Holdet 2022-DAA-1w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022-DAA-1w (1w-DA, 2w-DA, 3w-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Argumentation, taler, film, lyrik
Titel 2 Noveller
Titel 3 Pragmatik, sproghandlinger og face
Titel 4 Manderoller
Titel 5 Døden - DHO-forløb med historie
Titel 6 Musikdokumentar
Titel 7 Nudging
Titel 8 Normer og normkritik
Titel 9 HC Andersen - romantik, biedermeier, romantisme
Titel 10 Moderne gennembrud
Titel 11 Den personlige stemme
Titel 12 Realisme og modernisme + reflekterende artikel
Titel 13 Nyhedsformidling og Fake News
Titel 14 Litterære metoder
Titel 15 SRP-skriveforløb
Titel 16 Repetition
Titel 17 Sommerfugledalen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Argumentation, taler, film, lyrik

I grundforløbet arbejdede de forskellige grundforløbshold med lidt forskellige tekster, men alle kom rundt om:

Argumentation, retorik og taleskrivning (herunder Toulmins model og appelformer) frem imod et tværfagligt projekt med samfundsfag "Policy slam", hvor eleverne holdt tale om et samfundsfagligt emne.

Filmanalyse (herunder filmiske virkemidler): Arbejde med Anders Thomas Jensen "Valgaften" og Andrea Stief: "Mor" (værk 1)

Lyrikanalyse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Noveller

Introforløb om litteraturanalyse ud fra læsning af noveller.
Forløbet tog udgangspunkt i elevernes oplevelser med litteraturlæsning i folkeskolen.
Vi havde fokus på tekstdokumentation og diskussioner af, hvad der gør en fortolkning bedre end en anden fortolkning. Samtidig arbejdede vi med forskellige analysegreb og hvordan man kunne vurdere deres relevans.

Arbejde med fortolkningshypoteser, fortælletekniske begreber, komposition og person- og miljøbeskrivelse. Kort introduktion til den hermeneutiske spiral som grundlag for tekstlæsning.

Tekstproduktion: Eleverne skrev selv tekststykker ud fra forskellige fortælletekniske bespænd.

Læste tekster:
Teori fra "Begreb om dansk" (s. 20-23, kapitel 3, kapitel 4)
Af: Mette Signe Wagner Hald: ”Litteratur handler om det samme som kærlighed” - interview med Josefine Klougart om litteraturundervisningen i gymnasiet i Gymnasieskolen, #4, 2013

Noveller:
Helle Helle: Globryllup
Pia Juul: Alle kan ro
Naja Marie Aidt: Bulbjerg
Katrine Marie Guldager: Nørreport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pragmatik, sproghandlinger og face

Sprogligt forløb om pragmatik.

Arbejde med
- høflighedsprincipper og samarbejdsprincippet
- face og facework
- sproghandlinger (typer af sproghandlinger, direkte og indirekte sproghandlinger)
- performative verber
- turtagning og gambitter

Vi analyserede pragmatik i forskellige teksttyper sideløbende med at eleverne selv prøvede at formulere samtaler med forskellige typer sproghandlinger og forskellige grader af direktehed og facebevarelse.

Eleverne afleverede en stil om "En stol for lidt", hvor analysen havde fokus på centrale sproghandlinger.

Grundbog: Begreb om dansk, s. 83-89

Læste tekster:
Klip fra Lars von Trier: Idioterne (huskøber bliver tilsyneladende mødt af en ejendomsmægler
Klip fra Sascha Baron Cohen: Borat (Nationalmelodi-scenen)
Iben Maria Zeuthen: Hele Danmarks Ghita (de første 15 minutter af radiointerviewet)
Helle Helle: En stol for lidt
Uddrag af Hendes Majestæt Dronningens nytårstale, 31/12 2022
Uddrag af Statsminister Mette Frederiksens nytårstale, 1/1 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Manderoller

Forløb om manderoller.
Analyse af reklamefilm og deres manderoller - arbejde med stereotyper i manderollerne og brud på stereotyperne. Fokus på ironi som virkemiddel.

Læsning af sagauddrag: Tormod Kolbruneskjalds død med fokus på mandeidealer og på fortælleteknik og øvrige virkemidler som understøtter idealet. Teori om sagaer: Litteraturens veje.

Remedialisering af Tormod Kolbruneskjalds død.

Uddrag af "Den unge Werthers lidelser" (verdenslitteratur i oversættelse) med fokus på mandeidealet i "Sturm und Drang"-tiden + på sproglige virkemidler.

