Titel
8
|
Normer og normkritik
Litterært forløb ud fra Helle Juhl Lassen "Fuck normen".
Vi havde et teoretisk fokus på teksterne, hvor vi arbejdede med et teoribegreb fra Fuck normen, hvor vi undervejs brugte begreberne dikotomi, normernes usynlighed, eksklusion, socialkonstruktivisme, kropsfænomenologi, hvidhedens hegenomi, internaliseret racisme, ressentiment, impairment / disability, stigmatisering, konkurrencesamfund.
Undervejs arbejdede eleverne også med kreative skriveøvelser, fx besvare postkortet fra "White Girl".
Vi satte fokus på metaforik og kognitiv metaforik som både et virkemiddel i teksterne og en måde (bevidst eller ubevidst) at markere sin verdensforståelse på.
Værk 4: "Nike" af Caspar Eric blev indledningsvist læst prima vista i læsegrupper på 12-15 elever, som oplevede og diskuterede teksten ud fra ph.d. Louise Rosendahl Bangs ide om "jazzsamtalen". Senere læste vi med fokus på den teoretiske ramme, vi havde sat i forløbet.
Introduktion til eksamensgenren "debatterende artikel", hvor klassen brugte deres teoretiske viden i den debatterende artikel "Nedsættende ord" (fra eksamenssæt).
Undervejs i forløbet fik vi besøg af rap-workshoppen "RaPolitics" med emnet "Reclaim your Body". Sammen med de to rappere lærte eleverne om emnet, om rap-kendetegn og udformede og opførte deres egne rap-tekster.
Læste tekster:
Teori fra "Fuck normen": S. 7-11, 14-19, 85-88, 93-96
Julie Steen-Knudsen: uddrag af "Atlanterhavet vokser" (2013)
H.C. Andersen: (af) Danmark, mit Fædreland (I Danmark er jeg født) (1850)
Athena Farrokhzad: Prolog til Vitsvit (2013)
Karen Syberg: ”Svenske Athena Forrokhzad til Yahya Hassan: Du har også et ansvar”, Information, 25/1 - 2014
Christina Hagen: ”Harlem, New York”, fra White Girl (2012)
Yahya Hassan: “BARNDOM, DET SJETTE OPHOLDSSTED, DU KOMMER I HELVEDE, MIN BROR, uddrag af LANGDIGT, fra Yahya Hassan (2013)
Værklæsning: Værk 4: Caspar Eric: Nike (2015)
Caspar Eric: ”Det slider på mig at være en uønsket krop”, Information, 8/7 - 2016
|