Jensens tale ved begravelsen af Vejle Fjord er vores primære analyseobjekt, som vi løbende anvender begreberne på og afslutningsvist laver en vurdering af.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Klassekamp - et tema i nyeste tids litteratur
Samfundsklasser? Hvad er det? Noget fra gamle dage, da verden var sort og hvid? Engang tilhørte man enten arbejderklassen, middelklassen eller overklassen, men i en årrække har klassebegrebet haft ry for at være gammeldags og noget, der hørte historien til. Den tyske sociolog Ulrich Beck har ligefrem kaldt det for en ‛zombie-kategori’, som samfundsudviklingen for længst har overflødiggjort, og som alligevel vakler rundt iblandt os. Men, men, men også i dag er der faktisk stor forskel på provins og by – på fiskeren og forretningsmanden, på brolæggeren og børsmægleren – så stor, at daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen i 2018 lancerede en ‛ghettoplan’, der skulle give bunden af Danmark en ‛make over’. I dette forløb skal vi arbejde med nyere litteratur, der taler, diskuterer, problematiserer og provokerer et klasse-Danmark, uanset om vi tør at kalde det ‛klasse’ eller ej. Vi inddrager også sproglige og mediemæssige perspektiver i forløbet.
Tekster:
Yahya Hassan “Ghettoguide” i Yahya Hassan (2013)
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (2019, uddrag)
Simon Fruelund: Borgerligt tusmørke (2002, uddrag)
Thomas Korsgaard: “Snak” fra Snydt ud af næsen (2024)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022, uddrag)
“Snobberne’”fra Rytteriet, Snobberne: Arbejdsløshed | Rytteriet | DR Satire
“Prinsesser fra Blokken” af Eva Marie Rødboe, DR P3 S1:E1 (anslaget)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Den fortællende journalistik
Som en lille krølle på vores forløb om nyhedsformidling tilbage i 2.g bruger vi et par moduler på den fortællende journalistik. Her har vi særligt fokus på reportagen som genre og læser en reportage af kanonforfatteren Johannes V. Jensen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Modernisme og eksistentialisme
I dette forløb introduceres I til dansk modernistisk litteratur med hovedvægt i perioden 1945-1980. Den modernistiske litteratur i denne periode rejser bl.a. en række grundlæggende spørgsmål, som er afgørende for mennesket: Hvad er meningen med livet? Hvad skal jeg bruge min tid på? Hvad hvis jeg fortryder mine valg? I vil således møde litteratur, som ansporer til fordybelse og refleksion over den livssituation, man befinder sig i, ikke mindst som ungt menneske, når mulighederne ligger åbne, og man skal træffe nogle afgørende valg. Derudover indebærer perioden en kunstnerisk legesyghed og lyst til at eksperimentere med litterære former, som giver teksterne stor oplevelsesværdi og måske endda kan inspirere til kreativitet.
Forløbets kernestof udgøres således af tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme, hvor vi læser vi tekster af følgende forfattere:
- Tom Kristensen: “Nat i Berlin” (1927)
- Klaus Rifbjerg: “Refshaleøen” i Konfrontation (1960)
- Tove Ditlevsens ”København” i Lille verden (1942)
- Per Højholt: “Omkring rundt”
- Karen Blixen: “Livets veje” (1937)
- Martin A. Hansen: “Agerhønen” (1947)
- Peter Seeberg: “Kvinden i floden” (1976)
Derudover læser vi et lyrisk værk, nemlig Inger Christensens "Sommerfugledalen" (1991)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744618773",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744618773",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53744618773"
}