Værklæsning - værk 2: Erlend Loe: "Doppler".
Arbejde med fortælleteknik (fokus på implicit og eksplicit fortæller), med genre og læserforventninger (komedie eller tragedie) og med selvvalgte aspekter fra romanen, som grupperne fremlagde i matrixgrupper.
Forløbet mundede ud i en anmeldelse af romanen, hvor vi arbejdede med anmeldelsens komposition og med den personlige stemme.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Døden - DHO-forløb med historie

Tværfagligt forløb med historie med fokus på synet på døden igennem tiderne.
Forløbet tog udgangspunkt i Hyllested og Olsen: "Døden fra sagatid til senmodernitet".
Vi arbejdede med læsning af litteraturhistorie og havde et litteraturhistorisk fokus i vores tekstanalyse.
Samtidig med tekstlæsningen trænede vi igennem små opgaver redegørelse, analyse, fodnoter og litteraturliste, korrekturlæsning og skriveproces frem imod større opgaver (især struktur og fokus på stikord).

Sammen med historie var vi på ekskursion til Roskilde Domkirke, hvor klassen i grupper holdt oplæg om middelalderens legender og sagn og om gravmæler i kirken fra forskellige tidsaldre. Vi så desuden pestkirkegården i Roskilde, en rekonstruktion af Roskilde by fra middelalderen og Skt. Ibs kirkegård.

Læste tekster:
Teori og litteraturhistorie fra grundbogen.
Naja Marie Aidt: Af "Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage"
Folkevise: Aage og Else
Ludvig Holberg: Epistel 424
H.C. Andersen: Barnet i graven
Peter Seeberg: Nød
Kalkmalerier af Helvedesgabet
Mundtligt fortalte legender og folkesagn: Lucius og trolden i Roskilde Fjord, Kannik Søren Olsens datter og slangen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Musikdokumentar

Medieforløb om dokumentarfilm med fokus på musikdokumentaren.

Arbejde med de klassiske dokumentargenrer, observerende, autoritativ og deltagende.
Arbejde med filmiske virkemidler, komposition og autenticitetsmarkører.
Diskussion af etiske dilemmaer i forbindelse med dokumentarfilm.

Teori:
“De tre klassiske dokumentargenrer” i Dorte Granild: DOX side 32-44
Ib Bondebjerg: Virkelighedsbilleder (2012) side 395-402 (om musikdokumentaren)
Filmiske virkemidler fra filmcentralen.dk: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Film og filmklip, som er analyseret i timerne:
Værklæsning (værk 3): Kasper Kiertzer: "Stor som en sol" (2018)
Uddrag af:
"Silence of the Lambs"
"Cartel Land"
"På røven i Nakskov"
"Advokaternes tagselvbord"
"Mordet på Jannick"
"EkstraBladet - uden for citat"
"Operation X - Pels på vrangen"
"Testamentet"
"Naturens uorden"
"Som et strejf"
"Solo"
"Amy"

Derudover arbejdede vi med eksamensgenren analyserende artikel.
Klassen skrev en analyserende artikel om enten Anders Østergaards "Gasolin" eller Tobias Rahims "National romantik 2021" (begge fra eksamenssæt)

Efter forløbets afslutning så vi Christian Einshøj: "Bjergene" (2023) som optakt til et besøg af instruktøren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nudging

Arbejde med teori om nudging og om styrkerne og svaghederne ved nudging over for direkte kommunikation, herunder etiske dilemmaer.

Klassen arbejdede med en paneldebat om de etiske problemstillinger, hvor resten af klassen skulle observere argumentation og retoriske virkemidler i debatten.
I et mini-projekt definerede eleverne problemstillinger på skolen, som bundede i uhensigtsmæssig adfærd og udarbejdede en kommunikativ og en nudging-baseret løsning på problemerne.

Forløbet var en optakt til fælles innovationsforløb for 2.g'erne på skolen, hvor klassen arbejdede med løsningsforslag til udfordringen "Fællesskaber med plads til alle", stillet af vidensinstitutionerne i Roskilde. I samarbejde mellem idræt og dansk arbejdede klassen med at udtænke løsningsforslag i en innovativ proces.

Tekster og videoer:
Berlingske: Tag på opdagelse i fænomenet nudging: https://www.youtube.com/watch?v=v7Ue6YIVcZc&t=5s
Richard Thaler: Nudging - an overview: https://www.youtube.com/watch?v=xoA8N6nJMRs
Brave: Definition af nudging (https://nudging.nu/definition-af-nudging/) - med kildekritiske overvejelser over, hvor informationen stammer fra.

Konkrete eksempler på nudging:
Piano Staircase: https://www.youtube.com/watch?v=SByymar3bds
Fly urinal: https://www.youtube.com/shorts/oMSykkWgMsQ
Fun dustbin: https://www.youtube.com/watch?v=xvJ4GyMHA_Y
Buffet:  https://www.youtube.com/watch?v=AFnhw7C50Wk
Trafik og gaffatape: https://www.youtube.com/watch?v=kKY14Wgy-yY
+ elevernes egne selvfundne eksempler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Normer og normkritik

Litterært forløb ud fra Helle Juhl Lassen "Fuck normen".

Vi havde et teoretisk fokus på teksterne, hvor vi arbejdede med et teoribegreb fra Fuck normen, hvor vi undervejs brugte begreberne dikotomi, normernes usynlighed, eksklusion, socialkonstruktivisme, kropsfænomenologi, hvidhedens hegenomi, internaliseret racisme, ressentiment, impairment / disability, stigmatisering, konkurrencesamfund.

Undervejs arbejdede eleverne også med kreative skriveøvelser, fx besvare postkortet fra "White Girl".
Vi satte fokus på metaforik og kognitiv metaforik som både et virkemiddel i teksterne og en måde (bevidst eller ubevidst) at markere sin verdensforståelse på.

Værk 4: "Nike" af Caspar Eric blev indledningsvist læst prima vista i læsegrupper på 12-15 elever, som oplevede og diskuterede teksten ud fra ph.d. Louise Rosendahl Bangs ide om "jazzsamtalen". Senere læste vi med fokus på den teoretiske ramme, vi havde sat i forløbet.

Introduktion til eksamensgenren "debatterende artikel", hvor klassen brugte deres teoretiske viden i den debatterende artikel "Nedsættende ord" (fra eksamenssæt).

Undervejs i forløbet fik vi besøg af rap-workshoppen "RaPolitics" med emnet "Reclaim your Body". Sammen med de to rappere lærte eleverne om emnet, om rap-kendetegn og udformede og opførte deres egne rap-tekster.  

Læste tekster:
Teori fra "Fuck normen": S. 7-11, 14-19, 85-88, 93-96

Julie Steen-Knudsen: uddrag af "Atlanterhavet vokser" (2013)
H.C. Andersen: (af) Danmark, mit Fædreland (I Danmark er jeg født) (1850)
Athena Farrokhzad: Prolog til Vitsvit (2013)
Karen Syberg: ”Svenske Athena Forrokhzad til Yahya Hassan: Du har også et ansvar”, Information, 25/1 - 2014
Christina Hagen: ”Harlem, New York”, fra White Girl (2012)
Yahya Hassan: “BARNDOM,  DET SJETTE OPHOLDSSTED, DU KOMMER I HELVEDE, MIN BROR, uddrag af LANGDIGT, fra Yahya Hassan (2013)
Værklæsning: Værk 4: Caspar Eric: Nike (2015)
Caspar Eric: ”Det slider på mig at være en uønsket krop”, Information, 8/7 - 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 HC Andersen - romantik, biedermeier, romantisme

Litteraturhistorisk forløb: Læsning af afgrænset periode.
Vi samler op på vores viden om romantikken fra DHO og undersøger litterære strømninger rundt om romantikken. Fokus er på HC Andersen som en forfatter, der ikke kan sættes i bås, men bevæger sig imellem biedermeier, romantik og romantisme. Fokus på HC Andersens typiske sproglige virkemidler og på hans brug af humor og ironi. Arbejde med folkeeventyr og med HC Andersens brug af folkeeventyret.


DR: 1800-tallet på vrangen, afsnit 1
+ uddrag om Søren Kierkegaard fra afsnit 4.
Litteraturhistorien på langs og på tværs, afsnit om romantik og romantisme

Morgensange:
St.St. Blicher: Det er hvidt herude
BS Ingemann: I sne står urt og busk i skjul
St.St. Blicher: Sig nærmer tiden
NFS Grundtvig: Morgenstund har guld i mund
BS Ingemann: Lysets engel går med glans
HC Andersen: Hist, hvor vejen slår en bugt
Folkevise / Svend Grundtvig: Det var en lørdag aften
Oehlenschläger: Underlige Aftenlufte
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (verdenslitteratur i oversættelse)
La ci darem la mano / ræk mig din hånd, du kære fra Mozart: Don Giovanni

Læste tekster i øvrigt:
HC Andersen:
Klokken (1845)
Nattergalen (1844)
Lille Claus og Store Claus (1835)
Hyrdinden og Skorstensfeieren (1845)
Nissen hos Spekhøkeren (1852)
Skyggen (1847)
Aftenen (Et træsnit) (1827)

Asbjørnsen og Moe: Store-Per og Vesle-Per (Nedskrevet 1852)
Grundtvig: Danmarks trøst (Langt højere bjerge) (1820)
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
Schack Staffeldt: Lilien og Dugdraaben (1808)
Emil Aarestrup: Paa Sneen, Angst, Til en veninde (1838)
Søren Kierkegaard: Af Forførerens dagbog (1843)

Billeder:
J.T. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde (1847)
C.D.Friedrich Wanderer über dem Nebelmeer (1818)

Podcast:
Supertanker: Metafysikken og metaverset er mega meta (om sammenhæng imellem idealisme og metaverset)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud.
Impressionisme, naturalisme, Brandes' krav om, at litteraturen sætter problemer under debat (køn, klasse, kirke)

Værklæsning af Strindberg: "Frøken Julie" (værk 5)  i samarbejde med instruktør.
Vi indledte med en fælles læserunde af første del af stykket, som eleverne opførte på forskellig måde.
I de næste moduler opførte eleverne centrale scener fra skuespillet i små grupper og arbejdede sig frem imod mulige personkarakteristikker og motiver ud fra de måder, det kunne spilles på. Den anden halvdel af klassen arbejdede med næranalyse af sproghandlinger og undertekst i uddragene og fungerede som instruktører for de elever, der spillede.
Til slut samlede vi op på vores fortolkning og sammenlignede med Strindbergs egen tolkning i sit forord.


Læste tekster:

Teori:
1800-tallet på vrangen, 6: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, om det moderne gennembrud, om impressionisme og naturalisme.
Teori om sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincipper, status og undertekst fra undervisningsmateriale i efterordet til Frøken Julie, Dansklf. 2015.

Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1885
Herman Bang: Den sidste balkjole, 1887
Herman Bang: Af: Impressionisme - en lille replik, 1890
Amalie Skram: Af: Constance Ring, 1885
J.P. Jacobsen: Af: Fru Marie Grubbe, 1876
Værk: August Strindberg: Frøken Julie, 1888
August Strindberg: Af forordet til Frøken Julie
Morgensang: Ludvig Holstein: Det er i dag et vejr, 1895
Morgensang: Johannes V. Jensen: Sommersolhvervssang (Midsommerteltet, de lyse nætter), 1936

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den personlige stemme

Mini-forløb om den personlige stemme op til den skriftlige årsprøve i dansk og op til introduktion til reflekterende artikel i begyndelsen af 3.g.
Sanseskrivning om vandmelon, digtskrivning i forskellige genrer og med forskellige benspænd.
Respons på hinandens tekster og på virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Realisme og modernisme + reflekterende artikel

Tematisk forløb - forskellige nedslag i realistiske og modernistiske tekster. Fokus på hvad der gør teksterne realistiske og modernistiske på tværs af tid, og på hvordan de forskellige perioder gør, at realismen og modernismen udmønter sig forskelligt.
Opsamling med Bazaar-udsendelsen med Strunge, Tafdrup, Baidel og Bjørnkjær som udgangspunkt for en diskussion om, hvad god litteratur egentlig er.

Teori:
Litteraturens veje
Auring og Svendsen: Realismer og modernismer

Læste tekster:
Malerier (realistisk og modernistisk)
Dégas: L'Attente
Picasso: Les Demoiselles d'Avignon

Realistiske tekster:
Hans Kirk: En plads i verden
Anders Bodelsen: Drivhuset
Kristen Bjørnkjær: Hvis du forlader mig
Vita Andersen: Hun ser godt ud

Modernistiske tekster - og tekster i nærheden af modernisme:
Johannes V. Jensen: Inferferens
Tom Kristensen: Landet Atlantis, Angst
Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, FORAARET KOMMER TIL CAFEEN, uddrag af Forsvarstale for BLOD
Filippo Marinetti: Futurismens manifest
Emil Bønnelycke: Aarhundredet
Albert Camus: Sisyfos-Myten
Peter Seeberg: Hjulet
Ivan Malinovski: Disjecta Membra
Michael Strunge: Revolte, Det kommende

Bazaar-udsendelse med Kristen Bjørnkjær, Lola Baidel, Pia Tafdrup og Michael Strunge

Sideløbende med det litteraturhistoriske forløb arbejdede vi med skrivning af reflekterende artikel. Processkrivningsøvelser, videre arbejde med den personlige stemme, læsning af modeltekst. Delafleveringer undervejs frem imod den endelige aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Nyhedsformidling og Fake News

Nyhedsformidling, fokus på nyhedsgenrer, avistyper, nyheders kendetegn, herunder opbygning (den omvendte nyhedstrekant) og sproglige virkemidler.
Arbejde med reportagegenren.
Fortællende journalistisk over for klassisk nyhedsjournalistik.

Arbejde med fake news, herunder click bait, de tre zoner for informationskvalitet.
Klassen deltog i en undersøgelse fra TV2, hvor vi samlede og indsendte de eksempler på Fake News, som vi mødte på sociale medier.

Læst stof:
Af Mehlsen og Hendricks: Like, 2019 (se oversigt på drev)
Af Håndbog til dansk
Diverse nyhedsartikler og reportager
Herman Bang: Branden
BT: Midt under skoleskyderi: Elev sendte gribende SMS
Jyllands-Posten: Nyt skoleskyderi i USA får politiet til at stille forældre til ansvar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Litterære metoder

Litterært forløb hvor vi undersøgte forskellige litterære metoders muligheder og begrænsninger over for forskellige tekster.
Vi nåede undervejs kort rundt om biografisk metode, nykritik, ideologikritik, psykoanalytisk metode, strukturalistisk læsning, læserorienteret metode, feministisk metode, postkolonial læsning.
Nogle af metoderne gik vi i dybden med - se nedenfor.

Afslutningsvis afprøvede vi kunstig intelligens og dens muligheder og begrænsninger i forhold til at læse "Kitosh' historie" med postkolonialt fokus.

Teori:
Litteraturens veje, afsnit om metoder
Teori-afsnit i  Rosdahl og Sørensen: "At læse Karen Blixen".

Læste tekster:
HCA: Tepotten (oplæg om biografisk, nykritisk, strukturalistisk, ideologikritisk, psykoanalytisk, læserorienteret læsning ud fra metodeafsnittet i Litteraturens veje)
Tornerose (læst psykoanalytisk, feministisk, strukturalistisk)
Karen Blixen: Ringen (læst nykritisk, psykoanalytisk, kønskritisk)
Karen Blixen:  Det ubeskrevne blad (læst læserorienteret, kønskritisk)
Karen Blixen: Kitosh' historie (læst postkolonialt)
Skriftlig aflevering: HCA: "De røde Skoe" blev analyseret ud fra to forskellige selvvalgte metoder.

Derudover så vi et uddrag af Christian Braad Thomsen: "Karen Blixen - Storyteller" og lyttede til Karen Blixen: "I mit fængsel synger mit hjerte". Herudfra diskussion af den biografiske læsnings muligheder og begrænsninger over for Blixens værk.

I vores introsange til modulerne fokus på helt nye sange:

Lisbeth Smedegaard Andersen: "Du spø'r mig om håbet" (2021)
Stine Pilgaard: "VIntersang uden sne" (2020)
Stine Pilgaard: "Fortabt er jeg stadig" (Vi mødtes i sne) (2018)
Tobias Rahim: "Flyvende Faduma" (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition

Opsamling på sproglige emner, herunder repetition af pragmatik og kognitive metaforer.
Opsamling på litterære emner, opsamling på de sidste kanonforfattere.

Læste tekster:
Teori: Lezuik Hansen: Kort og godt om kognitive metaforer, s. 3-8

Mette Frederiksen: "Statsministerens Nytårstale", 2025
Johannes V. Jensen: "Hvor smiler fager den danske kyst" (1925)
Klaus Rifbjerg: "Duerne flyver af og til op"
Martin Andersen Nexø: Uddrag af "Lønningsdag" (1886)
Oehlenschläger: Uddrag af "Roeskilde Domkirke" (1860)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Sommerfugledalen

Værklæsning af Inger Christensens "Sommerfugledalen"
Først oplevelsesorienteret læsning - vi lyttede til Inger Christensens oplæsning af sonetkransen.
Analyse med fokus på sonetgenren, på metaforik og semantiske felter, på kobling af form og indhold.

Læste tekster:
Teori: Mads Jensen Bunch: Lyrikkens limousine, Reception, nr. 50, 2003
Inger Christensen: Sommerfugledalen
H.A. Brorson: Op al den Ting
Ingemann: Lysets engel går med glans

Eksamenstræning - gruppeoplæg om enkelte sonetter i sonetkransen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer